Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Közösségi média ügyfélszolgálat

Címkék: közösség blogring facebook

2011.12.09. péntek 16:42 Konrad

Pár napja írt Doransky egy cikket, amiben arról elmélkedett, hogy mennyire jó (illetve mennyire nem jó) dolog az, ha közösségi médiát ügyfélszolgálati feladatok ellátására használjuk.

Mivel én is vallom (és tanítom), hogy a közösségi média (és azon belül elsősorban a Facebook és a Twitter) igenis jó hely az ügyfélpanaszok kezelésére, ezért arra gondoltam, kicsit megvédem ezt az álláspontot. De ahhoz, hogy megértsük, miért gondolom így, kicsit messzebbről kell kezdeni.

Doransky úgy ír erről a lehetőségről, mintha ezt az ügynökségek vagy a cégek találták volna ki. Pedig a történet nem itt kezdődik. Alapvetően a cégek nem szeretik a több irányú kommunikációt. Még a legkisebb, nem egyszemélyes, több vezetői szintet tartalmazó cég is rugalmatlan. Vannak, akik alig észrevehetően, és vannak, akiknél ezt nagyon jól látjuk nap mint nap. Egy kérdésre adandó válasz esetén bizonyos esetekben még azt is nehéz megtalálni, aki a választ tudja, aztán pedig kell egy kis idő, míg a válaszból kommunikálható szöveg lesz. És azért az a Parlamentben is vicces, amikor egy egyszerű kérdésre az a válasz, hogy "30 napon belül írásban válaszolunk". Ez így nem vita, ez így a sajtóközlemények harca.

De a nagy ügyfélkapcsolattal, elsősorban nem céges kapcsolattal rendelkező cégek kénytelenek voltak ügyfélszolgálatokat felállítani: ezt kívánta az ügyfélkezelés, és persze a törvények is. Ezek az ügyfélszolgálatok a párbeszéd intim helyei egy cég kommunikációjában, de a merevség, rugalmatlanság változatlan: még akkor is olyan, mintha géppel beszélgetne az ember, ha leül egy hús-vér ügyintézővel szembe. Szabályozott folyamatok, kincstári válaszok, és vakaródzás és időkérés, ha valami szokatlan problémánk van.

Ezek az ügyfélszolgálatok jellemzően túlterheltek. Vagyis vagy személyesen kell sorba állnunk, vagy telefonon keresztül várakozunk nem egyszer 30-40 (vagy több) perceket. És ez egyrészt iszonyatosan idegesítő, másrészt drága is, ha azt nézzük, hogy ezen idő alatt valami értelmes dolgot is tehetünk.

Aztán megjelent az internet, de az interneten nem készültek egyszerű és gyors ügyfélszolgálatok. Jobbára csak ötletelés szintjén működnek a chat-es, ip telefonos megoldások, mindenféle olyan problémák megoldásán küzdve, hogy milyen módon lehet kezelni a sok egyszerre beeső ügyfelet, illetve hogyan lehet ezt a vállalati folyamatokba integrálni. Marad az e-mail kommunikáció, de azt meg pont annyira lassan kezelik, mintha hagyományos levelet küldenénk. És pont olyan rossz hatékonysággal: sok esetben a válasznak még szinte köze sincs a kérdéshez.

Nos, ebben a helyzetben kezdtek el a cégek a közösségi médiában kommunikálni. Hiszen ott vannak az emberek, ott kell nekik eladni, ez lesz az új csodafegyver, stb. Igen ám, de arra csak az indulás után kellett rádöbbenni, hogy itt bizony nem egyirányú a kommunikáció, itt bizony párbeszéd van, ha akarjuk, ha nem, és a hatalmi szót, a fentről jövő irányelveket, a karót nyelt válaszokat kiröhögik, kifigurázzák a felhasználók.

De mindez nem elég: kérdeznek. Kínosat, hasznosat, bátrat és butát, de kérdeznek. Konkrétan a fogyasztók találtak egy eszközt, ahol bátran, folyamatosan és olcsón baszogathatják a cégeket. És ezt egyre többen ismerik fel, és egyre többen élvezik is.

Innen már csak egy lépés, hogy a dühös, frusztrált, megoldást nem találó ügyfél elkezdjen a közösségi médiában panaszkodni. Konkrét panaszokkal, amik eddig az ügyfélszolgálatnál, kellemes takarásban csapódtak le. De a közösségi média jelenlétet olyanok csinálták, akik megszokták a kommunikációt, így egyre több cég jött rá, hogy ilyen esetekben nem az a jó megoldás, hogy kizárom az ügyfelet, hanem ez, ha gyorsan és szakszerűen válaszolok, ha megoldom a problémát.

És az derült ki, hogy ezt értékelik is a felhasználók: örülnek annak, hogy kaptak végre egy működő csatornát, ahol az ügyeiket a gépük előtt el tudják intézni. És igen, részben a nyilvánosság előtt, persze sok esetben már e-mailek és belső üzenetek formájában. És az is kiderült, hogy a cég megítélését pozitív irányba mozdítja el az, ha ilyen fórumokon megoldja a problémákat. A felhasználókban nem az marad meg, hogy jaj, mennyi gond van ezzel a céggel, hanem az, hogy na, milyen jó, segíteni próbálnak.

Mert hibátlan cég nincs, és nem véletlen, hogy az ügyfélpanaszokat kezelni kell.

Így tehát gyakorlatilag felhasználó nyomásra alakultak át ezek a közösségi média jelenlétek részben online ügyfélszolgálatokká. És igen, igaza van Doranskynak a hasonlatával, ez olyan, "mintha egy váróteremben az üzletszabályzatban foglaltak szerint mindenkinek hangosan el kellene mondania, hogy miért érkezett, majd leülni és végighallgatni a többiek problémáit". De ezt nem az üzletszabályzat szabályozza, hanem a felhasználók kérték, hogy így legyen.

Ezért lehet igaz az, hogy a közösségi média platformok jó keretet adnak a problémák megoldására. És ezért szoktuk ezt ajánlani a cégeknek.

 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr203450469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagymegmondo 2011.12.10. 00:52:21

Elég nagy butaság ilyet még tanítani is. Egyet kell jól megjegyezni a Facebook nem a cégé, a céges Fb page sem a cégé. Nincs befolyása rá egyik nap ilyen funkció van másik nap olyan és akkor még nem is beszéltünk a fb-os oldalak adminisztrációjáról ami egy újabb hibalehetőség, ha éppen az egyik kolléga elmegy és mondjuk adminja volt rá.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.12.10. 11:41:20

@nagymegmondo: Minden előadáson elmondom, hogy a Facebook nem a miénk, és azt is elmondom, hogy a Facebook az "itt és most" médiája. DE egy gyakorlati oktatáson azt tanítom, amit a gyakorlat mutat, és a gyakorlat bizony az, hogy ügyfélszolgálati feladatokat IS ellát a Facebook. Az adminos probléma ismert, arra is azért léteznek megoldások.
Vagyis egyáltalán nem butaság tanítani a valóságot, nem?

hia · http://hunetkft.hu 2011.12.10. 16:27:05

Ha jelenleg alkalmas a feladatra a facebook, akkor egyáltalán nem butaság tanítani! Az, hogy a Facebook "nem a miénk" (vagy ha már itt vagyunk, akkor a blog.hu blog sem a készítőé), miért lenne gond. Használni kell, aztán, ha a tulajdonos változtat a felhasználási feltételeken (pénzt kér érte, megszünteti, megveszi egy másik cég, stb.) és már nem lehetne használni, akkor majd kell más megoldást találni rá.

nagymegmondo 2011.12.11. 14:56:31

@Konrad: de miért kell egy cégnek a Fb-ra terelnie a saját ügyfeleit? Jó elhiszem én, hogy már egy részük eleve ott van, de terelje vissza a saját oldalára, ott lássa el az ügyfélszolgálatot. Ez dupla haszon a cégnek. Fenntartom, hogy butaság Fb-ot ügyfélszolgálatra használni, mert jóval több a hátrány, mint az előny. Attól, hogy a Fb-on van ügyfélpanasz kezelés, a cég nem lesz sem trendibb sem menőbb. Sem más és még csak több sem lesz a konkurenciánál. Sokan rájöttek már erre, de amíg szakmai körökben is ilyen butaságok terjednek sajnos marad követője a hülyeségnek.
- Miért kell online ügyfélszolgálatra n+1. felület?
- Mitől tud ez többet?
- Miért nem lehet a cég oldalára visszaterelni?
- Mitől online-abb a facebook, mint a cég saját hivatalos weboldala? (Ha ott lassan reagálnak, akkor a Fb-on is)
Egy előnyt mondj és én mondok azzal szemben 3 hátrányt.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.12.11. 15:15:20

@nagymegmondo: sehol nem írtam, hogy oda kell terelni. Mindössze arról van szó, hogy a FB egyben ügyfélszolgálati funkciókat IS ellát.
"- Miért kell online ügyfélszolgálatra n+1. felület?" - nem kell, de ahogy fönt leírtam, úgy alakult, hogy lett még egy.
"- Mitől tud ez többet?" - mint ügyfélszolgálat, semmiben, sőt, kevesebbet tud. Ugyanakkor az ügyfél szempontjából a nyilvánosság az, amivel többet tud, és ez bizonyos esetekben fontos lehet.
"- Miért nem lehet a cég oldalára visszaterelni?" - mert az ügyfél nem biztos, hogy oda akar menni.
"- Mitől online-abb a facebook, mint a cég saját hivatalos weboldala? (Ha ott lassan reagálnak, akkor a Fb-on is)" - a nyilvánosság miatt. Ugyanis itt mindenki számára látszik a kérdés és a válasz ideje is.

Nem beszélve arról, hogy sok esetben tesznek fel olyan kérdést az ügyfelek, amikre más ügyfelek tudnak válaszolni, és a válaszolnak is. Ez egy kicsit már más minőség, és bár nem a megszokott ügyfélszolgálat, de mégis működő dolog.

Tehát, összefoglalva: nem a cégek döntése, hogy így alakult. Én nem azt tanítom, hogy csináld meg a Facebookon az ügyfélszolgálatodat, hanem azt, hogy a Facebook sok esetben ügyfélszolgálati feladatokat is ellát, és erre fel kell készülni. És akkor is ellát ilyet, ha a cég ezt nem akarja...

nagymegmondo 2011.12.11. 20:03:08

@Konrad: akkor tovább folytatom:
- miért kell egy banknak pl. facebook oldal?
- milyen a fb pages konverziója egy adwords kampányhoz képest?
- érdemes-e egy cégnek nem saját, hanem fb-os oldalát hirdetnie?
----------
"úgy alakult, hogy lett még egy"
- de minek? Hoz ez látogatót és vásárlót? Látogatót rendszerint hoz (de vásárlót ügyfelet? csekély arányban, azaz milyen arányban, milyen költségek mellett? megéri-e? (és ez igaz az ügyfélszolgálatra is)

Én úgy tapasztalom ügyfelek körében, (bank, utazási iroda, számítástechnikai cikkeket forgalmazó cég stb.) hogy a facebook messze nem hatékony eszköz.

"nem a cégek döntése, hogy így alakult"
de igen, nem kötelező ugyanis rajta lenni, mint cég. Sok esetben nagyon sok esetben ez nem térül meg.

"Miért nem lehet a cég oldalára visszaterelni? mert az ügyfél nem biztos, hogy oda akar menni."

Problémája van és nem akarja megtudni a választ rá? Nah ne vicceljünk. Csak a Fb-on akar választ kapni? :D nah ne vicceljünk már...

"Ugyanis itt mindenki számára látszik a kérdés és a válasz ideje is."
A céges weboldal ugyanolyan nyilvános tud lenni, csak döntés kérdése. A facebook oldal ugyanannyira nem képes nyilvános lenni, csak döntés kérdése.

Kérdezem én továbbra is miért kell egy idegen oldalt (Fb) reklámozni saját céges weboldalunk helyett??

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.12.11. 20:24:12

@nagymegmondo: neked hiába írnám le a jogos és ésszerű válaszokat, mindet félreütnéd, mert alapvetően nem hiszel a Facebookban. És ezzel nem akarok vitatkozni, ez egyfajta hit kérdése. A legtöbb kérdésedre adott válaszom csak akkor áll meg, ha elhiszed, hogy a Facebooknak is van helye, de nem azt várod el a Facebooktól, amit a Google search hirdetéstől vagy egy Indexes cikkoldali bannertől. Mind másra való, máshogy kell használni, stb.
Ha gondolod, olvass utána a word of mouth marketingnek, és az ott leírtak nagy része rímel a Facebookon megvalósítandó kommunikációnak.
Az ügyfélszolgálatról leírtak mindent, amit gondolok, csak ismételném magam. Ha ezek alapján nem érted, ez van, nem vagyok kellően meggyőző.

nagymegmondo 2011.12.12. 01:31:58

@Konrad: valójában ez nem hit kérdése, hanem a számoké ;) Hidd el legalább annyi statisztikát láttam mint, Te és a számok pedig azt mutatják, h a Fb nem hatékony eszköz, a cégek többségénél. Igen van olyan terület, ahol eredményes lehet, de nagyon kevés az eredményes kivétel...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.12.12. 01:33:25

@nagymegmondo: ha az eredményesség = direkt eladás, igazat adok. Ha az eredményességet másban határozod meg (és ez cégektől és konkrét elvárásoktól függ ugye), akkor van miről vitatkozni :)

nagymegmondo 2011.12.12. 18:27:51

ebben igazad van, de el kellene felejteni, hogy egyesek "lájkban" mérik az eredményességet ;) Talán ebben meg is egyezhetünk ;)?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.12.12. 20:10:37

@nagymegmondo: ebben abszolút meg, a "Like" nem lehet az eredményesség mérőszáma.


süti beállítások módosítása