Már ekéztem a hazai direkt marketing szabályokat, hogy azok túl szigorúak, így egész egyszerűen bizonyos hirdetési formák (legálisan) nem használhatóak kellő hatékonysággal. Az állandó példám az e-mail reklám, ahol bár mostmár elég "csak" nevet kérni az engedély mellé (vagyis cím nem kell), de továbbra is engedélyhez van kötve a küldés.
Persze a törvényhozó csinált egy hatalmas kiskaput: a céges e-maileknék nem kell engedély, oda kvázi szabadon írhatunk bármit, ami reklám. Igaz, a következő pillanatban meg bűncselekményként kezdi kezelni az adatokkal való bizonyos visszaéléseket.
Olyan ez, mintha kurvára nem tudnák, mit is akarnak. Töketlen bagázs szabályozza a hazai reklámot, legalábbis állami szinten. Na mindegy. (Most egy kicsit bennem van még a tunéziai fügelikör, sorry. Ettől még töketlen balfaszok szavazzák meg a törvényeket, és ha vannak is kivételek, azok ügyesen rejtőzködnek.)
Itt van például a bluetooth reklám. Egyszerű ügy: ha belépsz egy helyre, és be van kapcsolva a BT a telefonodon, akkor dob neked egy üzenetet: meg akarod-e kapni a reklámot? Ha igen, akkor letöltöd a telefonodra, és például megtudhatod, mi akciós éppen abban a TESCO-ban, ahol vagy. Nem túl bonyolult, ráadásul megfelelő csillagállás is elvárás: be legyen kapcsolva a BT, meg le is akard tölteni.
Na kérem, ez sem ilyen egyszerű! Konkrétan a BT üzenet is ugyanúgy szabályzódik, mint az e-mail. Legalábbis Kulcsár Zoltán blogján most ezt olvasom:
A bluetooth reklám a Grt. és az Eker. tv. hatálya alá tartozó reklám, amelyhez az érintett előzetes, olyan hozzájáruló nyilatkozata szükséges, amely tartalmazza a címzett nevét is.
Ez csak a szolgáltatókkal való összefogás útján szerezhető meg.
Az ügyben hatáskörrel a Nemzeti Hírközlési Hatóság rendelkezik, az NFH lehet, hogy nem kifogásolná, de az NHH igen.
Az e-mailnél is eldöntheti a felhasználó, hogy kinyitja-e a levelet, így az az érvelés nem helytálló, hogy a mobil tulajdonos eldöntheti, fogadja-e az üzenetet, vagy sem.
Most akkor örüljünk. Újabb léket sikerült ütni a kapitalizmus hajóján.
Hurrá.
Utolsó kommentek