A szezonalitás ugye azt jelenti, hogy bizonyos folyamatok egy adott, meghatározó időszakban erősödnek vagy gyengülnek. Például télen veszünk inkább meleg ruhákat és nyáron veszünk inkább fürdőnadrágot.
A szezonalitás legerősebben az év végén látszik: bizonyos termékek forgalma ilyenkor válik kiemelkedően magassá. Érdekes, hogy ennek az okai nem időjárásban, hanem az év végi egyéb dolgokban keresendőek. Ugyanis a december jellemzően ajándékozásról és egyben a cégek számára az év (üzleti év) zárásáról is szól.
Márpedig ez így felpörget folyamatokat, például könyvből az év utolsó két hónapjában adják el az éves forgalom közel felét. Pedig ugye tavasszal is olvasunk...
Az ilyen fajta szezonalitás pedig egyrészt öngerjesztő, vagyis egyre inkább erőssé válik a kilengés, másrészt viszont jól kiszámítható: érdemes ilyenkorra időzíteni termékek bevezetését, és fel kell arra készülni, hogy a megemelkedett kiadások miatt másra viszont nem biztos, hogy jut.
No és arra is fel kell készülni, hogy mindenki ilyenkor akar reklámozni. Ez a korábbi években azt is jelentette, hogy a kurrensebb weboldalakon már nem nagyon volt hely, nem nagyon lehetett az utolsó pillanatban foglalni. Hát, most nem ennyire vidám a helyzet (portál oldalról), hiszen a válságnak a hatása itt igazán erős. Másrészt viszont a banner/display piacról eltűnő pénzek jelentős része megjelent a ppc piacon, vagyis a korábbi évekhez képest talán erősebb versenyt látunk majd a Google AdWordsben. Illetve látunk most, hiszen ma már a vásárlási láz elvileg elkezdődött a bronz vasárnappal. Vagyis a maival együtt összesen három hétvége van Karácsonyig...
Egyébként valahogy a Karácsony a kulcsa a felpörgetett gazdaságnak: vajon Karácsony nélkül valóban el lehetne adni ennyi játékot? Ennyi könyvet? Ennyi édességet? Jó, a csokifogyasztást szépen megdobja a Mikulás is, ami ugye tegnap-ma érkezik.
De az igazi erőt mégis a Karácsony képviseli. Ilyenkor illik sokat költeni (ha van miből), ilyenkor divat az ajándékozás. Még olyan rokonnak is adunk valamit, akit a legszívesebben meg se látogatnánk.
Márpedig az ebből élő cégek erre rájátszanak, és próbálják felpörgetni a forgalmukat. Hiszen ebből élnek, és a fentiek alapján már láthatjuk, mennyire fontos lehet a decemberi időszak. Vannak cégek, akik egész évben csak vegetálnak, és a hasznot majd csak most fogják tudni realizálni.
Ne csodálkozzunk hát az egyre erőszakosabb reklámokon, az egyre erőszakosabb fogyasztásra történő felhívásokon. Nem bűn ez, nem valami oltári nagy összeesküvés, hanem válasz arra a reakcióra, hogy megpróbálunk ilyenkor év végén kicsit mások lenni.
Megpróbálunk gazdagabbnak és rendesebbnek kinézni, és ehhez úgy tűnik az ajándékozáson keresztül vezet az út.
Utolsó kommentek