Egy ismerősöm tette fel az alábbi ravasz kérdést:
Vajon jogszerű-e a vírusmarketing a hazai interneten?
Az egyszerű kérdésre nem tudok egyértelmű választ adni. Miért is?
Egyrészt, mint kiderült,
van olyan álláspont, miszerint a valódi feladót kell nézni, akinek érdekében áll a hirdetés közzététele.
Másrészt felmerült, hogy a levelek továbbküldésével általában annak illetve azoknak az e-mail címe is továbbküldésre kerül, akitől a levelet kaptuk. Igaz, ennek nincs köze a reklámhoz, de maga a továbbküldés megvalósítja a személyes adat(ok) harmadik fél számára történő átadását...
Aztán feltett egy másik ravasz kérdést is:
A webes mailszolgáltatók lábjegyzetbe reklámot tesznek, a címzett pedig ezt megkapja, akár még a feladó tudtán kívül is. Ez jogszerű?
Azt válaszoltam, hogy az ingyenes mailre való regisztrációkor ezt engedélyezem. Erre ő:
Igen, de egy feladó user nem engedélyezheti a címzettnek érkező reklámot.
Hoppá! Erre mit lehet mondani?
Végül egy olyan felvetés, amire már válaszolni sem tudtam:
A törvény egyértelműen azt mondja, hogy személyes adat megadásához nem lehet kötni plusz szolgáltatás nyújtását. És hány olyan helyet látsz, ahol regisztrációhoz kötik bizonyos funkciók elérését?
És valóban... nem keveset.
Vajon a piaci szereplők tudják azt, hogy a törvény mit ír? Tisztában vannak ezekkel a felvetésekkel? És a törvényhozók?
Persze van egy kialakult status quo, de az a veszély fennáll, hogy valaki - akár csak a konkurencia lejáratása miatt is - elkezd kukacoskodni és elkezdi feljelentgetni a portálokat, hirdetőket. Ez pedig nagyon nem lenne jó, hiszen még kicsi és törékeny ez a piac, márpedig egy ilyen eseménysorozat csak rossz visszhangot kelteni és ezzel elriasztana sok hirdetőt és befektetőt.
Azért kíváncsi lennék, ki mit gondol a fentiekről.
A kérdések felvetéséért pedig külön köszönet Kulcsár Zoltánnak.
Utolsó kommentek