Arnold, kollégám földije, gyermek- és ifjúkori barátja, egy dunántúli városkában él, magánvállalkozóként kb. 15-20, környékbeli közepes cég rendszergazdai-szakértői teendőit látja el, néha még programozgat is.
Egy délelőtt izgatottan hívott minket, mert éppen egy baráti partnerénél, a helyi Toyota képviseletnél (szervíz és szalon) cserélt nyomtatópatront, amikor betoppant egy úr, és roppant előnyös keresőmarketing tárgyú szerződést ajánlott Jani bácsinak (tulajdonos-ügyvezető), amelyről bár messziről virított, hogy szakmailag nem frankó, de akkora lyukat beszélt a számítógéphez csak alapfokon értő Jani bácsi hasába, hogy az már hegyezte is a tollát, és úgy tűnt, Arnold sem tudja lebeszélni a megkötéséről.
A szerződés tárgya az volt, hogy Jani bácsiék site-ja felkerül az úr által üzemeltetett halad.hu cégkatalógus jellegű oldalra - ennek díja 10 keresőszóval 30 eFt/év, 20 keresőszóval 50 eFt/év -, így a Google az általa megadott szavakra első oldalon fogja hozni a Toyota szalon oldalát. (Érdemes megtekinteni a site-ot.)
Először Arnoldot készítettük fel, hogy próbálja elmagyarázni Jani bácsinak, a keresőoptimalizálás kicsit máshogy megy, mint ahogy most előadták neki, például a munka effektív részét képezi, hogy át kell alakítani a weboldalat, vagy hogy mást ne mondjunk, a kereső kifejezéseket a klienssel közösen választjuk ki, nem pedig rátukmáljuk.
Arnoldnak nem sikerült eltérítenie Jani bácsit, végső kétségbeesésében kihangosította a telefonját, és többen beszélgettünk; egyik oldalon Arnold Jani bácsival és a cégkatalógusos úrral, másik oldalon ketten a kollégámmal. Az úrtól érdekes dolgokat tudtunk meg: szabadalommal védett módszere van keresőoptimalizálásra, illetve szerződésben áll a Google Magyarországgal (civilek kedvéért: nincs ilyen cég, az internetes kezelőfelületek és banki átutalások korában mi értelme is lenne?). Arra a kérdésre pedig, hogy a "toyota" szót miért nem lehet felvenni a kulcsszavak közé, azt a választ kaptuk, hogy azért nem, mert az egy bejegyzett védjegy.
Inkább taktikai megfontolásból, de végig együttműködően viselkedtünk; többször hangsúlyoztuk, hogy nem kívánjuk elrontani az üzletét, a 30 eFt/éves adatbázisba kerülési díjat "még akár el is fogadható"-nak tartottuk, csak egyrészt a szolgáltatás definíciójával vannak problémáink, másrészt a nyilvánvaló hazugságokat nem tudjuk akceptálni, még akkor sem, ha tudomásul vesszük, hogy egy jó marketinges néhol igencsak erősen kiszínezi az igazságot.
Az úr veszte az lett, hogy túljátszotta a szerepét, túl harsányan vonta kétségbe a mi kompetenciánkat, szakmai fölényének illusztrálására pedig többször is kijelentette, hogy ő kapcsolatban van a Google Magyarországgal. Ekkor cselesen a Google Magyarország telefonszámát kértük tőle, hogy megkérdeznénk, tényleg felhatalmazása van-e tőlük, de sajnos nem sikerült előkerítenie a névjegykártyát, és fel sem volt írva neki a számuk - ez már Jani bácsi fejébe is szöget ütött. Azt javasoltuk, hogy mivel a Google internetes keresővel foglalkozó cég, valószínűleg könnyen meg lehet találni a magyarországi képviseletüket az interneten. Ha netán záros határidőn belül valahogy nem sikerülne a céget megtalálni, akkor Jani bácsi két erős kezére bízzuk a továbbiakat.
Jani bácsi pár nap hívott minket, megköszönte a segítséget, kollégámnak pedig legközelebbi otthon jártakor kimerítő tesztvezetésben lehetett része.
"Tiszta MLM-es dumája volt a csókának, Jani bácsit teljesen elbűvölte, nagyon magabiztosan viselkedett" - jellemezte Arnold később - "amikor viszont veletek beszélt, meghökkent, számára új volt, hogy kérdőre vonják, a kudarchoz pedig szemmel láthatóan nem volt hozzászokva. Mondjuk ezt el is hiszem, nagyon tuti parasztvakító szövege volt, Jani bácsi nem egy hülyegyerek, de simán bekajolta".
Végül leszögeznénk, hogy nem vonjuk kétségbe, hogy a katalógusokba történő bekerülés a keresőoptimalizáció egyik hatékony eszköze, és a lendületes, "személyes varázson alapuló" marketingnek sem vagyunk ellensége, viszont felhívnánk arra a figyelmet, hogy egy minden valóságalapot nélkülöző üzleti ajánlat megtétele legenyhébb esetben is etikátlan, ha nem éppen bűncselekmény, a szakma nevében elhatárolódunk az efféle módszerektől.
Utolsó kommentek