Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: @horrorpornó bábszínház: Nem az Origo cikkét idéztem, hanem a Beszélőjét, amely egy színvonalas-eg... (2021.03.07. 17:47) Legyél kedves!
  • horrorpornó bábszínház: @AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Ja, egy folyóirat cikke az tényleg történelmi tény. Lásd pl. Origó... (2021.03.03. 17:44) Legyél kedves!
  • Cpt. Flint: @horrorpornó bábszínház: ""Európában egyébként mindenki idegen, alig pár száz évvel korábban jött ... (2021.03.03. 10:25) Legyél kedves!
  • Cpt. Flint: @horrorpornó bábszínház: "A németek meg az angolok is mint két rokon nép, mekkora szövetségesek v... (2021.03.03. 10:06) Legyél kedves!
  • Cpt. Flint: @AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: "A magyar szabadságharc során egyébként is arról volt szó, hogy a H... (2021.03.03. 09:22) Legyél kedves!
  • Utolsó 20

MUNKA!

  • Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (555) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (230) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) e-business (4) ebusiness (105) ekormányzat (3) előadás (21) email marketing (42) érdekes (206) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (159) fórum (6) gépház (96) gerillamarketing (10) google (111) hiba (107) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (30) kampány (369) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) Klub (7) közösség (237) közösségi média (10) kreatív (117) kutatás (98) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) Marketing és környezetvédelem (4) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (29) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1212) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (56) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (200) seo (49) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (323) stratégia (3) szakcikk (6) szövegírás (31) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (71) telefon (3) turizmus online (5) twitter (5) üzlet (317) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (245) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Újra zár

Címkék: üzlet

2021.03.05. péntek 10:49 Konrad

lockdown-5041623_640.jpg

Nem volt váratlan, sőt, inkább megkésve történt az a rendelkezés, hogy március 8-tól ismét lezárják az ország nagy részét. Majdnem pont egy évvel az első lezárást követően visszaállunk a célvonalra: lényegében csak élelmiszerboltok, semmi egyéb, még a kaszinók is zárnak.

Szemben a tavalyi lezárással, már nincs nagy sokk, nincs nagy meglepődés, a legtöbb vállalkozó rezignáltan veszi tudomásul azt, ami történik. Ezzel lényegében el is fogadják, hogy ennek kell történnie, ami azért jó, mert mindenki azzal foglalkozik, most mit tegyen. Az elmúlt évben kialakultak azok a módszerek, amivel túlélhető lesz a következő időszak, és mivel most elég konkrét dátumot tudunk a nyitásra, ami nincs is messze, így könnyebben is lehet tervezni mindent.

Persze a járvány még változtathat a terveken, de legalább nem vaktában kell lövöldözni.

Egyébként nagyon sok fog múlni a következő heteken. Ha a vállalkozók elhiszik, hogy amint vége a lezárásoknak, újraindul a gazdaság, akkor ez egyfajta önbeteljesítő jóslatként meg is fog történni. Márpedig az nem lenne baj, mert az elmúlt év nemhogy ment a levesbe, de csúnyán elégette a legtöbb vállalkozás tartalékait is.

Tehát újra zár a kormány, de már nagyon más a helyzet, mint volt egy éve. És reméljük, ez tényleg nem tart sokáig.

Segítség kell ebben a helyzetben? Szeretnél kérdezni marketing témában? Gyere, lépj be az Onlinemarketing Klubba, ott megteheted!

Szólj hozzá!

Idő és forgalom

Címkék: üzlet

2021.03.04. csütörtök 11:46 Konrad

stress-2860034_640.jpg

Az ismert helyzet miatt tavaly kifejezetten sok új webáruház indult, és ezek közül néhánynak az elindításában mi is részt vettünk. Így van most friss tapasztalatunk, mi az, ami működik, és mire számíthat az, aki mostanában indul.

Először is: nem lesz olcsó. Hiába próbálod meg kitrükközni, de milliós beruházásra kell készülnöd. Kell egy jó weboldal egy jól működő webáruház szoftverrel. Ez lehet fejlesztett, lehet bérelt, mindenképpen pénzbe fog kerülni. Jó esetben mire elkészülsz, eltelik 2 hónap, rosszabb esetben 3-6 is akár. Vagy több, ha valami nagyon mást akarsz, mint ami félkészen kapható. Ebben már benne van persze a bankkártyás fizetés bekötése (ezzel önmagában el tud menni 2-3 hét), a szállítókkal való szerződés, a tesztelés és hibajavítás.

És ekkor fogsz tudni nekiállni forgalmat terelni. Ahhoz, hogy működjön is az áruház, ezek kellenek:

  • eladható termékek
  • hirdetések
  • bizalomépítés
  • idő és türelem

Ezek mondjuk elég egyértelmű feltételek, mégis néha úgy érzem, hiányoznak. Most azt látom, hogy akkor lesz egy webáruház rentábilis, vagyis akkor fog hasznot termelni, ha a fentiek mind rendelkezésre állnak. És ez nem egyszerű kérdés, mert főleg az idő és a türelem nagyon hamar elfogy, sokszor a pénznél is gyorsabban.

Amikor elkezdünk egy új webáruházon dolgozni, akkor volna egy elvi út, amin végig kell menni: brand építés, lassan növekvő látogatói forgalom növelés, bizalomépítő megoldások, adatbázis építés (e-mail, közösségi média követők, retargeting). Ehhez képest hiába beszélünk meg egy ilyen lépésekből álló utat, a valóságban az elvárás: eladni.

Ha nem tudunk azonnal eladni, akkor az már baj. És rögtön nagy forgalmat álmodik mindenki. Pedig az elmúlt egy évben több olyan ügyfelünk is volt, hogy az első 3-4 hónapban siralmas volt az eladás. Jöttek az érdeklődők, alakultak az adatbázisok, de eladás nem volt. És aztán persze volt egy pont, ahol átbillent, és elindult, de ehhez kellett a megbízó türelme is.

Néha nem egyszerű. Nem egyszerű elmondani, hogy a termék miért nem jó, nem egyszerű elmondani, miért kevés az a hirdetési pénz, nem egyszerű elmondani, hogy amíg nem indul be az eladás, mi sem tudunk pontosan tervezni.

Egy webáruház életének az első fázisa kb. addig tart, amíg nincs naponta eladás. Amint ezt elértük, már olyan forgalmat fogunk látni, amiből látszanak a hibák, látszanak a pozitívumok, amikből tudunk tervezni. De idáig el kell jutni. És ez sokszor kínkeserves.

Ha van már webáruházad, vagy tervezel webáruházat, lépj be az Onlinemarketing Klubba - több cikk és esemény is fog neked szólni a következő hetekben!

Szólj hozzá!

A 8 legnagyobb közösségi média szolgáltatás

Címkék: facebook közösségi média

2021.03.03. szerda 09:51 Konrad

network-3910464_640.jpg

2021-re máris jöttek számok arról, melyik nagy közösségi média szolgáltatás mennyit tudott nőni. A Tech.co készített egy jó infó grafikát arról, mit érdemes tudni a nyolc legnagyobb szolgáltatásról.

A vizsgált oldalak:

  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
  • Pinterest
  • Reddit
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Snapchat

És íme a grafika:

best_82.jpg

Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Vagy csak kibeszélnéd ezt a cikket? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Facebook oldal kedvencekbe

Címkék: facebook

2021.03.02. kedd 11:28 Konrad

open-book-2159521_640.jpg

Öt kattintás. Mindössze ennyi kell ahhoz, hogy egy Facebook oldalt berakjunk a kedvencek közé. Ha ez megtörténik, akkor a Facebook sokkal nagyobb valószínűséggel mutatja meg ennek az oldalnak a tartalmait, vagyis biztosan nem maradsz le róla.

Ha te Facebook oldalt üzemeltetsz, és rá tudod venni a felhasználóidat arra, hogy ezt megtegyék, akkor jelentősen fogod tudni növelni a bejegyzések organikus, vagyis nem fizetett elérését. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy nem lehet akárhány oldal vagy ismerős a kedvencek között, harmincnál többet nem lehet beállítani!

Ez a funkció tehát elsősorban tényleg arra való, hogy a valóban fontos ismerősöket vagy valóban fontos oldalakat biztosan tudja egy felhasználó követni. De miért ne próbáljunk meg mi is ezek közé kerülni? Egyszerű lehetőség erre egy kis kampányt csinálni, és megmutatni a felhasználóknak, mit kell tenniük.

Íme egy példa: így tudod az Onlinemarketing.hu Facebook oldalát desktopon a kedvencek közé rakni:

Tényleg nem egy túl bonyolult folyamat, ha egyszer ott van valaki az oldaladon, akkor már alig 15 másodperc. Persze mobilon se bonyolultabb, és lehet, érdemesebb is a mobilos megoldást megmutatni, ha onnan jönnek a látogatóid.

Érdekelnek tippek, trükkök a marketing világából? Csatlakozz az Onlinemarketing Klubhoz!

Szólj hozzá!

Beszélgessünk

Címkék: közösség facebook közösségi média

2021.03.01. hétfő 10:51 Konrad

children-5537106_640.jpg

Amikor sok évvel ezelőtt megalkottam a közösségi média stratégiához a CVD modellt, már akkor is úgy éreztem, hogy a három pont - a tartalom, a láthatóság és a párbeszéd - közül a harmadik, a párbeszéd az, amelyik a leginkább ingatag. Nem azért, mert ne lenne fontos a párbeszéd, sőt, továbbra is azt gondolom, hogy a jó, hatékony közösségi média jelenlét szükséges eleme ez.

De egy modell akkor működik jól, ha az a gyakorlatban használható, és ha a gyakorlat visszaigazolja a helyességét. És a modell első két elemét az elmúlt nyolc évben csak megerősíteni tudom: a jó tartalom működik, ha elérhetővé tesszük azt, akkor hozza az eredményeket. De a párbeszéd valahogy nem működik úgy, ahogy az ideális lenne.

Vajon a modell a rossz, és a közösségi médiában a párbeszéd mégsem olyan fontos? Vagy egyszerűen a céges vagy szervezeti kommunikációban nem jó helyen kezeljük a párbeszédet? Miért van nekem hiányérzetem, amikor a párbeszéd kerül szóba?

Valójában még a Facebook is azt szeretné, ha a felhasználók sokat beszélgetnének. Ha megnézzük, hogy milyen posztokat mutat meg sok embernek, akkor azt látjuk, hogy elsősorban azokat, amelyekben sok a komment. Vagyis amelynek a végén beszélgetnek az emberek. Sőt, a Facebook azt a szolgáltatását tolta előre az utóbbi években, amelyik a leginkább a beszélgetésre épül: a csoportokat. Vagyis nemcsak elméletben fontos ez, hanem a gyakorlatban is visszaigazolódik a párbeszéd szükségessége.

A probléma viszont fennáll: a felhasználókat megmozdítani, beszélgetésre ösztönözni nem mindig sikerül. Mi lehet ennek az oka? A nem megfelelő tartalom? A rossz célzás? Vagy valami más?

Érdemes először azt tudomásul venni, hogy továbbra is érvényes az az ökölszabály, amely szerint 100 felhasználóból mindössze 10 az, aktív (és 1, aki tartalmat is előállít). Nem pontosan ezek az arányok minden esetben, de jól mutatja azt a nagyságrendi különbséget, amely a közösségi médiát használó emberek és a közülük aktívak között fennáll. Egyszerűen kevesen fognak akarni párbeszédet folytatni. Minél kevésbé érzi valaki magáénak a témát, annál kevésbé fog bármit reagálni.

És volna itt egy másik probléma is, ezek pedig a reakciók. Ha valaki mégis megosztja a véleményét, akkor legyen az bármi, nagy eséllyel fog rá negatív választ kapni. Jobb esetben "csak" lehülyézik, rosszabb esetben dehumanizálják vagy fenyegetik. Márpedig erre kinek van szüksége?

Ráadásul azzal, hogy nagyon sok cégnél a közösségi médiát a tulajdonos kezeli, aki nem szükségszerűen ért a kommunikációhoz, könnyen kerülhetünk olyan helyzetben, hogy a vélt vagy valós problémánkra adott válasz kioktató, akár megalázó.

Ezek mind olyan reakciók, amelyek elriasztják az embereket a párbeszédtől. Minek beszállni egy olyan beszélgetésbe, ami még csak nem is vita, hanem egyszerű veszekedés? Minek odaállni, és tartani az arcunkat: ide üssetek?

Azt szokták mondani, a párbeszédhez két fél kell. Én ehhez még hozzáteszem, hogy olyan közeg is kell, ahol a két fél nyugodtan tud beszélni. És ez utóbbi az, amely szerintem sok esetben akadályozza a megfelelő párbeszéd kialakulását. Talán éppen ezért működik ez jobban a kisközösségekben. Ezért jobb egy zárt vagy részben zárt csoporton belül beszélgetni, és ezért jobb egy moderált helyen beszélgetni.

Ez persze szükségszerűen szűkítheti másik beleszólását, igen. De ez egyben keretet is adhat az érdemi beszélgetéshez.

Valamikor az internet őskorában, még a XX. században teljesen természetes volt, hogy a felhasználók számon kérték egymáson az internetes etikett, vagyis a netikett használatát. Érdemes elolvasni, mi volt ez: semmi olyan, amit ma ne szeretnénk. Ilyen megállapítások, hogy:

Fontos, hogy mielőtt belekezdünk a csevegésbe, először tekintsük át az oldalhoz és az adott szobához tartozó szabályokat.

Beszélgetés közben ne térjünk el a tárgytól, és ne alkalmazzunk bántó nyelvezetet.

A küldött üzenetek lehetőleg rövidek és helyesen írottak legyenek.

Ezek a szabályok valahogy hiányoznak mára az internetről, és ezek a szabályok hiánya nehezíti a párbeszédek kialakulását.

Pedig beszélgetni jó. Ha képesek vagyunk párbeszédet folytatni a partnereinkkel, a vevőinkkel, a szolgáltatásainkat használókkal, akkor azzal nemcsak növeljük a bizalmat felénk, de sok olyan információt is kaphatunk, amelyek segítik a munkánkat. Valós visszajelzéseket arról, amit csinálunk, és hasznos tanácsokat arról, amit csinálnunk kellene.

Éppen ezért úgy gondolom, a CVD modell mégis jó így, még 2021-ben is. De úgy tűnik, a harmadik elem, a párbeszéd, sokkal inkább javaslat, iránymutatás, egy elérendő cél, semmint olyan kötelező feladat, ami nélkül nem tudunk működni. Törekedjünk rá, és igyekezzünk ennek megfelelően alakítani a kommunikációnkat.

És beszélgessünk. Úgy, ahogy a barátainkkal szoktunk.

Szeretnél részt venni szakmai, moderált beszélgetésekben? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Büszkeség

Címkék: üzlet

2021.02.26. péntek 10:32 Konrad

hands-1923185_640.png

Ez a járványhelyzet, a Covid, a lezárások, és úgy maga a helyzet, amibe belekerültünk nemcsak egészségügyileg és mentálisan, de gazdaságilag is válságot okozott. Tudjuk ezt, és látjuk is sajnos. Leírtam már tavaly, ez a válság mennyiben más, mint volt a 2008-as, de most nem magáról a válságról szeretnék beszélni, hanem egy érdekes vetületéről. Egészen pontosan a vállalkozókról.

A munkánk elsősorban a kisvállalkozásokkal és a közepes méretű vállalkozásokkal hoz össze, így az elmúlt egy évet egy kicsit az ő szemükön keresztül is láttam. Nemcsak azokkal a cégekkel beszéltem, akiknek dolgoztunk vagy dolgozunk, másokkal is kellett részben munka, részben egyéb okok miatt is tárgyalnom. És kialakult bennem egy kép, amit szeretnék megosztani.

Azt látom, hogy miközben ez a mostani helyzet a vállalkozások jelentős részének rossz vagy nagyon rossz, és csak keveseknek hoz több bevételt, mégsem látok nagy elkeseredettséget, mégsem látom azt, hogy bárki is feladná a vállalkozását. Tudom, vannak ilyenek is, de akikkel összehozott a munka, az elmúlt egy év, mind láthatóan kitartó és elszánt. Összeszorított foggal, adott esetben a tartalékok felélésével, de életben tartják a vállalkozásukat. Nem fogják sokáig bírni, de ha tavaszra megszűnnek a korlátozások jelentős része, ha visszatér legalább egy kicsit jobban a fogyasztási kedv, akkor ott fognak állni, és működni fognak.

Miért fontos ez? Miközben a GDP számait a nagy multicégek, az itthoni összeszerelő üzemek adják (annyira, hogy mondjuk ha az Audi gyár Győrben leáll egy hetet az meglátszik a negyedéves GDP-ben), addig a mindennapi szolgáltatásokat, az ételen és tartós fogyasztási cikkeken túli termékeket jórészt kis vagy közepes vállalkozásoktól vesszük. Ezek a vállalkozások adják azt a pluszt, amelytől adott esetben élhetőbb lesz a városunk, az országunk. A kis- és közepes vállalkozások, vagyis a kkv-k egész egyszerűen fontosak.

De most nehéz, sőt, nagyon nehéz a helyzetük. Sok olyan emberrel beszéltem, aki a Covid előtt vágott bele felújításba, kezdett el fejleszteni - majd mire készen lett, be kellett zárnia, vagy visszaesett a fogyasztás. Ők is előre menekülnek. Olyanokkal is beszéltem, akik hitelt vettek fel, hogy fizetést tudjanak adni, ne kelljen elküldeni mindenkit.

És kialakult bennem egy kép. Egy olyan kép, amely azt mutatja, van kitartás, van vállalkozási kedv és főleg van akarat itthon. És emiatt most nagyon büszke vagyok. Nagyon büszke vagyok azokra, akik függetlenül a lehetőségektől, a támogatásoktól, a lezárásoktól, a sokszor teljesen értelmetlen szabályoktól, de még talpon vannak, és talpon is akarnak maradni.

Büszke vagyok és szorítok mindenkinek. Éljük túl együtt ezt az időszakot!

Szólj hozzá!

Fuss neki újra

Címkék: kreatív

2021.02.25. csütörtök 09:47 Konrad

school-1974369_640.jpg

Szövegeket írunk, képeket készítünk, rajzolunk, hirdetéseket csinálunk. Kreatív munkát végzünk. De ez a kreatív munka nem művészeti tevékenység, hiszen a megrendelőnek, a vevőknek, a piac igényeinek kell megfelelnünk. Úgy alkotunk, hogy meg van határozva, mit tehetünk és mit nem.

Marketingesként ebben nincs semmi különleges, de amikor alvállalkozókat vagy kollégákat keresünk, akkor bizony erre nagyon oda kell figyelni. Szövegíróknál és grafikusoknál találkoztam elsősorban olyan problémákkal, hogy a feladatot elvégző ember nem tudott alkalmazkodni a keretekhez. Hiába voltak meg az elvárások, az elkészült mű nem felet meg azoknak. Nem arról van szó, hogy amit csinált, az rossz lett volna. Csak éppen nem arra volt szükség.

Egy munkafolyamatban ezek az alkotó feladatok minden esetben kapnak valamilyen kritikát. Házon belül is el kell fogadnunk, majd az ügyfél is mond véleményt. És sok esetben ez módosításokkal jár, néha az egész koncepciót ki kell dobni. Ez olyan embereknek, akik a kereteket se tudják rendesen betartani, nagyon nagy traumát okozhat. Általában igaz, hogy az alkotó embernek traumát okoz, ha kritizálják a művét. Márpedig ez nálunk folyamatosan megtörténik.

Meg kell tanulnunk újra és újra nekifutni a feladatnak. Ha valaki ezt nem tudja feldolgozni, annak nem való a marketinges feladat, nem való ez a fajta munka. És néha a projektvezetőnek is fel kell ismernie, ha egy csapattag nem fogja tudni megoldani a problémát. Van, amikor szövegírót vagy grafikust kell cserélni, menet közben.

Lelkileg megterhelő a folyamatos kritizálás, ezért olyan ember a jó szövegíró, olyan ember a jó grafikus a marketinges folyamatokban, aki ezt elviseli, elfogadja, hogy nem személyes kérdés, és képes ezen túllépni. Ellenkező esetben nagyon hamar kiég, és el fogja veszíteni az összes motivációját. Ami miatt az általa elkészített anyagok minősége romlik, és egyre kevésbé fog megfelelni a szakmai elvárásoknak.

Éppen ezért a legfontosabb alkotói teszt az, mennyire vagy képes kidobni, amit csináltál, és mennyire tudsz ezek után újra nekifutni a feladatnak. Ha ez megy, akkor neked való a marketing szövegírás vagy az alkalmazotti grafikusság. Ellenkező esetben nem ez lesz a te területed.

Érdekes amúgy, hogy ez a képesség nem mond el semmit a művészi-alkotói színvonalról. Nem a művészi színvonal az, amivel probléma szokott lenni a napi munkában, hanem az alkalmazkodási képesség. Néha természetesen kell az a fajta tudás, amellyel megalkothatő A Nagy Mű. De ez nem a mindennapok írói és grafikai feladatai. A kreativitás persze akkor is kell, amikor gúzsba kötve táncolunk. És valójában akkor kell igazán.

Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Vagy csak kibeszélnéd ezt a cikket? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Hírlevelezel?

Címkék: onlinemarketing email marketing

2021.02.24. szerda 10:21 Konrad

message-369540_640.png

Hírlevelezel? Mi igen! Több olyan ügyfelünk is van, akinek rendszeresen csinálunk email hírlevelet. Van, akinek havonta, de van, akinek hetente - témától függ. És azért használjuk, mert működik!

Persze, cégektől függ, mit jelent az, hogy működik. Ahogy minden más marketing eszköz, úgy a hírlevelezés is olyan eszköz, aminek meg lehet a helye, de ugyanúgy tervezni kell, ugyanúgy be kell ágyazni a marketing folyamatokba, mint minden mást.

Ha te használsz hírlevelezést, akkor semmi újat nem mondok most ezzel a bejegyzéssel. De én azt látom, hogy sok cég elfeledkezik erről az eszközről. Hajlamosak csak azokat az eszközöket használni, ami új, ami látványos. Az email valahogy nem az. Egyébként is csak azt látjuk, hogy számtalan spam-et kapunk, és a sok kéretlen levél közt vajon mennyire lehet komoly, ha mi is küldünk?

Pedig a hírlevél csak nagyon kevés cégnek nem érdekes. Legyen szó B2B vagy B2C piacról, a hírlevél az egyik legolcsóbb módja annak, hogy a korábbi vevőink, az érdeklődőink ne feledkezzenek el rólunk.

Persze, a Facebook színre lépése nagy változásokat okozott. Sokáig működött úgy, hogy egy lájk, amit az oldalunk kapott, lényegében egy hírlevél feliratkozással ért fel: a lájkolóink sokszor nagyobb arányban látták a posztjainkat, mint amennyien a hírleveleket kinyitották. Aztán a Facebook fokozatosan visszavett a posztok eléréséből, mára sokszor nem éri el az 5%-ot sem egy átlagos poszt organikus elérése... A leggyatrább hírlevél is képes lehet ennél jobb kinyitási arányra.

Mára a Facebook lájk nem ér annyit, mint egy e-mail cím. Miközben a Facebook mindenféle módon szabályozza, mit és hogyan tudunk megjelentetni, addig a hírlevél továbbra is a sajátunk. És bár vannak olyan megoldások, mint például a chat robot, amely egyfajta hidat jelent a közösségi média és a direkt üzenetek között, mégis egyszerűségében és alacsony költségében a hírlevél verhetetlen.

Amennyiben betartjuk az amúgy valóban szigorú adatkezelési szabályokat, úgy tényleg csak rajtunk múlik, mit és mikor küldünk ki. 

Természetesen nagyon fontos a "hogyan". Hírlevél kiküldését csak hírlevél küldő megoldással érdemes csinálni, ezek közül talán a legismertebb a Mailchimp. Kevés e-mail cím esetén ingyenes vagy olcsó, de nagyobb adatbázisoknál már magas költsége lehet - cserébe megbízható és hatékony. De választhatunk más megoldásokat, akár saját magunk is fejleszthetünk. Akiket ez érdekel, szívesen beszélgetünk róla az Onlinemarketing Klubban is.

De ez a poszt most nem a technikai megvalósításról szól, hanem csak arról: gondold végig, miért nem használsz hírlevél küldést? Hol lehetne szerepe a marketingedben? És ha megvagy, akkor akár beszéljünk: mit érdemes ezzel kezdeni?

Végül tudom, a hírlevél sokkal több is lehet, mint adott időközönként kiküldött információ. A marketing automatizálás fontos eleme, egy jól működő értékesítési tölcsér meghatározó eszköze is lehet. Erről is fogok majd mesélni, de először tedd meg az első lépést: kezdj el emailben is kommunikálni.

letters-2794672_640.jpg

Szólj hozzá!

Amikor nem igazán jó a Wordpress

Címkék: weboldal

2021.02.23. kedd 10:33 Konrad

wordpress-589121_640.jpg

Nem titok, Wordpress-ben készítünk weboldalakat. Bár nem ez a fő tevékenységünk, vagyis nem vagyunk webfejlesztő cég, de mivel online marketing ügynökség vagyunk, így számos olyan feladatunk lett, amelyhez kellett weboldalhoz értő szakember is. És ha már van ilyen szakemberünk, akkor weboldalt is csinálunk - általában azoknak az ügyfeleknek, akiknek más feladatokat is.

Azért Wordpress, mert az ügyfeleinknek ilyen oldalaik voltak, és úgy tűnik, ezzel lefedjük a kkv piac nagy részét. Sőt, az látszik, hogy mára szinte a Wordpress lett a "szabvány": világszinten a weboldalak 40% ilyen rendszerű. A TechRadar cikkéből más érdekes szám is kiderül, érdemes elolvasni.

Marketingesként a Wordpress majdnem mindenre jó megoldás, de azért vannak kivételek, kifejezetten fontos kivételek is. Érdemes ezen végigszaladni. Azt most nem írom le, mikor és mire jó a Wordpress - az a tapasztalatunk, hogy szinte mindenre jó, az esetek 90%-ban elég.

De nem igazán optimális választás, ha

  • Soknyelvű az oldal
  • Nagyon fontos a SEO
  • Egyedi fejlesztés kell
  • Nagyon fontos a biztonság

Soknyelvű az oldal

A Wordpress alapvetően egy egy nyelvű blogmotor. Rakhatunk rá mindenféle plug-in-eket, de a mélyben ez akkor is igaz. Így amikor többnyelvű oldalt kell csinálni, akkor ez nemcsak annyi, hogy beállítjuk, hogy hopp, 2-3-4 nyelvű lesz, hanem kellenek hozzá mindenféle kiegészítők. Kifejezetten sok beállítási feladatunk lesz, ha sok plug-int is használunk és webáruházunk van. Nem jelenti azt, hogy ne lehetne többnyelvű a Wordpress oldal, de sok esetben akár 30%-al megnöveli a fejlesztés idejét egy plusz nyelv.

Nagyon fontos a SEO

Sokat elmond a Wordpress-ről, hogy plug-in kell a legfontosabb SEO beállításokhoz. Ráadásul a sebességet sem olyan egyszerű optimalizálni... Alapvetően jól be lehet állítani mindent, de ha igazán gyors oldalt akarunk, ami nagyon sok embert ki tud szolgálni, akkor nem a Wordpress lesz a barátunk.

Egyedi fejlesztés kell

A Wordpress olyan, mint LEGO. Elemekből lehet összerakni az oldalt. De ha speciális elem kell, akkor az már egyedi fejlesztés. És ha maga a szolgáltatásunk speciális, akkor azt már nem Wordpress-ből kell megoldani. Lehet persze egy külső Wordpress "héjat" csinálni, néha van értelme, de a szolgáltatáshoz akkor is másra lesz szükségünk.

Nagyon fontos a biztonság

A Wordpress biztonságos rendszer. Ugyanakkor nyílt forráskódú, és folyamatosan fejlődik, ezért nem tekinthetünk el a folyamatos frissítésektől. Havi egy-két alkalommal hozzá kell nyúlni, frissíteni kell, mert egyébként az elavult plug-in-ek veszélyeztethetik a biztonságot. Vannak olyan szolgáltatások, vannak olyan cégek, akiknek ez nem elég. Azoknak érdemes teljesen egyedi rendszert használni, vagy olyat, amely nem nyílt forráskódú. Úgy tovább csökkenthető a betörés veszélye.

Miközben a fenti pontok fontosak, és minden weboldal életében ezek közül 2-3 felmerül, így el kell mondjam: egyik esetben sem arról van szó, hogy a Wordpress rossz lenne. Sokkal inkább arról: van, amikor van jobb megoldás.

Mindezektől függetlenül szeretjük a Wordpress. Jelentősen meggyorsítja a weboldalak fejlesztését, kifejezetten összetett funkciók is megvalósíthatóak, nem beszélve arról, hogy kinézetében és reszponzivitásában is teljesen igényre szabható.

Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Vagy csak kibeszélnéd ezt a cikket? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Marketinges vagyok

Címkék: onlinemarketing

2021.02.22. hétfő 09:41 Konrad

marketing-2483867_640.jpg

Hajlamosak vagyunk magunkból kiindulni, és hajlamosak vagyunk a divat vagy éppen a többség után menni. Ennek oka az, hogy társas lények vagyunk, és a mintát a szocializáció - vagyis lényegében a nevelés, a család, a barátok, az iskolák, a fogyasztott tartalmak - adja. Ez nem baj, így komfortos az életünk, lényegében így vagyunk valakik.

Marketingesként azt kell megtanulni, hogy ezen túl tudjunk lépni. Ne az számítson, nekem mi tetszik, ne az számítson, én hogyan gondolom. Egy olyan világban, ahol még a közösségi média is a nekem tetsző, a velem egyetértő tartalmakat adja, nem egyszerű megtanulni ezt a fajta attitűdöt.

Pedig e nélkül nem fogunk tudni jó marketingesekké válni, és ezt abban is látom, hogy mennyi olyan ember van, aki máshogy működik, mint én, máshogy működik, mint a környezetem.

Marketingesként lehetőségünk van arra, hogy kutatásokat használjunk. Lehetőségünk van arra, hogy megismerjünk eltérő célcsoportokat. Lehetőségünk van arra, megismerjünk eltérő véleményeket és viselkedéseket. Sőt: marketingesként feladatunk mindez. Mert akkor fogunk tudni jól dönteni, akkor fogunk tudni jó javaslatokat adni.

Amikor azt mondom, marketinges vagyok, akkor többek közt azt mondom: képes vagyok így gondolkodni. Képes vagyok beleélni magamat mások életébe, képes vagyok úgy látni, mint más emberek. Nem állítom, hogy egyet is értek velük. Azt sem állítom, hogy tetszik az, amit így kell csinálnom. De egy biztos: a sikerhez képesnek kell lennem ezt megtenni.

Amikor egy marketinges folyamatban részt veszek, akkor mindig is a cél ismeretében kell viselkednem. Tudnom kell tehát, mi az üzleti cél, mi a marketinges cél, mit várunk el ettől a folyamattól. Ehhez természetesen sok információra van szükségem, hiszen minden cég más, minden feladat más, még akkor is, ha kívülről hasonlónak látszik.

A cél ismerete után jön a célcsoport megismerése, és ebben segít a fent leírt képesség: az, hogy a célcsoport ismeretében már tudjam, mire is lehet szükség. Tudjam azt, milyen eszközökre van szükség, milyen stílus lesz a megfelelő, milyen módon kell az üzeneteket becsomagolni.

A marketinges munka egy része könnyen tanulható. Más része idővel és gyakorlással tanulható meg. De önmagában annak az ismerete, hogy hogyan működik a Google hirdetési rendszere, vagy milyen fő jellemzői vannak egy jó weboldalnak, nem tesz senkit marketingessé. Ezért érzem azt, hogy kevés jó marketinges van, és annál több jó végrehajtó, aki ért egy-egy szakterülethez. Fontos az ő munkájuk, szükséges az eszközismeretük, de szükségszerűen nem elég egy teljes folyamat menedzseléséhez. Az ő munkájuk is könnyebb, ha van olyan, aki mindent átlát. Nem kell ismernie az egyes eszközök minden részletét, de tudnia kell, mikor kell az adott eszköz, és az mire képes. Ez a fajta ember az én szememben a marketinges. Aki ezt átlátja, és képes menedzselni ez alapján a folyamatokat.

Marketingessé váláshoz ezért nem elég tanulni. Nem elég elvégezni pár tanfolyamot. De nem elég az sem, ha láttunk már kampányt közelről. Marketingessé akkor válunk, ha ismerjük a szakmai hátteret, van alap tudásunk, és ehhez szerzünk gyakorlatot. Akkor leszünk jó marketingesek.

Ezért fontos, hogy sem egy egyetem, sem egy képzés nem csinál senkiből marketingest. De megadják azt az alapot, amiből már marketinges lehet az ember.

És még egy dolog van, ami egy marketingesnek kötelező: a folyamatos tanulás. Annyira gyorsan és annyira sokat változik a világ, annyira változékony a fogyasztói viselkedés, és olyan mennyiségű új tapasztalatot is lehet szerezni, hogy a marketinges életének egy nem kis része az új dolgok megtanulása. Ha ez elmarad, akkor a tudás elavul, és már nem fogja tudni megismerni a teljes képet.

Mert fejlődni kell. A marketing alapvetően egy olyan szakma, amely folyamatosan változik. Csak győzzük követni...

Szólj hozzá!

Kenguru ugrásban

Címkék: google üzlet facebook

2021.02.19. péntek 10:52 Konrad

box-3849936_640.jpg

Ausztrália úgy döntött, hogy a hírszolgáltatóknak pénzt (is) kell kapniuk azoktól a platformoktól, amelyeken meg lehet osztani a híreiket. Ez ugye elsősorban a Google-t (Alphabet-et) és a Facebook-ot érinti. A két cég más-más irányba indult el: a Google elkezdett egyezkedni az érintett kiadókkal, a Facebook pedig blokkolta az érintett kiadók cikkeit.

Ausztráliai messze van, de az ottani döntés és a cégek reakciói az egész világon hírértékűek: vajon ez csak egy olyan egyedi, egyszeri törvény, mint az erszényes állatok, vagy sok más ország is átveszi? És ha sok ország átveszi, akkor mi lesz a "nagyok" stratégiája? Éppen ezért is érdekes az, hogy ki mit lépett. És persze azért is, mert így újra lehet kicsit beszélgetni arról, mi okozza elsősorban a problémát.

Sok olyan kérdés van, ami felmerül a fenti események kapcsán. Íme néhány, a teljesség igénye nélkül:

  • Közműnek számít-e a Facebook és a Google?
  • A kiadók által írt anyagok terjeszthetőek-e az interneten?
  • A kiadók által írt anyagok linkelhetőek-e az interneten?
  • A kiadók bevételének honnan kellene származnia?
  • Beleszólhat-e egy szolgáltató, mire használja a felhasználó a szolgáltatását?

És ezek a kérdések csak a felszínt birizgálják... Az alapvető, háttérben meghúzódó harc a régi és az új média között zajlik. A hagyományos kiadók még mindig visszasírják a XX. századot, annak üzleti modelljét, miközben az új média vállalatok finoman szólva szarnak az egészre, és azt mondják, ez már nem a múlt évezred, ébresztő, mások a szabályok. Csak közben a háttérben a bevételek átvándoroltak a régi médiából az új médiába. Mert a Google és a Facebook bevételei nem a semmiből teremtődtek, a régi médiától vettek el pénzt.

Azok a hirdetési bevételek, amelyek a Google-nél és a Facebook-nál megjelentek, jobbára a régi média platformjairól hiányoznak. Például a nyolcvanas években egy átlagos nem országos USA napilap fontos bevételi lába volt az apróhirdetések. Hasonlóan fontos bevételi láb volt a kisvállalkozások hirdetései. Amikor idehaza el akartam érni egy kisváros lakosságát, akkor a helyi-megyei lapban kellett hirdetnem, más út nem volt. Mára ez a háttérbe szorult, egy jól célzott Facebook kampánnyal elérek mindenkit, aki kell nekem.

A probléma az, hogy a régi média a bevételeiből finanszírozta a hírek gyártását, így a hírek is elkészültek, és bevételük is volt. Mára a bevétel egy jelentős része máshol van, de a híreket továbbra is elő kellene állítani. Nem beszélve arról, hogy a híreket továbbra is a régi média vállalataitól fogyasztjuk, vagy olyan internetes cégektől, amelyek hasonlóan működnek: híreket, cikkeket készítenek, amit olvasnak az emberek, és az olvasottságot igyekeznek pénzzé tenni előfizetéssel, reklámmal. Miközben ezek a hírek "éltetik"  valamilyen mértékben a Google-t és a Facebook-ot is. Konkrét hírkereső szolgáltatásokat is, de a Google kereső se lenne túl érdekes, ha a cikkekben nem keresne. A Facebook-on megosztott tartalmak is nem kis részben cikkek, amelyeket nem ők vagy a felhasználók írtak.

A fentiekből elvileg logikusan következik, hogy akkor talán vissza kéne juttatni pénzeket azoknak, akik készítik a híreket. A Google tett is ilyen lépéseket, a Google hirdetési rendszerének a része az AdSense, amely a bevételek megosztásával és hirdetési platform biztosításával ad megoldást erre. De a Facebook még próbálkozni sem próbálkozik, hogy ilyet tegyen. Vagyis a mostani két irányba lépés az ausztrál történésekre nem új dolog: mindkét cég folytatja azt, amit eddig.

Mégis fontos, mi fog most történni. Vajon a Google meg tud értelmesen állapodni a kiadókkal? Vajon a Facebook taktikája bejön, és az ausztrál kormány rántja hamarabb félre a kormányt (bocsánat)? Mert ez példa lehet sok más országnak is. A franciák már nagyon készülődnek, a németek se szeretik egyik céget se, és ha Európa bekeményít, az példa lehet másoknak is.

Előbb-utóbb megoldást kell találni a fenti helyzetre, az biztos. Most az ausztrálok léptek egy drasztikusat, és ez nem maradt szó nélkül. Azt hiszem, nagyon hamar ki fog derülni, mi lesz ezen a piacon az új szabály.

Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Vagy csak kibeszélnéd ezt a cikket? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

5 komment

Moderálás a közösségi médiában online beszélgetés ajánló

Címkék: onlinemarketing ajánló Klub

2021.02.18. csütörtök 10:04 Konrad

portrait-3757153_640.jpg

Január elején írtam arról, hogyan lehet moderálni a közösségi médiában. Nem fogom idemásolni az egész cikket, és a lényeget: ezeket a tanácsokat adtam, ezeket csinálhatjuk.

  • Megpróbálhatjuk meggyőzni a másik felet, hogy ne tegye azt, amit tesz.
  • Törölhetjük a nem tetsző véleményt.
  • Törölhetjük a nem tetsző személyt.
  • Elrejthetjük a kommentet.
  • Kikapcsolhatjuk a kommenteket.
  • Előzetesen moderálhatunk.
  • +1: mindenre válaszolunk

A cikkben részletesen is leírtam, ezek mit jelentenek, de most február 23-án délután 14 órától rászánunk a témára egy jó órányit. Olyanokkal fogok beszélgetni, akiknek a napi munkájuk a kommentek követése és moderálása valamilyen módon.

Azért is tartom fontosnak ezt a témát, mert a jó közösségi média stratégia egyik eleme a párbeszéd, ami viszont elsősorban a kommenteken keresztül jön létre. Így aztán kellenek a kommentek, de ha nincsenek moderálva, akkor az üzletileg több ok miatt is káros.

Tehát a jövőheti témánk a moderálás a közösségi médiában, a résztvevők pedig Gáspár Katalin, a Harmonet tulajdonosa, Bucsányi Mária, az Onlinemarketing.hu senior account menedzsere, Kovács Barbara, az Onlinemarketing.hu közösségi média menedzsere. A beszélgetést én vezetem.

A beszélgetés az Onlinemarketing Klub-ban, annak a zárt Facebook csoportjában lesz. A részvételhez be kell lépni a klubba, ha még nem vagy tag. Várunk kedden!

Szólj hozzá!

Megújult a domain.hu

Címkék: onlinemarketing üzlet

2021.02.17. szerda 09:42 Konrad

domain.jpg

Ez most egy meglepődött és örömködő poszt: megújult a domain.hu!

A "régi internet" utolsó működő bástyája volt ez az oldal: semmi reszponzivitás, semmi modern design, úgy nézett ki, ahogy azt ember megteremtette valamikor úgy 2003. körül... Jó, persze, kisebb változások voltak, de azért nagyon érett már ez a teljesen új megjelenés.

Pedig alapvetően egy fontos oldalról van szó, igaz, számos funkciója elérhető másokon keresztül is. Ugye a legfontosabb kérdés, amiért az ember a domain.hu-t nézi, az, hogy egy számomra fontos cím elérhető-e még. És ezt azért a domain bejegyző cégek is meg tudják mutatni.

Persze legalább ilyen fontos a lejáró domainek várólistája, és a meghirdetett, bejegyzés alatt álló nevek is. Plusz ha bármilyen jogi jellegű problémánk volna .hu domainnel, akkor is itt kell elkezdeni a nézelődést: itt érhető el a vitarendezés is, meg persze itt lehet megnézni a szabályokat is.

Ami nem változott, az a captcha. Továbbra sem sikerül elsőre eltalálnom, és bár én bevallottan captcha-vak vagyok, örültem volna egy egyszerűbb ellenőrzésnek is.

De megújult, és végre mobilról is egyszerű használni. A hivatalos hír és az új funkciók listája itt érhető el, az pedig külön jutalom, hogy a legfontosabb keresés már a címlapról is elérhető.

Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Vagy csak kibeszélnéd ezt a cikket? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Clubhouse - ahova be akarsz kerülni!?

Címkék: közösség

2021.02.16. kedd 10:05 Konrad

clubhouse-trophy-room-4709612_640.jpg

Új sztárja lett a közösségi médiának, ez pedig nem más, mint egy pár hónapos közösségi média alkalmazás: a Clubhouse. Aki kicsit jobban figyeli a híreket, az láthatja, hogy tele van ezzel a szolgáltatással, és nem is véletlenül. Decemberben indult, csak iPhone-ra érhető el, és alig 600 ezer felhasználója van. De akkor miért érdekes?

Mert bekerülni csak meghívásra lehet, és tele van celebekkel. Mert a platform eddig szokatlan módon csak hang alapú szobákat üzemeltet. Mert olyan hype lett körülötte, hogy tényleg mindenkit érdekel. Mert a vírus miatti karanténban egy szöveges, vagyis élő beszélgetés ismert vagy ismeretlen emberekkel visszaadja a közösségi élményt.

És mert a fentiek miatt kifejezetten elit közösség. Tahani Al-Jamil a The Good Place-ből persze ismerne benne mindenkit, ha nem egy pár évados sorozat egyik főszereplője lenne, de amúgy tényleg megvan arra az esély, hogy ismert emberekkel beszélgess. Hogy kikkel? Oprah, Aston Kutcher, a semmiből ki nem maradó Elon Musk, amerikai X-Faktor sztárok, musical énekesek (Hamilton, megvan?). De külön ízt ad az egésznek, hogy pár napig még Kínában is működött, természetesen cenzúra nélkül, és még az elnyomott ujgurok is tudták használni.

Egyébként maga a szolgáltatás értelemszerűen nem ad jelentős újdonságot, a lényeg a hangban van, és abban, hogy főleg egyfajta elit kezdte el használni. Ami kellőképpen érdekes ahhoz, hogy sokan ebbe az elitbe akarjanak tartozni...

Nem tudom, mennyire lesz ez a szolgáltatás tartós. Mennyire lesz hosszú távon független, megeszi-e valamelyik óriás, vagy bedarálják azzal, hogy egyszer csak majd megjelennek hangos szobák a Facebook-on vagy a YouTube-on. Láttunk már ilyet, mára például lassan a mosógépemen is vannak story funkció, és az öngyilkos bejegyzések is számos szolgáltatásban megjelentek a Snapchat sikere után. A trend látszik. A hype pörög, mi pedig pattogtassunk ki egy tál kukoricát, és nézzük a fotelból, ahogy az úri közönség tombol.

Függöny.

Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Vagy csak kibeszélnéd ezt a cikket? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

2 komment

Legyél kedves!

Címkék: onlinemarketing

2021.02.15. hétfő 09:54 Konrad

smiley-2979107_640.jpg

Ha szolgáltató vagy, akkor te szolgáltatsz. Ha terméket adsz el, az eladás pillanatában akkor is. Amikor előkészíted az eladást, akkor is. Szolgáltatsz, vagyis kiszolgálod mások igényeit.

Persze nem csak azért, mert ő kéri, hanem azért, mert ez neked is az érdeked. És minél jobban szolgáltatsz, annál elégedettebbek a vevőid. És minél elégedettebbek, annál szívesebben jönnek hozzád. Akkor is így van ez, ha éppen most egyedül vagy a piacon. Akkor is így van ez, ha te vagy a legolcsóbb. Ha a szolgáltatásod minősége nem megfelelő, akkor nem fognak téged szeretni, és amint lehetőségük van rá, nem hozzád jönnek.

De ha azt hallják, hogy jó veled dolgozni, szívesen jönnek hozzád. És ez már az elején kialakul: az első telefonbeszélgetés, az első üzenetváltás mind befolyásolják a rólad alkotott képet.

Ha kollégákkal dolgozol, ha céged van és alkalmazottaid, akkor is így történik, annyi különbséggel, hogy már nemcsak magadra kell figyelni, hanem azokra is, akik tőled kapják a fizetést: ők is a cégedet képviselik, vagyis az ő viselkedésük egyben a te viselkedésed.

Néha úgy érzem, a fenti alapvető dolgokat nem tanultuk meg itt Közép-Európában, a rendszerváltás követően. Akik úgy mennek nyugatra vagy keletre, hogy az itthoni kiszolgálást szokták meg, hamar meglepődnek, hogy ezt lehet máshogy is csinálni: készségesen, kedvesen. De a jóba könnyű beleszokni, és nyugatról vagy keletről hazatérve érződik igazán, mennyire nem szolgáltatnak a szolgáltatók. Mintha kegy lenne az, hogy hajlandóak a vevővel foglalkozni. Mintha a vevő tenne szívességet, hogy nála költik el a pénzüket. 

Számos ilyen esetet látok és tapasztalok, és még többről hallok. Pedig valójában ez nem egy túl bonyolult dolog lenne, csak a gond az, hogy nemcsak a munkában vagyunk nyersek és - mondjuk ki - bunkók, hanem a magánéletben is. Keserű ország, de nemcsak ország, hanem térség ez. Mert ez nem tipikus magyar viselkedés, ez sokkal inkább tipikus közép-európai viselkedés.

Nem tudom, mikorra fog ez megváltozni, vagy meg fog-e egyáltalán változni. Egy biztos: egy nagyon triviális kiemelkedési lehetőség az, ha te normálisan viselkedsz. Ha valóban szolgáltatsz. Ha jól csinálod a dolgodat, máris jobb lehetsz, mint sok konkurens.

Ez persze nemcsak egyéni választás kérdése, mert nemcsak neked kell megváltozni, de a kollégáknak, beosztottaknak, munkatársaknak is. És eleinte nehéz, nehéz, mert meg kell tanulni kedvesnek lenni. Meg kell tanulni a másikat partnernek kezelni, nem ellenségnek vagy ellenfélnek. Meg kell tanulni együttműködni.

A mi társadalmunk nem együttműködő. Atomizált, mindenki egyéni boldogulást keres, nem számítunk a másikra igazán. A probléma tehát mélyebb, mint üzleti vagy gazdasági. De a változás csak akkor lesz, ha változni akarunk. És ennek egyik eszköze ez is lehet: legyél kedves a vevőiddel, legyél készséges a vásárlókkal, legyél barátságos, akkor is, ha csak ajánlatot kérnek.

Hidd el, ez olyan versenyelőny ebben az országban, ami sok-sok forint befektetésével ér fel. Próbáld meg. Már ma.

Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Vagy csak kibeszélnéd ezt a cikket? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

248 komment

Mennyit posztolj Facebook-on?

Címkék: facebook

2021.02.12. péntek 10:39 Konrad

fb_640.jpg

Vannak olyan kérdések, amelyek rendszeresen felmerülnek. Ezek mind olyanok, amelyek valamilyen praktikus, gyakorlati tanácsot kérnek, egyszerűek, de valahogy nem lehet rá triviális, jó választ adni. Ilyen kérdés ez is: hány posztot készítsünk a Facebook-on hetente?

Erre ugye nem lehet általános választ adni. Amíg nem lehet tudni, milyen a cég, milyen az ott dolgozók tudása, gyakorlata a közösségi médiában, amíg nem ismerjük az üzleti és marketing célokat, és még sok, adott esetben cég-specifikus dolgot, javasolni se nagyon tudunk.

Eleve ugye az első probléma, hogy elvileg a közösségi média azoknak való, akik tudnak és akarnak is kommunikálni. Sok cég nem tud, sok nem is akar. Mégis úgy gondolják, hogy "kell a Facebook", mert ezt látják, mert a konkurenciának, a havernak is van, mert adott esetben erre gondolják azt, hogy olcsó hirdetés. Így aztán lesz is Facebook, és olyankor jön ez a kérdés.

A másik nagy probléma az, hogy a cél ismerete nélkül nehéz bármit mondani. Elvileg ugye jobbára három féle marketing cél lehet: edukálás, márka vagy ismertség növelés, eladás. Gyakorlatilag a kisebb vállalkozásoknál egy fajta cél van: az eladás. A Facebook viszont nem minden esetben ideális hely az eladásra - igazából cégtől és terméktől függ, mennyire lesz jó. (Van olyan partnerünk, akinek a Facebook-on csinálunk nagy forgalmakat, és más felület nem működik, és van olyan partnerünk, akinek a Facebook-os hirdetés csak pénzégetés lenne, mégis tudunk forgalmat csinálni, csak nem ott.)

De a kérdés adott: mennyit posztoljunk a Facebook-on?

Ha ökölszabályt akarunk megfogalmazni, akkor az ez lehetne:

  • legalább hetente egyszer
  • ha lehet, hetente három alkalommal
  • ha van miről írni, akkor hetente 5-7 alkalommal

ha van oka, akkor akár naponta többször is, de ne lógjanak egymásra a posztok, minimum egy órát várjunk két bejegyzés megjelentetése között

Ezzel az ökölszabállyal az a baj, hogy nem beszél a posztok minőségéről. A heti 5-7 poszt egy webáruháznak nem sok: minden termékről lehet posztot készíteni, kirakjuk, "azt' jónapot". Csak lehet, az is elunja ezeket nézegetni, aki amúgy kíváncsi a cégre. Vagyis szar posztból sokat kár csinálni. Legyen inkább kevesebb, de azok legyenek hatásosak: használjunk jó képet vagy képeket, a szöveget gondoljuk végig, és mostanában azt látjuk, érdemes ezekre pénzt is fordítani. Napi 1000,- Ft elköltésével már tisztességes elérést is csinálhatunk.

Jó válasz tehát nincs, de ökölszabályt mégis tudtam adni. A megoldás pedig mindig kicsit egyedi lesz.

Facebook oldalt kezelsz, és néha elakadsz, lennének kérdéseid? Gyere, legyél tagja az Onlinemarketing Klubnak, segítünk!

Szólj hozzá!

Én így, te hogy vagy kreatív?

Címkék: kreatív

2021.02.11. csütörtök 10:21 Konrad

coffee-2608864_640.jpg

Nem tudsz mindig kreatív lenni. A munka egy része monoton, sok az olyan feladat, amikor egy terv alapján haladsz, amikor nem sok helye és ideje van a kreatív gondolkodásnak. Viszont van, amikor kreatívnak kell lenni, és nem megy. Ezer és egy oka lehet.

Lehetsz fáradt. Lehet, más problémák nyomasztanak. Vagy egyszerűen nem áll rá az agyad. Vagy nincs ré időd, szorít a határidő. A kreatív feladatmegoldás ötleteket kíván, valamilyen szinten újdonságokat. Ráadásul az a fajta kreatív feladat, amiben részünk van, általában valamilyen keretbe kell beleférjen. Hirdetésnél még sokszor a karakterszám is adott. De a téma, a megjelenés helye, a felhasználás helye szinte biztos, hogy meg van kötve.

Éppen ezért nemcsak ötlet kell, de rugalmasság és tapasztalat is.

Nem tudom, más hogyan dolgozik, de nekem a kreatív munkához idő kell. Olyan idő, amikor nem csinálok semmit. Az ilyen feladatok megoldása nálam (minimum) három lépésben történik. Először beleásom magam a feladatba: megnézem, mit kell csinálni, elolvasom a hozzá adott segítséget, utánaolvasok a témának, és így tovább. Vagyis tanulok, felkészülök. Aztán...

Várok. Látható dolgot nem csinálok, ha a határidő engedi, sokszor napokig. Nem is biztos, hogy bármit leírok. Hagyom, hogy dolgozzanak bennem az információk. És akkor van egy pont, amikor eljön a harmadik fázis.

Leülök, és leírom azt, ami kialakult. Ez a része már általában gyors, a munka talán legrövidebb része. Persze nem mindig, van, amikor ez a szakasz és tovább bontódik, először ötletelek, vázlatokat írok, esetleg tesztelem (akár másokon), hogy mi működik.

A kreatív feladatokhoz tehát kell az az idő, amit rá tudok fordítani. Amikor mások lehet, azt hiszik, semmit nem csinálok. Csak ülök, kikapcsolódok, merengek, olvasgatok, filmet nézek. De közben az agyam azért dolgozik.

Nálam ez így működik. Te hogyan oldod meg a kreatív feladatokat?

Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Zoom-Zoom óra

Címkék: oktatás zoom

2021.02.10. szerda 09:18 Konrad

digitization-5353007_640.jpg

Panaszkodtam már, hogy nem szeretem az online oktatást, mert személytelen, mert kevés a visszajelzés, mert a frontális oktatáshoz képest nagyon másra van szükség. Miután jól kipanaszkodtam magam, vettem egy nagy levegőt, és elmélyedtem a kérdésben: mit kellene most csinálni?

Szerencsére szembejött egy könyv: Dan Levy: Zoom tanterem, módszertani kézikönyv a hatékony digitális oktatáshoz Ráadásul pdf-ben, innen.

Elolvastam, végiggondoltam, és azóta tervezem, mit fogok belőle azonnal használni, mit később. Szerencsére van Zoom előfizetésem, így minden olyan funkciót ki tudok használni, ami ahhoz kell, hogy a könyvben leírt ötleteket megvalósítsam, így igazából a saját elképzeléseim, a saját ötleteim lehettek csak a korlátjai annak, mit kezdjek az ebből merített szokással.

És persze a már elkészült tananyagaim. Sok olyan képzést csinálok, ami részben vagy egészben már készen van, csak kis mértékben kell aktualizálni, a számokat frissíteni, a screenshotokat ahol kell lecserélni, de ennyi. Nos, ezek átírását, teljes átalakítását sem akartam, több ok miatt. Ebből csak az egyik, hogy aránytalanul sok idő lett volna...

Adott tehát egy frontális tananyag, sok jó ötlet, egy rendelkezésre álló technológia és én. Ma volt az első olyan egész napos oktatásom, ahol elkezdtem használni a megszerzett tudást. Nem az egészet, de egy részét mindenképpen.

Először is: a Zoom sokkal jobb, mint azt az ingyenes verzió mutatni engedi, és sokkal több, mint egy videó meeting szoftver. Ez egy oktatásra is felkészített szoftver, olyan beépített alkalmazásokkal, amelyek egy meetingen nem fognak előjönni, de tanításnál annál inkább. A teljes igénye nélkül íme néhány ezek közül:

  • beépített chat
  • beépített szavazás
  • hallgatóknak kiscsoportos szobák létrehozása
  • jelentkezés funkció
  • emoji használat

Ezek voltak azok, amelyek elsőre megfogtak, amelyek beindították a gondolataimat. Végül a kiscsoportos szobák kivételével használtam mindent - ezek a tapasztalataim:

A beépített szavazás nagyon jó. Kell előre dolgozni természetesen, de egyrészt olyan interakciót biztosít, amely láthatóan kicsit felrázza a hallgatóságot, másrészt tényleg hasznos eredményeket is adhat, nem beszélve arról, hogy ezek az eredmények később is feldolgozhatóak.

A jelentkezés funkciót nem használták. Nem azért, mert ne lettek volna kérdések, hanem azért, mert erre inkább a chat-et használták. Kérdeztek is menet közben folyamatosan, illetve az általam szóban feltett kérdésekre ott kaptam választ. A beépített emojik viszont nem működtek: egyrészt sokaknál nem jelent meg a menü (valószínűleg régebbi Zoom változat miatt), másrészt akiknél meg is jelentek, olyan hamar eltűntek a reakciók, hogy mire a későn ébredők is rányomtak valamire, el is tűntek.

Azt hiszem, majdnem egy év után ez volt az első olyan online tanítás, amikor azt éreztem, nem egyszerű rádióadást készítek, hanem valóban tanítok is. Volt interakció, voltak kérdések, tudtam kicsit alkalmazkodni a hallgatósághoz.

Amit nem csináltam: mivel közel harminc résztvevő volt, nem kapcsoltattam be a kamerát. Bár a módszertan szerint ez is kell, de két oka volt annak, hogy ezt nem csináltam, és én is kamera nélkül prezentáltam. Az egyik ok prózai: egyszerűen nem éreztem elég erősnek a jelenlegi gépemet arra, hogy gond nélkül megjelentsen mindent, működjön a két monitor, a felvétel... Jobb a biztonság. És idén új gépet kell vennem (hol van az új processzoros 16"-os Mac?).

A másik ok: ennyi hallgatót nem tudok úgy megjeleníteni a két monitoron, hogy lássam őket, lássam az előadást, a következő diát, a hallgatói listát (ahol kézzel kell lenémítanom azt, aki nem vette figyelembe a kérésem, hogy kikapcsolt mikrofonnal lépjen be) és a chat ablakot is. Ezen még dolgoznom kell: hogyan fog futni együtt minden? Talán kell majd egy harmadik monitor is??

De már ez is hatalmas fejlődés. Most kicsit nyugodtabban vágok neki ennek a félévnek és az egyetemi online óráknak.

Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Mert mit adott nekünk a Covid19?

Címkék: onlinemarketing üzlet

2021.02.09. kedd 08:33 Konrad

loading-bar-5521634_640.jpg

Sokak számár ismerős jelenet a Brian életéből az a rész, amikor az elégedetlenkedő zsidók, akik lázadást akarnak szítani a megszálló rómaiak ellen, elkezdik sorolni az okokat: Mert mit adtak nekünk a rómaiak? A jelenetben csak sorolják a pozitívumokat, amiket tőlük kaptak, miközben persze a fő probléma az elnyomás... A jelenet természetesen ettől a kettősségtől válik viccessé, és ez tette sok-sok mém alapanyagává is az elmúlt évtizedekben.

Most is valahogy ilyen érzésem van a Covid19 kapcsán. Ez egy alapvetően rossz dolog, ahogy az elnyomás is rossz volt a rómaiak által. Mégis hozott sok olyan pozitívumot, ami mellett kár lenne elmenni. Persze a járványhelyzet eleje óta szó van erről, én is írtam már ezzel kapcsolatban, de ahogy telik az idő, úgy válik egyre inkább világossá, mit adott - és mit vett el ez a helyzet.

Ahány emberrel, céggel beszélek, annyi féle választ kapok. Mindenki mást érez, attól függően, mennyire érintett a pozitív vagy a negatív dolgokban. De összességében mégis van néhány olyan pont, amelyben mindenki egyetért.

Ezek leginkább a következők:

Home office

Jó, hogy lépni kellett, és sokkal nagyobb szerepe lesz. De jó lenne, ha ehhez felnőnének a dolgozók és a cégek is - például hozzáállásban, elvárásokban és fizetésben is. Mert a home office például plusz költségeket jelent otthon, és megtakarítást az irodákban, így illene ezt valahol kompenzálni.

Online erősödése

Egyértelmű, hogy egyes cégeket ez segített ki a nagyon nagy bajból. És az is egyértelmű, hogy nem lehet egyik napról a másikra átállni onlinera. De fel fog jobban pörögni a fejlődés, és ahogy átvette a reklámtortában az online költés az első helyet már régebben, úgy előbb-utóbb az e-kereskedelemben is ki tud lépni a "kerekítési hiba" méretből.

Személyes kapcsolatok hiánya

Meg lehet lenni személyes kapcsolatok nélkül, de nagyon vacak. Lehet dolgozni így is, igen, nem lehetetlen az, hogy sok száz vagy ezer kilométerre legyünk egymástól, és közben intenzíven dolgozzunk, de egyértelműen rontja a hatékonyságot és a mentális állapotot is, ha közben nem tudunk személyesen emberekkel találkozni.

A karantén megoldás nem ugyanaz, mint az online megoldás

Ez legjobban az oktatásban derült ki, de sok home office megoldásában, és persze a törvényi szabályozásban is látszik: lehet online megoldásnak nevezni azt például, ami az állami oktatásban történik, de valójában ez karantén oktatás, és mint ilyen, nem is hatékony annyira, mint az online (a valódi online) oktatás lenne. És ugyanez történik a cégeknél is: jó az, ami van, mert működik, de lehetne sokkal jobb is.

Látható, hogy a Covid19 nem okozott nagy változásokat, de felgyorsított olyan folyamatokat, amik eddig is történtek, és lehetőséget adott embereknek és cégeknek arra, hogy kipróbáljanak olyan dolgokat, amelyek amúgy már a komfortzónájukon túl vannak. És ez alapvetően nem baj.

Jó esetben a Covid19 egy epizódja lesz ennek az időszaknak, és majd mint katalizátor is emlegetni fogjuk. Még nem látjuk, meddig tart ez a helyzet, de helyi szinten idén biztosan megszűnnek a korlátozások. Vagyis előbb-utóbb túl leszünk rajta, de nem változatlanul.

Mert mit adott nekünk a Covid19? Változást? Ugyan! Fejlődést? Ugyan! Akkor mit?

Ezt pontosan te magad fogod tudni megmondani. Mert mindenkinek mást. Nekünk például az Onlinemarketing Klubbot: Covid19 nélkül nem biztos, hogy elkészül 2020-ban...

Szólj hozzá!

Egy konverzió ára - és értéke

Címkék: onlinemarketing üzlet e-business ebusiness

2021.02.08. hétfő 10:07 Konrad

coins-1015125_640.jpg

Konverziónak nevezzük, amikor valamilyen kampánycélunk teljesül. Általában ez egy vásárlás szokott lenni egy webáruházban, de nem szükségszerűen csak a vásárlás lehet konverzió. Lehet konverzió egy hírlevélre történő feliratkozás, egy Facebook lájk, de akár az is, hogy az érdeklődő több, mint 3 percet eltöltött az oldalunkon. Tehát a konverziót mi magunk határozzuk meg.

Olyan esetekben, amikor az üzleti célunk a pénzkereset, vagyis egészen pontosan a hasznunk növelése, a konverziót mindig ehhez képest határozzuk meg. Vagyis a konverzió egy olyan esemény, amely közvetve vagy közvetlenül növeli a hasznunkat. Legegyszerűbben egy eladás, ugye.

Ilyen általános megközelítésben nagyon sokat lehet beszélni a konverzióról, de most a bejegyzés kedvéért ezt leszűkítem a vásárlásra: konverzió az, amikor a webáruházban a vevő kifizeti a vásárolt termékeket.

Azért szűkítettem le most erre, mert így könnyebben tudom megmutatni, mire figyeljünk, amikor a konverziót szeretnénk beárazni. De miért van erre szükség?

Amikor üzleti tervet készítünk, akkor kiszámoljuk, mennyi bevételünk lesz (mennyit szeretnénk elérni), ehhez milyen erőforrások kellenek, és ebből ki tudjuk azt is számítani, mennyit szeretnénk marketingre, azon belül reklámra fordítani. Így tudjuk ugye meghatározni a tervezett költségvetést. Ahhoz, hogy ez kellően pontos legyen, tudnunk kell, mennyibe is kerül egy konverzió, vagyis egy eladás. Ezért kell tehát beáraznunk a konverziót: ez alapján tudunk mérni, tervezni.

Mondok egy példát: ha tudjuk, hogy 100 látogatóból átlagosan négyen vásárolnak, és tudjuk, hogy a 100 látogató ára, vagyis az a pénz, ami a 100 látogató eléréséhez kell 10.000,- Ft, akkor ebből ki tudjuk azt számolni, hogy a négy vásárló ára 10.000,- Ft, egy vásárló ára tehát 2500,- Ft volt. Természetese ez átlag: lehet, hogy bizonyos esetekben több, máskor kevesebb ez az ár, de átlagosan ennyi.

A kérdés az, megér-e nekünk ennyit egy vásárló?

Viszonylag könnyű rávágni, hogy attól függ, mennyi egy átlagos kosárérték, és azon mennyi a nálunk maradó pénz - ebből ki lehet számolni. Webáruház esetében a bevételünk a forgalomtól függ, valamint attól, mennyiért vesszük az árut és mennyi az egyéb költségünk. Most nettóban számolok végig, de vegyük figyelembe, hogy a bevételeket és a kiadásokat is mindig ugyanúgy számoljuk, vagyis vagy mindenhol számoljunk nettót, vagy ha nálunk nem számít az áfa, mert mondjuk alanyi adómentesek vagyunk, akkor mindenhol a bruttóval számolunk. Ha csináltunk egymillió forint forgalmat, és ezt 100 vásárlás hozta, akkor egy vásárlás átlagosan 10.000,- Ft volt, vagyis ennyi az átlagos kosárméretünk. Ha a költségünk az egymillió forint bevétel mellett erre időszakra - reklámdíjakkal és az áru beszerzési árával együtt - egy millió forint alatt van, akkor kerestünk (vagyis hasznunk keletkezett). Ha több a költség, akkor viszont veszteséget termeltünk.

Az első esetben örülünk, és ha tudjuk tartani ezt szintet (vagyis az átlagos kosárértéket, bevételt, hasznot stb.), akkor már most hátradőlhetünk, fenntartható a boltunk. De ha veszteségünk van, akkor zárjunk be?

Nos, nem szükségszerűen. Itt jön képbe az, hogy pontosan mivel foglalkozunk, mit adunk el, és ebből következően egy másik fontos kérdés: mennyire valószínű, hogy egy vásárló újra fog nálunk vásárolni? És ha valószínű, akkor hány alkalommal? És az újravásárlásra ösztönzés nekünk mennyibe kerül?

Mert lehet, rövid távon a matek azt eredményezi, hogy drága a 2500,- Ft-os, fent kiszámolt konverzió. Nem éri meg ennyiért eladni. Ilyenkor vagy csökkentjük a költségeket, vagy növelni próbáljuk a konverziós arányt, vagyis valahogy azt akarjuk elérni, hogy vagy kevesebb legyen ez a 2500,- Ft, vagy mégis beleférjünk ennyivel a költségekbe.

De érdemes még egy dolgon elgondolkodnunk, és ez a konverziónak nem az ára, hanem az értéke. Vajon aki vevő volt nálunk, az legközelebb mennyiért lesz vevő? Ha megadta az email címét, és küldhetünk neki direkt emailt, akkor abból vásáról? Az újravásárló olcsóbb lesz? Mert könnyen lehet, hogy igen. Vagyis mi történik?

2500,- Ft-ért nem egy eladást (konverziót) kaptunk, hanem egy vevőt. Egy olyan vevőt, aki visszatérő. És lehet, a második-harmadik vásárlása már nem 2500,- Ft lesz, hanem sokkal kevesebb, mondjuk 500,- Ft. Így például három vásárlás költsége már nem 2500,- x 3, vagyis 7500,-, hanem csak 2500,- + 2x 500,-, vagyis 3500,- Ft lesz. És ezzel a költséggel már sokkal szebben mutathat a matek.

Egy konverzió ára tehát annyi, amennyibe egy eladás kerül. De egy konverzió értéke több: az adott vevő egész életútja beleszámít. Optimális esetben egy konverzió sokkal többet ér, mint az a pénz, amit kifizetünk érte.

Beszélgetnél erről, tanácsot kérnél? Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Blog hazabeszélő

Címkék: blog onlinemarketing gépház

2021.02.05. péntek 10:07 Konrad

bloghu.jpg

Amikor elkezdtem ezt a blogot írni, 2005-ben, még a Freeblogot használtam, mert az volt az egyedüli olyan általános blogszolgáltatás, amely könnyen elérhető volt. Aztán 2005. végén elindult nem publikus bétában a Blog.hu, amire meghívott Blumi, a Blog.hu akkori tulajdonosa tesztelni. Áthoztam az összes korábbi posztot, és azóta a Blog.hu-n vagyok, miközben persze szépen felépült a cégünk, az Onlinemarketing.hu is, saját weboldallal. De a blog maradt itt, aminek több oka is van.

Az egyik legfontosabb az a plusz figyelem, amit a Blog.hu a mai napig tud biztosítani. Ez részben a Blog.hu címlapot, részben az Index.hu címlapot, illetve az azon történő megjelenést jelenti. Az elmúlt hónapokban is számos bejegyzésem kikerült ezekre a felületekre, ami plusz olvasót hoz, és ez egy olyan blog esetében, ami részben az ismertségem erősítésére és növelésére is való, nem hátrány.

A másik ok az a Blog.hu beágyazottsága: az ide kikerülő bejegyzések nagyon gyorsan jó helyezést tudnak elérni a Google keresőben, és a Blog.hu ismertsége önmagában elég erős ahhoz, hogy elfogadott legyen az itt történő blogolás.

Ezek a külső tényezők, de van néhány saját ok is.

Ezek egyike az, hogy ez a blog az enyém. Volt a múltban néhány vendégszerző, de ez akkor sem az Onlinemarketing.hu Kft. céges blogja, hanem Berényi Konrád online marketing blogja. Megmarad az a szabadságom, hogy írjak olyan témákról, amik nem szükségszerűen kapcsolódnak a cégünk munkájához, és megmarad az a lehetőségem, hogy lazább szövegeket írjak. Ugyanakkor egyértelműen van kapcsolat a blog és a cég között - itt is megjelenik a cég, és a cég weboldalán is kiemelt megjelenést kap a blog.

Egy másik saját ok pedig a múlt: 15 év posztjait kommentekkel, képekkel nagyon nagy munka lenne átvinni egy új helyre. Ez nem ér nekem annyit, hogy babráljak vele.

De ezeknek az előnyöknek van persze ára is.

Az egyik ára az, hogy ez a felület nem az enyém. Nem csinálhatok azt itt, amit akarok, hiszen vannak a blog.hu-nak szabályai, és bármikor elvehetik, törölhetik a blogomat, vagy akár be is zárhatják a Blog.hu-t (ahogy bezárt a Freeblog vagy a Blogter). Éppen ezért időnként készítek egy biztonsági mentést az egész blogról - de nem minden poszt után, így azért ez nem egy tökéletes védelem.

A másik ára pedig a reklámok. Bár évekkel korábban különleges blog voltam, és nem jelentek meg itt reklámok, de ez elmúlt, és a címlapra kerülés ára az, hogy a Blog.hu reklámokat jelenít meg a blogomon. Amit ráadásul nem tudok befolyásolni.

Így aztán könnyen lehet, éppen ennek a bejegyzésnek az olvasása közben is látsz olyan reklámot, amely valamelyik konkurenciám hirdetése. Vagy olyan reklámot, amit én mondjuk etikai okokból nem engednék ki. Mert ez a fajta megjelenési hely ezzel is jár. Erre sincs ráhatásom.

Mégis, összességében egyelőre megéri ide írni. A felületet megszoktam, szeretem, itt van az elmúlt bő 15 éves múlt, és ezt ismerik a látogatók is. De ha ma kezdeném, már nem itt kezdeném. Üzletileg sokkal jobban megéri saját domain alatt felépíteni egy saját blogmotoron az olyan blogot, ami elsősorban B2B célú. Így bár kevesebb lenne a látogatóm, de az relevánsabb lenne.

Éppen ezért terveztem cikkmegjelenéseket is az Onlinemarketing Klubba. A jövőben ott is rendszeresen fogok publikálni anyagokat, igaz, azt csak a tagok láthatják majd. De itt sem hagyom abba az írást, mert ennek is van üzleti haszna is.

És mert szeretek blogot írni.

Szólj hozzá!

A mindent mérés hazugsága

Címkék: onlinemarketing

2021.02.04. csütörtök 09:43 Konrad

binary-1254484_640.png

Az az elterjedt nézet, hogy az internet azért is nagyon jó felület, mert itt mindent lehet mérni. És tény, más kommunikációs eszközökhöz képest sokkal több adatunk is van, amikből sokkal pontosabban tudunk tervezni, sokkal hatékonyabb kampányokat tudunk futtatni.

De az egyáltalán nem igaz, hogy mindent tudunk mérni és mindent mérünk is. Amikor tanítom az internetes méréseket, akkor össze is szoktam szedni, hogy miért nem áll rendelkezésünkre minden adat. Érdemes ezt áttekinteni, hogy lássuk, milyen korlátai vannak az online mérésnek.

Alapvetően három részre lehet szedni az okokat, amiért egy adatot nem kapunk meg, ezek az alábbiak:

  • technológia
  • törvényi szabályozás
  • más valaki nem adja oda

Mindhárom ok fontos, és mindhárommal találkozunk nap mint nap.

A technológiai ok sokféle. Egyrészt nem lehet mindent mérni - például azt, hogy egy számítógépet hányan használnak, úgy, hogy nem csinálnak saját felhasználókat. Vagy azt, amikor egy felhasználó több eszközt is használ. Vannak becslések, vannak olyan mérési megoldások, amelyek valamilyen szolgáltatás használatával (pl. Google) próbálják ezeket a helyzeteket mérni, de értelemszerűen ez sosem lesz 100%-ig pontos.

Szintén technológiai ok, ha a felhasználó vagy az adott eszköz, szoftver akadályozza a mérést. Ilyenkor az történik, hogy a mérésre használt megoldás nem működik, esetleg téves eredményt ad. Ilyen eset az, ha valaki hirdetésblokkolót használ és ezzel tiltja a mérést végző kódokat is. Van erre is megoldás természetesen, de egyrészt ez nem annyira elterjedt, másrészt sokszor csak a tiltás ténye derül ki, de a letiltott adatokat természetesen nem lehet megkapni.

A törvényi szabályozás is fontos korlát. Például a kötelező süti (cookie) engedélyeztetés, ha helyesen van elkészítve, arra is lehetőséget ad, hogy a felhasználó ne adja át az adatait. De törvényi szabályozás miatt nem lehet sok esetben bizonyos adatokat elkérni vagy tárolni. A GDPR és az egyéb törvények is megfogják tehát a kezünket.

Végül a harmadik ok az, amivel akkor szembesülünk, amikor valamilyen különleges adatra van szükségünk. Ha a Facebook-on van egy oldalunk, akkor rengeteg adatot kapunk az oldalunk lájkolóiról, az aktív felhasználókról, a posztokról... És még több dolog az, amit nem kapunk meg. Miközben a Facebook rengeteg adatot tud, csak egy keveset oszt meg velünk. Például nincs arról információnk, milyen keresztolvasottsága vagy keresztlájkoltsága van két oldalnak - még akkor sem, ha mindkét oldalt mi kezeljük. És ez csak egy a számos olyan kérdésből, amire a technológia adott, a törvény nem szabályozza, de a szolgáltató nem ad választ. Természetesen ez nemcsak a Facebook sajátja - sőt, a Facebook különösen sok adatot ad át nekünk.

Látható tehát, hogy az interneten nem tudunk mindent mérni, akkor sem, ha arra amúgy elvi lehetőség van, és sok esetben még ez sem adott. Ettől függetlenül természetesen továbbra is igaz: sokkal több adatból dolgozhatunk, mint bármely más kommunikációs csatornán, de ne essünk abba a csapdába, hogy azt gondoljuk: itt aztán tényleg minden adat a rendelkezésünkre áll.

Segítség kell az adatok értelmezésében? Nem tudod jól beállítani a méréseidet? Erről is tudunk beszélgetni az Onlinemarketing Klubban!

Szólj hozzá!

Váratlanul

Címkék: kreatív

2021.02.03. szerda 09:33 Konrad

war-ship-146209_640.png

- Pénzt vagy életet!
- Életet!

Így kezdődik Rejtő Jenő: A megkerült cirkáló című regénye. 

Egy ideges útonálló.
Egy rezignált áldozat.
(Katonaság, néptelenség.)
Idő: pénz.

Egy ilyen felütéssel azonnal odafigyelünk erre a regényre. Felkelti az érdeklődést, egyben váratlanul érint és alapvetően meghökkent. Ez is a célja: egy ilyen kezdés után már egy emelkedett hangulatba kerülünk.

Amikor tanítottak arra, hogyan kell nyilvánosan szerepelni, beszédet tartani, akkor ez volt az egyik legfontosabb lecke, amit megismertem: legyen olyan a kezdés, amely karakteres, amire fölfigyelnek, amivel megkapod a szükséges kezdőlökést, hogy utána a közönséggel együtt legyél.

Ezt a fajta tudást aztán tovább tudtam vinni a kommunikációban is. Azóta (és ennek már 30 éve) minden egyes általam megírt anyag elején kell gondolkozzak a legtöbbet. Mert egy jó felütéssel már megteremtem az egész írásnak a környezetet, egy jó felütéssel már félig meg is írtam a cikket.

Amikor online kommunikálunk, akkor pontosan annyi figyelmet fogunk kapni, amennyire érdekesek vagyunk. Hiába hasznos az, amit el akarunk mondani, ha egyébként nem sikerül jól becsomagolnunk. Ha nem vagyunk elég érdekesek, akkor nem lesz mindenki kíváncsi ránk azok közül, akiknek szólnánk. Az tehát, hogy egy ilyen felütéssel indulunk, nem az író öncélú játéka a szavakkal, hanem a figyelemfelkeltés eszköze.

Igaz ez a filmekre is. Egy rövid kis videó is úgy lesz a legkönnyebben felkapott, ha az eleje érdekes, ha az eleje furcsa, megdöbbentő, szokatlan vagy váratlan. Ha más. Ezért van az egyébként, hogy érdemes a Facebook-on mindig képet is rakni a szövegek mellé: a kép az első benyomás, a kép az első üzenet, amit megkap az olvasó.

Legyen ez tehát egy olyan szabály, amelyet tartsunk be: írjunk úgy, hogy már a felütésre felkapja a fejét az olvasó. Így lesz nagyobb esélyünk arra, hogy aztán végig is olvassák, amit alkottunk.

Szólj hozzá!

A közös élmények

Címkék: onlinemarketing közösség közösségi média

2021.02.02. kedd 10:05 Konrad

meteorak.jpg

A kommunikáció az alapja annak, amit a marketingben csinálunk. Azzal próbáljuk megváltoztatni az emberek véleményét, viselkedését, hogy valamit közlünk velük valamilyen csatornán. A marketing persze sok részből áll, elég csak a klasszikus 4P modellt megnézni, de a mindennapokban egyértelműen a kommunikáció az, amit biztosan használunk.

A kommunikáció elméletéről rengeteg anyag érhető el, és most nem is célom ezen végigmenni, egy dologról szeretnék csak beszélni: a közös élmények.

A közös élmények olyan átélt események, amelyek a kommunikációban résztvevők számára ismertek. Ez nagyon sok minden lehet, akár egy film, egy koncert, egy könyv - bármi, amit mindenki ismer. Az összetartozó csoportoknak mindig vannak közös élményeik, ez is lehet az egyik csoportképző eszköz, vagy az egy csoportba tartozás miatt alakulnak ezek ki.

De az iskolázottság, a szocializáció, a kulturális környezet is közös élmény. A vallás tipikusan közös élményeket ad, így olyan emberekkel kerül a hívő egy közösségbe, akik mind rendelkeznek közös élményekkel: a vallás tanításával. De vallásos közös élmény például a karácsony vagy a húsvét is, elég csak elmenni egy alapvetően más vallású országba, hogy kiderüljön, ami nekünk természetes, az számukra ismeretlen vagy furcsa.

A közös élmények tehát vannak és elérhetőek. A közös élmények egyben a kommunikációt is segíthetik, ezek egyszerűsítik, sokszor színesítik a folyamatot. Nem kell hosszan magyarázni egy helyzetet, elég egy fotót felmutatni, és mindenki tudja, miről van szó. Nem kell bonyolult folyamatokat leírni, ha van mire hivatkoznunk. Például a szerelemhez a vörös szívet kötjük, így Valentin-napkor elég kirakni egy vörös szívet, hogy mindenki tudja mire utalunk.

A kommunikációban a közös élmények mint hivatkozási alapok szerepelnek. Egy marketinges blogon használhatok marketinges kifejezéseket, nem kell különösebben megmagyaráznom, hiszen a közös élmény a marketing tudás. Egy űrhajózással foglalkozó blogon már nem fogok marketinges rövidítésekkel találkozni (pl. PPC), de az űrhajózással kapcsolatosakkal viszont igen (pl. ISS), és az olvasóknak nem kell majd megmagyaráznom, hogy ez mit jelent (amúgy International Space Station, vagyis a Nemzetközi Űrállomás).

Amikor megfogalmazzuk az üzeneteinket, akkor azt mindig a célcsoportok ismeretében tesszük meg. És ilyenkor - sokszor akaratlanul - élünk is azzal az eszközzel, amit a közös élmények adnak, vagyis utalunk valamire, amit aztán nem magyarázunk meg, hiszen a célcsoportunk úgyis tudja.

De arra nagyon kell figyelni, hogy valóban olyan módon egyszerűsítsük a kommunikációnkat, valóban olyan példát hozzunk, amit a befogadó fél ismer. És ez azért is nagyon fontos, mert úgy látom, a legnagyobb különbség a generációk közt pont a közös élményekből fakad.

Miközben amikor én felnőttem, nagyjából mindenki ugyanazokat a tévéműsorokat nézte, így a generációm egésze ismerte is azokat, a nálam egy-két generációval fiatalabbak már más műsorok nőttek fel. Mások a zenei élményeink, más könyveket olvastunk. Így más tartalommal lehet hatást is elérni. Ugyanakkor a ma felnövő fiatalok már máshogy szereznek közös élményeket. A Z generációban például sokszor több a közös élmény generáción belül országoktól vagy akár kontinensektől függetlenül, mint az együtt élő más generációkkal. Nem beszélve arról, hogy mára generációkon belül is sokkal fragmentáltabbak a közös élmények...

A közös élmények nagyon jól működnek akkor, ha egy jól meghatározható csoportot akarunk megszólítani, de akkor is, ha tömegeket akarunk elérni. Csak arra kell figyelni, hogy valóban közösek legyenek ezek az élmények.

Az internet, a közösségi média megteremti az új közös élményeket. Egy mém, egy cikk, egy rövid videó mind ilyenné válik, és okosan használható is a kommunikációs mindennapokban. Érdemes is ezzel élni, hiszen így élőbb lesz az üzenetünk, és sokkal több érzelmi töltettel fog rendelkezni. Márpedig ettől válik majd érdekessé.

Ismerjük meg tehát a célcsoportjainkat ilyen oldalról is. Keressük meg a közös élményeket!

Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Mekkora legyen a havi reklámköltés?

Címkék: onlinemarketing kampány üzlet

2021.02.01. hétfő 09:53 Konrad

ft_640.jpg

A hozzánk beérkező árajánlatkérések egy része nemcsak azt kérdezi, mennyibe kerül a mi munkánk, hanem azt is, hogy mennyi pénzt kellene elkölteni hirdetésre. Ez az a kérdés, amire nagyon nehéz úgy jó választ adni, hogy nem ismerjük az árajánlatkérő céget, a célokat, a piaci helyzetüket. És mégis kell valamit mondani, hiszen e nélkül az ajánlat nem lenne teljes.

A probléma, vagyis annak meghatározása, hogy mennyi pénzt kellene elkölteni, kifejezetten összetett, miközben egy tök egyszerű választ kell rá adnunk. Az ajánlatkérő úgy gondolja, hogy ezt mi úgyis tudjuk, hiszen számos cégnek dolgozunk, ő azt honnan tudná, hiszen nem ismeri a hirdetési eszközöket, ezért is keres bennünket.

Sok olyan módszert ismerünk, amely segíthet meghatározni azt, mennyi pénzből érdemes reklámozni. Ezeknek mind egy közös pontjuk van: az első lépés az, hogy megismerjük az üzleti célokat. Az üzleti céloknál számszerű célokat kell ahhoz hallanunk, hogy tudjunk számolni, és sokszor már itt elakadunk: az érdeklődő nem fogalmazott meg ilyet (jó esetben), vagy teljesen irreális célt fogalmaz meg.

Egy másik fontos kérdésünk pedig az, hogy az általa forgalmazott termékek, szolgáltatások mekkora arányban "bírják el" a költségeket. Vagyis mennyi a haszon egy eladott terméken, illetve ebből mennyi fordítható reklámra. Talán nem is annyira furcsa módon ez a kérdés nehezebb, mint a számszerűsített cél: sok vállalkozás nem tud erre pontos választ adni.

Márpedig ha a fenti két kérdésre nem kapunk választ, akkor nem fogunk tudni jó és direkt az adott vállalkozásra szabott árat adni. És lássuk be: mindkét kérdés olyan, amelyet egy árajánlatkéréskor nem szükségszerűen válaszolnak meg, akkor sem, ha tudják a választ.

Hogyan adjunk akkor becslést, mekkora reklámköltéssel induljon egy cég?

Első lépésben el kell mondanunk, hogy a reklámköltést maximum 3 hónapra - az együttműködésünk első három hónapjára - becsüljük, és ennyi idő alatt már ki fog derülni, pontosan mire lesz ez elég. Második lépésben pedig legalább a piacot meg kell ismernünk, vagyis tudnunk kell, mit árusít a cég, és az árszínvonala hol helyezkedik el a konkurenciákhoz vagy a helyettesítő termékekhez képest. Ezeknek az ismeretében már tudunk számokat mondani, ami szükségszerűen nem lesz pontos, de indulásra használható.

Végül természetesen elég sok tapasztalatunk is van, amely legalább abban segít, mi az a minimális összeg, amit hirdetésre kell ahhoz fordítani, hogy legyen valami eredmény. A feladatok egyik jelentős része termékeladás. Mivel azt látjuk, hogy itt szokott a legtöbbször ez a kérdés felmerülni, így az ilyen esetekre osztok meg most két javaslatot, íme:

  • Napi 2.000,- Ft (áfa) - ez az az összeg, ami alatt nem érdemes elkezdeni kampányolni, ha a megjelenési helye a hirdetéseknek vagy a Google Ads vagy a Facebook. Ennyit minimum költeni kell, különben nem lesz arra lehetőség, hogy optimalizáljuk a kampányokat. Ez ugye havi kb. 60.000,- Ft + áfa
  • Napi 5.000,- Ft (+áfa) - ez az összeg, amit minimum ajánlunk hirdetésre. Ebből az összegből már több kampány is futhat párhuzamosan, és lehet kisebb plusz akciókat is futtatni. Ez havi kb. 150.000,- Ft + áfa

Befejezésül még egy tipp, ami annyira régi, hogy már 10+ éve is volt erről tapasztalatunk: ha webáruházunk vagy egyéb webes értékesítésünk van, és a termékkörünk olyan, hogy a készletek nem korlátosak, akkor használjunk felfelé nyitott költségvetést. Ez azt jelenti, hogy meghatározott hirdetési összegekkel indulunk, de amennyiben a megrendelések ebből jönnek, és fedezik a reklámdíjat, akkor bátran emeljük folyamatosan a költségvetést. Addig emelhetjük a költségvetést, amíg a hasznunk nagyobb mértékben nő, mint a reklámköltésünk. Volt olyan ügyfelünk, ahol az első hónapban még csak 50.000,- Ft volt a reklámköltés, fél év múlva már közel egy millió forint. Mert megérte neki.

Természetesen minden cég más, sőt, minden üzleti cél más. Nem lehet olyan választ adni a reklámköltéses kérdésre, ami mindenki számára igaz lesz, de mások tapasztalata megismerhető, megosztható. Mi az Onlinemarketing Klubban a tagoknak abban is segítünk, hogy közösen megválaszoljuk az ilyen jellegű kérdéseket, és abban is, hogy ha kell, validáljuk az elképzeléseket. Ezért is érdemes klubtagnak lenni.

Szólj hozzá!



süti beállítások módosítása