Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

A marketing, mint vallás

Címkék: onlinemarketing

2009.07.14. kedd 19:58 Konrad

A hétvégén arról beszélgettünk, vajon ki vesz olyan eBook-ot, ami leír pár triviális dolgot, olyat, amit kis kereséssel máshol ingyen is meg lehet találni? Aztán persze eljutottunk odáig, hogy bizony van egy olyan kör, amelyik szakmányban gyártja ezeket, és van egy szélesebb kör, aminek a tagjai mindent megvesznek. Szinte kötelező dolog az összes ingyenes eBook letöltése, és csak akkor lehet valaki sikeres vállalkozó, ha a fizetősöket is megveszi!

Tisztára, mint egy vallás, hát nem?

Pedig az eBook alapvetően jó dolog, de ez is csak egy eszköz. Vagyis önmagában egy eBook lehet nagyon jó és nagyon rossz is - pont, mint a rendes könyvek. Ugyanakkor ez a vulgármarketinges eBook áradat olyan mértékig járatja le ezt a fogalmat, ami már kezd egy kicsit zavaró lenni. Pedig a szándék elvileg jó is: segítsünk a kezdőkön, az érdeklődőkön. Tanítsuk őket!

Csak az a baj, hogy akkora nagy a zaj, hogy nem lehet tudni, mit érdemes megvenni, mi a jó eBook és mi a rossz. Sőt, sok olyan eBook van, aminek ha utánanézünk, azt látjuk, hogy sokan dicsérik. Éppen csak szakmailag nem jó, de olyanhoz el se jut, aki szakmailag tudná értékelni!

Rengeteg olyan eBook van magyar nyelven is, ami valamilyen marketinges témában íródott. Ezek terjesztési módja, ára és egyéb jellemzői miatt el sem jutnak a szakmai körökbe. Amikor például Wolf Gábor legutóbb több ezer fős konferenciát szervezett, akkor többen rákérdeztek a szakmai ismerősök körében, hogy ez komoly? Hogy jött ez neki össze? És mi ez az egész?

Nem állítom azt, hogy rosszak ezek a marketinges eBook-ok. Sok triviális dolog le van bennük írva, ráadásul érthető, hétköznapi nyelven. A szakkönyvek meg nagyon más nyelvet használnak, ráadásul rengeteg elméleti és kevés gyakorlati tudással. Egy felületes érdeklődő számára pedig a gyakorlati tudás éppen elég, nem érdekli őt a háttér, nem érdekli őt az elmélet!

Sőt, azt szokták mondani, mennyivel jobbak ezek az anyagok, hiszen van értelmük! Mintha az elméleti tudásnak nem lenne értelme...

Viszont ezzel nagyon sok olyan vállalkozó lett, akik azt hiszik, most aztán értenek a marketinghez, ide nekem az oroszlánt is, ők tudják a tutit! Pedig a csak gyakorlati tudás önmagában kevés. Amig nincs gond, amig nincs nagy változás, amig olyan ügyfelek jönnek, amilyeneket elképzeltünk magunknak, addig elég ez a tudás. De amint váratlan esemény történik, vagy túl kell lépni a saját árnyékunkon, nem lesz hova nyúlni. Ilyenkor tesz jót az elméleti tudás!

De hiába magyarázom én ezt, akik olvasnak általában, azok most bólogatnak, akiknek meg ez szólna, azok jellemzően nem is olvasnak. Vagy ha igen, legyintenek, és megvesznek mégegy eBook-ot.

Mert attól érzik jól magukat, attól érzik azt, jól megy majd a vállalkozásuk!

Hát hajrá. Mindenki arra költi a pénzét és idejét, amire tetszik neki.

74 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr591246403

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Miért sikeresek az ebook gyártó sarlatánok? 2009.07.15. 13:53:48

Konrádnál megjelent egy hosszú diskurzust kiváltó bejegyzés, a magyar piacot is egyre jobban ellepő “e-book marketingről” és “e-mail marketingről”. Leszögezném az elején: léteznek értékes ebookok is természetesen, magam is vásár...

Trackback: Miért sikeresek az ebook gyártó sarlatánok? 2009.07.15. 13:53:48

Konrádnál megjelent egy hosszú diskurzust kiváltó bejegyzés, a magyar piacot is egyre jobban ellepő “e-book marketingről” és “e-mail marketingről”. Leszögezném az elején: léteznek értékes ebookok is természetesen, magam is vásár...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Atisp · http://www.netgo.hu 2009.07.14. 20:41:07

Na igen ezzel egyett értek. Az ebook-ok döntően azt írják le, amit a kezdők hallani szeretnének. Határozd meg a célcsoportot, kommunikálj hatékonyan, csinálj piackutatást, stb. Ez mind szép dolog, de ezekhez pénz kell. Aztán a végeredmény az lesz, hogy születik sok egyen honlap. Mind egyforma és tele van nagy hangzatos marketing szövegekkel. Annyira letisztult, hogy a marketing szövegen kivül nincs is semmi konkrét infó. Ugye az ebookban gondolom elolvasták, hogy a szövegírás fontos :)
Persze vannak kivételek csak nagyon kevés....

Pályagondnok · http://palyagondnok.blog.hu/ 2009.07.14. 20:48:18

én például a blogokkal, oldalakkal vagyok így.

próbálnám megtalálni azokat, amelyeket érdemes böngészni, számomra hasznos - egy-kettőt találtam is. de piszok sok van. akkor hogyan szelektáljak? (és persze gondolom mindegyik azt terjeszti magáról, hogy ő a mindenható - persze némi túlzás, de majdnem ezt.)

Mémé (törölt) 2009.07.14. 20:54:30

Tehát akkor most olvassunk Kotler bácsit? :)

Mellesleg egyetértek az írással (leszámítva, hogy a cím és a tartalmi mondanivaló között nincs túl szoros kapcsolat) és kiváncsi lennék milyen eBook-okat ajánlanál.

Pályagondnok · http://palyagondnok.blog.hu/ 2009.07.14. 20:58:28

tessék.
én például kotlert a mai napig nem olvastam.:D
de mást sem nagyon. majd egyszer pótolom.

Atisp · http://www.netgo.hu 2009.07.14. 20:59:50

Persze biztos van jó ebook is, de szerintem marketing területen nagyon nehéz jót csinálni. Ott biztos könnyebb és sztm hasznosabb is, ahol valamilyen konkrét megfogható dologgal foglalkozik az ebook. Pl. hogyan fényezzünk autót, stb. Ez azért egyszerűbb, mert a leírtak általánosan igazak és helyesek lehetnek. Tehát a leírtakat szó szerint lehet adaptálni a gyakorlatban. Marketing e-book is lehet hasznos, ha pl. az a téma, hogy a célcsoport meghatározás piackutatási és statisztikai módszerei a gyakorlatban. A legtöbb e-book most a célt tűzte ki szerintem, hogy megmutatja hogyan gazdagodjuk meg most. Lehetőleg holnapra :) Aki ezt elhiszi az megveszi :) Aztán vagy bejön neki vagy nem...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.07.14. 21:13:11

@Chrisjazzingup: igen, Kotler kötelező gyakorlat. Nekem speciel két félév és két vizsga volt Kotlerből. Persze Kotler egy teljesen más világ, de ismerni kell.

Mémé (törölt) 2009.07.14. 21:46:28

Átérzem, én is vizsgáztam belőle. Ugyanakkor az a bökkenőm az egyetemi szintű szakirodalommal, hogy 94-IG datálnak, így "a WWW. egy fontos potenciál" marad. Innentől kezdve lehet forgatni azt, amit épp a neten találsz. Mivel pedig az ingyenesség nagy úr (egy másik Chris is ezt írja) az eBookok egy elég nagy forrás marad. Ezzel együtt pedig nézd meg a kortárs magyar(nyelvű) marketingeseket, akik publikálnak: kik azok? Elég nagy űr van itt is és kik pótolják ki ezt? Azok, akikről írsz. A törzsi vezetők :)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.07.14. 21:49:44

@Chrisjazzingup: speciel a Kotler is sokat frissült, meg vannak szakfolyóiratok. Igaz, egy kkv-s nemmarketinges vezetőnek ez vajmi keveset ér. Nyitni kell(ene) feléjük, az tuti.

Mária 2009.07.14. 22:00:37

"Tisztára, mint egy vallás, hát nem?"

Hádde...

A magyar e-bookokkal a legnagyobb bajom, hogy míg az angol nyelvű e-bookok ugyanebben a kategóriában, ugyanennek a célcsoportnak jellemzően 50-60-80 oldalas, nagyon korrekt és abszolút használható kiadványok, amiken látszik, hogy sok munka és tapasztalat van mögötte, addig a magyarok mintha egymást néznék hülyének ezekkel az e-booknak nevezett tizenakárhány oldalas vicces kis PDF dolgaikkal.

Konrád, akár azt is mondhatnánk, hogy aki hülye, haljon meg, aki inkább költ értékesítési honlapokon szájba rágott ostoba magyar e-bookokra, mint a szakmájukhoz értő és abban sok év alatt tapasztalatot szerzett tanácsadókra, az vessen magára, ha csődbe megy, de én alapvetően sajnálom ezt a sok szerencsétlen ostoba hülyét, akiket a saját gátlástalan magyar honfitársaik néznek komplett hülyének...

Egyébként tényleg hiába magyarázod. Aki hülye, haljon meg!

Kolbert István 2009.07.14. 22:03:38

Kotler gondolkodásmódja, rendszere a lényeg. Nem szóról szóra kell lemásolni a magyar piacra. A szektás instant marketinges brigáddal nem érdemes foglalkozni, bár kétségkívül bosszantó tud lenni. Úgy érzik h aki őket kritizálja ill akár csak belekérdez a dolgaikba az csak egyszerűen irigy, ahelyett h átgondolnák a mondatokat. Ez van...:)

Mária 2009.07.14. 22:08:21

@Kolbert István:

Kotler annak való, aki alkalmazott akar lenni egy multinál. Aki cégvezető egy kisebb magyar vállalkozásban, vagy marketinges ugyanott, az a nagyon alap tudnivalókon kívül nem sokat tud használni belőle.

A szekták pedig jellemzően úgy működnek, hogy a lehető leghatékonyabban és mindenre kiterjedően igyekeznek szembeállítani a tagjaikat a külvilággal.

netbulldog 2009.07.14. 22:24:58

Akinek egyetemi szintű marketing tudása van, az nagyon sokszor irigy is ezekre az emberekre. Mit képzelnek ezek, hogy pár konf meghallgatása után csinálnak egy ebookot, megtanulják a szövegírást, nagyszerűen tálalják az infoterméket, és milliókat keresnek vele, amit a képzett marketingesek sosem tudnának megcsinálni.

Ha párhuzamba kívánnám tenni, hasonló az eset, mint az orvostudomány, és a természetgyógyászat között. Mit képzel ez a kis senki, aki 48 órás tanfolyamon talpmasszázst, vagy thai masszázst tanult, és most napi négy vendéggel 8-10 ezer ft-ért alkalmanként röhögve megkeresi egy röntgenorvos, vagy akár egy mentőorvos fizetését. Pedig utóbbiak évekig ott rostokoltak az egyetemi padokban, de a tudásuk pénzben nem jelent több ezerszeres különbséget.

Mémé (törölt) 2009.07.14. 22:29:30

@Mária: Kolter mindenkinek való. Ezek szerint a Biblia is csak az ultrakeresztényeknek való és aki csak tapogatózik a vallásban, de úgymond erkölcsös életet szeretne élni, akkor annak semmit sem mutathat? (Nyugi, nem vagyok hittérítő :D)

Azt is látni kell, hogy a mai "marketingesek" alapvetően sales-es tevékenységen felcseperedett magánvállalkozók, akik gondosan ügyelnek az olyan viselkedésbeli/pszichológiai tapasztalatokra, amely által képesek lehetnek építeni közösségüket és sportkomplexumokat megtölteni. Ezzel nincs is baj, jól is csinálják, igaz nem ipari mennyiségben. Csak az egész mögött nem látni , vagy rosszabb, annak képzelik magukat.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.07.14. 22:29:40

@Mária: Kotler megtanít stratégiát írni, megtanít SWOT elemzést csinálni - és még jópár hasonló dolgot leír. Egy kkv-nak is szüksége van ezekre.

@netbulldog: nem találkoztam olyannal, aki irigy lenne. Sokkal inkább szörnyülködik, de főleg a vevőkön: miért veszik ezt meg? Aki jó marketinges, és egyetemet végzett, az azért jellemzően nem panaszkodik arra, hogy kevés pénzből kellene megélnie :)

Mémé (törölt) 2009.07.14. 22:31:10

sorry nem jelenítette meg...Csak az egész mögött nem látni "Kotler bácsit", vagy rosszabb, annak képzelik magukat.

netbulldog 2009.07.14. 22:44:39

@Konrad: Miért veszik meg, hát azért, amiért a többi tv-shopos terméket, és a többi tv-s marketing átveréseket, amiket nap mint nap kapunk a pofánkba. Valóban elhiszi valaki, hogy a wc-jét az a valami szer egy kanyarral leégeti, vagy az égett tűzhelyet levakarja, vagy a lottyadt hasat fonottá teszi.

Egy jó marketinggel bármit el lehet adni. Sok ember a sales oldalon megtalálni véli azokat a válaszokat, amiket keres éppen az élete megoldásában. Az más kérdés, hogy nem kapja meg. De ugyanígy nem fogja megkapni a megváltást attól a gyógyszertől sem, ami után a reklámban ugrándozik a mamika, mert már nem fáj a háta.

Nehéz kiválasztani manapság a wolf és a subamarketinges közötti különbséget. Mindig lesznek új emberek, akik most kapcsolódnak a netre akciós csomaggal, és éppen valamilyen megoldást keresnek, mert hónapok óta nincs munkájuk.

Mária 2009.07.14. 22:45:38

@Chrisjazzingup:

Nem így értettem, hanem úgy, hogy az alapokhoz hozzátartozik, amit Kotlertől meg lehet tanulni, de ha kis cégnek, vagy céggel dolgozol, akkor nagyon sok egyéb változó is közrejátszik abban, hogy eredménye lesz-e annak, amit csinálsz, vagy nem.

Aki kicsiben játszik, annak sokkal naprakészebbnek kell lennie az egyéb lehetőségekből, mint annak, aki egy multinak dolgozik. Ezt onnan tudom, hogy dolgoztam mindkettőnek.

A mai "marketingesek" pedig alapvetően NEM sales-es tevékenységen felcseperedett magánvállalkozók. A magánvállalkozók, akik azt gondolják magukról, hogy értenek a marketinghez, azok ezen a területen kivétel néklül sikertelen emberek, akiknek a cége még nincs ANNYIRA nagy lekvárban, hogy a marketingre is oda kellene, hogy figyeljenek.

Arról van szó, hogy ők még megengedik maguknak azt a luxust, hogy hobbiként műveljék a marketinget, mert az egyéb csatornák segítségével pótolni tudják azt a bevételt, amitől amiatt esnek el, hogy a marketing legfeljebb a cégvezető hobbija a vállalkozásban.

Ha pedig úgy értetted, hogy a mai független marketing szakemberek lennének azok, akik a "sales-es" tevékenységen cseperedtek fel, akkor valószínűleg a jéghegynek csak azt a csúcsát látod, amit én is látok és ami számomra rendkívül ellenszenves.

A történet ugyanis alapvetően nem eről szól. nem arról szól, hogy éljünk vírus módjára, majd pusztuljunk együtt a gazdatesttel, aminek a vérét szívva élősködtünk.

Nagyon nem erről szól a móka, még akkor sem, ha Magyarországon ez a mentalitás már-már követendőnek és példa értékűnek, azt is mondhatnám, netbulldog fentebb olvasható véleményére alapozva, hogy "irigylésre méltónak" kikiáltott hozzáállás.

Gombos Zsolt (OMA) · http://www.online-marketing-akademia.hu/ 2009.07.15. 00:04:13

Konrád, szerintem ez a kérdés nem eBookról szól. Attól ha egy PDF-et kinyomtatsz nyomdában, hozzácsapsz 2-3 (vagy 33) CD-t, becsomagolod egy díszes mappába, és 3-szor (vagy 33-szor) annyit kérsz el érte, lehet ugyanolyan silány vagy éppen profi, mint egy online kiadvány. Ez inkább általában véve az infotermékekről szól.

Annyiban igaza van @Mária -nak, hogy jól látható és elkülöníthető az, hogy mi mögött van valós munka, és érték. Nem biztos hogy ezt oldalszámban mérném (bár tény és való hogy 80-100 oldalt nem lehet elsumákolni), de a helyzetet megoldja, és egy pillanat alatt lezárja egy tematika az eBookról. Ahol látja vásárló, hogy 80-100 oldalon keresztül miről írunk, mi a téma, mik a fejezetek. Ilyenkor nagyot tévedni nem lehet.

Vesszőparipád, sok postodban átjön a tanulás/oktatás: de igen ma a kkv vezetők az online marketinget CSAK tréningeken vagy infotermékekből tanulhatják. Nincs rá más mód. Egyetlen főiskoláról tudok, ahol szakszerű online marketing oktatás folyik, külön szakiránnyal (egykori főiskolám a MÜTF), de mire az a réteg vállalkozik, eltelik még 3-4 év.

És még egy dolog az ingyen megtalálható dolgokról: Az emberek hajlandóak pénzt fizetni azért, ha időt spórolsz nekik. Ezért életképes pl egy Wordpress for Dummies könyv (online és offline is), mert habár fórumok, blogok tízezrei segítenek egy WP oldal létrehozásában, és testreszabásában ingyen, de ha ezt egyben valaki leírja (ahogy leírta), és emészthetően, visszakereshetően jól összefoglalja, akkor pár óra alatt beszippanthatóvá, és megtanulhatóvá válik, megspórolva ezzel heteket, hónapokat, éveket. Persze a gyakorlat ebben az esetben is kell, de ez már más történet. "Röviden" ennyit. :)

netbulldog 2009.07.15. 00:23:34

@Gombos Zsolt (OMA): abban teljesen igazad van, hogy nagyon sok infotermék egyfajta időspóroló eszköz. Ha megveszek egy linkmarketinges, vagy egy adsense ebookot, akkor az ebben lévő információk a mai gyors döntésekhez létfontosságúak. Énnekem nincsen több hetem, hónapom arra, hogy a neten lévő összes linkmarketinggel, adsense-szel kapcsolatos információkat összeszedjem. Az infoterméken meg végigmegyek egy hétvégén, és jó eséllyel a lehető legtöbbet megtettem azért, hogy a honlapom valamerre előbbre jusson.

A másik meg, amire még jó az infotermék: Ha felveszek, vagy alkalmazok egy emberkét, hogy foglalkozon már linkmarketinggel, adok neki linkenként 100 ft-ot, akkor a kezébe nyomom az linkmarketing ebookot, rágja át magát rajta, és hajrá. Nekem nincs időm elmagyarázni, megmutogatni, tanítgatni senkit sem, az ebook helyettem dolgozik.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.07.15. 00:34:02

@Gombos Zsolt (OMA): képzeld el azt az esetet, hogy csinálsz egy vállalkozást, majd szépen megtanulsz könyvelni, és te magad könyvelsz mindent. Végülis megtanulható, nem? Ugye, nem életszerű ez, teljesen normális, ha könyvelőt keresünk. Ahogy az is normális, hogy ma már a többség szerelőhöz viszi az autóját ha elromlik, és nem a ház előtt szerelgeti.
Miért kell egy vállalkozónak megtanulnia a marketinget? Ő nem ehhez ért, sőt, elveszi az idejét attól, amihez igazán ért! Az eBook-ok, az infotermékek azt a hamis látszatot keltik, hogy ez megtanulható, egy hétvége alatt is akár. Pedig ez nem így van, szerintem te is jól tudod.
@netbulldog: addig lesznek infotermékek, amíg veszik azokat. De amíg veszik, addig nem lesz miért jobbat csinálni, nem? Miért akarsz te foglalkozni pl. linképítéssel - egy olyan dologgal, ami folyamatos utánképzést igényel? Miért nem bízol meg egy szakembert erre? Vagy ha fáj a hasad, akkor is letöltessz egy orvosi zsebkönyvet, és nem az ügyeletre mész el?

netbulldog 2009.07.15. 01:07:26

@Konrad: Azért a linkelgetést megtanulni, vagy egy wordpresst feldobni, még nem egy nagy ördöngösség, hogy rögtön szakemberhez kelljen fordulni. És tudtommal egy adsense kampányhoz sem kell semmilyen szakvizsga. Ez a szakember keresés érdekes téma. Egy ügyfelem keresett linképítéshez teljesen mindegy milyen kaliberű embert. Mindent megmozgatott, de alig talált valakit, aki szakinak mondta magát, annál az ügyfelem is többet tudott. Hol lehet online szakértőket találni?

Na és a másik. Te mint online marketing szakember mennyiért csinálsz nekem 1000 linket egy új weboldalamhoz? Ja, hogy drágán, akár szezren is felül? Kösz, ez már nem fér bele az egyszemélyes vállalkozásomba. Én a kiszervezés elkötelezett híve vagyok, de egy egyszemélyes induló vallalkozás nem tud megfizetni se grafikust, se programozót, se linkmarketingest, se szövegírót. Megpróbálja megcsinálni önmaga.

Hát ezért veszik meg az infotermékeket, mert kis befektetetéssel, az alapjait elsajátíthatja. Nem beszélve aról, hogy ha én valamennyire megtanulom valamelyik ágát, akkor már nem tudnak megvezetni. Se a programozók, se a nyomdászok, se a marketinges.

Ja, és ha fáj a hasam, azért csak megnézem a Mária Treben könyvben, hogy mit írnak, hátha egy kamilla teával megoldom a dolgot. Ja, és a gyertyát is ki tudom cserélni, ha már akadozik a gyújtás az autómban.

Gombos Zsolt (OMA) · http://www.online-marketing-akademia.hu/ 2009.07.15. 07:35:28

@Konrad: Képzelj el egy olyan helyzetet, hogy nem olyan egyetemet végeztél, ahol közgazdaságtanból, számvitelből, pénzügyből volt lehetőséged kollokválni, de mégis egy cég ügyvezetője lettél. Tudnod kell **alapszinten** hogy mit várj el egy könyvelőtől, hogyan kérd számon, ha kérdez, értsd. Kell hogy felismerd, ha rossz a könyvelőd, mert nem mond el bizonyos dolgokat, amiktől jobb lehetne a vállalkozásod.

Ebben az esetben, azt a szemléletmódot amit én pl a főiskolán + egyetemen évek alatt összeszedtem, lehet pótolni könyvekkel. És teljesen mindegy hogy ez online vagy offline kiadvány. A végeredmény nem feltétlen az hogy én könyvelek, hanem az, hogy igényem lesz egy jobb könyvelőre.

"Miért kell egy vállalkozónak megtanulnia a marketinget?"

Ezt a kérdésed egy picit álnaívnak érzem, hiszen mindketten tudjuk, hogy egy cég marketing tudás és szemlélet nélkül ma képtelen az életben maradásra. Ezt nem hiszem hogy ragozni kell. És többek között ezért tartasz Te is a Sämlingen tréningeket... :) Nem?

Mária 2009.07.15. 08:52:25

@Gombos Zsolt (OMA):

"Vesszőparipád, sok postodban átjön a tanulás/oktatás: de igen ma a kkv vezetők az online marketinget CSAK tréningeken vagy infotermékekből tanulhatják. Nincs rá más mód."

Na igen, főzni is meg lehet tanulni a "szakácskönyv" nevű infotermékből, de rosszul jár, aki arra a tudásra alapozva akar éttermet nyitni a belvárosban :)))

Mária 2009.07.15. 08:55:49

@netbulldog:

"Ha felveszek, vagy alkalmazok egy emberkét, hogy foglalkozon már linkmarketinggel, adok neki linkenként 100 ft-ot, akkor a kezébe nyomom az linkmarketing ebookot, rágja át magát rajta, és hajrá."

LOL

Olyan nincs, hogy "felveszek egy emberkét, hogy foglalkozzon a linkmarketinggel..."

Aki ilyet leír, az még csak távolról sem ugatja sem a marketinget, sem a cégvezetést szerintem :)))

Petyaaaa · http://susnya.hu/ 2009.07.15. 09:13:19

@Konrad: "Miért kell egy vállalkozónak megtanulnia a marketinget? Ő nem ehhez ért, sőt, elveszi az idejét attól, amihez igazán ért!"

Igen, ezzel egyetértek, ha már egy jól futó vállalkozásról beszélünk. Ahol már termelnek annyi profitot, hogy erre is lehet áldozni. Sok cég a fennmaradásért kűzd, és nem azért, mert nem érti a szakmáját, hanem mert a magas adóterhek miatt nincs keret ezen szolgáltatások finanszírozására.

@Mária: Aki ilyet leír, az még csak távolról sem ugatja sem a marketinget, sem a cégvezetést szerintem :)))

A tapasztalataim szerint jó a meglátásod, viszont rengeteg ilyen cégvezető van. Sajnos, itt is a fő döntnök a Pénz. A minőség árát meg kell(ene) fizetni.

kohana · http://kisviraginitaly.freeblog.hu 2009.07.15. 09:58:59

az ebook ugyanúgy csak eszköz, mint a blog vagy CMS, kb akármit bele lehet tenni...
És ahogy vannak bullshit blogok, úgy vannak bullshit ebookok is.
A marketing (a SEO, a sitebuilding, a szövegírás) abban a mostoha helyzetben van, hogy mindenki azt hiszi, hogy ez egy egszerű, seperc alatt megtanulható valami, és mint ilyen teljesen felesleges "szakembert" alkalmazni.
Ehhez talán az is hozzájárul, hogy a kkv-k számára elérhetetlennek tűnik valóban egy szakember (plusz mivel ez a sztereotípia, h igazából nem is tud semmit, csak bűvészkedik, minek fizetni érte).
Én egyébként nem tartom rossznak, hogy az alapokkal tisztába kerüljenek ezek az emberek. Inkább az az elszomorító, hogy ezeket az alapismereteket úgy tálalják, mintha ezzel meg lehetne váltani a világot.
A kisvállalkozások zöme reménykedik abban, hogy minimális energiabefektetéssel nagy hasznot tud csinálni, ezek az ebook írók pedig kihasználják ezt az igényt/elvárást.
Ez persze nem etikus, de nem ez az egyetlen dolog, ami nem az :)
ennek ellenére örülök, hogy készült ilyen írás, mert még ha kicsi is az esélye, hogy akiknek szólna, olvasnák és meg is értenék, attól még jó érzést ad, hogy valamit tettünk ellene. :)

Petyaaaa · http://susnya.hu/ 2009.07.15. 10:08:20

A lényeget majdnem elfelejtettem. Néha a keresések során én is szembe találom magam olyan ajánlatokkal, hogy egy hírlevélre való feliratkozásért cserébe elektronikus "könyvet" tölthetek le. A szemetes e-mail címemet megadva sokszor bele is pillantok ezekbe. Viszont, már az "ebook" oldalszáma is sok mindent elárul arról, hogy hirdetője mennyire van tisztában a fogalmakkal. Nem egyszer találom magam szemben ~10 oldalas alkotásokkal, amik egyértelműen nem számítanak könyvnek. Sokszor ezeket el sem olvasom. Ha mégis, akkor rRengeteg mellébeszélés, illetve a semmiről való írás és egész oldalas illusztrációk töltötték ki azt a ~10-15 oldalt is.

Összegezve, aki hitelesen akar eladni egy "ebook"-ot, az legalább ismerje arra a kérdésre a választ, hogy "Mitől könyv egy könyv?". Ha az alkotása pedig nem felel meg ezeknek a kritériumoknak, akkor csak nevezze oktató anyagnak, ízelítőnek vagy akárminek, csak ne könyvnek ...

pollner · http://soreo.biz 2009.07.15. 11:16:15

Eléggé eltértetek a címtől, pedig az nagyon fontos dologról szól. Én (vendégként) részt vettem egy "Szuperkonferencián", amin ugyan sok új dolgot nem hallottam, de átéltem, a "wolfgáborizmus" működését. Nagyon hasonló, mint az Agykontroll. Tanulhatsz évekig pszichológiát, járhatsz évtizedekig jógázni, de a Domján Műveknél mindezt 2 nap alatt, néhány ezerért megkapod. Nem pontosan ugyanaz? Még szép! Az már egy másik kérdés, hogy a sikeres sikermarketingesek mögött hamar felbukkantak a klónok. Egyre nagyobb a zaj és ez rendesen összezavarja azoknak a piacát is, akik - néhány itt megszólalóhoz hasonlóan - egyetemen tanulták a marketinget. Nem irigylem azokat, akik most a kkv-piacon marketingesként próbálnak érvényesülni.

Mária 2009.07.15. 11:36:39

@pollner:

Nem az a gond, hogy a sikermarketingesek nem ugyanazt adják, mint a képzett és tapasztalt szakemberek. Az a baj, hogy azt állítják, hogy JOBBAT, értékesebbet, hasznosabbat adnak, mint a szakkönyvek vagy a szakemberek.

Éppen most vagyok egy dilemmában. Az ex-jövendőbeli ügyfél az elmúlt évben infotermékekből szívta magába a marketinges okosságot.

Most, ki tudja, miért (én tudom, naná, hogy tudom, mert világosan látszanak a mulasztások) bajban van. Segítség kellene, pár jó ötlet, miegymás.

Az együttműködés viszont alapjaiban borul, mert mint kiderült, az ügyfél az infotermékekből azt is megtanulta, hogyan működik sikermarketingeséknél például a linkmarketing (mostanában lehetett erről valami kurzus náluk, mert újabban mindig ebbe botlok), hogyan működik az AdWords kampány, és most ő is ilyeneket akar.

Függetlenül attól, hogy a cég adott helyzetében nem ezzel, hanem az alapok kiásásával és egy jókora szemléletváltással kellene kezdeni a munkát. Minden más csak értelmetlen tűzoltás.

Ügyfél ugyanerre az infótermékes tudására alapozva szeretné kézben tartani a közös munkánkat. Mondanom sem kell, hogy az ő elképzelései köszönő viszonyban sincsenek az én napi gyakorlatommal, ráadásul azt is látom, hogy nekem sok időmbe tellene, neki meg sok pénzében lenne, ha elkezdeném tanítgatni őt, és mindennek, amit, ahogy és amiért csinálnék, az okát is a szájába rágnám.

Úgyhogy a dolog valószínűleg felejtős lesz a részemről. Az ügyfél meg majd megoldja a problémáját, ahogy akarja, annak a rengeteg okosságnak a segítségével, amit az infótermékekből tanult.

Kolbert István 2009.07.15. 12:02:34

Nem az a baj, hogy vannak segédanyagok, hanem az, hogy ezeket úgy "adják el" h ettől milliomosok lesznek, megváltozik az életünk stb... nem pedig úgy, hogy megmutatjuk mire figyljenek oda ha marketingest keresnek keresőopt-hoz v bmi máshoz...
A marketingnek és a reklámnak társadalmi felelőssége van.
A marketingszektás vállalkozók már nem csak a felsőoktatást nem tisztelik hanem lassan már a szakmai tapasztalatot és hozzáértést sem. Csak arra néznek fel akik megvették az "infótermék bibliákat"... Egy politikai fanatikussal sem lehet beszélgetni a politikáról ugy általában, csak a pártjáról/vezetőjéről...ez pedig sokkal jobban meglátszik a társadalmunkon, de a kisvállalkozóknál is ez a jelenség kezdődött el, persze más kontextusban.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.07.15. 12:26:54

@Yo P: Nagyon durva leszek. Akinek nincs pénze vállalkozást csinálni, az ne vállalkozzon. Az olyan népszerű kényszervállalkozás valójában bujtatott foglalkoztatás, vagyis csak számlagyár a cég - ott nem kell marketing. De ha valaki valóban vállalkozik, az költségszámítással kezdi. Legyen ott a költségek között a marketing is!
@Gombos Zsolt (OMA): az alapok megismerése nem jelenti azt, hogy te már csinálod is. Igen, meg kell ismerni a számvitel alapjait. De ettől még nem te könyvelsz! Igen, meg kell ismerni a marketing alapjait. De ettől még nem neked kellene "marketingelni". Az alapok megismeréséhez pedig manapság nem is nagyon kell pénzt kiadni, ha van interneted. De állítom, hogy egy normális szakkönyv is többet ér, mint egy 25e Ft-os infotermék. Itt van előttem egy Keresők és webhelyek című KÖNYV, Aaron Walter írta. 4500,- Ft, kb. 250 oldal. Ránézésre is ér valamit. Ilyet javaslok olyanoknak, akik érdeklődnek az adott terület iránt, és nem mondjuk egy "SEO 10 lépésben, 10e Ft-ért" valamit.

Petyaaaa · http://susnya.hu/ 2009.07.15. 13:00:41

Ne haragudjatok, ez nem teljesen ide tartozik, de az alábbi három könyy között mi a különbség? Illetve, melyik az, amelyiket ti is emlegetitek?

www.alexandra.hu/scripts/cgi/webshop.cgi/GetBook?BookID=185217

www.alexandra.hu/scripts/cgi/webshop.cgi/GetBook?BookID=162774

www.alexandra.hu/scripts/cgi/webshop.cgi/GetBook?BookID=122535

Wolf Gabor · http://www.MarketingCommando.hu 2009.07.15. 13:18:33

Témánál vagyunk!

1) Vallás: miről is szóltak mindig a vallások? A lehetőségről, hogy többek vagyunk, mint ami első ránézésre kiderülne. Ma egyre többen fordulnak el a "természetfeletti" vallásoktól, és kezdik keresni ezt az üzletben - és ezt észre kell venniük azoknak, akik nekik kínálnak termékeket, szolgáltatásokat. Igen, a vallásoktól bizony el kell lesni egyes dolgokat és alkalmazni kell azt a saját marketingedben. Ha olyan vagy, akkor a profitért, ha meg olyan, akkor azért, hogy minél több embernek tudj segíteni. (Vigyázat, reklám: az októberi GT konferencián pont erről a vallás témáról fogok tartani egy előadást)

2) Ebook-ok: a kkv marketing friss szakma, nagy lehetőség, könnyű belépni - naná, hogy sok a kontár. Ezen panaszkodással, felháborodással nem lehet változtatni, egy jó stratégia van: gyorsabban kell fejlődni, mint amilyen gyorsan a konkurencia másol.

Konrád, kösz hogy feldobtad a témát!

heliox 2009.07.15. 15:48:40

Kotler nem tanít meg semmire. Már legalábbis a "Kotler könyv". Ad egy szemléletet (egy helyen rosszat) ami alapján ésszel végig lehet gondolni a dolgokat. Ezért jó könyv.

Az eBook-ok amikről itt szó van megtanítanak a marketingre. Vagy valamire. NEM KELL GONDOLKODNI! Ezért veszi ugyanaz a közönség, aki valóságsót.

heliox 2009.07.15. 15:51:08

@Yo P: Ez ugyanaz a könyv csak más kiadási verzió. Közben Kotler kicsit belenyúlt, hogy újra el lehessen adni.

Azért ő sem kispályás, és megvan neki is a maga "eBook" jellegű biznice. Pár éve 250,000Huf volt egy darab jegy a Mariottba ahol előadott. És megtelt az előadó! (Na nem velem.)

heliox 2009.07.15. 15:55:54

Van a

www.blueoceanstrategy.com/

könyv, megjelent magyarul is, egyetemen tankönyv volt. Tele van példákkal arra, hogy hogyan kell kikerülni a konkurenciát, és ahelyett hogy olcsóbb lennél, átvinni a piacot egy "kék" óceánba (versus véres, vörös), ahol még nincsenek versenytársak.

A legjobban a NABI (volt magyar autóbuszgyár) példája tetszett, hogy nem olcsón adott autóbuszt, hanem a TCO-t vitte le alacsonyra. Az amerikai önkormányzatok meg is vették a drága buszokat, amire a NABI garantálta 20 évre az olcsó szervizt. Aztán pár év múlva tönkrement.

Ez volt a NABI eBook biznice.

Petyaaaa · http://susnya.hu/ 2009.07.15. 16:10:12

@heliox: Akkor azt hiszem, nekem elég lesz egy olcsóbb régebbi verzió is. :)

Szabó Gábor · http://twitter.com/szabogabor 2009.07.15. 16:51:14

Nem tudom, honnan jött ez a linkmarketing dolog, de emiatt (is) megszólítva érzem magam.

Azért fontos lenne elkülöníteni az ősidők óta kőbe vésett „általános” marketing igazságokat és alapelveket, illetve a villámgyorsan megjelenő – esetenként csak felvillanó, és el is tűnő – újdonságokat.

Hiába jelenik majd meg egy év múlva egy nagyszerű könyv egy elismert szakírótól a Facebook hirdetési formákról, vagy a Youtube látogatószerző lehetőségeiről, ha addig pár havonta átalakulnak felületek, megújulnak algoritmusok, és elveszik az újdonság ereje.

Amikor én a linképítésre egy önálló bizniszt építettem, akkor még mindenki engem anyázott, hogy milyen alapon lehet ezért pénzt kérni. Ma már szinte nincs olyan online marketinges, seo-s oldal, ami ne kínálna ilyen szolgáltatást.

Az oktatóanyagot pedig már akkor írtam, amikor több száz weboldal linképítésén túlvoltunk. Gyakorlatilag egy olyan speciális területről szól, amiről még jó ideig nem fognak a közoktatási intézményekben beszélni.

MacTom · http://www.mactom.hu/blog/ 2009.07.15. 16:53:17

Sajna a jó e-könyv ritka mint a fehér holló, de azért van. Angol. És nagyon nagyon kevés magyar is.
Jó e-könyv nélkül lehetetlen volna a kkv marketing...
Az amerikai és brit marketing guruk (az igazikak) is keményen e-könyveznek.
Aki meg talál piacot a szar e-könyvre, az adja csak el. Igaza van. A kínai zokni is fogy mint a háborodás...
A nagyobb baj az, hogy egyesek azt hiszik , hogy ha eladnak pár e-könyvet, akkor már értenek is a marketinghez, (hiszen írtak róla egy könyvet) és azt is gondolják, hogy csak ebből meg lehet álni. (Csak e-könyv eladásból) Vagy meg lehet? Meglehet.....

Szabó Gábor · http://twitter.com/szabogabor 2009.07.15. 16:53:31

Nem tudom, honnan jött ez a linkmarketing dolog, de emiatt (is) megszólítva érzem magam.

Azért fontos lenne elkülöníteni az ősidők óta kőbe vésett „általános” marketing igazságokat és alapelveket, illetve a villámgyorsan megjelenő – esetenként csak felvillanó, és el is tűnő – újdonságokat.

Hiába jelenik majd meg egy év múlva egy nagyszerű könyv egy elismert szakírótól a Facebook hirdetési formákról, vagy a Youtube látogatószerző lehetőségeiről, ha addig pár havonta átalakulnak felületek, megújulnak algoritmusok, és elveszik az újdonság ereje.

Amikor én a linképítésre egy önálló bizniszt építettem, akkor még mindenki engem anyázott, hogy milyen alapon lehet ezért pénzt kérni. Ma már szinte nincs olyan online marketinges, seo-s oldal, ami ne kínálna ilyen szolgáltatást.

Az oktatóanyagot pedig már akkor írtam, amikor több száz weboldal linképítésén túlvoltunk. Gyakorlatilag egy olyan speciális területről szól, amiről még jó ideig nem fognak a közoktatási intézményekben beszélni.

Wolf Gabor · http://www.MarketingCommando.hu 2009.07.15. 17:06:41

A kontárok / miniguruk ellen van egy szuper jó reklámszövegem, ha érdekel valakit.

Vagy 8 éve, az egyik ügyfelemnek egy nagyon jól menő értékesítési tréning biznisze volt, és szeretett volna betörni pár nagyvállalathoz, ahol már ott volt a konkurencia.

A reklámszöveget arra hegyeztük ki, hogy "Friss újdonság az értékesítési tréning piacon: végre egy értékesítési tréning cég, ami egész életében nem csak értékesítési tréninget adott el!"

Volt épp elég vevő, akinél nagyon ült az üzenet.

Lefordítsam én az iparágadra, vagy ezt a lépést már meg tudjátok tenni? :)

Wolf Gabor · http://www.MarketingCommando.hu 2009.07.15. 17:16:55

Kotler ziccer:

Kotlerhez egyetlen kereskedelmi siker sem köthető a saját könyvének és saját magának eladásán kívül. Beállhat abba a sorba, mint Tom Peters, Seth Godin, Tim Ferris stb. akiknek az egyetlen érdeme, hogy írtak egy-két jó könyvet és aköré jó publicitást / speaker-i karriert csináltak. Magukat el tudták adni, de ügyfelet max a színpadról láttak.

Sőt, ha megnézed a régi Kotler könyveknek vagy a Tom Peters "In search of excellence"-ének a jó(!) példáit - azokból a cégekből meglepően sokan tönkrementek azóta.

Szerintem Konrád sem fog tiltakozni az ellen a koncepció ellen, hogy ha tanácsadóként az idődnek egy jó részét nem ügyfelekkel töltöd, akkor nem tanácsadó vagy, hanem max író, blogger, vagy speaker - de nem tanácsadó.

Ezektől az emberektől nem lehet marketinget tanulni. Van pár jó ötletük persze, és jól kommunikálnak - de az, aki az amatőr szintnél kicsit haladóbbat szeretne tanulni, azok nem az ő könyveiket és ebookjaikat bújják, az biztos.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.07.15. 17:22:11

@Wolf Gabor: Kotler egyébként az alapképzéses közgazda oktatásban volt tananyag. A marketing szakirányon - és a lényegi dolgokat itt tanultuk - már messze nem Kotler volt a téma.

Tanácsadó: igen, ha valaki tanácsadó, akkor az nem eBookot ír, hanem tanácsad fő időben. Ezért is van kevés (vagy nulla) eBookja :)

Mérhető Marketing · http://www.merhetomarketing.info 2009.07.15. 17:23:20

Kotler: Pár éve olvastam egy nyílt levelet, amit egy gyakorlati marketing szakember írt a nagy Kotlernek. Arra kérte, hogy mutasson néhány példát arra, amit a könyveiben ír.

Kotler válasza: Én tudós vagyok. Majd a Ti, gyakorló marketingesek bebizonyítjátok, hogy igazat írtam.

Na ezt add el egy cégvezetőnek! "Most épp bizonyítjuk Kotler állításait nálad. Vagy nem..."

(sorry, nem találtam meg az eredetijét. Ha valakinek megvan ez a levelezés, hálás lennék, ha belinkelné!)

Mérhető Marketing · http://www.merhetomarketing.info 2009.07.15. 17:29:12

Cégvezető ne legyen marketinges?
Ezzel muszáj vitatkoznom.
Van körülöttem néhány cég, aki egész kicsiből felnőtt 50-500 fősig, néhány év alatt.
Egy közös pontot megfigyeltem náluk: A cégalapító létrehozta a terméket, vagy a szolgáltatást, átadta valakinek a termelést, vagy akár még a cégvezetést is és kizárólag PR és Marketing területen dolgozik azóta.

Dehát ezek részemről csak adatok és megfigyelések. Nem tudományos tények :)

Mérhető Marketing · http://www.merhetomarketing.info 2009.07.15. 17:38:54

@Mária: Csak egy ötlet, hátha Neked is bejön: Ha nagyon más alapokon működik az ügyfél, és nem az a kategória, aki meg tudja fizetni a megalapozásért a 3-4 nap plusz munkát, be szoktam ültetni az egy napos tréningemre. Azzal, hogy egy nap alatt megtanulja azokat a dolgokat, amik garantálják az együttműködés sikerét, ráadásul a napidíjam 30%-ába kerül.
Amíg ezt nem végzi el, nem tudom elvállalni.
Persze helyben, kp-ben pénzvisszafizetési garancia, ha nem elégedett a nap végére.
Vagy eljön és akkor estére együttműködővé vált, vagy nem. Akkor meg úgyse hagyta volna magát meggyőzni az értelmes marketingről.

Mária 2009.07.15. 17:50:15

@Mérhető Marketing:

Nem jön be. Nem foglalkozom egynapos tréningekkel, pláne nem azért, hogy azzal akarjak kedvet csinálni magamhoz :)

Ha a személyes találkozáson nem vagyok meggyőző, akkor részemről ott nagyjából véget is ér a dolog, mert hosszabb távú feladatokat vállalok, és ha valakit már az elején győzködni kellene, akkor úgysem dolgoznánk együtt sokáig.

Atisp · http://www.netgo.hu 2009.07.15. 18:12:13

Kotler elméleti ember volt inkább. Valaki fentebb tudósnak hasonlította. Ami le van ebbe a könyvbe inkább arra jó, hogy meglegyen az öszképp. Milyen területei vannak a marketingnek, mi micsoda, stb. Tehát ad egy általános látásmódot magáról a területről és működéséről. Nyílván arra nem ad tanácsot, hogy adja el a gyakorlatban a teljesen értéktelen szolgáltatást vagy terméket az adott kkv. Mert úgye nem minden csak a marketingen múlik.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.07.15. 18:22:58

@Mérhető Marketing: hát vitatkozzunk. A cégvezető céget vezessen. Az _alapító_ lehet marketinges, de akkor kell egy cégvezető is. Mert a cégvezetés olyan feladatokat is ad, ami messze nem marketing, míg egy komolyabb cég marketingje minimum egy embert kíván...
Ha az alapító marketinges lett, akkor meg ugye VAN egy marketinges a cégnél, nem?

Kolbert István 2009.07.15. 18:33:45

@Konrad: Egyetértek. A szakkönyv vs ebook vitáról még annyit, hogy a szakkönyvekhez bizony nem árt ha már olvasott az ember néhányat belőlük. Ez a vita tényleg arról szól h lehet-e vkiből szakkönyvek nélkül, csak gagyi ebookokkal marketinges v nem?
Köszönöm a tippet is, lementem megvenni a Keresők és webhelyek c. könyvet. Belelapozva nagyon tetszik.

Mérhető Marketing · http://www.merhetomarketing.info 2009.07.15. 22:45:01

@Konrad: Az egyiknél a cégvezetői feladatokat adta le az alapító és a marketing, PR maradt az ő területe.

Eleve ő a cég arca, tehát nem lenne jó ötlet elbújni a termelésben, menedzsmentben, mikor már egy jól felépített ismertsége van.

De ha jól megnézzük, még Kotler is ezt csinálja.
Előadásokat, szemináriumokat tart, miközben - biztos vagyok benne- egy jól szervezett csapat dolgozik a háttérben, hogy flottul menjen a könyvek terjesztése.

Mérhető Marketing · http://www.merhetomarketing.info 2009.07.15. 22:49:29

@Mária: Ott a két pont. Győzködni tényleg teljesen felesleges.
Viszont a tréningeket pont azért kezdtem el, hogy az ügyfeleimnél az első nap ne azzal teljen, hogy az alapokat próbálom magyarázni nekik.
Egy nap alatt át tudjuk rágni a fő dolgokat a saját marketingjében, és egy szép hosszú feladatlistával megy haza.
Ha megcsinálta, utána már a közös munka sokkal hatékonyabb.

Vida Ági · http://twitter.com/vidaagi 2009.07.16. 08:09:24

Ez az egész tele van általánosításokkal. Nem egy cégvezetőt ismerek, aki nem csak infotermékekből szerezte a tudását, hanem végigülte a Samlinges képzést is. Nem egy cégvezetőt ismerek, akinek van marketing irányú diplomája is, mégis vásárol infoterméket, mert ez egy gyors és hatékony módja annak, hogy rátekintést nyerjen egy adott témára.

Egészen más az a fizetős e-book, ami valódi tartalommal bír és az ingyen letölthető csali, ami csak arra szolgál, hogy felkeltse az érdeklődést és építse az adatbázist. Magyar piacon nem tudok olyan e-bookot, ami fizetős és csak néhány oldal lenne. A legrövidebb, amit vettem 70 oldalnál kezdődik.

De nehogy már a méret legyen a lényeg! Nem a tartalom a fontos, emberek? A Marketing 22 vastörvénye olyan vékony kis könyvecske, hogy van pofájuk érte 1450 Forintot kérni? Mi a jobb, ha 10 oldalon érthetően le van írva a lényeg, vagy ha olvasol 300 oldal rizsát, amit fogalmad sincs, hogyan tudsz megvalósítani.

A szakosodás szükségszerűen a fejlődés része. 8-9 éve a bank, ahol dolgoztam maga oldotta meg a keresőoptimalizálást a saját berkein belül, az egyik webfejlesztőt küldték el egy konferenciára, ahol tanult róla valamit és megcsinálta. Néhány év múlva már kellett egy hozzáértő cég erre, mert a szakma is fejlődött. Ugyanez vonatkozik a linképítésre, Adwordsre stb. Alapszinten nem árt, ha a cégvezető beletanul, hogy átlássa a folyamatokat, tudja, mikor mire van szükség, mikor kit kell hívni és ne verjék át a "első helyen leszel a Google-ben" c. hirdetésekkel. Ha van tudása ezekről a dolgokról is, ha megpróbálta valaha saját kezűleg vagy szomszédpisti segítségével megoldani, akkor rá fog jönni, mekkora értéke is van ennek a munkának és ki fogja fizetni érte a megfelelő árat.
Ha csak győzködjük róla, hogy ez "hű, de értékes munka és simán megér 500 ezer Forintot 1000 link megépítése", akkor azt fogja gondolni, lehúzod.

Igenis, kell, hogy tanuljanak a cégvezetők és legyenek olyan termékek, ahonnan gyorsan nyerhetnek rátekintést 1-1 témára, mert így felértékelődik az egyes szakterületeken végzett munka jelentősége is.

Az, hogy a cégvezetők tanulnak, nektek jó, kedves tanácsadók! A tanult cégvezető érteni fogja, mit jelent a konverzió, fel fogja fogni, miért kell tesztelni a hirdetéseket az Adwordsben és értékelni fogja a munkádat, megfizeti, hiszen látja, tudja, milyen nagy és fontos területről van szó.

Kellenek a "szekták" is. A vállalkozó szükségszerűen magányos. Nagyon nagy erő van abban, ha néha megoszthatja a tapasztalatait más olyan vállalkozókkal, akik ugyanabban a cipőben járnak, mint ő.

Mária 2009.07.16. 09:22:54

@Mérhető Marketing:

"a tréningeket pont azért kezdtem el, hogy az ügyfeleimnél az első nap ne azzal teljen, hogy az alapokat próbálom magyarázni nekik"

Én pontosan ennek nem látom értelmét. Az alapok magyarázásának.

Ha van egy korrekt szerződésed, amiben le van írva, milyen határidőre milyen célokat kell elérni és a célok teljesülése hogyan mérhető és igazolható, akkor mi szükség van arra, hogy a megbízót a szakmai részletekbe is beavasd?

Ez felesleges túllihegése a dolgoknak és a normálisabb ügyfeleket többnyire nem a kulisszatitkok, hanem a végeredmény, és/vagy a részeredmények érdeklik.

Ez a megközelítés, amit te javasolsz, azért lett kitalálva, hogy pár megalomán fafejre, akinek egyébként is jellemző tulajdonsága, hogy mindenhez mindenkinél jobban ért a szemétdombján, azokra rá lehessen sózni az úgynevezett infotermékeket. Hogy tovább duzzadhasson az infoterméktől meg a hozzá kapott körítéstől az ostoba egója. Hogy úgy érezhesse, tud annyit, vagy akár még többet is, mint a szaki, akire a munkát rábízta.

Egy cégvezető cégvezessen szerintem, ne pedig az alkalmazottait, vagy a külsős embereket próbálja a saját területükön utolérni, rosszabb esetben túlszárnyalni :)

Vagy te nem tartanád elmebetegnek azt az embert, aki megrendeli pl az irodaház újravezetékelését, de nem bízna meg a villanyszerelő vállalkozóban, hanem infotermékekből akarná megtudni, ugyan jól dolgozik-e a villanyszerelő vállalkozó, jól tartja-e a kezében a fáziskereső ceruzát :)))

Egyszerre nevetséges és szánalmas az, ahogyan az infotermék biznisz kóklerei hülyét csinálnak egyébként jószándékú emberekből a saját kétes létjogosultságú bizniszük érdekében.

Mária 2009.07.16. 09:36:36

@lego béla:

"Igenis, kell, hogy tanuljanak a cégvezetők és legyenek olyan termékek, ahonnan gyorsan nyerhetnek rátekintést 1-1 témára, mert így felértékelődik az egyes szakterületeken végzett munka jelentősége is."

Erre találták ki a téma iránt érdeklődő nem szakmabeli embereket célzó szakirodalmat.

Nagyszerű könyveket ad ki pl a HVG vagy a Bagolyvár, de más kiadók is ráéreztek már párszor egy-egy népszerű témára.

Azt ugye nem gondolod komolyan, hogy egy közérthető stílusban megírt szakkönyvből kevesebb információhoz jut valaki, mint egy zanza PDF-ből?

A tendencia persze érthető, és analógia is van rá: kezdetben voltak az iskolásoknak a kötelező olvasmányok, amiket a gyerekek végigolvastak. Utána valaki kitalálta, hogy mennyivel gyorsabb, ha olvasás helyett filmen nézik meg a történetet. Még később kiadtak olyan könyveket, amik tömören összefoglalják egy-egy kötelező olvasmány tartalmát, nehogy már a gyerek rontsa a szemét az olvasással, vagy a tévézéssel.

Az eredménye mindennek az lett, hogy felnőtt egy funkcionálisan analfabéta generáció.

Hajrá, infotermékesek! Csináljátok meg ugyanezt a cégvezetőkkel is :)

Hiszen mi másra van szüksége a világnak, mint egy minden témában csak a zanzát, csak a fülszöveget elolvasó, csak a trailert, a demót végignéző döntéshozókra :)

netbulldog 2009.07.16. 10:30:04

@Mária: Már sok blogban olvasom hozzászólásaidat, és lerí rólad az irigység, hogy mer valaki is ahhoz folyamodni, hoy a bizniszedbe belepiszkítson... Felhígult a szakma szerinted, de a vészes az, hogy többre viszik ők néha mint Ti, a szakemberek, elveszik előled az ügyfeleket, sőt az ügyfelek saját magukat határolják el a tanácsadástól, mert már kezdenek belelátni egyes dolgokba, és nem lehet őket megvezetni.

Az a baj, hogy még mindig a 10-20 alkalmazotton felüli cégvezetőkről beszélsz, és nem jön át, hogy több ezer olyan vállalkozás van, ami egyszemélyes, jó esetben van egy adminisztratív titkárnő, vagy családtag, még jobb esetben van még pár ember, aki dolgozik a cégvezetőnek. De nagyon sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy fenntartsanak grafikust, nyomdászt, programozót, marketingest, dizájnert, webfejlesztőt, üzletkötőt, ügyfélszolgálatost. Egyszerűen muszáj magukat továbbképezni, még akár villanyszerelésben is. Ne etessen már meg a villanyszerelő, hogy 3 konnektorhoz a falba kellett tenni 30 vezetéket, meg 10 csövet, mikor tudom, hogy 3 szál másfeles réz is elég. És a nyomda se etessen meg, hogy ezt nem lehet megcsinálni, mert brg-ben küldtem el a kreatívot.

A szakirodalom is tele van ebookokkal, és az offline könyvekben is több tízezer ebook van. Ja, és megnéztem a könyvtárban, másfél méter ebook van a villanyszerelésről :-) Ja és a szakácskönyvből tudod mennyi ebook van a könyvátrban? 10-15 oldalasak. Nagyon sok sztm nem is látott szakács szakit sosem. De ott van Stahl Judit is. Őrá hogy haragudhatnak már az igazi hotelekben edződött aranydíjas mesterszakácsok! Egy évben kiad 12 ebookot finom kis füzetecskék formájában. De ebből nem gondolnám, hogy felnő egy nemzedék, aki főzni nem tud, mert Horváth Ilonát még nem olvasta.

Az infotermék mint vallás elmélet átvihető az offline könyv tömegtermelésre is, ott is számolatlanul adják ki a vackokat. De a sok barkács könyv is nem azért jön létre, hogy asztalosokat faragjon az emberekből, és a sok kertészeti könyv sem azért születik, hogy kertészmérnök legyek. Nem veszem el a szakemberek kenyerét, hogy megveszek néhány kerttervezési könyvet, de nem fogok bambán állni, ha eljutok oda, hogy rábízom a kertemet, és azt kérdezi, mi az elképzelésem.

Mária 2009.07.16. 10:33:42

@netbulldog:

Nem olvastalak végig, megálltam az "irigység" szónál.

Úgy látom, ez az első szó, amit belevernek a fejetekbe, hogy kapjátok elő, amikor érvek nélkül maradtok :)

Kolbert István 2009.07.16. 10:46:55

@netbulldog: Egy könyvet audit nélkül nem ad ki a kiadó. Az ebook felett nincs kontroll. Ez a probléma forrása.

netbulldog 2009.07.16. 11:50:57

@Kolbert István: Az audit nem kötelező, nálunk a könyvtár minden évben ad ki könyveket, a kutya sem nézi meg őket a szerzőn kívül, egyedül egy ISBN szám-ot kérnek hozzá, aztán ennyi. Ott meg a formátumra jobban kíváncsiak, mint hogy lektorálták-e vagy sem. Semmi szakmai elbírálás nincs, még szakkönyveknél sem. Egy vidéki nyomda meg eleve nem foglalkozik ilyennel, örül, ha munkája van.

Petyaaaa · http://susnya.hu/ 2009.07.16. 11:57:53

@Mária: Ne haragudj, de amilyen stílusban írod a hozzászólásaidat, én biztos nem szívesen lennék az ügyfeled ... Lehet, hogy rosszul veszem ki a szavaidból, de hozzád csak akkor menjen valaki, ha munkát akar adni neked, tanulni egy percet se akarjon tőled!?

@Kolbert István: "Egy könyvet audit nélkül nem ad ki a kiadó. Az ebook felett nincs kontroll. Ez a probléma forrása."

Ettől függetlenül találkoztam már olyan szakkönyvvel, aminél 300 oldalból 50 volt értelmesen és összefüggően megírva.

Petyaaaa · http://susnya.hu/ 2009.07.16. 12:04:36

@Mária: "LOL"

Engem meggyőzőtt az ember.

Mária 2009.07.16. 12:48:19

@Yo P:

"Ne haragudj, de amilyen stílusban írod a hozzászólásaidat, én biztos nem szívesen lennék az ügyfeled"

Erre a standard válasz ez szokott lenni:

"Miből gondolod, hogy dolgoznék neked egyáltalán?"


Komolyra fordítva a szót: persze, hogy benne van a tanulás, ha maga a szerződés is arról szól. A tanácsadói munka pl színtisztán erről szól, nem a saját kezűleg történő kivitelezésről.

Konrad bejegyzése viszont a kókler e-book lovagokról szól, akik rengeteget ártanak mind a naiv ügyfeleknek, mind pedig a korrekt és felkészült szakembereknek.

Mérhető Marketing · http://www.merhetomarketing.info 2009.07.16. 13:45:17

@Mária: Lajosnak Gratula!
Sokkal jobb, mintha otthon ülne és siránkozna, hogy nincs fuvar, vagy a villanyoszlopra ragasztott "konténeres sittszállítás" feliratnál.
Azért meg kéne kérdezni tőle, hogy több fuvarja van-e mióta ezt csinálja, vagy csak több rajongója :)

Mérhető Marketing · http://www.merhetomarketing.info 2009.07.16. 13:48:12

@Mária: Egy nagyon jó mondatot találtam ide:
"Minden dolog sikere az alapokba fektetett energián múlik."
Pont ezt nem adod meg az ügyfeleidnek?
Vagy csak félreértettem és máshogy?

Mária 2009.07.16. 14:03:48

@Mérhető Marketing:

Nem igazán értem, hogy érted a kérdést. Ha kifejted, mire szeretnél választ kapni, nagyon szívesen válaszolok.

Mérhető Marketing · http://www.merhetomarketing.info 2009.07.16. 14:38:46

@Mária: Bovsdánat, nagyon szétcsúszot, sokat dumálunk úgy látszik...
Ezt írtad és erre válaszoltam:

"a tréningeket pont azért kezdtem el, hogy az ügyfeleimnél az első nap ne azzal teljen, hogy az alapokat próbálom magyarázni nekik"

Én pontosan ennek nem látom értelmét. Az alapok magyarázásának.

Mária 2009.07.16. 15:51:13

@Mérhető Marketing:

"Egy nap alatt át tudjuk rágni a fő dolgokat a saját marketingjében, és egy szép hosszú feladatlistával megy haza."

Egy nap alatt még akkor sem tudod átrágni egy új ügyféllel a fő dolgokat a saját iparágában a saját cége marketingjében és egy hosszú feladatlistával zárni a napot, ha azon az egy napon csak egy emberre koncentrálsz akár 4-5 órában, mert többen nem lehet és nem is érdemes.

A tréning meg ugye nem erről szól, hogy egy emberrel foglalkozol, azon legalább 5-6 ember illő, hogy ott legyen és aktívan töltse a napot.

Nem jön át nekem abból, amiket írsz, hogy az elméleti tudásod mellett megtapasztaltad volna hozzá a gyakorlatot.

Mérhető Marketing · http://www.merhetomarketing.info 2009.07.16. 19:29:26

@Mária: Nem akartam, de muszáj egy kicsit fényeznem magam: a tegnapelőtti tréningen ezt írta két résztvevő, akik -micsoda véletlen- nemrég még egyetemen tanulta a marketinget, most pedig nem tudja alkalmazni a nagybetűs életben:
"Elméleti tudás gyakorlati megközelítésben, amire az egyetemen nem nyílt semmi lehetőség."
"Nem vagyok elfogult, nagy élmény volt...
Átfogó képet kaptam egy marketingkampányról. Új, egyszerűbb. de hatékonyabb megoldások."
"Az elkövetkező 3 évben ebből fogok élni"

Soroljam még?

Amúgy igazad van. 4-5 óra nem elég erre.
Reggel 9-től este 8-ig dolgoztunk, 6 emberrel, 3-3 fős csoportokban.

És sajnos elméleti tudásom a folyamatos napi 2-3 óra tanulással sem elegendő.

Többre nincs idő, mert a nap többi részében ügyfelek marketing-kampányán dolgozom. Gyakorlatban.
Néha van időm tréninget is tartani.

Konrád, ha úgy érzed, hogy ez túlságosan reklámnak számít, akkor kérlek csak Máriának küldd át!
Köszi!
Oláh Sándor

Mária 2009.07.16. 22:09:07

@Mérhető Marketing:

Nem muszáj fényezned magad.

Egyszerűen nem volt hiteles a számomra, amit írtál.

Én tudom, milyen végigcsinálni egy ügyfél mellett egy nap 3-4-5 órát, és tudom azt is, hogy lehetetlen mindezt úgy csinálni, ahogyan te azt a saját elméleted szerint leírod.

Nem szeretnélek megbántani, persze. De felesleges idézeteket idemásolnod, egy olyan embert, aki benne van ennek a műfajnak a napi gyakorlatában, nem lehet idézetekkel meggyőzni.

Mérhető Marketing · http://www.merhetomarketing.info 2009.07.17. 00:08:23

@Mária:
:) Kár ezt tovább ragozni.
Egy dolog számít a marketingben: Működött?
Amit Te csinálsz, jó és működik.
Amit én, ezzel is ugyanaz a helyzet.
Akkor meg kár vitatkozni, hogy jobban igaza van-e valakinek.
Legfeljebb az ügyfélnek, ha elvárja tőlünk, hogy növekedjen a nyeresége.

A piac még mindig akkora, hogy konkurálni úgyse tudnánk.

Üdv: Oláh Sándor

Tima (törölt) · http://www.mikromarketing.hu 2009.07.28. 15:52:23

Nekem nem az e-book jelenséggel van gondom, hanem azzal vannak olyanok, akik valamilyen szinten beleássák magukat az online marketing eszközök rejtelmeibe, és utána egyből marketing tanácsadónak is nevezik magukat. Nem vagyok biztos benne, hogy aki ért egy kicsit a keresőoptimalizáláshoz, az egyből meg is tudja oldani akár egy kis
cég marketing tevékenységét...

heliox 2009.08.01. 14:27:51

>>>
Vagy te nem tartanád elmebetegnek azt az embert, aki megrendeli pl az irodaház újravezetékelését, de nem bízna meg a villanyszerelő vállalkozóban, hanem infotermékekből akarná megtudni, ugyan jól dolgozik-e a villanyszerelő vállalkozó, jól tartja-e a kezében a fáziskereső ceruzát :)))
>>>

Egyáltalán nem. Sőt. Azt tartanám bolondnak aki vakon megbízik az üzleti partnereiben. Meg kell bennük bízni, de nem vakon.

Mária 2009.08.02. 07:32:59

@heliox:

Pedig többnyire a bizalom a járható út, nem pedig az alapértelmezett bizalmatlanság. Vakon persze senkiben nem szabad megbízni, de az agyműtétjéhez sem úgy választ orvost az ember, hogy előtte infotermékekből képezi magát, majd folyamatosan asszisztál a saját agyműtétjéhez :)


süti beállítások módosítása