Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Diorella Queen: Az a baj ezekkel, hogy bármikor nem menő kategóriába eshet. Az éppen aktuális divat szerint.A fész... (2016.02.09. 20:34) R.I.P. Twitter? - update
  • Konrad: @blogszerkesztő: Szia, köszi! Elvileg válaszoltam egy leveledre, megnézem megint. A lényeg: január... (2015.12.24. 16:13) Még élek...
  • blogszerkesztő: Kellemes karácsonyt! Már többször is írtam nektek, de sose kaptam választ. Hol lehet elérni benne... (2015.12.24. 14:54) Még élek...
  • Hujber Tünde: Konrád, szerintem te most félreértetted az ismerősödet. Neki az a baja, hogy a "megmarketingelt" o... (2015.10.29. 14:07) Téged megkoreografáltak!
  • HÁ: igen! A következő ennek a "túloldalát" irja le. Az elejével még egyet bírtam érteni, de aztán jön ... (2015.10.29. 11:11) Téged megkoreografáltak!
  • Utolsó 20

MUNKA!

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (13) adverticum (4) ajánló (540) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (223) blogmarketing (63) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) ebusiness (101) ekormányzat (3) előadás (20) email marketing (39) érdekes (203) etarget (206) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (116) fórum (6) gépház (89) gerillamarketing (10) google (105) hiba (96) hírek (34) humor (31) iab (4) index (31) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (15) internethungary2007 (5) internethungary2008 (3) internethungary2009 (4) internethungary2010 (5) iwiw (73) jog (29) kampány (348) kérdés (7) kereső (60) keresőmarketing (230) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) közösség (197) kreatív (105) kutatás (96) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (32) mobil marketing (22) msn (10) oktatás (22) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1082) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (55) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (22) sem (200) seo (48) smo (45) spam (31) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (319) szakcikk (6) szövegírás (26) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (16) tanácsadás hónap (4) tartalom (64) telefon (3) turizmus online (5) twitter (4) üzlet (226) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (232) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

A politika keze betette a lábát

Címkék: onlinemarketing

2016.02.09. kedd 17:44 Konrad

189980663_29d4705eeb_m.jpgBő tíz éve írom ezt a blogot, és kicsit régebb óta figyelem a hazai online piacot. Legyen szó médiáról vagy reklámról, igyekszem követni a hazai (és persze a külföldi) trendeket, és főleg a változásokat. Persze ha lehet nemcsak leírom, hogy mi történt (x megvette y-t), hanem ha tudok, hozok pletykákat, vagy megpróbálok következtetni a folyamatokból.

Ez egy piaci környezetben, ha az ember megtanulja, mik a játékszabályok, és ismeri a szereplőket, tud működni. Persze egy ilyen előrevetítés sosem pontos, és könnyen bele lehet abba futni, hogy mégsem az történik, mint amire következtetek. Ez egy ilyen műfaj.

Az egyik utolsó ilyen következtetésem az Origó eladása volt. Amit aztán végül nem az és nem úgy vett meg, mint amit én gondoltam. Nagyon félre ment ez az előrejelzésem, igaz? Pedig nagyon konkrét, bennfentes információkból dolgoztam, ismerve az érintett szereplőket is. Aztán az egész logikát felülírta az élet.

Az történt ugyanis, hogy egy eddig csöndes, sok vizet nem zavaró szereplő jelent meg az elmúlt két évben az online piacon: a politika. Nem arról van már szó, hogy egy-egy tartalom milyen politikai irányultságú, hiszen ilyen alapon már huszonéve itt van, hanem arról, hogy a politika tevékenyen alakítja a piacot. (Igen, alakította eddig is, nem vagyok naív, de sokkal közvetettebb módon, és leginkább sokkal kisebb súllyal.)

És nemcsak törvényi szabályokkal, de persze azzal is. Hiszen a reklámtörvény igen szépen beletenyerelt az online szakmába is. De most, az Origó eladása körül jól látszik, hogy amibe lehet, igyekeznek beleszólni. Persze, pletykák erre is mindig voltak, de eljutottunk oda, hogy nemcsak érintőlegesen érdekes az internet, hanem fő csapásirány is. Már nemcsak azt mondják meg az állami pénzből üzemelő cégeknek, hogy hol hirdethetnek (pontosabban azt mondják meg, hol nem), hanem azt is, hogy ki kit vehet meg.

Hogy ez mit fog jelenteni a gyakorlatban? A hazai folyamatok eggyel nehezebben lesznek megbecsülhetőek, hiszen növekedett az olyan tényezők száma, amire nem láthatunk rá. Vagyis nehezebb lesz előre tervezni, és így dönteni is - növekedett a bizonytalanság, a kiszámíthatatlanság.

Persze, ezt is meg fogom tanulni, és majd megint merek beszélni arról, mi is lesz a piacon. És akkor majd megint lehet egyetérteni, vitatkozni vagy épp gúnyolódni azon, hogy már megint megmondom a tutit. De most még tanulok.

És figyelem közben, hogy milyen izgalmasan alakul a piacnak a bennünket is érintő része, mennyire beindult megint a konferencia-business és mennyire fontos lett (végre) a kkv szektor is.

Szólj hozzá!

R.I.P. Twitter? - update

Címkék: twitter

2016.02.06. szombat 17:18 Konrad

riptwitter_kicsi.jpgMa elárasztotta a Twittert a RIP Twitter hashtag

De mi is történt, miért kezdték el ennyien temetni a Twittert? Aki már használta a Twittert, az pontosan tudja, hogy minden bejegyzés időrendben egymás után jelenik meg, legfelül a legfrissebbekkel. És minden olyan bejegyzést látunk, amit azok tettek közzé, akiknek a csatornájára feliratkoztunk. Valamikor a Facebook is így kezdte. Azután bevezették, hogy nem időrendi, hanem fontossági sorrendben jelentek meg a bejegyzések, végül eljutottunk a mai állapotig, amikor már időrendben sem látjuk az összes bejegyzést, amikre feliratkoztunk (ismerőseinkét vagy a lájkolt oldalakét).

A Twitter most ugyanezt vezetné be. A felháborodás, a tiltakozás e miatt van: hírek szerint ugyanis a jövőhéttől változik a Twitter algoritmusa, és olyan lesz, mint a Facebook-é. Persze, még nem tudjuk, hogy pontosan mi történik, nem tudjuk, hogy az új algoritmus szerinti megjelenés alapértelmezett lesz-e, vagy csak választható opció. Az első ígéretek szerint választható, de mindenki attól fél, hogy ez csak egy ideig lesz így - a Facebook is így kezdte, ugye...

Félő, hogy ezt az irányt mutatva a Twitter teljesen meg fog változni, és olyan lesz, mind a Facebook. Ez sajnos rossz hír azoknak, akik pont azért szeretik a Twittert, mert látnak mindent és mindenkit, ráadásul időrendben. Többen félnek attól, hogy jelentősen fog csökkenni a bejegyzések elérése, és ellehetetlenülnek a Twitteres élő közvetítések is.

Tehát temetik a mostani Twitter-t.

Véleményem szerint egy ilyen változás valóban alapjaiban változtatná meg a twitter működését, és fennáll a veszélye annak, hogy jelentősen veszít a jelenlegi vonzerejéből. Hiszen minek használjuk a Twitter-t, ha ugyanazt kapjuk, mint a sokkal több felhasználóval és sokkal több funkcióval rendelkező Facebookon? Tehát egyáltalán nem túlzás, hogy temetik a Twittert. Hiszen ha valóban elindul ez az új algoritmus, és ez válik alapértelmezetté, akkor elfelejthetjük azt, amit ma Twitter hívunk.

A twitterező keménymag számára ez már a második csapás így az év elején. Már a várható bejegyzés hossz növelést is nehezen emésztette meg a felhasználók nagy része, de ez az algoritmus váltási hír ismét hatalmas indulatokat váltott ki. A hírek szerint a változás a jövő héten fog megtörténni, kérdés, mennyire fogja ez a tiltakozás elgondolkodtatni a Twitter vezetését.

Update: Így szombat éjszakára cáfolta is a Twitter vezér a hírt:

Jack Dorsey: "We never planned to reorder timelines next week."

1 komment

Beyond 140

Címkék: twitter

2016.01.06. szerda 10:55 Konrad

tweets-140-140-250-140.jpg

Szeretem a Twittert. Elég régóta használom, és elég sokat, ráadásul kicsit jobban bele is másztam a marketinges vonalába, mire érdemes használni és hogyan. De amiért elsősorban szeretem a Twittert, az az egyszerűsége. Ennek az alapja a 140 karakteres bejegyzés hosszúság, vagyis az, hogy ennél többet nem lehet írni bejegyzésként. Igaz, ezt már több módon is át lehet lépni (pl. ha retwittelünk valakit), de a lényeg megmaradt: rövid, egyszerűen áttekinthető bejegyzések sora.

Akinek ez kevés, az bátran léphet más szolgáltatásra, ott van mindjárt a Tumblr, ahol kb. ugyanezen funkciók mellett lehet bővebben is írni. És persze a Twitterhez is léteznek olyan kiegészítők, amivel lehet hosszabb twittet írni, de ezek valahogy nem terjedtek el annyira.

Viszont tegnap felröppent a hír, hogy a Twitter tervezi, pár hónapon belül felemeli a 140 karakteres korlátot 10.000-re. Az nagy ugrás, és jelentős változást is vetít előre, de vajon tényleg fontos lesz? Ugyanis várhatóan a 140 karakter (vagy kb. annyi) továbbra is megmarad: ennyi jelenik mag automatikusan. Akit a szöveg egésze érdekel, annak kattintania kell. Úgy, mint jelenleg a nagyobb képeknél. Megjelenik a kép közepe, és csak kattintásra látjuk az egészet.

Vagyis aki el akarja juttatni az üzenetét, az továbbra is 140 karakterben fog beszélni - kevés interakció várható, vagyis kevesen fogják az összes hosszú twittet kinyitni. De akkor mégis, mire lesz ez jó?

Én alapvetően két dologra gondolok. Egyrészt jelentősen csökkenti azok frusztráltságát, akik csak azért használták keveset a Twittert, mert nehezen férnek ki 140 karakterben. Ez azért lehet fontos, mert az utóbbi hónapokban nagyon lelassult a Twitter növekedése, és már az Instagram is lehagyta...

Másrészt sok hír esetében itt tartja a felhasználókat: eddig csak linket volt érdemes elhelyezni egy breaking news-ra (pár szavas ajánlóval), most itt is megjelenhet az egész hír. Vagyis a Twitter forgalomterelés helyett hírgyűjtő lesz. Nem ismerős ez? A Facebook is ezt kezdte el csinálni, igaz, más módon.

Egyébként is hasonló ez a lépés a Facebook-éhoz. Ma már kevesen emlékeznek, de pár éve volt 256 karakteres korlát a Facebook-on is (és cserébe volt mellé jegyzetírási lehetőség), amit akkoriban megemeltek 40 ezer karakterre. És lett változás? Igen, de nem ekkora mértékben. Például ha marketingre használjuk a Facebook-ot, továbbra is érdemes rövid bejegyzéseket írni.

Így marad ez a Twitternél is. Lesz egy nagy hype, amikor bevezetik, sok figyelmet fog kapni, ettől remélhetnek új felhasználókat - és talán pont ennyit is akarnak elérni. Az új funkciót pedig majd megszokjuk, és pár év múlva már csak emlék marad az erős 140 karakteres korlát.

(Kép forrása.)

Szólj hozzá!

Erős kezdés

Címkék: onlinemarketing

2016.01.04. hétfő 12:01 Konrad

id-100377253.jpg

Igaz, három nap pihenéssel, de hirtelen elkezdődött ez az év is. 2016-ban remélem többet tudok írni, legalábbis a januári lendület most megvan. Ami tavaly kimaradt, azt is pótolom, és lesznek új témák is.

Most például erősen foglalkoztat a hirdetési piac változása. Bár március elejéig nem lesz tavalyi reklámköltés, és kár is lenne addig elemezgetni a változásokat, de az biztos, hogy idén kapkodni fogjuk a fejünket. A programozott vásárlás úgy tűnik végre nemcsak ígéret és nemcsak beszélünk róla (oké, persze, ez már nem újdonság, de még nem lett része a kkv-k mindennapjainak), egyre többet téma a hirdetés láthatósága, a reklámblokkolás, és persze az ad fraud. Igaz, amíg az eredményt, a konverziót nézzük, addig ezek nem jelentenek nagy problémát, de nem az összes kampány ilyen, és amikor az elérés számít, amikor be akarunk vezetni egy nevet, egy terméket, akkor már felmerülnek a fenti témák.

2016-ban azt várom, hogy a piaci átrendeződés is befejeződik (egy időre). Az Origó sorsa úgy tűnik eldőlt, más nagy változás nem hiszem, hogy lesz, bár ki tudja, 2015 megmutatta, hogy nincsenek nálunk tisztán piaci folyamatok, a politika amibe tud, beleszól. Ettől válik igazán kiszámíthatatlanná az egész.

Lesznek új termékeink (remélem), és vannak-lesznek új ügyfeleink is. Sőt, elkezdtük átalakítani a weboldalunkat is - már nagyon ráfér... Nagy csodára nem kell számítani, a régit le kell cserélni, de nem fogunk nagy újdonságokat mondani. Ugyanakkor az aktivitásom továbbra is megmarad Twitteren, és a KKV marketing csoport is egyre szebben növekszik, a tavalyi év második felében bevezetett erősebb moderációval (és a KKV üzleti csoport elindításával) a témákat is sikerül egyre jobban konszolidálni. Mondjuk arra nem gondoltam, hogy a bő ötezer taghoz 144 blokkolt felhasználó tartozik, de kénytelenek voltunk erre is... Itt jegyzem meg, a csoportokban lehet hirdetés, akit a feltételek érdekelnek, akár engem is kereshetnek.

Elindul hát 2016, lássuk, mi lesz belőle!

 

Szólj hozzá!

Még élek...

Címkék: gépház

2015.12.24. csütörtök 13:05 Konrad

...de a december az elmaradt bejegyzések hava lett itt, a blogon. Sajnos, mert téma lett volna bőven, de az a helyzet, erősebb lett ez a hónap munkában, mint ami feldolgozható ép ésszel. De már túl lettünk rajta (jobbára), és itt a Karácsony, aztán az új év, és remélhetőleg új lendület is.

Most nincs más hátra, mint kellemes ünnepeket kívánjak mindenkinek, és igyekszem bepótolni az elmaradtakat!

kellemesunnepeket_mail.jpg

2 komment

Marketingen innen

Címkék: onlinemarketing üzlet

2015.12.01. kedd 17:24 Konrad

36siva-yellowcrop72-dpiflip1.jpgAmikor nem online, de marketinggel kell foglalkoznom, és ezért bele kell magamat ásnom már marketinges területbe, mindig rácsodálkozom, hogy mennyivel több eszközünk van az interneten arra, hogy mérjük az eredményességünket. Másrészt viszont olyan sok könnyen használható eszköz van reklámozásra, hogy sokan gondolják, ők maguk is meg tudják csinálni, nem is kell ahhoz szakember.

Hiszen az eszköz használata egyszerű, és ha valaki azt megtanulja, akkor olyan, mintha értene hozzá. És ebből lesznek a vacak, nem túl hatékony kampányok... Nem elég ismerni az eszközt, ismerni kell a marketinget is. És a marketing ugye több, mint a hirdetés, hiszen ide tartozik a piackutatás, a PR, az analizálás, a modellezés, a statisztikák elemzése. Nem elég tudnunk használni mondjuk az AdWords-öt, azt is tudnunk kell, mire és hogyan használjuk.

Sok más területén a marketingnek ez nem okoz ekkora problémát, hiszen kevésbé népszerűbb megoldások vannak, sokkal nehezebben hozzáférhető módon. És mondjuk egy reklámot értékesítő ügynök nem is ígéri, hogy amit csinál, az marketing.

Annyival talán jobb helyzetben vagyunk, mint 6-8 éve, hogy mára egyre több cég tanulja meg saját kárán, hogy nem elég egy AdWords vizsga vagy egy kis tanfolyam, a jól működő marketinghez ennél több kell: tervezés, némi szakértelem, és sok-sok tapasztalat. És persze kreativitás és némi bátorság is, ha olyat akarunk, ami több, jobb, mint a konkurencia.

Ma azt találtam mondani egy kedves ismerősnek, hogy ő foglalkozzon az eladással (ahhoz ért), mi foglalkozunk a marketinggel (ehhez értünk). Ha én jól dolgozom, neki is könnyebb lesz a dolga, és együtt fogunk eredményt elérni. Így lesz kerek és sikeres a történet. Persze az elmúlt tíz évben már elég sokat írtam itt is erről. Amiért mégis előhozom, az a napi tapasztalat: annyi vacak kampányba futok bele, annyi elbaszott remarketing megoldást látok, annyi kampányt kellett már átvennünk és javítanunk, hogy nem lehet elégszer elmondani: a marketing nem fog menni egy-két nap vagy akár egy hét tanulással. Eszközöket megtanulhatunk használni, és ha már van marketing tudásunk, azt bővíthetjük, de nulláról ne kezdjünk neki egy-egy eszköz használatának. Csak kidobjuk a pénzt és az időnket.

Szólj hozzá!

Mondj rosszat?

2015.11.27. péntek 14:22 Konrad

figyejje.jpgHa szöveget írunk, az a legfontosabb, hogy felfigyeljenek rá. Ha jó szöveget írunk, akkor azt elolvassák, és így eljuthat az üzenet. Ezt így nevezhetjük egy alapvetésnek, igaz?

Nos, azt gondolom, a fenti alapvetés így, ebben a formájában nem jó. Nem jó, mert elsősorban arról szól, hogy mindegy mivel, de figyeljenek rád. És mi van akkor, ha nem figyelnek az emberre? A hétköznapi megoldások jellemzően erőszakosak: hangosabban kezdünk el beszélni, kiabálunk, esetleg tettleges dolgot teszünk (megbökjük a másikat, ad abszurdum megütjük). A figyelem megszerzése minden áron!

De vajon ez működhet a reklámban is? Sokak szerint igen. Ha például e-mailt küldesz, akkor legyen olyan a tárgy, amire felfigyelnek. Ha írsz egy címsort, akkor arra kapják fel a fejüket az emberek. És lehetne ezt folytatni, mindenhol visszaköszön az elv. De ha nagy a verseny, sok a reklám, sok az e-mail, akkor egyre nehezebb áttörni az érdektelenségen, egyre figyelemfelkeltőbb, egyre "furcsább" szövegeket kell írni. És sokszor stílust is kell változtatni.

Amivel nekem a fenti gondolatmenetben problémám van, az a történet szőnyegbombázós jellege. Vagyis miközben a marketing, és főleg az online marketing abba az irányba fejlődik, hogy minél pontosabb, minél személyre szabottabb reklámot adjunk, addig a fenti elv csak annyit kér: figyeljenek fel rád. De kicsoda? És milyen módon? Erről nincs benne szó.

Természetesen, ha megkérdezem, akkor jön a válasz, hogy a "célcsoportom". Csak ezt a szöveg írásakor nem biztos, hogy figyelembe is veszik. Mert vajon a célcsoport mit szeret? Ha valaki bökdös, hogy rá figyelj, azt szereted? Elfogadod, ha olyan szövegekkel és képekkel bombáznak, amin kiakadsz, ami megbotránkoztat?

És akkor még nem beszéltünk az üzenetről. Vajon az üzenet csak a következő szöveg, vagy már a figyelemfelhívás is? Én például nem szeretem a negatív üzeneteket. Nem mindegy, hogy azt mondjuk: "nincs már csak egy darab" vagy azt, hogy "egy darab még rád vár", Az elsőben egy negatív állítást teszünk. És bár felfigyelünk rá, de vajon rávesz bennünket cselekedetre? Van, akit igen, és van, akit nem. Ismerjük ennyire a célcsoportunkat, hogy ezt tudjuk?

Régi játék gyerekeknek, hogy ha többször kimondatsz egy szót, akkor egy idő múlva csak az ismétli meg. Reklámra lefordítva: ha sokszor mondjuk, hogy "nincs", "nem", "lemaradsz", akkor egy idő után nem is kell... Mondjuk pozitív dolgokat, és akkor könnyebben rávágja a vevőnk, hogy "kell!".

De visszautalva arra, amit írtam: tudunk célozni. Az üzenet legyen igenis célzott, ismerjük meg a vevőnket, és ne azzal legyünk feltűnőek, hogy furcsa üzenetekkel bombázzuk, hanem azzal, hogy neki szóló ajánlatot adunk.

Az elmúlt években sok dolog megváltozott az internetes marketingben. Lehet, a szövegírási szabályokat 5-8 éve megtanultuk, de vegyük észre, azok mára már nem biztos, hogy igazak. Például pár éve még segített, ha az e-mail tárgyában néven szólítottuk a címzettet. De ezt annyian kihasználták, annyi kéretlen reklám érkezett így, hogy a tárgy mezőben lévő megszólítás mára egyértelműen jelzi: valamit ránk akarnak sózni. És miközben persze felfigyelünk rá, eleve negatívan viszonyulunk majd a tartalomhoz - ha egyáltalán elolvassuk.

Nem hiszem, hogy a mindenáron megszerezhető figyelem az, amire szükségünk van. Vevőkre, partnerekre van szükségünk, ami azt is jelenti, ne nézzük le őket. És persze figyeljünk oda: lehet, működik az a technika, ami figyelemfelkeltő szőnyegbombázás. De biztosan a mi célcsoportunkat érjük el? Megfordítva: biztosan azokra van szükségünk, akik így ügyfelekké válnak? Egy rosszul megírt szöveg is lehet hatásos, csak nem biztos, hogy a célcsoportunknál!

Vagyis mondhatsz rosszat, érhetsz el ezzel eredményt - de biztos erre volt szükséged?

Szólj hozzá!

Karácsony!

Címkék: onlinemarketing

2015.11.23. hétfő 15:41 Konrad

paperbag.jpg

"Csakszólok, ittakarácsony!"

Ha most kezded el tervezni, mi legyen a karácsonyi aktivitásod, akkor már elkéstél vele... de jobb későn, mint soha. E hét vasárnapja lesz az első adventi vasárnap, ami nemcsak azt jelenti, hogy egy hónap múlva Karácsony, de azt is jelenti, hogy a vasárnap is nagyüzem lesz. Az oly annyira utált vasárnapi zárva tartás ugyanis nem terjed ki az adventi hétvégékre, és persze a sok évtizedes megszokott vásárlási konzumidiotizmus is most kezd felpörögni.

Az interneten erre persze sok módon készültünk, már túl vagyunk az Edigitál "sorbanállásos" saját fekete péntekén, most pénteken lesz az "igazi" fekete péntek, és persze ezerrel pörögnek a karácsonyi hirdetések, játékok. Az Advent vasárnapjai, a gyertyagyújtás külön öröm a Facebook oldalt kezelőknek, hiszen "adja magát" a kontent, nem kell sokat gondolkozni.

A Karácsony sok kereskedő számára az igazi szezont jelenti. A könyvek, játékok éves forgalmának fele, kétharmada erre az időszakra, erre a 4-6 hétre esik. És idén mintha kicsit szívesebben is költenének az emberek, mint tavaly. Még messze vagyunk a válság előtti forgalomtól, de már érezhetően van elkölthető pénz, vagyis kicsit nőtt a torta.

A Karácsony persze jó lehetőség arra is, hogy erősítsük az adatbázisunkat. Már meglévő ügyfeleket könnyebben lehet aktiválni, és persze ügyes akciókkal most lehet igazán könnyen új ügyféladatokat is begyűjteni. Játékkal, hírlevelekkel, karácsonyi tippekkel, receptekkel lehet felkelteni az érdeklődést - még nem késő, hiszen van négy hetünk.

Ugyanakkor ilyenkor feszültebbek, idegesebbek az emberek. A "szeretet ünnepe" valójában pénzköltés és kötelező céges és családi "bulik", a kötelező ajándékozás időszaka. És persze a számvetésé is: mi volt 2015-ben, mi lesz 2016-ban. Mind-mind hálás téma, lehet róla írni blogokban és Facebook-on. Az alanyi coelhok ideje ez, a zseb-oravecznórák tündöklése. Kis cukiság, egy jó félmondat, a szeretet, a család, és máris gyűlnek a lájkok és a megosztások.

Nem egyszerű ez az időszak, miközben a kereskedők szeretnének meggazdagodni, sokan megpróbálnak túlélni - és mi is igyekszünk helyt állni. Még lehet javítani a kampányokon, még el lehet indítani új aktivizációkat, miközben már tervezni kell az új évet, és majd januárban talán kicsit pihenhetünk.

Jön tehát a Karácsony, hajrá, húzzunk bele! Apropó, megvetted már az ajándékokat?

Szólj hozzá!

Fegyverarzenál 2016

Címkék: onlinemarketing

2015.11.17. kedd 12:10 Konrad

dieaq7roz7e2l25x3nit.png

Múlt héten csütörtökön volt a Magyar Marketing Szövetségnek az éves konferenciája, Marketing Hősök Kora címmel. Bevallom, mint előadót (és a párhuzamosan megrendezett marketing verseny egy zsűritagját) többször zavarba is hoztak ezzel a hősözéssel. Nem vagyok az az ember, akinek a világképében hősök vannak, maximum a Marvel (és hasonló) filmek főszereplői ugranak be nekem ilyenkor.

De felkértek egy viszonylag rövid előadásra, amelynek a címe: Online marketing fegyverarzenál 2016 volt. Az előadást Preziben készítettem, és most itt is megmutatom, plusz kicsit le is írom, mit és miért raktam bele.

Kezdjük ott, hogy én elsősorban közepes és kisebb cégek marketingjével foglalkozom. Bár napi szinten követem, mi történik a világban, sem pénzügyi lehetőségeik, sem igényük nincs a partnereinknek arra, hogy mi fújjuk a passzátszelet. Ez valahol sajnálatos, én szívesen csinálnák újabb és különlegesebb dolgokat is, de a hazai valóság azért nem ez. Amikor lett volna lehetőség ilyen lépésekre, jellemzően mindig visszalépett az ügyfél. Ez van, így maradnak azok a dolgok, amelyekkel minden nap találkozunk.

Az előadás elején a mobilról beszéltem, arról, hogy nem a jövő, hanem a jelen a nagymértékű mobilplatformos használat. Erre hoztam egy példát is, egy hazai női célcsoportú oldal látogatottsági grafikonját, ahol jól látszik, hogy 2015 októberében már a látogatók fele mobil platformról érkezett! Ez egy nagyon fontos dolog, 2016-ban a mobil már idehaza is kikerülhetetlen, ez pedig azt is jelenti, hogy úgy a weboldalakat, mint a kampányokat ennek ismeretében kell elkészíteni.

A következő fontos fegyverünk 2016-ban a tartalommarketing. Erről az előadáson nagyon keveset beszéltem (összesen 12 percet kaptam mindenre), főleg azért, mert a konferencián egy külön terem foglalkozott a témával. Annyit azért érdemes elmondani, hogy a tartalommarketing lassan túllépi a kötelező bullshit szintet, és egyre többen tanuljuk meg úgy használni, hogy az valóban hatékony eszköz legyen.

Kicsit a tartalommarketing része, de önálló fegyver a Facebook. Sokat nem kell magyarázni, de azért egy elemet kiemeltem: 2016-ban még fontosabb lesz az okos célzás. A Facebookot annyira sokan használjuk, hogy már lehet és érdemes is egy-egy szűkebb célcsoportra szabni az üzeneteinket és a kampányainkat is.

Következik a Google és ezen belül minden, ami Google és mobil: erről már az elején is beszéltem, itt csak hangsúlyozom: a mobilra úgy kell tekinteni 2016-ban, mint a fő platform, és ennek megfelelően kell pl. SEO-zni is. És ez csak egy elem, a Google sok más mobilos megoldást is ad nekünk, 2016 erről is fog szólni.

Következik az email, ami régóta velünk élő eszköz, de a mai napig hatásos fegyver lehet. Alkalmazkodjunk az igényekhez, tanuljunk meg egyre jobban célozni, legyen eleme a tartalommarketingünknek, építsük az adatbázisokat - az email 2016-ban is velünk van.

Brand építés és bannerek - bár mintha korábbi előadásokban a konferencián temették volna a bannereket, én mégsem teszem azt. Csak az elmúlt két hónapban is három sikeres banner kampányt csináltunk, az ügyfeleknek megérte. Miért ne használjuk akkor? Persze ezt is ésszel, tudva, hogy sok platformon a banneres hirdetések csak a desktopról érkezőket érik el.

Külön kiemeltem a videókat. 2015-ben elindult, 2016-ra általánossá fog válni, hogy a videókat fogják a platformok előtérbe helyezni. A Facebook lépései a YouTube-bal szemben egészen biztosan hozzák a változásokat, és közben olyan fontos szereplők is erősödnek (itthon is), mint az Instagram. Videó, videó és videó: ez már a jelen.

Ezek volt a fő fegyverek, de felsoroltam még három olyat, amiből majd lesz (talán) valami. Ezek a virtuális valóság, a hordható eszközök és az okos eszközök. Ha az előadásomat nem idehaza és nem a kkv-s piacra építettem volna, elsősorban ezekről beszéltem volna. De itthon még sok év kell ahhoz, hogy beleférjenek egy átlagos cég fegyverarzenáljába...

De azért mégis a (képzelt) jövőt akartam előre vetíteni, így választottam háttérnek a preziben azt a fegyvert, amely egy sci-fi-ből, az Ötödik elemből van. Így kerek az előadás: ez valójában egy multifunkciós kézifegyver, hiszen ezeket az eszközöket a mindennapokban használjuk, úgy, hogy bármikor elő lehessen venni és célt lehessen velük elérni.

Szólj hozzá!

Téged megkoreografáltak!

Címkék: weboldal

2015.10.27. kedd 18:42 Konrad

bullshit_o_meter.jpg

Azt mondja egy ismerősöm, hogy az a baja a konkurenciája oldalaival, hogy azok olyan megmarketingeltek. És ez szerinte baj, mert így mind olyan egyforma lett, mind ugyanarról szól. Valamiért erről nekem a Csinibaba egy jelenete jutott az eszembe:

- Tupirka! Téged megkoreografáltak!
- Hát... meg!

(Ahogy én látom: lenyomnak egy jól összerakott éneket, majd erre jön a fenti párbeszéd. Vagyis pont az volt a baj, hogy túl jó. Innen a párhuzam.)

Amiért most előhoztam ezt a felvetést, az elsősorban az, hogy nem ez az első eset, amikor ezt mondja valaki. A nem marketingesek, nem kommunikációval foglalkozók, nem a médiában (és médiából) élők számára a marketing egyfajta szitokszó. Ha egy mérnökkel vagy egy színésszel beszélgetek, akkor a marketinget sokszor mint negatívum említik. Ennek persze értem az okát, de most nem akarom kifejteni. (Bár talán majd megér egy külön bejegyzést.)

Viszont a fenti hozzáállás miatt néha élből elutasítanak bizonyos megoldásokat, mert az nekik nem tetszik. Túl marketinges. És persze ezzel kidobnak olyan megoldásokat, amik miatt piacot (és pénzt) veszítenek.

Pedig nem túl bonyolult dologról van szó, íme, mi az a pár pont, amit be kell tartani:

1. A célcsoportod a mérce. Nem az a cél, hogy neked tetsző legyen a weboldalad, nem az a cél, hogy téged ne zavarjon, hanem a célcsoportodat.

2. Attól, hogy te valamit utálsz, még működhet a célcsoportodnál! Én például utálom a testimoniálokat, de használom, mert működik.

3. Mit gondolsz, te vagy az okosabb, vagy az a sok marketinges, aki a többi oldalt tervezte, ha a cél a terméked eladása? Hidd el, nem véletlenül készültek el azok a weboldalak úgy, hogy "túl lettek marketingelve"!

4. Mi a célod? Esztétikai élmény neked, vagy az eladás?

Sokan nem szeretik, de ha el akarunk adni, akkor a cél szentesítheti az eszközt. Természetesen mi is befolyásoljuk, a mi döntésünk is az, hogy mit szeretünk használni, de az elsődleges ízlés formáló mindig a célcsoportod.

Egyébként van kivétel, amikor a fenti okfejtés nem igaz. Az pedig az az eset, amikor elég nagy és elég erős vagy. Át lehet nevelni a vevőket, de az rengeteg pénz vagy hatalmi helyzet. Vagyis ha piacvezető vagy és sok az erőforrásod, alakítsd az ízlést. Vagy ha hatalmon lévő párt vagy, változtass törvényt. Minden más esetben figyelj a célcsoportodra.

És hagyd magad megkoreografálni!

2 komment

#HillValley

Címkék: onlinemarketing érdekes

2015.10.21. szerda 17:03 Konrad

bttf.jpg

Miközben a Vissza a jövőbe filmsorozatban rengeteg termékelhelyezés van (gondoljunk csak a magától befűződő NIKE cipőre), egy dolog teljesen hiányzik: az internet. Ez persze érthető, hiszen amikor a film készült, még csak előszele volt a netnek, de az első filmet követően vagy hat évnek kellett eltelnie, hogy a webet feltalálják (és azt sem az USA-ban, ugye...).

De mi lett volna ma Hill Valley-ben, ha tudták volna 30 éve, hogy lesz internet? Hát, például rengeteg hashtag: a címben leírt #HillValley mondjuk a fotókhoz, de lett volna hashtagje a híradónak is akár. Aztán sokkal több mobilt nyomogató embert is kellene az utcán látnunk, és persze nem faxon érkezett volna meg, hogy Marty-t kirúgják, hanem emailen, vagy még inkább Facebook üzenetben (ha már termékelhelyezés).

Ja, igen. És sokkal, sokkal több alma lenne a filmben, kicsit beleharapva.

De amikor a film készült, nem lehetett tudni, hogy ez lesz az irány. És sajnos más dolgok meg nem lettek feltalálva: nincs lebegő autó, a lebegő deszka is csak próbálkozás, de nem igazi, nincs időjárás-szabályozás, és persze nincs olyan cuccunk se otthon, amivel a pici pizzából nagy pizza lesz pillanatok alatt.

Ugyanakkor mintha a mostani világ kicsit érzelemgazdagabb lenne talán, és bár megoldható lenne egy egységes nyilvántartás, de az sincs meg (még), legalábbis a közrendőr kezében (amivel ugye kiderítették, hogy Marty barátnője hol lakik).

Mindenesetre ma (illetve hazai idő szerint holnap hajnalban) érkeznek meg a DeLorean-nel. Kicsit más fognak találni, mint amit harminc éve kitaláltak.

Szólj hozzá!

Bannerforradalom

Címkék: onlinemarketing kreatív

2015.10.20. kedd 00:02 Konrad

tumblr_mxj99ernsm1shsw6uo1_500.gif

Az elmúlt hónapokban egy csöndes, ámde fontos váltást figyelhettünk meg a hazai bannerfronton: a Flash temetését. Szépen lassan minden tartalomszolgáltató arra kéri a hirdetőket, ugyan, felejtsék már el a flash hirdetéseket, legyen helyettük html5 vagy kép.

Miközben ez a változás történik, történt még valami, ami már valóban forradalmi irány: egyre többet beszélünk a hirdetésblokkolókról. Bár a témát már én is érintettem korábban (ez egy 2006-os, vagyis bő kilenc éves bejegyzésem), valahogy mindig azt éreztem, a szőnyeg alá söprése történik a problémának.

De lassan olyan szintre jutunk, hogy nem lehet nem foglalkozni a kérdéssel. Egyes célcsoportok esetében akár 30 százalék fölötti is lehet a blokkolás, és ez már igen magas arány. Lényegében a látogatók harmadát nem érik el azok, akik bannert használnak... Ez már minőségi probléma, és pontosan megmutatja, mitől is forradalmi ez a változás: valamit tenni kell.

Hogy mit, az persze erősen változó. A natív hirdetések az egyik irány, vagyis amikor a tartalom maga a hirdetés. Ez ugye egyrészről nagyon hatékony, másrészről számos etikai kérdést felvet. Hiszen a tartalomba csomagolt reklám esetében sokkal nehezebb felismerni, hogy mi reklámot nézünk. De mégis ez lehet az az irány, ami egyre nagyobb teret fog nyerni már 2016-ban is.

A másik irány persze az, ha a hirdetéseket blokkoló felhasználók fejére koppintunk. A technológia ugyanis segít: az oldal betöltésekor fel lehet ismerni, van-e hirdetésblokkoló a böngészőn. Finomabb megoldás az, ha ilyenkor írunk egy szívhezszólót, hogy ugyanmár, kedves olvasó, a reklámokból élnénk, kapcsolj vissza. A másik a radikális: ha van hirdetésblokkoló, akkor nem adunk tartalmat. Ha valakinek kellenek a cikkeink, kapcsolják ki a blokkolást. Azt hiszem, nem kell nagy jóstehetség, hogy sok nagy tartalomszolgáltató fog ez utóbbival próbálkozni...

Egyébként a The New York Times-s példája megmutatja a harmadik utat is: előfizetési pénzt is lehet szedni, ha vagyunk annyira érdekesek.

Egyelőre kiút persze a mobil: az elterjedt böngészők még nem tudják blokkolni a mobil hirdetéseket. De ez átmeneti idő csak, azt hiszem.

A banner kora tehát lassan elkezdett hanyatlani. Bár közel nem biztos, hogy temetni is fogjuk, de a korábbi meghatározó szerepe már nemcsak hatékonysági problémák miatt tűnik el, hanem egyszerűen nem lesz értelme bizonyos esetekben használni. Ez persze a tartalomszolgáltatóknak a legrosszabb hír: végre kezdték megtanulni, hogyan lehet megélni a banerekből, és most megint lehet gondolkozni jó bevételi forrásokon.

Hirdetőként is felvet fontos kérdéseket: merre lépjünk tovább, mivel készüljünk 2016-ra? Ha fontos a brand, mit csináljunk? Persze vannak cégek, ahol ez még nem akkora gond, ha a célcsoport idősebb, kevésbé technológia-értő, akkor még lehet pár jó évük a bannerekkel. De másoknak igenis el kell gondolkozni azon, mit hoz nekik a bannerforradalom, milyen technikák lehetnek a nyerők a jövében.

De azért biztos ami biztos, tanuljunk meg html5-ben bannert készíteni. Lesz még annak piaca.

8 komment

Én, mint fehér egér

Címkék: onlinemarketing közösség kutatás

2015.10.08. csütörtök 23:24 Konrad

eger.jpg

Idén több olyan kutatásnak is az alanya voltam, amely azt próbálta kideríteni, ki mennyire véleményvezér a hazai interneten, illetve mit tud segíteni egy véleményvezér. Az egyik egy hálózatkutatás a Maven7 által, a másik Dunder Krisztiánék MentorFM-hez kötődő kísérlete, a harmadik Lévai Richárd közösségi kampányában való részvétel volt. A mai Kreatív workshopon, ahol a hálózatkutatásról volt szó, többek közt ezek is felmerültek egy beszélgetésben.

Ahogy így elmondták Krisztiánék és a moderátor ezeket, egyre jobban úgy éreztem magam, mint az a bizonyos kísérleti egér a labirintusban. De sokkal inkább szeretném azt gondolni, hogy én vagyok a nagyon okos Algernon, sőt, még inkább Douglas Adams fehér egerei, akik azzal, hogy hagyták magukat, hogy kísérletezzenek rajtuk az emberek, valójában kísérleteztek az embereken.

Mert valójában ezekből a kísérletekből elég sokat meg tudtam tanulni. Először is, a valódi hálózati hatás nehezen mérhető: Krisztián elmondása szerint tovább tartott kitalálni, mint leprogramozni az ő mérésük hátterét, de még így is elég sok pontatlanság maradt a megoldásban, és saját véleményem szerint inkább a véletlen, mint a valós erő befolyásolta az eredményt - ezt egyébként ő is többször megerősítette. Cserébe nem is csináltak toplistát csak általános, de hasznos következtetéseket vontak le.

A Maven7 féle kutatás nem a közvetlen hatást, hanem egyes emberek említését mérte. Bár itt született lista, és azt én vezetem, mégis azt gondolom, kritikusan kell ezekkel a számokkal is bánni: az, hogy kiről mennyi említést talált a Google, nem egyértelműen abból következik, ki mennyire ismert, sokkal inkább abból, ki mennyire aktív. Én, a Pontolo.hu körüli feladatok miatt, pont jókor szerepeltem sokat hírekben... Persze ettől még örülök az eredménynek, és az egóm nem bírja ki, hogy ne használjam az önéletrajzomban.

Gyakorlati szempontból a legfontosabb talán Lévai Ricsi megoldása volt, hiszen valódi termékre valódi pénzt akart összeszedni, hálózati támogatással. És működött, tehát kapott olyan segítséget, ami elégséges volt a cél eléréséhez. Ebben is résztvettem, és állítólag nem rossz eredménnyel, de lista itt sincs. (Nem is baj.)

Tehát a mérhetőség nem egyszerű, hiszen nem mindegy, mit mérünk!

A fentiekből látszik a másik fontos tapasztalat is: üzletileg az a dolog fog működni, aminek van valódi értéke, és ahol a résztvevők tudnak arról, mire megy ki a játék. Vagyis az a jó, ha a fehér egereket beavatjuk a kísérletbe.

De ami a legfontosabb: a hálózatkutatáson, a hálózati hatáson alapuló marketing működik. Nem kísérletezés ez már, hanem egy eszköz, egy olyan eszköz, amivel érdemes lesz egyre többször élni. És még egy fontos dolog: ha az ember hálózati csomópont, el kell fogadnia, hogy könnyen válhat fehér egérré.

Úgyhogy kérem a sajtot!

Szólj hozzá!

Internet Hungary szubjektív

Címkék: érdekes

2015.09.30. szerda 23:14 Konrad

Így, az Internet Hungary második napjának az estéjén, már otthon, egy pohár Glen Grant társaságában leginkább érzelmi emlékek és felvillanások vannak az idei konferenciáról. Egy-egy kép, hangulatok, előadók, beszélgetések. Egy lány, aki a barátnője mellett elhevert szerda délután, és akkor és ott megint kislány volt. Egy beszélgető társaság, akik nevettek, és igazán nem voltak komolyak. Egy beszélgetés, amiben én is benne voltam, a színpadon, de most ha fizetnének sem emlékszem, miről beszéltünk.

Egy konferencia, főleg egy ilyen hatalmas, kétezres résztvevővel, sokszáz előadóval, olyan tömény élmény, amit napokig tart feldolgozni. Itt vannak már azok az infómorzsák, amikből majd összeáll valami kép, amire majd lehet építeni az elkövetkező napokban a munkában. Kedden az e-business termet vezettem, rengeteg adat, rengeteg jó (és pár nagyon rossz) előadás, arcok, hangok és hangulatok.

Aztán az esti buli, a pálinka, a pörkölt, az ismerősök és ismeretlenek, és az újabb pálinkák. Reggelre már csak a fénykép marad... és az összeszűkült szem, az elmélyült hang és néhányaknál a masszív másnaposság.

Az Internet Hungary mindezek mellett egy nagyon fontos szakmai esemény is. Megint voltak nagyon jó előadások, megint voltak olyan folyosói beszélgetések, amik kellenek, amik szakmaiak és amik hasznosak. De most, szerda este, csak a csöndes zsongás és a masszív kialvatlanság maradt. De ez elmúlik, a sok élmény leülepedik, az emlékekből a jók és a viccesek megmaradnak, a fájó hát, a tömeg, a félbeharapott szavak, a munka közbeni bakik elhalványulnak.

15 éve, 2000-ben voltam az első Internet Hungary-n. Az elsőn. Azóta én öregebb lettem, a piac érettebb, a társaság nagyobb, a helyszín is más, de az érzés, a vélemény most is ugyanaz. Kurva jó volt, én jól éreztem magamat, na.

Yolo!

Előkerült egy üveg bor 15 évvel ezelőttről...

A photo posted by Konrad Berenyi (@b_konrad) on

Szólj hozzá!

Pénz, pénz, pénz

Címkék: ajánló üzlet

2015.09.28. hétfő 12:54 Konrad

id-10096523.jpg

Lesz jövőhéten egy konferencia, ami nem marketingről, hanem a pénzről fog szólni. Amiért mégis ajánlom, az két ok. Egyrészt a megcélzott kör a kis- és középvállalkozások, vagyis a kkv-k, és sok kkv-nál aki a marketinggel foglalkozik, óhatatlanul pénzügyi kérdésekkel is kell, hogy foglalkozzon. A másik ok az előadók köre. Szerintem érdekes kérdéseket vet fel, hogy Bod Péter Ákos mit tud mondani a kkv-knak, Geszti Péter mit tud mondani pénzügyekről, és így tovább. Mérő Lászlót meg mindig jó hallgatni...

Ja, és egyébként volt már a kezedben 500 000 000-nyi készpénz? Szeretnéd megtapasztalni milyen érzés? Tudd meg ezt is a konferencián!

Szóval Fókuszban a pénz konferencia október 6-án a Lurdy házban, bővebb információ, jegyrendelés, videók és minden más erre: www.business-smart.hu

 

 

Szólj hozzá!

Új, áramvonalas és csúnya

Címkék: érdekes

2015.09.21. hétfő 22:17 Konrad

azottcica.jpg

Bevallom, nem tetszik. Nézegetem, naponta többször is, hiszen találkozom vele sokat, de nem. Megszoktam már, persze, meg minden, de nekem valahogy ez az új olyan semmilyen. Hiányzik belőle az a hétköznapi játékosság, az a kis apróság, amitől közel érezném magamhoz.

Persze, nagy úr a megszokás, és ha valami olyat, amit tizenéven át megismertünk, megszoktunk változtatnak meg, akkor már csak az újdonság okán is értetlenkedünk, furcsának találjuk, és első lépésben elutasítjuk. Ezért nem is írtam azonnal a változásról, gondoltam majd ahogy telnek a napok, úgy lesz egyre közelebb, egyre szebb. De nem lett.

Most is azt érzem, amit első alkalommal: a gondolkodás iránya változott meg, és ez a logó ezt mutatja meg. A valamikori előremutató, kicsit fésületlen, de persze nagyon profi cégből egy magát továbbra is lazának mutató, tényleg nagyon jó, de felnőtt és ezzel együtt már nem játékos cég lett. Vagy legalábbis továbblépett a nagycsoportból.

Persze nem ez az első változás, nem ez az első formai újdonság, ami nem tetszett. Kicsit olyan érzésem volt az elmúlt 5-8 évben, bármihez nyúlnak, az rosszabb lesz. Nekem legalábbis kevésbé szép, kevésbé kényelmes, kevésbé logikus. Nem arról van szó megint csak, hogy megszokás, hanem arról, hogy a régi és az új között nincs meg az a fajta praktikus különbség, ami miatt csettint az ember az ujjával: igggen, ez kellett, ez az!

De én csak egy felhasználó vagyok, akin végső soron semmi nem múlik. Valójában tényleg tökmindegy, milyen is az új. Gondolom, a felhasználók többsége igazán észre se vette.

De nekem akkor sem tetszik az új Google logó, na.

Szólj hozzá!

Semmiből valamit?

Címkék: onlinemarketing üzlet

2015.09.18. péntek 11:31 Konrad

id-100267575.jpg

Amikor leülsz egy potenciális ügyféllel beszélgetni, akkor a személyes szimpátián túl két dolgot kell hamar tisztázni: mit szeretne elérni (vagyis miért beszélgetünk) és van-e rá pénze.

A személyes szimpátia legalább olyan szintig szükséges, hogy ne utáljuk egymást. Bár a munkáink egy jelentős részében nincs személyes érintettség (egy ppc kampány esetében van, hogy hónapokig csak pár e-mail váltás történik), de kell a bizalom, hiszen akárhonnan nézem, az ügyfél pénzét költöm.

Az elérendő cél megint csak nagyon fontos: akkor fogok tudni ajánlatot adni és akkor fogom tudni ezt az ajánlatot utána megvalósítani, majd az eredményességet mérni, ha az ügyfelem tudja, mit szeretne. Ez sok esetben nem üzleti célként indul (kéne valaki online-ra...), de még az együttműködés megkezdése előtt illik ezt is pontosítani, és megfogalmazni. 

És végül a pénz. Sokáig nagyon elterjedt nézet volt, és manapság is vissza-visszatérő elem, hogy az internet olcsó. Hát, lófaszt olcsó, már elnézést. Pont annyira drága, mint minden más csatorna, fizetni kell az itt dolgozó emberek munkájáért, és fizetni kell az emberek elérése után is (hirdetési pénzeket). Kevés pénzből pont úgy kis eredményt lehet elérni, mint printben vagy sugárzott médiában.

Az online jelenlét pénzügyi csapdája ott van, hogy elvileg lehet kis pénzből is indulni. Hiszen itt már akár 5 ezer forintért is indulhat kampány! Csak azt felejtjük el, hogy egy "5 ezer forintos kampány" csak annyit jelent: ennyibe fog kerülni a hirdetés megjelenése (ráadásul nettóban, áfa nélkül...). De

  • ki fogja megírni a hirdetést?
  • ki készít bannert, ha olyan megjelenést akarunk?
  • hova mutat a hirdetés: milyen a weboldalunk?
  • ki tartja karban a Facebook oldalunkat?

És ezek csak a legalapvetőbb kérdések. Az 5 ezer forint soha nem öt ezer forint. Mindig több. Sokkal több!

Egy olyan weboldal, amin van törött link (a tulajdonos tudtával). Egy olyan weboldal, amiben még látogatottságot mérő kód sincs. Egy olyan weboldal, amin a legfrissebb információ is másfél éves. Egy ilyen weboldal nem alkalmas semmire! Sőt, egy ilyen weboldal többe kerül, mintha nem lenne, mert képes lehetséges ügyfeleket elriasztani.

Egy nem frissülő Facebook oldal, aminek egyébként is csak egy-kétszáz lájkja van, vajon mit mutat? Ilyen Facebook oldallal érdemes-e jelen lenni? Ez egy olyan bolt, amiben nincs áru, de ami van, az is lejárt szavatosságú! (Nem a kevés lájk a fő gond, hanem a 2-3 hetes hallgatás.)

Nem lehet elégszer leírni: ha üzleti céljaid vannak, felejtsd el a szomszéd pistikét, a jóbarátot, aki amúgy tényleg megcsinálja a weboldalad, de szarul, a SEO-ról sosem hallott, és ha módosítani kell, akkor az is hetekig tart, amíg válaszol egy leveledre.

Ha üzleti céljaid vannak, ne a titkárnő kislányára bízd a Facebook oldalad, mert fogalma sincs a cégedről, és úgyis csak a saját ízlése szerint pakolgat fel valamit - amikor kedve van.

Felejtsd el, hogy neked lesz időd mindezekre, hacsak nem megy a céged nélküled, és átveheted a marketinges feladatát. De nemcsak az időd a szűkös: tényleg követed heti szinten az online marketing változásait? Tudsz naponta ránézni a futó kampányaidra, és meg is érted, mi a hatékony és mi nem?

2015-ben már nem lehet egy cégnek lelkesedésből jelen lenni az interneten. Ez bizony pénzbe fog kerülni. Egy olyan weboldal kell, ami már mobilról is nézhető (ez alap, felejts el mindent, ami ezt nem tudja). Ha ott vagy a Facebook-on, akkor hirdetned KELL, mert a Facebook már nem az ingyen ebéd helye (igen, 3-4 éve még az volt, én is emlékszem). És igen, ez is olyan kockázatos, mint a szórólapozás: csak akkor derül ki, megérte-e, ha már elköltötted rá a pénzt. De itt legalább több esélyed van menet közben változtatni.

Semmiből nem lehet valamit építeni az interneten sem. Azok az évek már elmúltak. Sőt, igazából soha nem is voltak.

3 komment

Tíz év

Címkék: onlinemarketing gépház

2015.09.14. hétfő 08:54 Konrad

id-100265367.jpg

Egészen pontosan tíz év telt el azóta, hogy elkezdtem írni ezt a blogot. 2005 őszén kezdtem el a saját vállalkozást építeni (bár a cégünk már régebbi, de addig nem az volt a fő kereseti forrás). Mivel otthon dolgoztam, és már korábban is volt tapasztalatom az otthoni munkával, úgy éreztem, kell valami rendszeresség a napjaimba, és ehhez jó ötlet volt elkezdeni írni egy blogot. Ez egyrészt megadta azt az érzést, hogy valamit csinálok, másrészt megadta azt a kényszert, hogy ne forduljon az otthoni munka köldöknézegetésbe, hanem foglalkozzak a szakmai hírekkel.

Azt hiszem, jókor vágtam bele. Akkoriban még nem volt igazán súlya a blogoknak, de rá egy évre már elkezdték egyre többen olvasni az ilyen jellegű megjelenéseket is, a HVG Goldenblog versenye és a konferenciák, konferencia közvetítések is sokat dobtak azon, hogy értékeljék az ilyen munkát. Elindult egy pezsgés, egy olyan buzz, ami sokat segített nekem abban, hogy meghívjanak konferenciákra, rádióba, néha egy-egy tévéműsorba. Vagyis ismertebb legyek.

Ez a blog lett mai napig az az alap, amire a szakmai munkámat építem. Persze a tíz év alatt sokat változott a stílusom is, az engem érdeklő területek is. Eleinte általános témákkal foglalkoztam, mára elsősorban kkv marketinggel, de mindig olyanról írok, ami foglalkoztat. Vagy azért, mert (számomra) újdonság, vagy azért, mert valamelyik munkám miatt belebotlok. És persze néha írok azért is, mert megkérnek rá vagy mert célom van vele.

A blogban az a jó, hogy mindezt szabad, és szabadon eldönthetem.

A tíz év alatt írtam 3130 bejegyzést, ez tehát a háromezerszázharmincegyedik.  A leghosszabb kihagyás idén nyáron volt, a legsűrűbb időszak a napi posztolással a tavalyi év. De összességében heti átlag hat posztot írtam.

Érdekes és hasznos volt ez a tíz év, és egyelőre nem hagyom abba. Bár mostanában annyi más feladatom van, hogy nem jutok minden nap el odáig, hogy írjak ide, de igyekszem tartani a heti egy-két bejegyzést. Egy biztos: a téma továbbra is az online marketing lesz.

1 komment

Edukáld a vevőidet!

Címkék: onlinemarketing

2015.09.10. csütörtök 18:49 Konrad

agro_eload.jpg

Számos olyan termék, szolgáltatás van, ami bár hasznos, de nehéz megérteni, nehéz elmagyarázni, miért is jó. Nem kell nagyon nagy dolgokra gondolni, egy-egy új biztosítás, egy-egy új technológiai eszköz, de akár marketing szolgáltatás is lehet ilyen. Ezekben az esetekben tehát nem az a probléma az eladásnál, hogy esetleg nagy a konkurencia vagy magas az ár, hanem az, hogy nem lehet azonnal elmagyarázni, mi is ennek az értelme.

Ilyen esetekben kell "megdolgozni" a piacot, vagyis megtanítani az embereknek, miért is érdekes az, amit csinálni. Tehát edukálni kell. Azt hiszem, ez idáig nem újdonság senkinek, az viszont már nagy kérdés, hogyan is edukáljunk?

 Az edukációnak ugyanis két nagy problémája van: lassú és drága. És egy ráadás gond: nehéz mérni az eredményességét, következően a lassúságból. Vagyis elkezdünk valamit csinálni, és bízunk benne, hogy nem megy nagyon félre, lesz pozitív hatás. 

Másfél éve van piacon a Pontolo.hu, és azóta próbáljuk különböző módszerekkel eladni a szolgáltatást. Hamar rájöttünk, hogy edukáció nélkül ez nem fog menni, de rögtön jöttek is a kérdések: mit tegyünk, hogyan érjük el a potenciális vevőinket? Mi fog segíteni, mi fogja az eladást fellendíteni?

 Az alap dolgokat persze csináljuk: van blog, járunk előadásokat tartani, de valahogy ez kevés. Működnek, de nem elég. Ezért próbálkoztunk ingyen hónappal, teszt időszakkal, hátha. De ezek sem hoztak átütő sikert. Közben megy az idő, az ügyfél akvizíció lassú és költséges... Ilyenkor váltani kell. Nekünk a váltás szeptember 1-el jött el, egy augusztus végi brainstorming eredményeképpen, és a lényege az lett, hogy váltunk. Váltunk, átállunk a fizetős modellről freemiumra. A szolgáltatás teljes értékű alap szintje ingyenes lett, és csak plusz dolgokért kérünk pénzt.

A célunk ezzel az, hogy letörjük azt a fajta bizalmatlanságot, amit egy fizetős szolgáltatás iránt alapból éreznek a cégek. És a másik célunk az, hogy legyen lehetőség megtanulni egy hűségrendszert, felépíteni egy olyan marketinget, ami ennek is a része. És ha beválik, még mindig lehet továbblépni, és elérni azokat a plusz dolgokat, amik akkor már érdekesek lehetnek.

Persze ez sem olcsó, az ingyenes szolgáltatásnak is vannak költségei. De reméljük, ez fog segíteni.

Ez tehát egy megoldás, de választhattunk volna mást is. Például PR cikkek megjelentetését a megfelelő, célcsoport által látogatott helyeken. Vagy kiadványok készítését, white paper-ök, kis tanfolyamok formájában. És igen, ezek is lesznek majd, hiszen ezek is segítenek. 

Ez tehát mind lehetséges eszköz ahhoz, hogy a piacon ne csak megismerjenek, hanem megértsenek. És elérjük azt, hogy igény támadjon a szolgáltatásunk, termékünk iránt. Mert ez lenne a végső cél.

Szólj hozzá!

Marketing definíciók egy bulin

Címkék: érdekes humor

2015.09.06. vasárnap 22:50 Konrad

id-100260155.jpg

Pár napja kereste valaki a KKV Marketing csoportban ezt a kis írást, én előkerestem, és most megosztom itt is, hiszen aranyos. Bár azért pár megjegyzést a végén fűzök hozzá.

1) Bulin vagy, látsz egy jó nőt. Odamész hozzá és azt mondod neki: "Isteni vagyok az ágyban!".
Ez a DIRECT MARKETING.
2) Bulin vagy egy pár haverral és látsz egy jó nőt; egyikük odamegy hozzá és azt modja neki: "Az a fickó isteni az ágyban!".
Ez az ADVERTISING.
3) Bulin vagy, látsz egy jó nőt. Odamész hozzá és elkéred a telefonszámát. Másnap felhívod és azt mondod neki: "Isteni vagyok az ágyban!".
Ez a TELEMARKETING.
4) Bulin vagy, látsz egy jó nőt. Felismered, odamész hozzá és felfrissítve emlékezetét azt mondod neki: "Emlékszel, milyen isteni vagyok az ágyban?".
Ez a COSTUMER RELATIONSHIP MANAGEMNENT.
5) Bulin vagy, látsz egy jó nőt. Felállsz, megigazítod a ruhádat, odamész hozzá és egy pohár pezsgőt töltesz neki, kinyitod az ajtót, amikor kimegy, lehajolsz a táskájáért, mikor leejti, odanyújtasz neki egy cigarettát és azt mondod neki: "Isteni vagyok az ágyban!".
Mindez a PR.
6) Bulin vagy, látsz egy jó nőt. Odajön hozzád és azt mondja neked: "Hallom, isteni vagy az ágyban!".
Ez a BRANDING... a márkanév hatalma.
7) Bulin vagy, látsz egy jó nőt. Odajön hozzád és azt mondja: "Isteni vagy az ágyban!".
Ez a COSTUMER SATISFACTION.

Szóval ez így tényleg nagyon ügyes példázat, de ne felejtsük el, ez csak példa. A valóságban amíg ide eljutunk, sok meló van, és olyan meló, amit nem igazán lehet tipizálni: cégenként, célonként mást kell csinálni. vagyis nem, a fenti szöveg nem egy "marketing gyorstalpaló", hanem egy kis színes, semmivel sem több.

Szólj hozzá!

Bezár a Cink.hu

Címkék: weboldal

2015.09.03. csütörtök 23:48 Konrad

cink.jpg

Egyszer valakinek azt mondtam, hogy a Cink a legszabadabb hazai sajtótermék: a tulajdonosnak nincsenek sem tartalmi, sem bevételi elvárásai, annyi a lényeg, hogy legyenek olvasók, akik pörgetik a lapot, mert ez egy homokozó, ahol a cél a Gawker fejlesztéseinek a kipróbálása.

Most, hogy váratlanul bezárt a Cink, kiderült, az utóbbi időben lett volna mégis egy elvárás: a nézettség. Kár, hogy ezt nem tudtam, de lehet, talán jobb is. Kár, mert lett volna pár ötletem, mivel lehetne több látogatót odacsalni, még akkor is, ha a Facebook egyre kevesebb olvasót szállított:

Pedig elindult a dolog rendesen, és fél év elteltével időarányosan jól álltunk, épp meghaladva a napi negyvenezres szintet, amikor tél vége felé a Facebook sokadik alkalommal megváltoztatta a Titkos Képletét, ami azt is szabályozza, hogy a kiposztolt cuccok a követők hány százalékának a falán jelennek meg. A tendencia természetesen az, hogy minden alkalommal egyre kevesebb lájkolóhoz jutnak el a kitett dolgok. A Facebook ezzel szorítja rá a céges felhasználóit arra, hogy egyre inkább pénzzel vásárolják meg azt az elérést, amit korábban alapszolgáltatásként ingyen kaptak és megszoktak.

 

És mégis jobb, hogy nem tudtam, hiszen így annak láthattam, ami valójában: egy érdekes emberek által írt érdekes blogsaláta, nagyon érzékeny napi hírekkel és kommentekkel. A Cink a maga módján politizált. Politizált a véleményeken keresztül, a kommenteken keresztül, de leginkább a puszta létével. Azzal, hogy nem kellett a hazai elvárásokba belesüppednie, nem kellett a bevételek miatt megalkudnia, a nézettség kedvéért lemenni kutyába. Azzal, hogy megmutatta, így is lehet.

Hiányozni fog.

Szólj hozzá!

A flash halálára

Címkék: onlinemarketing érdekes

2015.09.02. szerda 13:57 Konrad

flash_crash_blog.jpg

Kicsit már utánlövés ez, de mégis érdekes a téma: az online reklám iparág ügyesen összefogott, és kicsinálja Kenny-t a flash formátumot. És ennek mindenki örüle.

Nem mennék bele az elmúlt hetek történésébe, a lényeg, hogy mára minden feltétel adott ahhoz, hogy a flash nélkül is lehessen látványos dolgokat művelni a neten. Pedig a flash önmagában nem egy bűnös jószág, sőt, amikor elkezdtük használni, hatalmas jóságnak számított. Én még emlékszem az első Java Appletes próbálkozásokra a kilencvenes évekből, azok a megoldások nem megakasztották a böngészőt, hanem konkrétan félpercekre leállították az egész gépet. Ahhoz képest a flash gyors volt és praktikus.

Ki is alakult egy szép iparág köré, ahogy kell. Sok profival és még több magát profinak képzelő amatőrrel. És ehhez jöttek a felhasználói igények, az izgő-mozgó (és zenélő) megoldásokkal. Ahova ma eljutottunk, az nagyobb részt ezen igények és félművelt amatőrök következménye: utáljuk a flash-t, mert zavar.

Az már csak a hab a tortán, hogy a flash tényleg erőforrás igényes. A szép emlékű Steve Jobs is elsősorban azért akadt ki miatta valószínűleg, mert lassú vacaknak tűnt az iPhone, ha flash-t kellett volna futtatnia. Így jó hadvezérhez híven inkább támadott. De még így is kellett bő 5 év, hogy a flash tényleg veszélybe kerüljön.

És mostanra az új ajánlások szépen lassan kivezetik a flash-t. Egyelőre még persze ezeket látjuk majd a weben, de ahogy az új böngészők elterjednek, amelyek már alapbeállításban nem jelenítik meg az ilyen tartalmakat, úgy leszünk kénytelenek váltani minden téren.

De azért ez még jó sok év lesz, minimum kettő-három. A nagy site-ok hirdetései majd hamar átalakulnak, de lesznek még olyan helyek, ahol a flash megmarad, Például a böngészőben futó játékok és sok videólejátszó esetében. Lesznek, akik nem tudnak (pl. anyagi okok miatt) vagy nem akarnak (pl. megszokásból) váltani. Mindenki másnak ott van a html5, és átmeneti időre pedig a sokadik virágzását élő gif képek.

 

A flash-nek tehát kaszáltak. Lássuk, mennyi idő lesz megutálni a html5-öt!

 

Szólj hozzá!

A kattintás még nem látogatás!

Címkék: onlinemarketing kampány

2015.08.16. vasárnap 16:28 Konrad

id-100270947.jpg

Amikor egy kampányt elemzünk, akkor annak első lépése a statisztikák összerakása. Minden olyan adatot begyűjtünk, amire szükségünk lehet. Egy banner kampány esetében ez alapvetően két adatforrás: az adserver statisztikája és a weboldal látogatottsága. Az előbbi a hazai kampányok jelentős részében az Adverticum, az utóbbi szinte biztosan Google Analytics lesz.

(Tudom, az ügynökségek nagy része nem Adverticumot használ, de a hazai tartalomszolgáltatók nagy része Adverticumos. Ha nem költünk külön ügynökségi adserverre, akkor nagy eséllyel a weboldalak által használt Adverticum statisztikát kapjuk-látjuk. Mi az Onlinemarketing.hu-nál egyébként az Adverticumot használjuk kampánykiszolgálásra, lassan tíz éve.)

És amikor megjönnek az adatok, akkor kiderül, hogy mást mér az egyik rendszer és mást a másik... Egészen pontosan: az adserver több kattintást mér, mint amennyi látogatót az Analytics lát! És mivel a kampányt adott esetben az ember kattintás alapon vásárolja, így ez a különbség egészen mellbevágó lehet... Hogy mennyire? Íme egy legutóbbi kampány adatai:

Adverticum: 2540 kattintás
Analytics: 1640 látogatás

A különbség nagyon nagy! Jelen esetben 35 százalék az eltérés. Természetesen a kampányt megfelelő módon paramétereztük, vagyis el tudtuk különíteni az adserverből érkezőket. Amikor először komolyan számon kérte rajtunk egy ügyfél, hogy átverjük a statisztikákkal, mert a megvett 1500 kattintásból csak kb. ezret lát az Analyticsben, elkezdtem egy kicsit utánamenni a problémának. Az Adverticum válasza ez volt:

A mérések elsődleges különbsége abból fakad, hogy két különféle rendszer végzi a méréseket, míg a kampányok kiszolgálásárt és a statisztikáért az adszerver (hirdetéskiszolgáló rendszer) felel, addig a weboldalon történő mérésekért a webanalitikai rendszer.

(...)

A két rendszer különböző módon mér, ez is több okból okoz eltéréseket, mivel nem ugyanazt, nem ugyanott, és nem ugyanabban az időpillanatban mérik, ezért nem lehet érdemben összehasonlítani ezeket a számokat.

(...)

a különbség természetes dolog. 

(...)

Ezek alapján például magyarázat lehet az eltérésre, hogy a kattintás megtörténése után a céloldalnak nem volt lehetősége betöltődni, így CT szám lett, de az analitikai oldalon nem történt mérés. Vagy a másik oldalról szemlélve lehet, hogy a webanalitikai rendszer a forgalom forrását nem tudja beazonosítani, így a látogatás esetleg nem kattintásból származott.

Én pedig arra gyanakszom, hogy sok a téves kattintás. Vagyis a felhasználó véletlenül kattint, nyílik az új oldal, de nem engedi betölteni, és le is "lövi" azt. A robotokra viszont nem gyanakszom: azoknak nem kerül semmibe egy kis időt a landing page-en eltölteni, ezzel validálva a kattintást... (Igen, lehetnek robotok is...)

De a dolog annyira érdekelt, hogy megnéztem, számít-e a banner mérete. A fenti adat egy olyan kampányból származik, ahol a hirdetéseket egy sales house portfolión futtattuk (célzásokkal), négy különböző bannerméretben. És bár a számok persze csalókák, hiszen nemcsak a banner mérete, hanem az azt megjelenítő weboldal is számít, mégis érdekes lehet az eredmény, íme:

ct_blog.jpg

A pirossal kiemelt legnagyobb méretű banner esetében a legmagasabb az eltérés. És talán az is látszik, hogy a kisebb banner esetében alacsonyabb az eltérés. Persze mindez csak egy mérés, kár lenne messzemenő következtetéseket levonni ebből. De egy dolgot biztosan mondhatunk: az eltérés nagyon magas. És amikor kampányt tervezünk, ezt is bele kell számolni! Hiába veszünk bannert kattintás alapon, az nem annyi látogatást fog jelenteni, mint amennyire számítunk!

Tanulság? Az nincs. A mérések szükségszerűen eltérnek egymástól, és láthatóan az eltérés szignifikáns. Számolnunk kell vele, és fel kell készíteni az ügyfeleket már a kampány elején, hogy ez egy várható eltérés lesz.

 

2 komment

Referencia

Címkék: onlinemarketing weboldal üzlet

2015.07.24. péntek 13:45 Konrad

keknyil.jpg

A minap olvastam az egyik közösségben egy vita folyamán, ahogy az egyik fél odaszólt a másiknak: mutasd a referenciád, milyen weboldalt készítettél? A megszólított illető viszont nem webszerkesztő, hanem tanácsadó... és ennek kapcsán gondolkoztam el azon, vajon tanácsadóként mennyire állhatok oda egy munkához, hogy azt én csináltam?

Amikor egy webes feladatunk van, akkor többek közt az alábbi dolgaink vannak:

  • ügyféllel egyeztetni, mi a weboldal célja
  • ügyféllel egyeztetni, mi lesz a weboldal tartalma (ez ennél persze sokkal öszetettebb önmagában is)
  • ügyféllel egyeztetni a szövegekről, képekről stb.
  • specifikáció készítése a weblapról
  • szövegírás, amennyiben szükséges
  • grafikusok, programozók kiválasztásában segítség
  • a kivitelezési munka koordinálása, összefogása
  • ügyféllel való folyamatos egyeztetés
  • oldal átvétele

Vagyis nem keveset dolgozunk vele, de nem mi rajzoljuk, nem mi programozzuk. Vagyis nem mi készítjük, hanem együtt csináljuk. Sőt, volt olyan munkánk nem is olyan rég, amikor a folyamat vége felé, a kivitelezés alatt egy személyi változás miatt már nem is mi fejeztük be a kivitelezés koordinálását, így bár az készült el, amit együtt terveztünk, de akik most használják, nem is igazán tudják, hogy volt hozzá közünk. Ilyenkor vajon mit szólnának, ha feltüntetném, mint referencia?

Nem arról van szó tehát, hogy nem tudnék egy olyan kérdésre, mint amit a poszt elején írtam, válaszolni. Hanem arról, hogy egy elkészült weblap nem szükségszerűen olyan, mint amit én magam csináltam volna, hiszen sokban függ az ügyféltől, a grafikustól és a programozástól is. Persze a kapott eredmény jó és üzletileg sikeres is, és ez a lényeg.

Így aztán a referenciáink nem is weblapok, hanem ügyfelek, folyamatok. (És persze van egy ezer éves vacak weblapunk, aminek készülünk a megújítására, de ugye a cipész cipője...)

1 komment

A Kamu

Címkék: hiba onlinemarketing

2015.07.16. csütörtök 15:49 Konrad


fail.jpgAmikor a közösségi média kommunikációval elkezdtem foglalkozni, belefutottam értelemszerűen a szóbeszéd marketingbe, majd annak a nemzetközi szervezetébe, a WOMMA-ba. A WOMMA oldalán pedig az etikai kódexekbe.

Lehet, én vagyok a túl szigorú, de ezek után nem vállalok el semmi olyan kampányt, aktivitást, ami a kamu véleményekre, a fizetett forradalmárokra épít. Pedig számos olyan megkeresésünk van a mai napig, hogy a negatív jelenlétet olyan bejegyzésekkel próbáljuk megváltoztatni, amiket mi írunk, és ami pozitív. Ilyen megkeresésekkor mindig elmagyarázom, hogy ez az út miért veszélyes és miért nem javaslom. Van, aki elfogadja, és vállalja az elsőre nehezebbnek tűnő etikus utat, és van persze, aki megy oda, ahol neki megoldják az álkommentelést.

De ahogy élesedik a verseny, úgy futok bele egyre többször kamugyanús dolgokba. A kedvenceim a különböző webáruházak álkommentjei és az éttermek egy részének Facebook oldalain az álvélemények. Ezekben az a legszebb, hogy tényleg minimális odafigyeléssel ordít róluk, hogy hamisak. Például amikor egy webshopon anonim néven jelennek meg pozitív vélemények - de persze én csak akkor írhatnék véleményt, ha regisztrálok...

Ezekkel az kamukkal az az igazi baj, hogy az adott céggel illetve oldallal kapcsolatos bizalmat rombolja. Mert aki rájön, hogy amit lát, az nem igaz, az azt sem fogja elhinni, ami egyébként igaz lenne. Hiszen a weben pontosan annyit tudunk, annyi az ismeretünk, amennyit a képernyő mutat. És ha kamut látunk, akkor a kamu lesz az, amit gondolunk egy cégről.

Tudom, a helyes út hosszabb. A vásárlói panaszok kezelése, a felmerülő problémák megoldása rövidtávon fájdalmas is lehet. És ez nagyon sokszor nem marketing: vevőkezelés, termékminőség, eladói viselkedés. De ha ezeket nem oldjuk meg, hiába a kamukommentek, nem lesz jobb a cégünknek. Hiszen akkor már nem azt fogja gondolni az ügyfél, hogy hibáztunk. A kamu után az ügyfél azt gondolja: hazudunk. És akkor jajj lesz nekünk.

1 komment