Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Aser Tzuiko: www.youtube.com/watch?v=Rkm8nVmcmQE (2017.07.17. 15:42) Én egy széket akarok venni
  • Bognár L: Gondolom, az sem volna rossz, ha a keresőben rá is találnál a megfelelő székárusra. Vagyis az sem ... (2017.07.14. 15:52) Én egy széket akarok venni
  • dni: Herman Miller Aeron. Hozzám használtan került egy ilyen szék, napi 8-10 kényelmesen hátfájdalmak n... (2017.07.14. 06:18) Én egy széket akarok venni
  • hullajelölt88: @Wabbit: próbáltál fészbúkra, ugyanarról a gépről, több példányban regisztrálni? A másodikhoz már ... (2017.05.17. 07:11) Egyfajta megoldás trollok ellen
  • Wabbit: Nem vagyok feltétlen híve sem a marketing szakmának sem annak, ahogy ez jelenleg uralja, mondhatni... (2017.05.17. 06:22) Egyfajta megoldás trollok ellen
  • Utolsó 20

MUNKA!

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (543) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (224) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) ebusiness (102) ekormányzat (3) előadás (20) email marketing (39) érdekes (203) etarget (206) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (130) fórum (6) gépház (91) gerillamarketing (10) google (107) hiba (98) hírek (35) humor (31) iab (4) index (31) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (73) jog (29) kampány (351) kérdés (7) kereső (60) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) közösség (202) kreatív (108) kutatás (96) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (22) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1108) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (55) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (22) sem (200) seo (48) smo (47) spam (31) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (320) szakcikk (6) szövegírás (28) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (17) tanácsadás hónap (4) tartalom (64) telefon (3) turizmus online (5) twitter (4) üzlet (247) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (237) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

5 tipp, hogy Facebook-kompatibilis legyen a weboldalad

Címkék: weboldal facebook

2017.07.24. hétfő 13:10 Konrad

facebook-2171590_640.jpg

Most, hogy (néhány kivételtől eltekintve) a Facebook nem engedi cserélni a linkelt posztok képeit, szövegeit, érdemes végiggondolni, milyen is a Facebook-kompatibilis weboldal? Vagyis marketingesként mit kérjünk a programozóktól, milyen szolgáltatásokra van mindenképpen szükségünk, ha a weboldalunkra mutató linkeket is akarunk a Facebook-ra?

Tehát a Facebook-kompatibilis weboldal:

  1. Mobilra optimalizált. A felhasználók többsége mobilról (vagy mobilról is) használja a Facebook-ot, és ott kattint. Ha az oldalunk nem jelenik meg jól mobilon, akkor cseszhetjük elveszítjük ezeket a felhasználókat.
  2. Lényegre törő. Persze, egy jó weboldal általában is röviden és érthetően mondja el, mit kínál, de a Facebook-ról érkező látogatók célirányosan információt akarnak, hiszen azért kattintottak.
  3. Az adminisztrációs rendszerből be lehessen állítani a kép és szöveg ajánlót. A Facebook alapvetően pár darab, a weboldalban elhelyezett "utasítással" irányítható, hogy linkelés esetén az általunk megadott képet és szöveget "húzza be". Nem ritka, hogy más ajánló szöveget, más képet akarunk a weboldalon használni, és mást a Facebook-on. Erre volt eddig jó a most megszüntetett csere opció. Bár ez már nincs, de a "másik oldalon", a weboldalon nyitott a lehetőség: ha megfelelő az admin rendszerünk, akkor be tudjuk állítani, a Facebook milyen képet és milyen szöveget jelenítsen meg.
  4. Lájkolható. Konkrétan a weboldalon is lehessen az adott szöveget, képet lájkolni vagy megosztani.
  5. Legyen elérhető a Facebook oldal. A mai napig látok olyan cégeket, amelyeknek bár van Facebook oldaluk, de a weboldalukról vagy egyáltalán nem mutat oda link, vagy csak nagyon eldugva.

 

Szólj hozzá!

Zoom.hu (re)start

Címkék: ajánló

2017.07.20. csütörtök 12:00 Konrad

zoom_hu.png

Ma reggel 10 órakor hivatalosan is elindult a régi-új Zoom.hu próbaüzeme, vagy ahogy a főszerkesztő írja: próbaszáma.

Számomra utoljára talán a 444.hu volt ennyire várt és ennyire izgalmas online médiaesemény, mint most ez. (Propagandaoldalak indultak persze azóta is, de azokat nem tudnám újságnak nevezni.) A Zoom.hu persze kicsit más alapokkal indul: egyszer már létezett, működött pár hónapig. De akkor a tulajdonos leállította. Most új csapat, új szerkesztőség épült, és annak vezetésére a CEMP-től nemrég távozott Zappe Gábort kérték fel, aki korábban a Velvet.hu és a Dívány.hu főszerkesztője volt. Gábor annyira régi "Indexes", hogy már én is dolgoztam vele 16 éve. Ezt az ismertséget most kihasználtam, és feltettem neki pár kérdést:

Berényi Konrád: Mennyire érzed veszélyesnek egy régi nevet újraindítani?

Zappe Gábor: Amikor a Zoom.hu mellett döntöttünk, úgy gondolkodtunk, hogy van egy jó nevünk, ami a mienk, és aminek a sztorijára a szakmán kívül senki nem emlékszik. A szakmában meg ha Tarjányi Péter indít egy újságot, úgyis mindenki a Zoomra fog asszociálni, tehát így is úgy is a Zoomhoz lyukadunk ki. Akkor meg miért ne egy jó névvel induljunk?

BK: Mi a cél, kiket gondoltok versenytársnak? Vagyis hírfolyam lesztek, vagy magazin?

ZG: A top5 híroldal közé szeretnénk bekerülni, az elsődleges versenytársainknak a 444-et, hvg-t tekintjük. Ha van olyan meghatározás, hogy magazinos hírlap, akkor így határozzuk meg magunkat. Minden fontos hír megtalálható lesz nálunk, de a saját sztorikra, és azok látványos, minőségi megjelenítésére koncentráljuk erőink nagyobb részét.

BK: Mikorra terveztek “éles” indulást?

ZG: Egy hónapot adtunk magunknak, hogy bejáródjon a rendszer. A végleges dizájnnal akár holnap el tudnánk indulni.

BK: Hogyan szeretnétek beszállni a hirdetési piacra?

ZG: Vegyes konstrukcióval megyünk, azaz sales house együttműködéssel és saját direkt értékesítői csapattal is jelen leszünk a hirdetési piacon, ami az idei évben alapvetően egy marketing tevékenység lesz, hogy felépítsük az ügyfélkapcsolatokat a maghatározott stratégiánknak megfelelően.

BK: Meddig van pénz a működésre, és addig hova szeretnétek eljutni?

ZG: Két évre van úgy pénzünk, hogy egy forint hirdetési bevétellel nem számoltunk. A tulajdonosi elvárás, hogy egy év alatt napi nyolcvanezer egyedi látogatót érjünk el úgy, hogy nem híraggregátorokra épül a felhasználói bázisunk.

#

Mit mondhatok erre? Úgy legyen! Kell a hírverseny, kell az újabb szereplő, és nagyon jó, hogy látnak még befektetők fantáziát a hazai online médiában. Persze ez most nagyrészt a jövő évi választások miatt egyben politikai kérdés és helyezkedés is, a lapot írókat ismerve a Zoom.hu nem a propaganda vonalat fogja képviselni. Én drukkolok nekik!

Szólj hozzá!

Amiben vezetünk az EU-ban

Címkék: statisztika onlinemarketing facebook

2017.07.20. csütörtök 09:52 Konrad

83.png

Gondolom nemcsak nekem tűnik fel, hogy az utóbbi egy-két évben mennyire eltolódott az online jelenlét a Facebook irányába. Lassan ott tartunk, hogy nemcsak akkor kötelező elem, ha B2C piacon vagyunk, de egyre több B2B cél is elérhető itt. De vajon mi ennek az oka? És miért nem látunk erre más országban annyira példákat?

A választ egy most publikált Eurostat jelentés adja meg (én itt olvastam). Az adatok tavalyiak, így a lehetőséghez képest frissek. Ez alapján

Az Európai Unióban a 16-74 éves korcsoportban az internetezők között legmagasabb arányban Magyarországon használnak közösségi oldalakat 

Számszerűsítve ez 83 százalék. Mivel azt már más kutatásokból tudjuk, hogy ez a 83 százalék lényegében a Facebook-ot (és a YouTube-ot) jelenti, így már érthető, miért akar mindenki Facebook-on kommunikálni.

A fiatalok lényegében 16 év fölött mind használják a közösségi médiát (Facebook, YouTube, Instagram):

A fiatalok (16-24 éves korcsoport) között az unióban a legnagyobb arányban (97 százalék) Belgiumban, Magyarországon és Dániában használták a közösségi oldalakat, a legkisebb arányban (77 százalék) Franciaországban, míg az uniós átlag 88 százalék volt.

De az idősebbek több, mint fele is: 

Az idősebbek közösségi hálózati aktivitás az unióban átlagosan 32 százalék volt, és majdnem minden uniós tagállamban 50 százalék alatt maradt, kivéve Belgiumban (56 százalék), Magyarországon (55 százalék), Máltán (51 százalék) és Portugáliában (50 százalék).

Az is kiderült, hogy az internetezők nagyon nagy része információt keres, ha online van: 

Információkeresésre a legmagasabb arányban (92 százalék) Németországban használták a világhálót, de magas volt az arány Horvátországban, Finnországban és Hollandiában (egyaránt 91 százalék) és Csehországban (90 százalék) is. Magyarország a rangsor 9. helyén állt a 80 százalékos uniós átlagot meghaladó 88 százalékkal. Legkisebb arányban Olaszországban (50 százalék), Romániában (59 százalék) és Bulgáriában (65 százalék) használták az internetezők információkeresésre az internetet tavaly 

Ezeket ha összerakom, azt látom, hogy a magyarokat Facebook-on (és egyéb közösségi oldalakon, pl. YouTube-on) el tudom érni, és szemben a szintén magas keresési aránnyal (amiről ez a kutatás nem szól), a Facebook-on olyan környezetben, ahol igényt is tudunk teremteni.

Ráadásul ezeken a felületeken mind tudok pontosan célozni (nemcsak demográfiai alapon), és kis összegű hirdetéseket is indítani. Azt gondolom, ez megmagyarázza, miért tolódott el az érdeklődés ennyire a Facebook és tsai. felé. Már csak azt kellene kitalálni, hogyan fog finanszírozódni a hazai tartalom...

Szólj hozzá!

A három lehetséges marketing cél

Címkék: onlinemarketing üzlet

2017.07.19. szerda 10:03 Konrad

action-1822412_640.jpg

A célok kitűzésének a fontosságáról már többször is írtam. Érdemes azért átismételni:

  • marketinges folyamatot nem lehet cél nélkül elindítani
  • a célnak olyannak kell lennie, ami elérhető és mérhető
  • a célt kössük időtartamhoz
  • legyen kellően konkrét
  • legyen releváns, vagyis olyan, ami tényleg fontos

Ha ilyen célod van, akkor fel fogsz tudni építeni egy jó stratégiát és taktikát, és meg is fogod tudni valósítani azokat.

Ez eddig úgy hiszem, világos, és egyértelmű. De amikor ezt elmondom, sokszor felmerül: milyen célom is lehet akkor pontosan? Mik lehetnek a céljaim? Eddig erről kevesebbet írtam.

Alapvetően három féle célt tűzhetünk ki:

  • bevétel növelése
  • ismertség növelése
  • edukálás

A legtöbb, általam ismert cél belefért ezek valamelyikébe. De nézzünk pár példát, mit is jelent ez a gyakorlatban!

A bevétel növelése elsőre egyszerűnek tűnik. Jelenleg van havi 5 millió HUF bevétel, ezt kell növelni fél év alatt havi 6 millió HUF bevételre. Éppen csak hozzá kellene tenni, hogy "ceteris paribus", vagyis minden más változatlan, mert a legtöbb esetben ezt így gondolják a cégek vezetői. De ez a ceteris paribus nem igaz, hiszen a növekedéshez pont, hogy változtatni kell. Tehát nem mindegy a növekedés mértéke sem.

Ezért sokkal okosabb cél, ha valami ilyet határozunk meg: jelenleg havonta 500.000,- Ft marad meg a költségek kifizetése után, vagyis ennyi az üzemi nyereségünk. Ezt kell növelni fél év alatt havi 600.000,- Ft-ra. Ez már mennyivel érdekesebb bevétel növelés, ugye? És ezt el lehet érni nagyobb forgalommal, de például nagyobb haszonkulccsal, esetleg megtakarítással, hatékonyság növeléssel. Például akkor lehet ilyen eredményt elérni, ha az eddigi pazarló marketing költségeket hatékonyabban tudjuk elkölteni.

Az ismertség növelése hasonlóan jó cél. Többen tudják azt, hogy kik vagyunk! Oké, de rögtön felmerül pár kérdés. Például: kik legyenek azok, akik ismernek? Illetve: hogyan mérjük ezt a növekedést?

Az internet világában erre az utóbbi kérdésre talán egyszerűbb válaszolni. Például növekedjen a weboldalunk látogatói száma úgy, hogy az eddigi havi direkt elérés és saját névre keresés és arra érkezett látogatók száma fél év alatt 30%-al növekedjen. De az előbbi kérdés már fogósabb, ugyanis ott meg kell határozni a célcsoportot.

Így aztán az ismertség növekedését lefordíthatjuk például lájk számban is: növekedjen a bennünket (a Facebook oldalunkat) lájkolók száma fél év alatt 30%-al, de úgy, hogy az oldal demográfiai összetétele ne változzon.

Az edukálással kapcsolatos célok valójában több önálló bejegyzést is megérnének. Viszonylag ritka, hogy valaki ilyen célt határozzon meg, egyszerűen azért, mert költséges. De egyes esetekben szükséges: ha egy merőben új megoldást szeretnénk bevezetni egy piacra, akkor fontos elmagyaráznunk, hogy az mire jó. Például ha egy új marketing szolgáltatást, mondjuk egy hűségrendszert szeretnénk bevezetni a fodrászoknak, akkor a direkt értékesítés biztos sikertelen lesz. Első lépésben meg kell tanítani őket, mi értelme van egy ilyen rendszernek.

Nagy céges ismert  példa erre az IBM esete. Ők egyetemeknek adtak lényegében ingyen számítógépeket, hogy azon tanuljanak a hallgatók. Mert akik egy IBM-en tanultak, azok amikor elhelyezkedtek egy munkahelyen, szintén IBM-et akartak, hogy azon dolgozhassanak.

Mint látjuk, nem annyira egyszerű  a célmegállapítás. A legtöbb gond akkor szokott felmerülni, amikor egyszerre kettőt szeretne egy cég megvalósítani - ez jellemezően költséges káoszhoz vezethet. Hozzá kell tennem, a kis- és középvállalkozások jelentős része csak a bevételnövekedésre szokott koncentrálni. Éppen ezért tud sikeres lenni ebben a közegben egy-egy olyan cég, amelyik elkezd ismertséget növelni, márkát építeni. De csak akkor, ha egyrészt ezt tudatosan teszi, másrészt tényleg jó célokat határoz meg.

A célok tehát fontosak, és talán most egy lépéssel közelebb sikerült kerülni ahhoz, milyenek a jó célok.

Szólj hozzá!

Van egy csapat

Címkék: gépház üzlet

2017.07.18. kedd 20:02 Konrad

we-2078072_640.jpg

Kell egy csapat. Minarik Ede ezt jól látta, pontosan tudta, miért. Mert csapat nélkül nem működik.

Amikor belevágtam a tanácsadói létbe, akkor igazi egyszemélyes céget csináltam. Ennek lassan 12 éve, így volt szerencsém ebben a 12 évben megtapasztalni sok változást. Cégen belül, és cégen kívül is. Nem volt célom, hogy nagy céget építsek, nem volt célom, hogy piacvezető ügynökség legyek, nem volt célom, hogy egyáltalán ügynökség legyek.

Egy fontos célom volt: azzal foglalkozhassak, amit szeretek, ami érdekel. És még egy: ne legyen formális főnököm.

Ez a fajta felállás működött is pár évig, egyedül dolgoztam, olyan munkáim voltak, amihez nem kellett más. De változtak az elvárások, változtak a cégek, és egyre kevésbé fogadták el csak a tanácsadást: a megvalósításra is volt igény.

És persze változott az online marketing is. Egyre több kis cég kezdett el megjelenni a piacon, akiknek egyszerű igényei voltak, és egyre több olyan munka, amihez megvalósítás is kellett. Így szépen lassan növekedtünk. Nem túl nagy lendülettel, és aztán a válság miatt jelentős megakadással. De az elmúlt bő három évben kialakult egy olyan háttér, amire építhettem a szakmai munkámat. Előtte távmunkával építettem csapatot, majd néhány kudarc, csalódás, tévedés és elcseszés után váltottunk, és lett irodánk is.

Ez kellett ahhoz, hogy újra azzal foglalkozhassak, amit szeretek. És ehhez kellett a jó csapat is. Olyan emberek, akik segítenek abban, hogy elmehessek nyaralni, hogy tudjak nyugodtan tárgyalni, hogy dolgozhassak nagyobb volumenű feladatokon is. Olyan emberek, akik megérdemlik a bizalmat és akik remélem bíznak bennem is.

Azt kellett megtanulnom, hogy bár rövidebb távon lehet mindent egyedül csinálni, de valójában ez nem más, mint saját magam kizsigerelése. Az online marketing sok feladatra bomlik, nem lehet mindent megtanulni, nem lehet mindenben profinak lenni. És nem lehet egyszerre mindenhol ott lenni.

Nem tudok tárgyalni, tanulni, tanítani, blogot írni, Facebook oldalakat kezelni, tartalmakat gyártani, grafikákat készíteni, kampányokat kezelni, hírlevelet kiküldeni egyszerre.

Kell egy csapat. Ettől vagyunk sikeresek, és a csapat tudásától függ, milyen munkákat tudunk megvalósítani. Ez határoz meg bennünket a piacon.

Rájöttem, szeretek csapatban dolgozni.

Jó az, ha van egy csapat.

Szólj hozzá!

A marketing nem konfekció

Címkék: onlinemarketing kreatív üzlet

2017.07.17. hétfő 18:05 Konrad

suit-1971670_640.jpg

A jó marketinges képes elvonatkoztatni. A jó marketinges nem magából indul ki. A jó marketinges nemcsak megérti, hogy nem ő a célcsoport, de ezt a munkája során is figyelembe veszi.

Nem tudom elégszer elmondani a fentieket. De van még egy dolog, amire képes a jó marketinges: képes arra, hogy ne általánosítson.

Amikor sikerül egy kampány, amikor bejön egy eszköz, nagyon könnyen beleeshetünk abba a hibába, hogy azt gondoljuk: ez mostantól mindenkinek jó lesz, ez a marketing Szent Grálja, ezt és így kell használni! Pedig ez a legnagyobb hiba, amit ilyen esetben egy marketinges elkövethet.

Számos ügyfélnek dolgozunk, köztük nagyon sok webáruház is van. És azt látjuk, hogy vannak webáruházak, amelyeknek a Facebook hirdetések hozzák a nagy bevételt, másoknak meg a keresőhirdetések. Ezt látva nem tudom azt kijelenteni, hogy az egyik vagy a másik eszköz az, amelyik "jó". Jó mindkettő. Nem jó egyik se.

Éppen ezért nem tudok sokszor egyenes választ adni. "Mit javasolsz? Hogyan hirdessünk? Mennyit költsünk?" Lehet ezekre nagy általánosságokat mondani, de minden válasz így kezdődik: Attól függ. És így folytatódik: kellene csinálni egy teszt kampányt.

Nincs királyi út, nincs mindenki számára használható kész megoldás. A marketing nem konfekció. 

Szólj hozzá!

A PR kalapács

Címkék: onlinemarketing közösség üzlet facebook

2017.07.15. szombat 00:08 Konrad

hammer-1008976_640.jpg

Amikor tanultam a marketinget, és felmerült a PR (public relations) helye a kommunikációban, akkor természetesen azt tanultam, hogy a PR a marketing része. Aztán amikor elkezdtem kicsit jobban foglalkozni a PR-rel (és a marketinggel), és beszélgettem PR-osokkal, akkor megtanultam, hogy a PR és a marketing egymás mellett, egymást kiegészítve működik, nem része az egyik a másiknak. A napi munkafolyamatok, a napi tapasztalatok is ez utóbbit igazolták.

És akkor jött a közösségi média.

A közösségi média elterjedése ezt (is) teljesen felforgatta. Mert ugye elvileg a teljes közösségi média folyamat olyan, mint a PR. Vagyis közönségkapcsolat. Tehát elvileg a PR feladata a közösségi média. Éppen csak a (hazai) PR szakma, néhány kivételtől eltekintve, olyan messze állt az online világtól, hogy tíz éve jártam olyan PR cégvezetőnél, akinek az irodájában nem volt számítógép. Egyszerűen lemaradtak. Így aztán nem a PR, hanem a marketing "ölébe hullott" a teljes közösségi média, nemcsak a hirdetések.

Aztán a marketing lépett még kettőt, és "kitalálta" a tartalommarketinget, ami igazából megint olyan feladatkör, ami a PR-é. Hiszen a tartalomgyártás alapvetően nem marketinges munka.

Most, így lassan egy évtizeddel később, a PR elkezdett felébredni, és követel saját "jussát". Éppen csak annyi történt, hogy egyrészt sokat kell tanulni, mert ez egy nagyon összetett és soktényezős, sokeszközös szakmai szegmens lett, másrészt a legtöbb ügyfél már foglalt. Bizonyítani kell, mitől jobb egy PR céget megbízni, mint egy marketingest.

Szerencsére vannak kivételek, nem is kevesen. Több hazai PR céggel dolgoztam együtt illetve ismerek, akik nagyon otthon vannak az online-ban. Érdekes, hogy ezek közül sem mind mozdult (azonnal) a közösségi médiára. De azért ott is vannak igazi online szakértők, akik sok éve dolgoznak ebben a szerepkörben is. Vagyis valójában nem arról van szó, hogy a PR szakma elaludt, hanem arról, hogy sok PR cég későn ébredt.

Így aztán nem lep meg, amikor a PR betámadja a marketinget. Az talán egy kicsit igen, ha a PR "maga alá akarja gyűrni" a marketinget. Mert máshogy nem tudom értelmezni azt, amit Maxim Behar nyilatkozott a Médiapiacnak. Tény, sikerült felkelteni az érdeklődést, de azt hiszem, ezt elég bulvárosan tette meg:

a PR rohamos gyorsasággal fejlődik, marketing pedig lassan már nem is létezik.

Igaz, a folytatásból kb. kiderül, hogy vagy fogalma sincs arról, mi a marketing, vagy egyszerűen csúsztat. Mondjuk egyik sem jó... 

A marketing mára a közösségi médiára költözött.

Ez csúsztatás. Ha megnézzük az egészséges médiamixet, akkor abban csak egy fontos szereplő a közösségi média, de pl. a webáruházak keresőhirdetések vagy SEO nélkül nem élnének meg. És ez csak az online szegmens, és csak a reklám. De a marketing nem kizárólag reklám...

Miért fizessen egy cég több ezer eurót piackutatásért egy marketingcég számára, ha a közösségi médiában sokkal hatékonyabban, olcsóbban és a valósághoz közelebb maradva is megoldható?

Talán azért, hogy ne csak a 10% hangadó véleményét tudja meg? Most őszintén: 2017-ben ez így felmerülhet? 

Azt gondolom, az elkövetkező években a marketing eltűnik, mert a PR-cégek kiterjesztik a tevékenységüket.

Lássuk...

Régen a PR csak az ügyfelek és a média közötti rést töltötte be, ma viszont már – az ügyfelekkel együtt - birtokolja a médiát.

Mármint a közösségi médiát, ugye? Vagy kommentelhetőek lettek a tv reklámok? Van call-to-action gomb az óriásplakáton?

Az előnyünk ugyanakkor, hogy mi vagyunk a tartalom mesterei, tudjuk, hogyan töltsük meg olyan tartalommal a felületeinket, hogy az ügyfeleink potenciális vásárlói tájékozottabbak legyenek és a jó irányba befolyásoljuk őket.

Igen, ebben egyet tudok érteni.

Lehet kapcsolat a PR, a reklám és a digitális üzlet között, és az elmúlt egy-két évben erősödő összeolvadási hullámot figyelhettünk meg a kommunikáció e három ága között.

Megmondom őszintén, ezt nem teljesen értem. Az elmúlt 10-15 évben alakult ki egy elég szoros kapcsolat a PR, a reklám és a digitális üzlet között. Erről szól a világ...

A marketinget viszont sosem tekintettem játékosnak ebben a mezőnyben. A munkájuk egyes elemeit átvette ez a három terület.

Hát, rossz hírem van. A reklám a marketing része. Ráadásul "egyes elemek"-ről beszél. Elmesélem, a teljesség igénye nélkül, miről szól még a marketing:

  • stratégia tervezésről
  • kutatásról
  • árképzésről
  • termékfejlesztésről
  • értékesítési láncról

Ezek akkor nem kellenek? Tényleg? És akkor mégis, miről kell kommunikálni? Ami a PR-os eszébe jut??

Mit mondjak? A cikk valóban érdekes. De Maxim Behar PR-osként most nagyon odamondott. Azt hiszem, vagy az interjú nem fejti ki bővebben, mire gondol, vagy egyszerűen ő téved hatalmasat.

Nem szeretném, hogy félreérts, ha már eddig eljutottál az olvasásban. Nem arról van szó, hogy leírnám a PR-t, nem arról van szó, hogy én meg a marketinget tekintem kalapácsnak. Azt szeretném csak megmutatni, hogy bár hangzatosak a kijelentések, de nem igazak. Egyszerűen csak egy vélemény egy PR-ostól, aki fontos pozíciót tölt be. Vélemény.

Persze a közösségi média egyre növekvő szerepe tényleg rendesen átrendezte az ismert világot. Ugyanakkor pont annyira nem szabad hinni abban, hogy ez mindent visz, mint ahogy a televíziós piac előretörése az ötvenes évektől sem tette tönkre a rádiókat, vagy épp a nyomtatott sajtót. A közösségi média valójában átalakítja a marketinget, de nem alapjaiban, hanem eszközeiben és sok esetben céljaiban.

És ez mondjuk nem is akkora nagy baj. Én is nagyon utálom a reklámok frontális támadását... 

 

Szólj hozzá!

Én egy széket akarok venni

Címkék: onlinemarketing üzlet

2017.07.13. csütörtök 19:52 Konrad

antique-2079936_640.jpg

Én egy széket akarok venni. Tegnap végképp elszakadt a forgószékem szövete, lassan kell vennem egy másikat. Olyan széket akarok, ami nem fog egy év alatt összetörni alattam, vannak kerekei, forog, gázrugós - és kényelmes.

Én egy széket akarok venni. Nem érdekel a története a cégnek, nem érdekel, mióta létezik a forgószék, nem érdekel, milyen szövet inspirálta a tervezőt. Nem érdekel a története a széknek. Az érdekel, hogy kényelmes legyen.

Én pontosan tudom, mitől kényelmes egy szék nekem. Nem mindegy, milyen széles a beleülő rész - vannak vékonyabb és szélesebb székek. Nem mindegy, hol van a karfája, és az sem mindegy, mekkora. Nem mindegy, mennyire tudom a magasságát állítani, és az sem mindegy, tudok-e rajta hintázni.

Ha széket akarok venni, ezek a dolgok érdekelnek. Meg persze az ára.

Ha te nekem el akarsz adni egy széket, akkor elsősorban ne mesét írj róla. Ha te nekem el akarsz adni egy széket, akkor mutasd be: mondd el, mekkora, mondd el, mit tud, mondd meg, hol tudom kipróbálni, és mondd meg, mennyibe fog nekem kerülni. Mesélj a garanciáról, mesélj arról, ki mindenki volt elégedett egy-egy konkrét székkel.

Én egy széket akarok venni. Nem mesét akarok hallgatni, nem a sztori érdekel. Nekem mindössze csak egy szék kell.

Segíts, hogy tudjak választani, ne az időmet rabold!

3 komment

Régi kor árnya

Címkék: onlinemarketing

2017.07.12. szerda 22:46 Konrad

philip-kotler-marketing-management-13322069-lista.jpgPár napja a szegedi irodánkban a kezembe került egy régi marketing könyvem, Kotler-től a Marketingmenedzsment. Nekem még a kék van meg, én elég rég tanultam marketinget... Több ok miatt is emlékezetes nekem az a könyv, két félév alatt tanították meg nekünk (illetve nevesítem is: dr. Fojtik János tanított, sokat köszönhetek neki), és elég sokat készültem a vizsgákra - egyszerűen meg akartam tanulni azt a könyvet.

Persze, amikor tanultam, folyamatosan volt bennem egy olyan érzés, hogy "ezt minek". Akkoriban már gyakorló vállalkozó voltam, egy kis reklámirodát csináltunk, és volt némi tapasztalatom, miből is áll a marketing. És azt még értettem is, miért fontos az AIDA modell, de azért egy GE mátrix? Meg nagyvállalati marketing? Hát csókolom, hol van a valóság?

Azóta eltelt nagyon sok év. A könyvnek is lett új kiadása, hiszen azóta már van internet is, az egész világ és az egész marketing is felfordult. De pár éve elkezdtek jönni azok a megbízások, amelyek valódi tervezést igényelnek, és nemcsak a reklámról, hanem az egész marketing folyamatról szólnak. És közel 20 évvel a könyv megtanulása után hirtelen értelme lett egy csomó, ott leírt dolognak. Azoknak, amikre akkoriban azt mondtam: "ezt minek?".

Nem állítom, hogy a kék Kotler a mai napig friss lenne és aktuális. De az alapvető tudás és szemlélet, amit abból megtanultam, a mai napig használható. Ez egy fontos tanulság. Fontos tanulság, mert nem tanultam hiába, és fontos tanulság, mert nem tanítottak hiába. Mert az elméleti alap igenis kell.

Amikor rájöttem, hogy nem való nekem a multi élet, amikor rájöttem, hogy többet akarok, mint egy multinál egy marketinges állás, és véglegesen a kkv-k, a kicsi és közepes cégek felé fordultam, akkor azt hittem, a Kotler könyv nem lesz érdekes. Újra kell tanulnom a marketinget. De kiderült, ez így nem igaz. Mára merem állítani: ha valaki marketinges, megtanulja a szemléletet, megérti, hogy mi történik a folyamatok mögött, akkor mindegy, hova kerül: jó marketinges lesz. 

Az eszközök használata megtanulható. Lehetünk specialisták egy-egy területen. De ha jó marketingesek akarunk lenni, akkor elsősorban marketinget kell tanulnunk. Nem az a fontos, hogy éppen mit enged a Facebook vagy éppen milyen új algoritmust dolgozott ki a Google. Ezek mind változnak. A rendszer a lényeg, és az a tudás, amikor meg tudom mondani, mikor mit kell használni.

Ezek jutottak eszembe, amikor nézegettem azt a könyvet. Jó volt visszaemlékezni, jó volt végiggondolni, mi történt azóta. 

Szólj hozzá!

Az ideális brief hét eleme

Címkék: onlinemarketing üzlet

2017.06.16. péntek 15:45 Konrad

library-585002_640.jpg

A munkánknak van egy nagyon izgalmas és nagyon felfokozott része: amikor átveszünk egy céget, és elkezdünk dolgozni. Átvesszük, mert általában már van valamilyen marketing tevékenysége, és első lépésben azt kell folytatni. Átvesszük, mert átvesszük a Google AdWords fiók kezelését, a Facebook oldal tartalomfeltöltését, moderálását.

Az ilyen folyamat mindig eltart pár napig, és utána még néha hetekig, amíg összerázódunk az új ügyféllel. Persze, minél alaposabb, minél közlékenyebb az ügyfél, annál jobb. Vagyis ha jó brief-et kapunk a feladatra, akkor az már fél siker. Persze mi a jó brief?

Főiskolán és képzéseken is tanítom, milyen az ideális brief. Ideális, de olyat sosem kapunk. Van benne leírás a cégről, a piacról, a kreatív elképzelésről, a célról, a célcsoportról, az eszközökről stb. Elvileg ez egy jó hosszú anyag. Gyakorlatilag? Kaptam már brief-et sms hosszúságban.

Most az a pozitív és meglepő élményünk volt, hogy az egyik új ügyfelünk tényleg komolyan vette a feladatát, és írt egy alapos brief-et. 9 oldalas az egész anyag, és tényleg használható is. Releváns, értelmes, összeszedett és jól használható.

Ez az anyag nemcsak azért jó, mert így nagyon gyorsan képbe kerültünk, de a kollégákat is felvillanyozta: ez igen, ez a cég tényleg komolyan gondolja azt, amit csinál! Ez a brief, ez a leírás adott egy plusz motivációt a csapatunknak.

Azt hiszem, ez így nagyon jó indítás!

De mi is van ebben a brief-ben?

  1. Leírás a cégről, leírás a tevékenységről, amiben együtt kell dolgozni.
  2. Leírás az eddigi tapasztalatokról.
  3. A folyamatok bemutatása.
  4. A célok megfogalmazása.
  5. A célcsoportok bemutatása.
  6. Az eddigi eredmények bemutatása.
  7. Az elvárások pontos és mérhető megfogalmazása.

Innen már el lehet indulni. Ez a hét pont ad nekünk egy olyan alapot, ami után az alábbi négy lépést végezzük el:

  1. Hozzáférések átvétele
  2. Statisztikák elemzése
  3. Marketing stratégia felállítása
  4. Taktikai lépések megtervezése

Lesz dolgunk, bőven. De pont ehhez értünk. És most ráadásul lelkesek is vagyunk!

Szólj hozzá!

A türelem

Címkék: onlinemarketing üzlet

2017.05.24. szerda 20:15 Konrad

woman-2222447_640.jpg

A türelem a legnehezebb. Amikor azt látod, hogy csak fogy a pénzed, és nem történik semmi, akkor nagyon nehéz megállni, hogy ne haladj tovább a terveid szerint. Mert nem azért készítünk marketing stratégiát, majd ahhoz taktikát, hogy a kezdeti időszakban feladjuk, á, ez úgysem fog működni.

Minél nagyobb egy cég, minél több a rendelkezésre álló pénze, tartaléka, annál könnyebb türelmesnek lenni. És minél inkább napról-napra élünk, annál nehezebb elfogadni, hogy valami nem hoz azonnali eredményt. A türelem tehát sokszor attól függ, mennyi pénzünk van.

De ahhoz is türelem kell, hogy végigvigyünk egy fejlesztési projektet. Minél feszesebbek a határidők, annál inkább kapkodunk, annál inkább engedjük azt, hogy a kevésbé jó megoldás készüljön el, mert nincs időnk többet várni. Ilyenkor azt nehéz elengedni, hogy az eredeti tervek szerint haladjunk. Persze vannak esetek, amikor nincs mérlegelési lehetőség, a határidőt tartani kell - pl. mert egy eseményhez kell alkalmazkodnunk.

A partnereink felé is türelmesnek kell lennünk. Sokszor nem sikerül azonnal alkalmazkodni egymáshoz. Nem olyanok a képek, nem olyanok a szövegek, nem olyan egyszerű az együttműködés, mint amire eredetileg gondoltunk. De ha nem adunk időt arra, hogy a partnereink is megtanulják az igényeinket, akkor sosem lesz igazán jó együttműködésünk.

Végül leginkább magunk felé kell türelmesnek lenni. Az elindított folyamatokhoz, egy-egy ötlet megvalósulásához idő kell. És ha magunkhoz sem vagyunk kellően türelmesek, akkor senkihez nem leszünk az. Márpedig ez határozottan visszavetheti az eredményeket.

A türelem tehát fontos az üzletben is. Gyakoroljuk!

Szólj hozzá!

Egyfajta megoldás trollok ellen

2017.05.07. vasárnap 15:02 Konrad

forbidden-151988_640.png

Olvasom és tapasztalom, hogy a trollok, fizetett kommentelők, gondolkodás nélkül mindent leírók és megosztók miatt a beszélgetős közösségi terek egyre kevésbé használhatóak. Egyesek már temetik is az internetet ezek miatt. Miközben lenne lehetőség rendet vágni, több módon is. És nem is kellene nagyon sokat gondolkodni ötletért, hiszen már jól ki lett találva több lehetőség is.

Alapvetően két kulcs van az olvasható közösségi tartalom felé: az egyik a moderálás, a másik a minősítés. És bár mindkettőnek vannak hátrányai, mégis érdekesekké váltak mára, hiszen ezek nélkül még nehezebb élvezhető tartalmakhoz jutni.

De volna még egy út, amit még a Végjáték című könyvben Orson Scott Card írt le: a meghívásos fórumrendszer. Azt gondolom, hogy ez lehetne egy lehetséges út arra, hogy visszatérjünk az érdemi viták színterére. Ez az út pedig a következő:

Kétszintű kommentezési rendszert kell csinálni. Legyen szó fórumokról vagy hozzászólásokról, kell csinálni egy engedélyezett listát és egy általánosat. Az általános hozzászólások, kommentek közé mindenki írhat, ahogy manapság. De az engedélyezett listába csak a fórum vagy az adott bejegyzés tulajdonosa hívhat meg embereket. Olyan ez kicsit, mint a Facebook csoport, csak ez nem zárt. Az engedélyezett felhasználók viszont szabadon írhatnak, amit gondolnak, de persze a tulajdonos bárkit törölhet.

Nem lenne ez nagy fejlesztés, de kialakulna egy olyan felület, ahol le lehetne folytatni valódi vitákat, és ahova mások is be szeretnének kerülni. Márpedig a bekerülésre lehetne még pár egyéb technikát kidolgozni, akár az általános listában résztvevők felől.

Lehet persze egyel tovább is lépni: az engedélyezett listába pl. csak olyanok léphetnek be, akiknek ellenőrizhető a személyazonossága. Nem azt jelenti, hogy csak saját néven szólhatnak hozzá, de a regisztrációkor megadott alapján a tulajdonos vissza tudja keresni, ki az adott személy.

A lényeg az lenne, hogy az engedélyezett felhasználók által folytatott beszélgetések valóban hasznossá váljanak.

Korlátozni kell, úgy tűnik. Nem örülök ennek, mert az ideális állapot az lenne, ha mindenki engedélyezett listában lenne, de annyi a manipuláció és az öncélú agyaskodás, hogy valamit ki kell találni. Talán a fent leírt megoldás lehetne a legfájdalommentesebb.

Mit gondolsz?

7 komment

7 tipp: a stílus és a Facebook

Címkék: szövegírás facebook

2017.04.13. csütörtök 11:30 Konrad

yoga-657045_640.jpg

Több, mint öt millió hazai felhasználója van a Facebooknak. Mára ez lett az az agora, ahol a polgárok megosztják egymással a gondolataikat. Persze ez a szépen hangzó mondat a valóságban néha egészen szélsőséges dolgokat eredményez.

Mindennaposak az indulatos bejegyzések, kommentek, vélemények. Az emberek egymást, cégeket, pártokat szidnak, néha udvariasan, máskor fröcsögve, magukból kikelve. Azt, hogy ennek mi az oka, és jó-e vagy sem, nem szeretném most boncolgatni. De ennek a szélsőséges stíluskavalkádnak van egy olyan következménye is, ami már marketing kérdés.

Ha valaki ilyen "beszélgetéshez" van szokva, akkor így fog megnyilvánulni minden felületen. Ez akkor is így van, amikor a cégünk Facebook oldalán mond véleményt vagy kommentezik. Olyan stílusban, mint amit megszokott.

A nagyobb gond az, ha mi is hozzászokunk ehhez, és ugyanilyen stílusban válaszolunk. De a gond az, hogy a válaszunk már nem csak a sajátunk, hanem az általunk képviselt cégé. Ha mi vagyunk a tulajdonosa a cégnek, akkor persze valahol ez kevésbé baj, de ha nem is vagyunk tulajdonosok... Nem fognak nekünk örülni.

Az igazi probléma pedig az, amikor elkezdenek egy céges Facebook oldalon vitatkozni, olyan stílusban, ami finoman szólva nem udvarias. Mert ez már tökéletesen ijesztő. Sajnos mostanában egyre többször látok ilyet, és az ilyen viták kontraproduktívakká válnak: nem segítenek, hanem rontják az adott cég megítélését. És ezzel az a rengeteg munka, amit a cégépítésre költöttünk, elértéktelenedik.

Éppen ezért pontokba szedtem néhány javaslatot azoknak, akik Facebook oldalt üzemeltetnek:

1. Ne vitatkozz! Ha úgy érzed, sértő a beírt vélemény, akkor töröld vagy rejtsd el, de ne vedd fel a kesztyűt.

2. Ha kérdeznek, válaszolj, de minél semlegesebb módon. Sértő kérdésre is higgadt választ kell adni.

3. Ha sértegetnek, támadnak, bátran törölj és tiltsd ki, aki teszi. Ez a te játszótered, nem az övé.

4. Ha direkt szélsőségesebb stílusban írsz, ne csodálkozz, ha olyanban kapsz választ is - viseld el.

5. Ha valódi hibára mutatnak rá, akkor köszönd meg és javítsd ki. Ha a beírónak igaza volt, de sértő volt a stílusa, akkor is maradj udvarias!

6. Nem kell elviselned a sértő szövegeket. Megkérheted a követőidet, hogy ne viselkedjenek így - de ezt is udvariasan tedd.

7. A Facebook oldalon választott stílussal fogják a cégedet azonosítani. És ez nemcsak a bejegyzésekre, hanem a kommentekre és üzenetekre adott válaszoknál is így van!

Tartsd be a fentieket, és jobban alszol, nem fogsz annyit idegeskedni. Hülyék mindenhol vannak, nem kell felülni a provokációjuknak. Hidd el, jobb lesz neked is és a cégednek is.

Szólj hozzá!

A hiba és annak okai

Címkék: hiba tanácsadás

2017.03.27. hétfő 11:47 Konrad

mistake-1966448_640.jpg

Van az úgy, hogy hibázunk. Mint ügynökség, ha hibázunk, az mindig ránk száll. Mindig. Akkor is, ha nem a mi alvállalkozónk hibázik.

Mint tanácsadó ügynökség sokszor vállalunk el úgy feladatot, hogy nem mi hozzuk az ügyfélnek a partnereket, hanem az ügyfél által választott partnerekkel dolgozunk. Például webfejlesztővel, grafikussal, programozóval. De a helyzetünkből fakadóan nekünk kell őket is irányítani, feladatot kiadni. Aztán ha jól dolgoznak, mindenki boldog. De ha nem...

Én nem szeretek másra mutogatni, nekem kellene észrevenni a hibát. Ami nem mindig sikerül. Néha azért, mert nem értünk hozzá, néha azért, mert nem is gondolunk rá. Mert olyan is előfordul, hogy az ügyfelünk egy alvállalkozójával összeveszik, és olyat tesz, ami a mi munkánkra is kihat. És ilyenkor vagy elmondom hosszan, hogy tetszettek volna mással dolgoztatni, vagy nyelek egyet. És néha emiatt elveszítek ügyfelet is. Mert ez ezzel is járhat.

Mi a megoldás? Alapvetően egy jó protokoll, egy olyan munkafolyamat, ahol mi is ellenőrizzük az ügyfél által hozott partnerek munkáit. És ami még nagyon fontos: tanuljunk a hibáinkból. Most én is ezt fogom tenni egy konkrét esetben: kiépítek egy plusz ellenőrzési folyamatot és megpróbálom minimalizálni a hiba okozta károkat.

De persze ez nem jó senkinek. Nem jó az ügyfélnek, mert valóban hiba történt. Nem jó nekünk, mert csorbul a hitelünk. És személy szerint nem jó nekem se, mert minden ilyet magamra veszek. De szerencsére már megtanultam, hogy végső soron minden ilyen eset tanít.

Jó lenne valami pozitív dologgal zárni ezt a bejegyzést, ezért azt mindenképpen elmondom: vállaljuk a felelősséget. Nem tehetjük meg, hogy másokra mutogatunk, nem tehetjük meg, hogy nem ismerjük el azt, hogy hiba történt. Mert a cél nem az, hogy megtaláljuk a felelősöket, hanem az, hogy végül mindenki elégedett legyen. És ez fokozottan igaz, ha a történet végén az is kiderül, hogy mi is hibáztunk. Mi sem vagyunk tökéletesek.

De azért törekszünk rá.

3 komment

Reklámbűnözés

Címkék: onlinemarketing üzlet

2017.03.23. csütörtök 15:18 Konrad

suspects-1294323_640.png

A reklámblokkolás már elég régóta téma. Évekig nem vette komolyan a szakma, de az utóbbi időben egyre többet beszélünk róla - nem véletlenül. A számok azt mutatják, hogy masszívan nő azon felhasználók száma, akik különböző okokból, de letiltják a reklámokat úgy általában az összes weboldalon.

Erre elég sokféle reakciót látni a szakma részéről. A többség mélyen hallgat, mondhatnánk, hogy sunnyog. Ha nem beszélünk róla, akkor nincs is, gondolják. Amíg az ügyfelek nem kérdezgetnek erről, addig minek foglalkozzunk vele? Talán csak a tartalomszolgáltatók szívják a fogukat: hiába van nagyobb forgalom, de mégis kicsit kevesebb reklám jelenik meg.

Az a szerencse, hogy azért a szakmával a napi rutinon kívül többet is foglalkozók ezen szerencsére túlléptek. Sőt, a legfontosabb online szakmai szervezetnek, az IAB-nak külön munkacsoportja is van a kérdésben: a sokat mondó nevű Lost and Found munkacsoport.

Az Evolution konferencia kapcsán készült egy beszélgetés az IAB Blogon a munkacsoport vezetőjével, Ambruszter Gézával. Gézát ismerem, jó szakembernek tartom, és azt gondolom, a munkacsoport léte is működése fontos a szakmának. Ugyanakkor ez a beszélgetés inkább kérdéseket vet fel, semmint megoldásokat ad. Sőt, olyan kijelentéseket tesz, amelyekkel vitatkoznom kell. (Olvasd el a beszélgetést, hogy értsd, amit írok!)

Amikor először elolvastam a beszélgetést, akkor rögtön a fejemet fogtam: valahogy rossz érzéseket keltett. Elsőre nem éreztem, miért, de alapvetően a hozzállással volt gondom. Nem tetszett az, ami a beszélgetés hangulatából kijött. Aztán újra (és újra) elolvasva kezdett összeállni, mi a bajom.

Kezdjük a kisebb dolgokkal. A beszélgetés hangulata vicceskedő. Olyan az érzésem, mintha ciki lenne erről beszélni. Mintha a reklámblokkolás a szakma nemi betegsége lenne: mindenki tudja, hogy van, de sose velem történik (vagy ha igen, nem vallom be úgyse). A vicceskedés bagatelizál, miközben vannak mögötte súlyos kijelentések is.

A következő problémám a gondok elkenése. Igen, igen, van ilyen, hogy reklámblokkolás, de nem is annyira sok. Jó, hát van egy hazai mérésünk majdnem 15%-al, de ez valójában csak 10%, nem is beszélve arról, hogy a külföldi számok sem pontosan, hiszen az érdekek mások, és ezért biztosan nagyítanak.

Aztán ott van az a probléma, hogy az okokról sem beszél a cikk komolyan. Mert mi is jön le a felületes olvasónak? A reklámblokkolást a férfiak csinálják, mert pornó. What??? Még mindig itt tartunk? Az a szomorú tény, hogy nem a torrent oldalakon sok a reklám. Sőt, ott kifejezetten kevés a reklám, nézzétek meg akár az Ncore-t, akár a Bithument, a két hazai legnagyobbat: jelenleg nulla reklámot látok rajtuk, de ha van, akkor sem több oldalanként egynél. A pornó oldalaknak meg szuper technikáik vannak arra, hogy a blokkolás ellenére reklámokat jelentessenek meg.

Mert a sok reklám nem dark weben van. Hanem a nagy site-okon. Az utóbbi hetekben pl. nem tudok NLCafe-t olvasni mobilon, mert amikor egy linkre kattintva oda kerülök, megjelenik egy olyan egész oldalas alkalmazás ajánló, amiből mobilon nem lehet kilépni. Érted? Eltakarja a saját tartalmát!

De hány olyan oldal van, ahol ha belépek, akkor kapok egy layert, kapok egy cookie figyelmeztetést, kapok egy böngésző-értesítésre feliratkozást, és ezeken kívül vannak az oldalba ágyazott hirdetések. És ez nem pornó, nem torrent, ezek a hazai "élvonalba" tartozó oldalak.

Igen, én használok reklámblokkolót. És azért használom, mert e nélkül nem férek hozzá a tartalomhoz.

Aztán a cikknek az is baja, hogy ez alapján a reklám == bannerek. Ami persze úgy szakmailag, mint laikusként is tudjuk, hogy nem igaz. A reklámlehetőségek nem kizárólag a bannerekre épülnek. Az igaz, hogy sok site esetében modellt kell(ene) váltani végre, de a 100%-os banner blokkolás után is van számos hirdetési lehetőség. Gondoljunk csak a 444.hu Promó Ottójára, vagy az olyan reklámokra, amiket a fogyasztók meg is osztanak egymás között.

Igen, a tartalomszolgáltatók bajba kerülhetnek, ha csak a bannerre építik a jövőjüket. Erről kellene beszélni, nem?

De a legnagyobb két szakmai problémámat a végére hagytam. Ezt mondja Géza:

"Ha elfogadjuk azt, hogy egy oldal árbevétele egyenesen arányos az általa megjelenített oldalakkal"

...és innen von le következtetéseket. A valóság az, hogy ez nem igaz. Valójában az oldal bevétele sokkal inkább függ az elért emberek számától, az elérés intenzitásától, és az elért emberek elérésének az értékétől (vagyis milyen státuszúak, mennyi időt töltenek el, mennyire fogékonyak stb.). Az, hogy most 10-20%-al kevesebb banner jelenik meg, valójában nem számít. És ha nagyobb lesz a blokkolás, akkor majd megjelennek azok a reklámok, amik nem bannerre épülnek, és így megintcsak mindegy lesz a blokkolást. Igaz, a köztes időt túl kell élni.

De ebből következik, hogy azt az állítást sem tudom elfogadni, ami a beszélgetés címében is megjelenik. A reklámblokkolás ugyanis nem lopás. Nem lopom el az Index vagy az NLCafe pénzét, hiszen továbbra is elér engem, ha akar.

Itt egy kis kitérőt is tennék: az Index mobilváltozata és a desktop változata reklám szempontjából nem ugyanaz. Nézd meg: más méretű bannerek, más mennyiségű és fajtájú bannerek jelennek meg. A mobilon sokkal kevesebb a hirdetés. Géza gondolatmenete alapján akkor az is egyfajta lopás lenne, hogy mobilon nézem az Indexet, nem?

Ez a fajta vita, hogy a reklámblokkolás mennyire lopás, nagyon hasonlít ahhoz, ahogy a zenei kiadók a zeneszámok megosztásához, vagy a filmforgalmazók a dvd-k másolásához álltak. Az is lopás szerintük, és mégsem tudtak vele mit kezdeni - el kell fogadni, hogy a megváltozó technológia nemcsak egyértelműen pozitív egy-egy üzleti modell szempontjából. Vagy lopás volt az is, amikor a rádiók elkezdtek zenét sugározni?

Hát, így összeszedve, talán kiderül, miért volt rossz szájízem a beszélgetés végére. És most azt érzem, valójában a bannerek halála az, amivel a szakmai küzd. A bannerek - kis túlzással - meghaltak. Legalábbis a reklámblokkolót használóknak biztosan. És a szakma most gyászol. A gyásznak pedig öt fázisa van:

  1. Tagadás
  2. Harag
  3. Alkudozás
  4. Depresszió
  5. Elfogadás

Hát, mindenki eldöntheti, hol tart most a szakma...

Szólj hozzá!

Modern marketing szentháromság

Címkék: google onlinemarketing keresőmarketing weboldal üzlet facebook

2017.03.19. vasárnap 17:27 Konrad

church-window-511751_640.jpg

Amikor egy kisvállalkozás online marketingre adja a fejét, akkor jellemzően ezeket a dolgokat fogja csinálni:

  • weboldal
  • keresőhirdetés
  • Facebook

Ezek a biztos pontok. Aztán persze a lehetőségekhez képest ez néha bővül pár elemmel, pl. hírlevéllel, bloggal, esetleg Instagram használattal (a Twitter vagy az ETARGET már említés szintjén sem jelenik meg). Így tehát elmondhatjuk: ha valaki a kisvállalkozások körében szeretne hatékony marketinget, akkor annak meg kell tanulnia, milyen a jó (és olcsó!) weboldal, hogyan kell a Google-ben hirdetni, és milyen egy jó Facebook oldal. Ha valaki ezt tudja, akkor akár már sikeres is lehet.

A baj az, hogy jellemzően nem azért ez a szentháromság, mert tényleg erre van szükség, hanem mert ezeket az eszközöket ismerik csak a cégek, cégvezetők. Ezeket ismerik, mert "mindenki ezt használja", és ezeket ismerik, mert nem látnak alternatívát. És ebben azért van is némi igazság.

Mert gondoljuk végig: van más olyan szolgáltatás, mint a Facebook, amin keresztül bő 5 millió magyart el lehet érni? Van másik kereső, amit használnak az emberek? (Igen, a Youtube, de nem arra...) És el tudnak képzelni a cégek a weblapukon kívül más jellegű állandó jelenlétet a neten? A válasz ezekre jellemzően az, hogy nem, nincs látható alternatíva. Persze lehet ügyesnek lenni, de ahhoz vagy nagyon komoly piacismeret, vagy sok pénz kell. És akkor sem lehet kikerülni mondjuk a Google keresőt.

A gond nem is az, hogy eszközoldalról közelítenek a cégek, hanem az, ami ebből következik: nem azért használják ezeket, mert ez kell, hanem mert nem tudják, hogy van esetleg más. Vagyis valójában ha kell, ha nem használják ezeket az eszközöket. Mert ami nem történik meg, az a tervezés. És emiatt fel sem tesznek olyan kérdéseket, amelyek segítenének dönteni arról, hogy mennyire megoldás ez a szenthármasság.

A kérdések persze nem egyszerűek. Az a baj ezzel a marketingnek nevezett dologgal, hogy van egy hatalmas világ a sablonokon túl. Ez a hatalmas világ a testre szabott feladatok világa, ami pedig a testet meghatározza, az elsősorban a célok és a lehetőségek.

De a szentháromság működik. Igaz, ez így nem marketing, csak reklám, de az esetek jelentős részében bevételeket termel. És kell-e ennél több egy kisvállalkozásnak?

Szólj hozzá!

Facebook csoportok titkos élete

Címkék: közösség facebook

2017.03.12. vasárnap 17:14 Konrad

facebook-1905890_640.jpg

Ha valaki megkérdezné, mi most a Facebookon a csodafegyver, mi az a rejtett tudás, ami sikerre segít, akkor az egyik tuti a Facebook csoportok lenne. 

Azt mondtuk, tanítottuk, olvastuk, hogy a Facebook közösségi média, és az benne a jó, hogy az ember közösséget épít. Erre való a Facebook oldal (page) és azért gyűjtjük a lájkokat, hogy minél nagyobb legyen a közösségünk. Azt kell mondjam, tévedtünk. Nem mindenben, de a közösségépítésben igen. Mert attól, hogy egy oldalt lájkolok, még nem kerül egy közösségbe a többi lájkolóval. Hiszen interakcióm elsősorban az oldal (illetve az azt létrehozó) felé alakul ki, a többiek felé nem. És az a helyzet, hogy az oldalak nagy része ilyen: nincsenek kialakult közösségek, csak jó nagy közönségek. Olyan emberek, akik érdeklődnek egy bizonyos téma vagy cég iránt. Így aztán a lájkokból nem közösségek tagjai, hanem egyfajta pontos célzási beállítás lett.

De a Facebook ad nekünk egy másik eszközt, ahol sokkal nagyobb eséllyel alakul ki közösség: ez pedig a csoportok. Csoportot viszont elsősorban nem cég hoz létre (bár vannak trükkök), hanem magánszemély. De ettől még egy csoport lehet egy cég vagy szolgáltatás része.

És igen, a csoportok lehetnek önállóan megélő közösségi terek is. Mi is üzemeltetünk néhány ilyet, pl. a KKV Marketing csoportot, KKV Üzleti csoportot és társaikat.

De hogyan és mitől válik egy csoport titkos fegyverré? A témájától és a használatától. Mert ha a témája érdekes, és egybevág a marketing üzenetünk témájával, akkor máris elkezdhetünk építeni valódi közösséget. Ha pl. a marketing üzenetünk az, hogy szeretnénk eladni szervíz szolgáltatást Suzukisoknak, akkor kell csinálni egy Suzukis csoportot - vagy ha van ilyen, akkor be kell kapcsolódni annak életébe. És az itt továbbadott reklámüzenetek máris hasznosabbak, mint bármi más.

Persze a direkt reklám itt se jó. Nem azt mondod, hogy "nálam javíts meg a Suzukid", hanem ha kérdés van, segítesz tanácsokkal, vagy feldobsz olyan témát, ami érdekes lehet, és aminek majd a kommentjeiben tudod magadat is előtérbe hozni. Vagyis nem jó az, ha tolakodó vagy. A nagyobb csoportok eleve nem engedik, de még ha te hozol létre saját csoportot, ott is inkább elriasztod ezzel az embereket.

A csoportokban tehát sokkal hatékonyabban lehet egy-egy közösséget felépíteni, és sokkal hatékonyabban lehet a szóbeszéd marketinget is használni. Ezért váltak ennyire fontossá ezek a terek.

Szólj hozzá!

A desktop halála

Címkék: weboldal

2017.03.05. vasárnap 15:50 Konrad

apple-1867197_640.jpg

A Keresőmarketing nap elején beszélgettem Vadász Illéssel (Google), és természetesen felmerült a desktop-mobil-tablet arány is. Ahogy ő mondja, a Google-nél azt látják, a mobil forgalom sokkal jobban nő, mint a desktop. Ez persze megerősíti azt, amit mi is látunk: 2017-ben már nem különleges eset, ha a forgalomnak csak a fele desktop (vagyis asztali számítógép vagy notebook).

A fennmaradó másik fél kb. 80-90%-a a mobil, a maradék a tablet. De a trend a desktop ellen van. Ahogy ő fogalmaz: már nem arról van szó, hogy a mobilra is kell fejleszteni, hanem arról, hogy idővel a desktop válik a kisebb forgalmú megjelenéssé.

Vagyis lassan, de biztosan a desktop lesz a kisebbség. Ha tervezünk, már egy jó ideje nem desktopra tervezünk csak, de egyre inkább ott tartunk, hogy ha tervezünk, akkor elsősorban mobilra tervezzünk. És persze, majd meg kell csinálni valami desktopot is, de az már egyre kevésbé fontos.

Azért van bennem egy kis félelem. A megrendelők egyelőre még nem gondolkoznak mobilban. Ahogy azt is nehéz elmagyarázni, hogy egy weboldal címlap mennyire nem központi, sokkal fontosabbak a belső oldalak és a landing page-ek, úgy lesz jó ideig nehéz elmagyarázni, hogy nem az az érdekes, ami a desktopon látszik, az a fontos, ami mobilon van. Küzdés lesz.

De azt hiszem, lassan lehetek merész, és kijelenthetem: eljött a desktop halála. Persze sosem fog teljesen kimúlni, de már egyre kevésbé lesz fontos.

1 komment

Láss túl az eszközön!

Címkék: onlinemarketing üzlet

2017.02.25. szombat 13:17 Konrad

pieces-of-the-puzzle-592798_640.jpg

Marketinges vagyok. Szeretem a marketinget. Így más szemmel nézem azokat a dolgokat, amihez a marketingnek köze van. De azt is látom, hogy sokak számára a marketing - vagy annak bizonyos elemei -  a szükséges rossz kategóriába tartoznak.

Hirdetnek, mert kell. Marketing tervet írnak, mert úgy szokás. Értékesítőket alkalmaznak, mert anélkül nincs meló. És nem látnak a folyamatok mögé. Ez persze nem baj, csak így sokszor nem értik, mit miért és főleg hogyan érdemes csinálni. Megtanulnak használni eszközöket, és számukra az a marketing.

Jó marketinges nem attól leszel, hogy profi AdWords kampányokat csinálsz. Attól sem leszel az, ha kiválóan értesz Facebook posztok írásához. Ha össze tudsz rakni egy fasza szórólapot, attól sem leszel jó marketinges. Pedig ezek mind nagyon fontos feladatok, és igen, így jó adwordsös, jó facebookos, jó grafikus vagy. De attól, hogy egy vagy több eszköz használatát megtanulod, még nem tanulod meg a marketing egészét.

Az utóbbi időben több komolyabb marketing tervet kellett készítenünk. Ezek a folyamatok nem rövidek (és nem is olcsók). A célmeghatározástól kezdve a kutatáson keresztül a végrehajtandó feladatok megtervezéséig sok olyan területet érintünk, amely egy-egy eszközhöz kötődik. Nem vagyok profi minden eszközben. Nem én csinálom az AdWords kampányokat, nem én csinálom a Facebook posztokat, nem én rajzolom meg a szórólapokat. Az én dolgom, marketingesként, hogy megmondjam: mi a cél, minek milyen hatást kell elérnie, milyen eredményeket várunk el, és ezek az eszközök hol kapcsolódnak a nagy egészhez.

A marketinges feladat a megvalósítás koordinálása is. Sokszor persze maga a megvalósítás. Egy-egy eszköz profi ismerete. Ami nem zárja ki tehát, hogy jó marketinges legyél. Sőt, segít abban: minél pontosabban ismered az eszközöket, annál jobban meg tudod tervezni a teljes marketinget.

A legtöbb cég, amelyik hibázik, pont a fenti probléma miatt követ el hibákat: nem a "nagy egészre" koncentrálnak, hanem egyes elemekre. És amikor nem jönnek az eredmények, nem is tudnak kitörni a problémákból: sem tudások, sem gyakorlatuk nincs váltani.

Ezért kell a marketing terv, és ezért kell a tervezési folyamat. Mert ez ad abban segítséget, hogy sikerüljön túllátni az egyes eszközökön.

Szólj hozzá!

A zene az kell

Címkék: kampány ajánló

2017.02.22. szerda 12:01 Konrad

mouse-583579_640.png

Zenében alapvetően mindenevő vagyok, és ebbe beletartozik, hogy nagyon sok magyar zenét hallgatok. Viszont a magyar zenék esetében nekem a szöveg is nagyon fontos (a nem magyar zenéknél ritkábban). Vagyis nekem a jó magyar zene elsősorban jó szöveg és mellette olyan stílus, amit elviselek (vagy netán szeretek).

És a zenei "mindenevésem" így ebben is meglátszik: szeretem Katona Klárit és Hobót, a (régi) Eddát és az Ossiánt, Európa Kiadót és Kispált, de egy-egy Rapülők szöveg is bejön, és a kétezres évek hazai zenéit is szívesen hallgatom.

A magyar zene nekem az életem részem. Éppen ezért tartom fontosnak, hogy van egy Fonogram díj, amely minden évben ad egy kis szeletet a hazai és külföldi zenei életből. Az idei díj átadója március 1-én lesz, és ennek örömére egy játék is indult: a feladat annyi, hogy mint én, írd le, mit jelent neked a magyar zene, és küldd el az írásod linkjét. Ez az írás vagy vélemény lehet szövegben, hangban, videóban is akár blogon, Facebook-on, Twitteren, YouTube-on, Tumblr-en.

Bővebben itt találsz információkat.

(A Fonogram Magyar Zenei Díj idei kampányát az Onlinemarketing.hu csinálja.)

Szólj hozzá!

Hatékonyság és keresőmarketing

2017.02.16. csütörtök 16:14 Konrad

Az idei Keresőmarketing nap egy témát fog körüljárni: a hatékonyságot.

lamp-432248_640.jpg

Amikor azon gondolkoztam, hogy milyen téma köré építsem fel a konferenciát, szinte azonnal jött az ötlet: mi az, amit a legtöbb ügyfél vár tőlünk? Mire van a legnagyobb igény? A hatékonyság. Az, hogy az elköltött pénzek minél többet termeljenek.

De mit jelent ez a gyakorlatban? Hol szivárognak el a pénzek, hogy válik egy-egy kampány veszteségessé, vagy kevésbé nyereségessé, mint az elvárható? Erre kerestem a választ, és erre fognak válaszolni az előadások is. Mivel Keresőmarketing napról van szó, így természetesen elsősorban hatékonyság alapú, ppc kampányok, és keresőben történő organikus megjelenések adják a válaszok nagy részét. De ezen túl is kell figyelni, nem mindegy például, hogy a weboldalra hozott vevővel mi lesz. Mert egy kampány nemcsak odáig tart, hogy megfogok valahogy lehetséges vevőket és a weboldalamra viszem őket. A kampánynak akkor van eredménye, ha profitom is keletkezik.

Nem titok: egyre kevésbé lehet csak a Google AdWords-ről, csak a SEO-ról, csak a hirdetési rendszerekről beszélni. Nem azért, mert ezek ne fejlődnének, hanem azért, mert mára egyre többen komplexen nézik a folyamatokat. Ezért foglalkozunk mi is sokkal több elemmel.

A hatékonyság tehát azt is jelenti, hogy túl tudunk és túl akarunk látni az eszközök hatékonyságán is.

A Keresőmarketing nap idén március 2-án, az Evolution konferencia részeként kerül megrendezésre. Még vannak helyeink, érdemes jelentkezni, nem kell várni az utolsó pillanatig! A teljes program és a jelentkezési felület itt érhető el. Gyere, találkozzunk két hét múlva!

Szólj hozzá!

Jól látszik a weboldalad a Facebook-on?

Címkék: facebook

2017.01.24. kedd 19:15 Konrad

Mostanában többször futottam bele egy egyszerű problémába, ami könnyen orvosolható, mégsem foglalkozik ezzel sok cég. Ez pedig a Facebook megjelenés egyik szelete.

Amikor egy linket megosztunk a Facebook-on, akkor a link mellé megjelenít a Facebook egy szöveget címmel, leírással és képpel. Elsőre kicsit misztikusnak tűnik, mit honnan vesz (főleg a kép esetében), és sokan nem is tudják, hogy a saját weboldaluk esetén mit jelenít meg a Facebook.

Pedig nagyon nem mindegy. A Facebook mára a hazai internet legfontosabb szolgáltatása lett, nemcsak azért, mert annyira sokan használják (több, mint 5 millióan), hanem mert itt töltjük el a legtöbb időt (órákat, naponta). És használjuk levelezés vagy más chat szolgáltatás helyett is. Ez azt jelenti, hogy bármikor megoszthatják egy-egy oldalunkat. És még a Messengerben is a fent leírtak jelennek meg ilyenkor.

Aki hozzáértő, persze tudja a választ, hogy ezek az információk honnan jönnek. Tőlük most elnézést kérek, ez a poszt nem nekik szól. Ez a poszt azoknak szól, akik még meg se nézték, vajon Facebook megosztáskor mi jelenik meg róluk?

Nekünk például ez:

om_fb.png

Az ellenőrzés egyszerű: be kell másolni a linket a Facebook-ba, mintha ki akarnánk írni, és máris behúzza a szövegeket és a képeket. Ha nem állítjuk be, akkor azt, amit talál: valami képet, és valami szöveget.

A weboldalunk 'head' részében tudjuk beállítani, mi jelenjen meg. Így néz ki például a fenti képhez tartozó beállítás:

<meta property="og:locale" content="hu_HU" />
<meta property="og:type" content="website" />
<meta property="og:title" content="Onlinemarketing.hu Kft. - online marketing, online reklám, online kommunikációs tanácsadás" />
<meta property="og:description" content="Online marketing tanácsadás, Facebook, blogok, közösségi média marketing, Google AdWords, ETARGET és banner hirdetések." />
<meta property="og:url" content="http://onlinemarketing.hu/" />
<meta property="og:site_name" content="Onlinemarketing.hu" />
<meta property="og:image" content="http://onlinemarketing.hu/wp-content/uploads/2014/02/lead2.jpg" />

Vagyis befolyásunk van arra, mi jelenjen meg a Facebook-on, amikor megosztják az oldalunkat. Ezt kell tehát a kódban keresni. Ha nincs beállítva, akkor a Facebook keres képet és szöveget. De ha beállítjuk (és a kép mérete nem túl nagy vagy túl kicsi), akkor azt jeleníti meg, amit mi akarunk.

Sok esetben ez magától generálódik. Más esetben mi is be tudjuk állítani. És van, amikor külön kell kérni a programozót, hogy állítsa be. A lényeg: figyeljünk erre is.

Szólj hozzá!

A mi kis bulvárunk

Címkék: közösség facebook

2017.01.19. csütörtök 23:46 Konrad

mosaic-facebook_640.png

Az. Amikor jön a szemét a Facebook-ról, és már reagálni sincs kedved. Mert a kedves ismerős arra se veszi a fáradtságot, hogy megnézze, mi igaz abból, amit megoszt. De véleménye, az van. Mit kezdjek vele? Írjam meg neki, hogy te hülye, gondolkozz? Vagy legyintsek? De akkor meg azt hiszi, tényleg szar a világ…

Lehúznak. Olyanokkal foglalkozom miattuk, amiknek nincs semmi értelme igazából.

Vagy ott a másik. Cukiságokat oszt meg, vagy valami Oravecz Coelho-t. Esetleg egy viccet. Igen, a világ tele van megmondásokkal, igen, a világ ilyen idióta vicceskedő hely. Vagy nem. Kinek mit osztottak.

Eszik az időmet. Rágógumik a szemnek, hiszen ma már nem a tévé ez. Ha ezt Warhol megérhette volna, most mit mondana rá? Biztosan tetszene neki.

Ülünk a Facebook előtt, nyomkodjuk a telefonunkon, és közben belebámulunk mások életébe. Az egyik ismerős éppen Vietnamból jön haza, a másik Argentínában van, a harmadik San Francisco-ban. Megosztják, mit ettek, megosztják, mit éreznek, megosztják, ami eszükbe jut. Mint amikor sörözünk és beszélgetünk. Csak már 0-24-ben. Van olyan, hogy nincs új tartalom?

Ömlik ránk a rengeteg információ. És közben lassan nem tudjuk, mi az értékes, mi a szórakoztató és mi a hasznos. Mert nincsenek határok. Valami újat kell megtanulnunk: együtt kell élnünk a rengeteg információval.

Amikor újságírást tanultam, pont akkoriban volt egy érdekes váltás: a nagy világháborúkban még a szórakoztatóipar ment a frontra, és szórakoztatta a katonákat. Amikor tanultam, akkoriban volt az Öböl-háború. A CNN betegség: az emberek nem tudtak szabadulni a tévé elől. A rossz nyelvek szerint még az Irak elleni támadást is úgy időzítették, hogy az USA nagy részén az az esti főműsor időben legyen. Már nem a szórakoztatók mentek a frontra, már a háború volt a szórakoztatás maga. Háború - élőben.

Most azt kell megtanulnunk, hogy minden azonnal történik. A hazudozás, az igazság, a drámák és a jó dolgok. És minden itt lehet előttünk. A Facebook ezt csodásan felgyorsította, csak győzzük szelektálni. Egy kiscica, egy lebombázott kisgyerek, egy hazudó politikus, egy korcsolyázó ismerős. Nekünk ez mind fontos - ez tehát a mi kis bulvárunk.

Bírjuk ezt?

Szólj hozzá!

Munkavan

Címkék: onlinemarketing üzlet

2017.01.17. kedd 14:53 Konrad

walking-dead-1802213_640.jpg

Ezúton is boldog új évet, bla-bla-bla... Neked is dolgosan kezdődött az év? Nálunk mintha folytatódna az őszi hajtás. Nem panaszkodom, ennek örülök, csak mondom, hogy valami baromi nagy pörgés tud most lenni. Mindig minden egyszerre történik, persze. Vagyis:

  • ne felejtsd el, hogy március 1-2. Evolution konferencia, aminek a második napján ismét lesz Keresőmarketing Nap
  • naná, hogy még le kell osztályoznom egy csoportot, mert eddig nem volt se időm, se energiám rá, de már várják a jegyeket nagyon
  • a következő két hétben kétszer is államvizsga elnök leszek, szeretem, jó buli, de persze akkor a hallgatókra figyelek, nem "dolgozom"
  • a napi két megbeszélés ügyfélnél a nyugis nap...
  • és konkrétan minden nap jött ajánlatkérés (ez a legjobb amúgy), igaz, ma még nem (hahó! valaki?)

Mondom, nem panasz, egyszerűen csak olyan, mintha parittyából lőtték volna ki a kettőezertizenhetet. Reméljük, így is marad, és ez nemcsak nálunk van így, hanem úgy általában a piacon is. Tényleg nem ártana egy stabil fejlődés, mert munkakedvünk az van.

Az utóbbi napokban több olyan kérés-kérdés is beesett, amik miatt mindenféle kkv-s weboldalakat kellett megnéznem. Hát, hol sírtam, hol röhögtem, de tényleg. Ha lett volna a nyolcvanas években web, akkor ilyen lett volna. Majdnem minden hibával találkoztam, amit előadásokon szoktam elmondani. Hol van itt még a mobil változat! Még azt sem sikerült megugrani, hogy a desktopon megtaláljam, ami érdekelne. Tanulság? Ezek a cégek vagy feladják, vagy megújítják a webes jelenlétüket. Ez utóbbi esetben nagyon nem fogunk unatkozni.

És persze ott van a másik véglet: cégek, akik eddig se csinálták rosszul a webes ittlétet, de most még jobban, még tervezettebben szeretnék. Így stratégiát készítünk, weblapokat tervezünk, és persze kampányokat indítunk, Facebook oldalakat gondozunk, mint a rendes kertészek.

Miközben a munka egy része egyre inkább rutin, aközben a rutin előtti kitalálás egyre érdekesebb. Már nemcsak a lakossági ügyfelekkel foglalkozó cégek akarnak erősíteni, egyre több a klasszikus B2B megkeresés. És az már csak a hazai kis piacunk tragédiája, hogy a megoldások jobbára elsősorban nem a hazai piacot erősítik... Jelenleg egy bizonyos széles réteg számára se a Google-nek, se a Facebook-nak nincs alternatívája. Ez azért egy kicsit fáj.

Szóval, boldog új évet, de igazából nem egy nagy pihenés után, hanem csak azért most, mert eddig levegőt sem kaptunk. Lássuk hát, milyen lesz ez a 2017!

Szólj hozzá!

Jövőre, veletek, ugyanitt!

Címkék: onlinemarketing üzlet

2016.12.20. kedd 20:07 Konrad

year-1747235_640.jpg

Mostanában egyre kevésbé szívesen próbálom megjósolni, mi lesz jövőre, mi fog történni a hazai piacon. Ennek elsődleges oka az, hogy már egy ideje nem valódi piaci folyamatok zajlanak. Persze sosem volt a média politika mentes, de az internet sokáig mellékes terep volt. Aztán az utóbbi időben az internetes média is a politikusok és strómanjaik, kiszolgálóik játszótere lett.

Ez alapvetően persze azt is mutatja, mennyire fontos lett az internet, de egyben nehézzé teszi annak megjóslását, mi lesz jövőre. Mert a piac egyébként bővül, és kellenek a jó tartalmak. A hirdetésekben van pénz, egyre több, és persze a felhasználók is egyre több időt töltenek el a valamilyen képernyő előtt. Más kérdés, hogy ennek egyik legnagyobb nyertese a Facebook. A másik meg maga a mobil.

Így ha eltekintünk a média történéseitől és inkább az egyéb folyamatokra figyelünk, akkor két nagy irány már jól látszik: a mobil és a programmatic.

A mobil tiszta ügy. Egyre többen használják a mobiljukat az idősebbek is, vicces módon az X generáció (36-49 év) a második legaktívabb a Z generáció (19 alatt) után. Ez praktikusan azt jelenti, hogy már ma is jellemzően 25-50% között van a valamilyen mobil eszközről érkező látogatók aránya a weboldalakon, és az alsó 25% nagyon szépen fog növekedni. Lefordítva munkára: ha weboldalt csinálsz, tervezd meg előbb a mobilos változatot, úgyis azt fogják sokan használni. Aztán jöhet a desktop nézet. (Igen, reszponzív oldal kell, de ettől még illik megtervezni, milyen a mobilos megjelenés.)

A programmatic már egy kicsit nehezebb kérdés. Egyrészt ez jobbára a nagyok játszótere, hiszen a legkisebb költségvetés, amivel már érdemes belevágni 1 millió Ft. De ha ki akarjuk használni a megoldás valódi előnyeit, ennél azért több kell. Másrészt a piac szereplő sem tudásban sem érdekeltségben nincsenek felkészülve. Lefordítva: kevés a szakember ügynökségi oldalról, még kevesebb megrendelőiről, a tartalomszolgáltatók sem lelkesek, és inkább a resztlit adnák így. Ez viszont azt is jelenti, hogy 2017-ben is sokkal-sokkal többet fogunk beszélni a programmaticról, mint használni azt.

És mi lesz ezen kívül? Egyre jobban ki leszünk szolgáltatva a Facebook-nak, egyre több kkv ismeri fel, mire is van valójában szüksége, és mivel felfutás van a piacon, ismét tele leszünk kóklerekkel. Nem lesz tehát egyszerű 2017, de nagy csodákra sem számítok.

Persze pár hét, és kiderül minden. Aztán majd vagy jól előcitálom ezt a posztot, ha igazam lesz, vagy csendben hallgatok, ha tévedek. Az előrejelzések már csak ilyenek.

1 komment