Állítólag a hippi mozgalmakat úgy verte szét az USA kormánya, hogy beépültek fizetett ügynökök, akik ráértek, volt anyagi hátterük. Így volt lehetőségük szépen lassan átvenni az irányítást, majd elsorvasztani a csoportokat. Nos, ez a módszer lényegében arról szól, hogy a közösségi, mozgalmi viselkedést profi, megtervezett jelenléttel le lehet győzni.
Ez igaz a fórumokra, és minden más közösségi média eszközre is!
Ha mi időt, energiát fordítunk a kommunikációra, megtervezzük a folyamatokat, az üzeneteket, akkor átvehetjük az irányítást az adott témában: arról fognak beszélgetni, amiről mi szeretnénk, az lesz a téma, ami nekünk fontos. Sőt, ha kellően sok felhasználóval vagyunk jelen, akkor az adott közösségi tartalom minőségi is a mi javunkra változtatható: a hangnem olyan lesz, ami nekünk kedvező.
Ez a kommunikációs manipuláció, ha ügyesen csináljuk, nem is látszik. Ebből következően nem nevezném sem etikusnak, sem törvényesnek, bár tény, nehezen megfogható. Ugyanakkor működik, és ezért használják, nemcsak cégek, hanem például politikai pártok, mozgalmak is.
Mai tippünk: tudjunk arról, hogy a közösségi média tartalmak kellő energia befektetésével manipulálhatóak! Nem az egyes bejegyzések, hanem egy-egy téma, egy-egy terület egésze!
Utolsó kommentek