Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: @kereso: az a baj, hogy sokan csak a marketinget érintő részekre koncentrálnak. Egy vidéki vasipar... (2018.05.23. 11:35) A Nagy GDPR Hiszti
  • kereso: @Konrad: Igen valószínűleg a kezelt adatok mennyisége alapján kellett volna szabályozni. Most gond... (2018.05.23. 11:27) A Nagy GDPR Hiszti
  • Konrad: @kereso: EU versenyképtelenség: per pillanat egyetértek. Viszont már évtizedes távlatban nem, szer... (2018.05.23. 11:24) A Nagy GDPR Hiszti
  • kereso: Konrád elég nagy különbség ahhoz képest, ami t facebookon írtál :) A legnagyobb gond azzal van, h... (2018.05.23. 11:13) A Nagy GDPR Hiszti
  • Nameste: @hullajelölt88: Nem, egyáltalán nem ez a kiindulópont, de ez elvi kérdés. De fontos része az adatv... (2018.05.22. 16:46) A Nagy GDPR Hiszti
  • Utolsó 20

MUNKA!

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (543) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (226) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) ebusiness (102) ekormányzat (3) előadás (21) email marketing (39) érdekes (204) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (138) fórum (6) gépház (92) gerillamarketing (10) google (109) hiba (100) hírek (35) humor (31) iab (4) index (31) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (73) jog (30) kampány (355) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) közösség (207) kreatív (109) kutatás (96) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (22) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1126) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (55) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (22) sem (200) seo (49) smo (47) spam (31) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (320) szakcikk (6) szövegírás (29) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (64) telefon (3) turizmus online (5) twitter (4) üzlet (261) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (238) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Re: Akik csak az ágyúban gondolkodnak, vesztettek

Címkék: onlinemarketing kampány sem blogring

2011.05.12. csütörtök 23:37 Konrad

JabJab, vagyis Bobály Mihály nem először ír erősen ppc-s szemszögből nem ppc-s területről. Korábban is vitatkoztunk már, de most ismét olyat írt a blogján, amit nem hagyhatok szó nélkül.

Megpróbálok egyes elemekre válaszolni, de előtte elmondanám, hogy nem azért válaszolok, mert a "másik oldalon" állnék. Ha megnézem a cégünk bevétel-szerkezetét, akkor több pénzt kezelünk a Google, az ETARGET vagy éppen a Facebook ppc hirdetési rendszereiben, mint amit bannerre költünk (illetve költenek a megrendelőink rajtunk keresztül). De nálunk van ez is, az is. És egy banner kampányt semmivel sem kisebb mélységig dolgozunk fel, mint egy ppc-t. Vagyis látjuk az eredményeket.

És akkor lássuk az írást, egyes elemeit kicsit szétcincálva, mintegy szövegkörnyezetből kiragadva. (Bocs, Misu!)

Klasszikus eset, amikor a marketinges azt mondja, hogy a városlakók július eleje és augusztus 20-a között elmennek Budapestről, ezért óriásplakátot nem tervez erre az időszakra (de tervez más a kivezető utak mellé, stb). De eközben hiba lenne azt gondolni, hogy az emberek nem neteznek, nem keresnek valamit, nem olvasnak híreket vagy időjárásjelentést a neten.

Annyira klasszikus eset, hogy manapság már nem mondja. De még ha a plakátra mondaná is, a netezésről végképp nem beszélünk. Ugyanis a statisztikákból pontosan látszik, hogy igenis neteznek az emberek, használnak egy csomó mindent. Például augusztus első heteiben nagyon erős a forgalom, többek közt azért, mert akkor van a felsőoktatásban a pótjelentkezési időszak. És még lehetne sorolni... vagyis hibás a megállapítás.

Nagyszerű példa az a pár ügyes és értelmes ügyfelem akik a Karácsony és szilveszteri szezont arra használják, hogy olcsó (alacsonyabb a verseny szintje) kattintásokat és ezzel olcsóbb konverziókat hozzanak az ünnepek alatt. Mert butaság azt hinni hogy az emberek nem ülnek le a gép elé néha. Menedzserek sokszor ilyenkor adnak maguknak időt arra hogy átgondoljanak dolgokat, magánügyeket intézzenek, stb.

Ja kérem, az ünnepek alatt... Nos, ilyenkor nem azért nem hirdetünk, mert nem volna néző! Hanem azért, mert már ilyenkor késő: nem fognak extra játékot venni, nem fognak december 25-én szaloncukrot venni, stb. De azok a cégek, akiknek a forgalma nem függ az ünnepektől, természetesen hirdetnek. Annyira hirdetnek, hogy vannak direkt az ünnepekre tervezett kampányok. Tehát nem a rövidlátó marketinges mondja azt, hogy nem kell kampány (főleg ócsóér'), hanem a piac diktál így: a december 24. délig el nem adott könyv, játék, kütyü stb. egy december 25-i hirdetés miatt nem fog elmenni. Hanem majd később, leárazásban. És a leárazás nem lehet mindjárt 26-án, mert így a saját piacot kannibalizálnák. És amíg a csokimikulást be lehet olvasztani, és lehet belőle csokinyuszi, addig a sonkából nehezen lesz szaloncukor.

Mondjuk ki, aki megpróbálja ráerőszakolni a "mass marketing" tanulmányait az internetes hirdetési formákra, technikákra, az vesztett. Még mielőtt elkezdte volna.

Mondjuk ki. De ettől még ez nem lesz igaz. A "mass marketing" ugyanis olyan módszer, ami adott esetben hatékony és jó lehet. Persze lehet hibázni, sőt, sokan hibáznak. De egy rossz kampány, egy rossz marketinges hibája nem azt jelenti, hogy az eszköz vagy az ötlet rossz!

Tipikus hiba (és jajj, milyen sokszor láttam vagy hallottam már), hogy ha mindenki a fészbúkon nyomul, akkor menjünk mi is oda, majd a recepciós lányok lájkolnak ebédidőben. 

Teljesen egyetértek. De megint van itt egy folytatás, ami nem következik ebből:

De ugyanígy tipizálható hiba amikor a marketinges felteszi a következő kérdést: Kik a YouTube látogatói? Van róla látogatottsági statisztika a magyar közönségről?

Persze, biztosan van, de ha megcélozzuk mondjuk PPC-vel a YouTube-ot, akkor nincs rá szükség. Hogy miért? Mert az az idő elmúlt.

Nem múlt el, Misu. A megrendelőt érdekli, kiket ér el a hirdetése. Miért? Mindjárt...

Tudom, bannereket lehet úgy vásárolni még, hogy a legjobb célzás amit a médiatulajdonos adni tud, hogy az autós rovatba teszi a férfiaknak szóló hirdetéseket, a gazdasági rovatba a bankokról szólókat.

Nem jól tudod, ezek azok az évek, amik már elmúltak! Persze, lehet így is, ha adott esetben elég. De szerencsére van más célzási lehetőség is!

De KÖNYÖRGÖM, mikor tűnik már fel valakinek, hogy 1.000.000 Ft-os banner kampány hoz 250 átkattintást, az 4.000 Ft per látogató? És laza 0.1%-os átkattintási arány... Tudom, a banner az image építő dolog, és egyébként is.

És egyébként is mi? Nem az image építésen van a hangsúly, hanem azon, hogy a banner értéke NEM AZ ÁTKATTINTÁS! Idén is csináltunk olyan kampányt, ahol az átkattintás irreleváns volt. Nem is volt a landingon érdemi tartalom! Tudom, ppc-s fejjel ez szörnyű hiba, de mégis, a kampány működött. Miért? Mert a bannerben BENNE VOLT az üzenet, ami eljutott a célcsoporthoz. Hogy honnan tudom, hogy eredményesen? Mert a kampány hatására bizonyíthatóan nőtt a hirdető forgalma a kampány időszakában. Ennyire egyszerű. És a megrendelőt nem is érdekelte, hány kattintás volt.

De PPC eszközökkel is lehet tuti banner kampányokat tolni, érdekes módon amikor tartalomfüggő célzást alkalmazunk, akkor a bannerek tudnak akár egész % átkattintási arányt is. Hoppá! De miért is?

Mert olyan embereknek jelenik meg, akiket a banner érdekelhet. Hogy milyen státuszú, hány éves, hol lakik az senkit nem érdekel, egy biztos, őket érdekli az amit látnak/kaptak.

Igen, a tartalmilag célzott hirdetés hatékonyabb lesz, ez így van. De a tartalom önmagában nem minden! Számos olyan példát tudok mondani, amikor a tartalom alapján történő célzás nem működik. A viselkedés alapú ugyanis sokkal jobban működik jónéhány esetben. Márpedig a ppc rendszerek csak nagyon korlátozottan alkalmasak viselkedés alapú hirdetés-célzásra. Vagyis a tartalmi, főleg a kulcsszavas célzás önmagában nem elégséges minden esetben! És ami jól működik a keresőben, egyáltalán nem biztos, hogy jól működik a tartalmak mellett...

És végre nem a bull*hittelés megy majd a mindenféle státuszokról és célcsoportokról, hanem a célzást meg tudjuk adni MINDEN EGYES felhasználó esetében. Mondom minden egyes felhasználónál, minden egyes keresésnél, egyenként. Csak ezt kell megérteni.

Nincs keresés a tartalom mellett! Tartalom van, ennyi. Már ott, ahol van tartalom egyáltalán... És nem, nem tudod minden egyes felhasználóról eldönteni, hogy őt érdekli-e a hirdetés vagy sem. Azt tudod csak mondani, hogy azoknak adod fel a hirdetést, akik az adott tartalmat "fogyasztják". De azt nem tudod, hogy valódi érdeklődők-e! 

Sajnos a klasszikus banner piac egyszerűen elment a lehetőség mellett. Nem fejlesztett ki célzási lehetőségeket, hatékonyabb formákat, egyszerűen jól elvoltak és számolták a pénzt.

Ez tételesen nem igaz. A komolyabb hirdetéskiszolgálók, mint amilyen pl. az Adverticum is, számos célzási lehetőségre ad lehetőséget. És igen, akár tartalom, akár "tag" alapúra is! A technológia itt van, adatbázisok vannak (vagy lehetnek), szándék nincs a használatra. Ügynökségi és hirdetői szándék. Ha a tartalomszolgáltatóktól pontosabb célzást várna el a piac itt hirdető szegmense, akkor meg is valósítanák secperc alatt ezt a hátteret. Mert az eszköz itt van, készen.

Hallottál mostanában olyat, hogy egy sales-es azt javasolja, mondjuk hogy napos időben hirdessenek cabrio-kat, és hétvégén családi autókat? Ugye? Egyszerűen nem készültek fel rá. De a marketingesek sem, vagyis pariban van a két csapat.

Pedig de, vannak ilyen javaslatok. Csak akik nem készültek fel ilyen megoldásokra, azok érdekes módon sok esetben a hirdetők. Én egyébként utálom a hirdetőkre fogni az elmaradást, hiszen az ügynökségnek kellene kisajtolni belőlük a hatékony megoldásokat. És hát végső soron eljutottunk oda, ahol szerintem az igazi gondok vannak. Az ügynökségekhez.

Mert alapvetően, mégis, a fentiek után is, igaza van Bobály Mihálynak: a célzás sokkal többet jelent, mint annak az eldöntése, hogy melyik rovatban és hány órakor jelenünk meg. A tartalomszolgáltatók pedig részben önös érdekből nem erőltetik azokat a megoldásokat, amelyek nekik nem előnyösek (lásd: kevesebb bevétel). Az ügynökségeknek, és igen, a hirdetőknek a dolga az, hogy keresletet teremtsen a piacon.

De a ppc akkor sem megoldás mindenre. Sőt, a lehetséges hirdetési bevételeket ismerve, jobbára a hazai tartalomszolgáltató piac reklám-finanszírozásának a végét jelentené, ha csak ez a modell működne.

És ezzel zárnám ezt a hosszú bejegyzést: azok a jó modellek, ahol mindenki jól jár: a hirdető és a tartalomszolgáltató is. Sajnos, a ppc modell nagyon egyoldalú: egész egyszerűen nincs benne annyi pénz, ami eltartana egy Indexet, egy Origót, egy blog.hu-t vagy bármi mást. És akkor vagy becsukják a boltot, vagy itt is fizetős kapukkal kell találkoznunk, mint történt az Szlovákiában.

Ez is egy lényeges szempont.

 

 

 

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr92899646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jabjab · http://www.jabjab.hu 2011.05.13. 18:52:09

Örülök hogy szakmai vitába keveredtünk, majd kiderül hogy lényegében majdnemhogy egyetértünk :-)

Az elején, a netezés nyáron dolognál én is azt mondom, hogy igazis neteznek az emberek, csak a mit és hogyan néznek változik kicsit. De bizony hogy használják az emberek a netet, és a statisztikák is ezt mondják. Ebben egyetértünk.

Az ünnepek alatt nyilván nem a könyvkereskedők vagy a karácsonyfaárusok hirdetnek, nem is ezt akartam mondani. Hanem hogy igen, olyankor is van élet a neten, amikor a klasszikus média alapjáraton döcög, nem szabad azt a tapasztalatot itt alkalmazni.

Nem azt mondtam hogy a mass marketing rossz, hanem azt, hogy aki megpróbálja a neten alkalmazni ugyanazon beidegződéseket, az bukja a dolgot. Ez másképpen működik.

Az, hogy egy banner céla az átkattintás vagy nem. Hááát, vajon miért nem látok olyan banner kampányokat ahol NEM LEHET KATTINTANI? (egy volt, azt is a CEMP csinálta)
De ez, hogy a banner most image építő vagy nem, ez messzebb vezet, szerintem is. De gyenge védelem azon kampányok esetében, ahol a megrendelő igenis szeretne forgalmat az oldalára, vagy ahol egy AdWords banner kampány hoz 40e Ft-ból 1.000 látogatót, míg a kalsszikus banner kampány ugyanezt a forgalmat 4M-ból. Védeni lehet, csak vannak helyzetek amikor az érvek mellé elég odatenni a statisztikákat és nincs miről beszélni onnantól.

Ha a piac nem aludt el (szerintem elaludt), akkor miért nem látok egy olyan célzási módszert, amellyel a nagy portálok jobban odatennék a hirdetéseket ahol az adott termék célcsoportja forog?
És valóban, az ügynökségek is elaludtak, de ha itt van ez a nagy alvás, akkor a PPC rendszerek hogyan tudtak teret nyerni? Azon ügynökségek akik elaludtak, azok itt felébredtek? Fenét. Használják, mert használható.

És nem azt mondom, hogy a PPC mindenre megoldás. Inkább azt hogy nagyszerű kiegészítő. Csak ha a piac nem punnyad be ennyire, akkor nem lenne ennyire egyértelműen hátrányban a mai display piac.

És még valami. A Tartalomszolgáltatók nem erőltetik a nekik nem profitábilis megoldásokat. Innen indult az egész, a nagy össznépi langyosvíz. Mert kialakult egy olyan jó kis langymeleg környezet, ahol dőlt a lé, és nem volt késztetés fejlesztésre. Most meg az észhezkapás helyett jön a nyavajgás, és a banner-hez nem kell kattintás érvrendszere (ami csak részben igaz, a másik fele mosakodás)

A PPC modell a hazai tartalomszolgáltatói reklámfinanszírozásának végét jelentené? Nem az lenne a jó ha bedőlne a banner piac. Az lenne a jó, ha megtalálná a helyét árban, minőségben feladatban, mindenképpen. Jelen pillanatban azzal amit tud, azzal erősen túlárazott. És ezt nem vettük volna észre, ha nincs a PPC piac. De észrevettük, és most ott vagyunk mint a légitársaságok akkor amikor beléptek a fapadosok. Megy a fanyalgás, okoskodás (nem te, félre ne értsd), magyarázkodás, pedig egy dolgot kéne tenni, innoválni. Jobban célozni, felárazni a jobb célzási módokat, és elfelejteni hogy a display piac egy nagy pénzjegynyomda. Egy kicsit felébrednének, és felfrissülne a kínálat, lehetőségeket kaphatnának a hirdetők, ügynökségeket is rákényszerítenék a korrekt árazásra (na ez is megérne egy bejegyzést), mindenki jól járhat(na). Egyelőre a tagadásig és a nyavajgásig jutott a piac (letolt gatyával kép megvan még? és a javaslatokig, hogy ne lehessen PPC-vel brand kampányokat futtatni (korlátozás). De majd rájönnek, és a hirdetők lesznek a nyerők. Remélem.

alx 2011.05.14. 11:23:48

Remélem az ügyfeleitek nem olvasták... A banner már évek óta a halott, kidobott pénz. De mindig vannak akik fenn akarják tartani a látszatot az anyagi érdekek mögött.

Multik marketingeseinek is egyszerűbb letenni az asztalra, hogy de jól hirdettünk, ott vagyunk az indexen, origon 15 millából! Mi vagyunk a királyok!