Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • hullajelölt88: @Wabbit: próbáltál fészbúkra, ugyanarról a gépről, több példányban regisztrálni? A másodikhoz már ... (2017.05.17. 07:11) Egyfajta megoldás trollok ellen
  • Wabbit: Nem vagyok feltétlen híve sem a marketing szakmának sem annak, ahogy ez jelenleg uralja, mondhatni... (2017.05.17. 06:22) Egyfajta megoldás trollok ellen
  • Konrad: @Whiteman: A szólásszabadság nem sérül, hiszen mindenki írhat. Egyszerűen van egy olyan felület, a... (2017.05.07. 19:17) Egyfajta megoldás trollok ellen
  • Whiteman: Érdekes felvetés. De miert kap valaki engedélyt? ill akkor lottek az ugymond szolasszabadsagnak. E... (2017.05.07. 19:12) Egyfajta megoldás trollok ellen
  • Konrad: @hullajelölt88: valójában nem teljesen korlátozod. Mindenki hozzászólhat, csak az ellenőrzöttek el... (2017.05.07. 18:55) Egyfajta megoldás trollok ellen
  • Utolsó 20

MUNKA!

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (542) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (224) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) ebusiness (102) ekormányzat (3) előadás (20) email marketing (39) érdekes (203) etarget (206) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (127) fórum (6) gépház (90) gerillamarketing (10) google (107) hiba (98) hírek (35) humor (31) iab (4) index (31) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (73) jog (29) kampány (351) kérdés (7) kereső (60) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) közösség (201) kreatív (107) kutatás (96) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (22) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1102) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (55) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (22) sem (200) seo (48) smo (47) spam (31) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (319) szakcikk (6) szövegírás (28) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (17) tanácsadás hónap (4) tartalom (64) telefon (3) turizmus online (5) twitter (4) üzlet (242) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (236) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Reklámblokkoló háború ez, vagy valami más?

Címkék: adblock üzlet

2016.09.16. péntek 23:34 Konrad

shark-1093273_640.jpg 

Érdekes cikket írt Szutor Ferenc az IAB Magyarország blogjában, a Hivatalosan is kitört az AdBlock háború címmel. Érdemes elolvasni a cikket, az utóbbi pár nap történései pontosan le vannak írva benne:

  • a Facebook lépései a blokkolók ellen
  • az ellenlépések a blokkolói oldalról
  • és a legismertebb blokkoló, az AdBlock Plus lépése, hogy a leszedett reklámok helyére ők raknak majd ki "kevésbé zavaró" reklámokat

A cikk alaposan végigveszi a problémát - egy fajta irányból. A hirdetői és főleg a tartalomszolgáltatói érdekek nagyon pontosan megjelennek benne, de ezzel együtt a történéseket egy kicsit talán össze is mossa. És most nemcsak arra gondolok, hogy a blokkolás nemcsak az AdBlock Plus sajátja, vagy arra, hogy ki és hogyan szeretné védeni jogos gazdasági érdekeit.

Volt egy nagyon vacak amcsi film sok évvel ezelőtt, mindegy is a története, ahol elhangzott egy örökbecsű kijelentés: "Most az a kérdés, hogyan lapátoljuk vissza a szart a lóba." Hát, az a szomorú igazság, hogy az online hirdetések piacán is ez a helyzet van: sikerült olyan mértékben elijeszteni a felhasználókat a hirdetésektől, hogy már az sem segít, ha megígérjük, csak nem zavaró hirdetéseket kapnak. A célzás pedig még jobban mellé ment: a sok elcseszett remarketing hirdetéssel, a rengeteg adatgyűjtéssel most nem azt érzik a felhasználók, hogy de jó, pontos hirdetéseket kapok, hanem azt, hogy mennyire belemásztunk a személyes szférájukba. Ráadásul a hirdetések se pontosak: hiába van kezünkben az eszköz, ha sokan nem tudják jól használni.

Itt nem látok semmi háborús eseményt: nem Frederik Pohl reklám-utópiájában vagyunk, ahol a reklámcégek irányítják a világot. A felhasználók nem értik, nem tudják, hogy miért van ez a sok reklám. Szutor Feri cikke alatt ott is van egy tipikusnak mondható válasz, abból idéznék:

A felhasználó az adataival fizet a szolgáltatásokért, amiket az oldal fenntartója tovább értékesít a hirdetőknek (plusz adót fizet az államnak az értékesítés kapcsán). Tehát a felhasználó reklámszűrővel és anélkül is megfizette a szolgáltatás árát. Ha a fenntartó nem tud a reklámpénzből részesülni, az az ő egyéni üzleti problémája – amit megpróbálhat orvosolni (több megoldás is létezik erre), vagy lehúzhatja a redőnyt, vagy csapágyasra hajthatja a szopórollert.

Nem érti ő sem a matekot, és a legtöbb olvasónk sem. Soha, senki nem magyarázta el, hogy mennyibe kerül egy tartalomszolgáltatást piaci alapon üzemeltetni. Csak azt látják, hogy az internetes vállalkozók "gazdagok". A hatalmas cégértékek mint aranynyaklánc és Audi R8 csillognak a szemekben, nem mint immateriális javak.

Az AdBlock Plus már más kérdés. Egy a felhasználói oldalról ártatlannak tűnő céget hagytak felnőni és megerősödni a tartalomszolgáltatók, és amikor már nagy szereplő lett, hirtelen kiderült, nem szerelemből készítették a szolgáltatást. Amit ők csinálnak, az színtiszta gengszterizmus. Kínában van ilyen, amikor a helyi kábeltévék a kereskedelmi adók reklámblokkjai helyén a helyi reklámokat futtatják, amiknek a bevétele hozzájuk kerül. Lopják ezt is, mint minden mást. Az AdBlock Plus aktuális a reklámbevételek egy részét lopja el. De ez sem háború. Divatos szóval élve ez terrorizmus.

Valójában szerintem "mindössze" az történik, hogy az évek óta meglévő jelenség, a reklámblokkolás elérte azt a szintet, amikor már fáj. Fáj a hirdetőknek, fáj a tartalomszolgáltatóknak. De fáj a felhasználóknak is: egyre több embernek van elege a reklámokból. Már mindegy is, hogy milyenekből, csak reklámot ne lássanak.

Megoldás? Ha tudnám, startup céget alapítanék rá. Nem gondolom, hogy a mélyponton vagyunk. Még sok idő el fog telni, amíg kialakul egy új üzleti modell, valami olyan vegyes megoldás, amely jó a piac legtöbb szereplőjének. Fájni fog itt is, ott is. Valószínűleg egyre több lesz a fizetős szolgáltatás, valószínűleg egyre többször találkozunk olyan weboldallal, amit kikapcsolt reklámokkal nem tudunk megnézni, és valószínűleg egyre több hirdető teszi majd fel azt a kínos kérdést: akkor most ténylegesen hogyan tudunk sok embert hatékonyan elérni?

 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr6811712707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

BigTom 2016.09.17. 09:31:56

Pillanatnyilag ott tartunk, hogy reklám blokkolás nélkül a reklámok teljesen fogyaszthatatlanná teszik az oldalakat. Csak itt, ezen az oldalon is két izgő-mozgó banner van, ami folyamatosan elvonja a figyelmet, és emiatt iszonyú nehéz a lényegre koncentrálni. Amikor azt veszem észre, hogy próbálom úgy görgetni az oldalt, hogy ne mozogjon rajta semmi, mert tengeri beteg leszek tőle, az tragédia.
A helyzet az, hogy a reklámozók teljesen gátlástalanok. Pontosan ismerik és kutatják az emberi pszichét, és mindent elkövetnek azért, hogy az olvasó figyelmét elrángassák a tartalomról. Terrorizmus? Igen! Reklámozói terrorizmus! Visszatetsző, amikor valaki azt írja, hogy a háború vesztesei a felhasználók, mert már a jelenlegi helyzet vesztesei is a folyamatos reklámozói pszicho terror alatt tartott felhasználók.
Elfogadható számomra, ha egy oldalon hirdetés van, amennyiben az nem ugrik elém, nem takarja ki a tartalmat, nem ugra-bugrál, nem mozog, nem hangoskodik, nem sokkoló, nem ízléstelen, nem akarja erőszakkal elvonni a figyelmem és biztosított, hogy az oldalon a számomra hasznos tartalomból legyen több. Számomra a fürdő ruhás csajos hirdetés is zavaró - mert elvonja a figyelmem. Ami azt illeti, zavar, hogy blokkolnom kell a hirdetéseket, mert vannak engem érdeklő hirdetések, de nincs más lehetőségem, mert a reklámozói önszabályozás nem működik, és ennek a helyzetnek a létrejöttében a tartalom szolgáltatók minimum cinkosok. Az Adblokk háború kiéleződése is mutatja, hogy a helyzet folyamatosan romlik.
Előfordult a közelmúltban, hogy bele futottam olyan oldalba, amelyik blokkolta a blokkolómat. Én pedig szívfájdalom nélkül becsuktam az oldalt. Nekem nincs szükségem ugrabugrára, ízléstelen gusztustalanságokra, akkor sem, ha cserébe ott valami érdekes is van. Ha nagyon elharapózik a blokkoló blokkolás, akkor az lesz, hogy megjelenik a tartalom kalózkodás. Az igazán értékes tartalmak felkerülnek majd kalóz oldalakra, mint, ahogy az igazán értékes filmek vagy zenék letölthetők torrent oldalakról. A "Britney meg hol fingott" típusú cikkekért meg nem kár.
Végül a megoldásról. Ez a történet három szereplős. Vannak a tartalom gyártók, a reklámozók és a felhasználók. A háború tökéletesen megmutatja, hogy nem létezhet olyan konstrukció, ami nem veszi figyelembe mind a három fél érdekét. HAHÓ! Amikor a reklámozó erőszakkal rátolja a bosszantó hirdetést a felhasználóra és a tartalom gyártó ehhez asszisztál, az nem az a szituáció, amely mind a három félnek jó! Az, hogy a tartalom gyártó azt gondolja, hogy ő adja a tartalmat ingyen és ezért cserébe megengedheti a felhasználók terrorizálását, az nem az a szituáció, amely mind a három félnek jó! Figyelj kicsilány adok neked ingyen ebédet, ugye nem baj, ha közben fogdoslak? Ugye kemény? Valójában a hirdető kérdés nélkül "fogdos" és még meg van sértődve, amikor ezt nem akarom hagyni.
Az, hogy az Ad-Block értékesíti az általa blokkolt felületeket, egy nagyon érdekes és előremutató dolog. Az egyik lehetséges megoldás. Az történik, hogy az Ad-Block válik azzá a szabályozó elemmé, amely biztosítja, hogy mind a három fél érdeke érvényesüljön. A hirdető tudjon hirdetni, a tartalom szolgáltató bevételhez jusson, és a felhasználó se őrüljön meg. Nyilván ezt nem ingyen csinálja.
Nem ez az egyetlen megoldás arra, hogy mind a három fél érdeke érvényesülhessen. Például lehetne az, hogy a böngésző adna funkciót arra, hogy a felhasználók a bosszantó hirdetéseket tartalmazó oldalakat bejelentsék (úgy, mint a rosszindulatú oldalakat), és az ilyen oldalak esetén a böngésző már a vonatkozó tartalom linkjénél jelzi ezt egy ikonnal. Kedves hirdető tehetsz oda bosszantó tartalmat, de akkor számolj azzal, hogy kevesebben fognak oda kattintani.
Vagy lehetne az, hogy minden hirdetésnek kötelező, hogy legyen nem bosszantó verziója, és a böngészőben lehetne a felhasználónak beállítani, hogy engedi a bosszantó (hívhatjuk látványosnak is) verziót, vagy csak a nem bosszantót.
Vagy lehet az, hogy a hirdetők és a tartalom szolgáltatók háborúznak a felhasználókkal. Lehet választani.

Ez a név már foglalt! 2016.09.17. 10:46:01

1, A banner már akkor sem volt menő amikor feltalálták, nemhogy 2016-ban
2, a userek nagy része banner és reklámvak, így teljesen felesleges ezt az irányt erőltetni, pénzkidobás
3, a rohadt *°*;>>;°˛˛+va bannerek leterhelik a gépet!!!
4, azok az oldalak, amik kiírják, hogy kapcsoljam ki az adblockot, mert különben nem nézhetem meg az oldalt, azt nem is nézem meg, ilyen egyszerű
5, ha az adblockot lenyomnák, amit kétlek, akkor 100 másik fog a helyébe lépni
6, ha az adblock tényleg reklámokat fog nyomni, akkor megássa a saját sírját és 100 másik ad blokkolónak ad teret

Egyébként úgy tűnik nekem ez a "háború", mint az uber vs taxi háború vagy a torrent vs film\zene\szoftver ipar. Lehet küzdeni, meg erőltetni az 1000 éves "bejáratott" dolgokat, de inkább innoválni kellene, ahogy írod is Konrád, mivel ez a piac sem nulla összértékű játék, tehát megoldható lenne, hogy mindenki boldogabb legyen.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2016.09.17. 12:29:36

@BigTom: Az AdBlock egyáltalán nem biztos, hogy nem zavaró hirdetéseket fog felrakni. Neked az mindegy, hogy ki adja a fürdőruhás lányokat vagy a villogó képeket, de a tartalomszolgáltatónak nem. Az AdBlock ha nemcsak blokkol, de hirdetést is ad "cserébe", az kb. olyan - a te példáddal élve - mintha megvédenéd a fogdosástól a kicsilányt, és cserébe te fogdosnád.

Minden másban egyetértek. Kell új modell, vagy kellenek olyan próbálkozások, amik úgy monetizálják a látogatókat, ami nem zavaró. Sajnos idehaza egy lehetséges megoldás nem született meg, ez lett volna a fizetős tartalomelérés (a rendszer egyébként pl. Szlovákiában működik, egyszer kell fizetni pl. havi díjat, és el lehet érni minden fizetős tartalmat).

adblocker 2016.10.14. 22:20:22

A reklámok szűrése már a router beállításával kezdődik. A főbb reklám szerverek fel vannak véve a listára és az asztali valamint a mobil készülékeken a reklámok jó része már el is eltűnt. Emellett természetesen minden böngészőbe mehet valamelyik bővítmény, nem feltétlenül az Adblock, és nem a "gyári" beállításával. A háttérkép reklámok kiszűrése és tiltólistára tétele is max. 1 perc a forráskódból és kész is vagyunk. Felmerül a kérdés, de miért? És itt akad meg a reklámos szakma. Ez a probléma origója. Pedig olyan egyszerű! Azért mert nem a marketinges van fenn, hanem én. Én mondom meg és én döntöm el, mit AKAROK látni, és nem tűröm el, hogy megmondják mit lássak. Ez ilyen egyszerű. Ha érdekel egy termék vagy szolgáltatás, akkor majd keresek-kutatok, utána járok, erre valók a keresők. De csak akkor, ha érdekel, vagy szükségem van rá. Ja, hogy akkor fizessek az oldal fenntartójának! Ok. Ha kötelező lesz, meg fogom tenni. De ettől a marketinges nem lesz előbbre. Mert végül is ebből csak az derül ki, hogy RÁ nincs szüksége senkinek, csak ez nehezen megy le a torkokon. Pedig ennyi, és nem több a dolog. A felhasználók nem hülyék, csak a marketing szakma valamilyen okból többnek gondolja magát, mit ami valójában. Pedig a felhasználók viselkedése egyértelmű a reklámokkal kapcsolatban. És ahelyett, hogy végre kimondanák a teljesen egyértelmű igazságot, megy a ködösítés. A látogatóknak javarészének nincs szüksége a reklámokra, a pokolba kívánják őket.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2016.10.14. 22:27:13

@adblocker: csendben jegyzem meg, hogy ezzel csak a display hirdetéseket blokkolod. De van még annyi más eszközünk ;) Te mindössze annyit teszel, hogy a tartalomszolgáltatók bevételét "veszed el". A marketinges munkáját pedig még fontosabbá teszed, hiszen így az "egyszerű utat" vetted el. Miközben a tartalomszolgáltató meg kereshet más üzleti modellt. Vagy bezár, és akkor nem lesz mit olvasnod.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2016.10.28. 08:16:13

Pár éve, amikor még messze nem volt ilyen forró téma az adblock, egy másik bejegyzés alatt már beszéltünk róla. Akkor Konrád még úgy látta, hogy én és a hozzám hasonló adblokk felhasználók nem sok vizet zavarunk. Eddig tartott.