Azt gondolná az ember, hogy a felhasználói elutasításból egyértelműen lehet tanulni. Ha a felhasználók egyre nagyobb számban tiltják ki a hirdetéseket az AdBlock megoldásokkal, akkor ennek azért van erős jelzés értéke: talán nem lesz örökké tartható a mostani hirdetési dömping, és talán érdemes elgondolkozni azon, miért is zavarja a felhasználókat a reklám.
Vannak olyan ügyféligények, amikor az egyik szempont, hogy olyan elemei is legyenek a kampánynak, ami nem zavaró, ami átjut a reklámszűrőkön. Persze ezek a megoldások értelemszerűen egyediek és több munkát, törődést kérnek, mint a sablonszerű bannermegjelentető kampány.
Persze a banner utálat, pontosabban annak a kialakulása nem elsősorban a reklámtervezők hibája, sőt! A hirdetőnek, az ügynökségnek az az érdeke, hogy lássák is a hirdetést. A portáloknak viszont a bevétel a fontos, ezért aztán igyekeznek minél több bannert kirakni. És vannak igazi élenjárók, akik nem rettennek vissza a 6-7 banner / oldal megoldástól sem. Igazi karácsonyfákká váltak a hírek, a szolgáltatások.
A reklámozók erre persze reagáltak, és elkezdtek a banneren belül csinálni minél látványosabb dolgokat: mostmár zörög, villog, megnő, becsukódik, mozog, csak kávét nem főz...
Na ennek az eredménye lett a reklámblokkolás: nem elég, hogy vizuálisan zavaróak, de a sok rosszul megírt vagy túlméretezett flash még lassítja is a gépet, hiszen nem mindenki használ szervernek való vasat internetezésre.
Erre lenne az egyik válasz a már említett kreatívkodás, és persze az, hogy lassan visszavesznek a portálok a reklámok számából, és áremelés mellett olvashatóbbá teszik magukat. Ott van a ppc hirdetések mintája: korlátozott megjelenészám, így licitálással lehet helyet szerezni. Nem mondom, hogy ez a megoldás, de ez is egy lehetséges út.
Persze van egy másik út is, egy olyan, ami nem a felhasználói igények, hanem a jelenlegi rendszer fenntartásának az útján halad: ha olyan hirdetéseket jelenítünk meg, ami "blokkolhatatlan". Erre ad most megoldást a legnagyobb hazai hirdetéskiszolgáló szolgáltatást üzemeltető cég, az Adverticum. Az új adserver, az NG (Next Generation) elvileg tud olyan trükköket, amik miatt a bannerek mégis meg fognak jelenni. Ezt járja körbe az SG.hu egy cikkében >>>
A technikai dolgokra most nem térnék ki, és az új adserverre se - erről majd akkor, ha élőben is kipróbáltam. Számomra sokkal érdekesebb ez a fajta hozzáállás: az adserver felveszi a kesztyűt az adblock megoldásokkal.
Vajon ez is olyan harc lesz, mint a vírusok esetében? Folyamatos macska-egér játék? Vagy előbb-utóbb el fog dőlni, és valamelyik fél győztes lesz? Érdekes lesz látni, hogy lesznek-e egyáltalán csaták, hogy valóban probléma marad-e ez a jelenség, vagy magától megoldódik valami most még nem látható módon. Érdekes lesz, hiszen a reklámkerülők tábora nagyon hangos, a hirdetők, portálok PR okok miatt nem kiabálnak, az adserver üzemeltetője pedig eddig mintha tudomást se vett volna az egészről. Eddig. De most lép, és az ősz folyamán meglátjuk majd, milyen szerencsével.
Utolsó kommentek