Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

MUNKA!

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (544) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (228) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) ebusiness (102) ekormányzat (3) előadás (21) email marketing (39) érdekes (204) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (144) fórum (6) gépház (93) gerillamarketing (10) google (110) hiba (102) hírek (36) humor (31) iab (4) index (31) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (73) jog (30) kampány (360) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) közösség (212) kreatív (110) kutatás (97) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (22) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1144) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (56) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (22) sem (200) seo (49) smo (47) spam (31) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (320) szakcikk (6) szövegírás (29) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (65) telefon (3) turizmus online (5) twitter (4) üzlet (266) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (239) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Jogi kérdések

Címkék: onlinemarketing érdekes vírusmarketing jog email marketing

2006.03.24. péntek 09:48 Konrad

Egy ismerősöm tette fel az alábbi ravasz kérdést:

Vajon jogszerű-e a vírusmarketing a hazai interneten?

Az egyszerű kérdésre nem tudok egyértelmű választ adni. Miért is?

Egyrészt, mint kiderült,

van olyan álláspont, miszerint a valódi feladót kell nézni, akinek érdekében áll a hirdetés közzététele.

Másrészt felmerült, hogy a levelek továbbküldésével általában annak illetve azoknak az e-mail címe is továbbküldésre kerül, akitől a levelet kaptuk. Igaz, ennek nincs köze a reklámhoz, de maga a továbbküldés megvalósítja a személyes adat(ok) harmadik fél számára történő átadását...

Aztán feltett egy másik ravasz kérdést is:

A webes mailszolgáltatók lábjegyzetbe reklámot tesznek, a címzett pedig ezt megkapja, akár még a feladó tudtán kívül is. Ez jogszerű?

Azt válaszoltam, hogy az ingyenes mailre való regisztrációkor ezt engedélyezem. Erre ő:

Igen, de egy feladó user nem engedélyezheti a címzettnek érkező reklámot.

Hoppá! Erre mit lehet mondani?

Végül egy olyan felvetés, amire már válaszolni sem tudtam:

A törvény egyértelműen azt mondja, hogy személyes adat megadásához nem lehet kötni plusz szolgáltatás nyújtását. És hány olyan helyet látsz, ahol regisztrációhoz kötik bizonyos funkciók elérését?

És valóban... nem keveset.

Vajon a piaci szereplők tudják azt, hogy a törvény mit ír? Tisztában vannak ezekkel a felvetésekkel? És a törvényhozók?

Persze van egy kialakult status quo, de az a veszély fennáll, hogy valaki - akár csak a konkurencia lejáratása miatt is - elkezd kukacoskodni és elkezdi feljelentgetni a portálokat, hirdetőket. Ez pedig nagyon nem lenne jó, hiszen még kicsi és törékeny ez a piac, márpedig egy ilyen eseménysorozat csak rossz visszhangot kelteni és ezzel elriasztana sok hirdetőt és befektetőt.

Azért kíváncsi lennék, ki mit gondol a fentiekről.

A kérdések felvetéséért pedig külön köszönet Kulcsár Zoltánnak.

 

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr977916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mustar 2006.03.24. 14:36:35

Bár nem ismerem a törvényt, de:
"A törvény egyértelműen azt mondja, hogy személyes adat megadásához nem lehet kötni plusz szolgáltatás nyújtását. És hány olyan helyet látsz, ahol regisztrációhoz kötik bizonyos funkciók elérését?"

Szolgáltatás nyújtását, vagy plusz szolgáltatás nyújtását? Mert teszemazt egy webmail rendszeren (mondjuk freemail) az adatok megadása nélkül egyáltalán nem kapsz szolgáltatást.

Lábjegyzet:
Szétválasztanám azt a két esetét, amikor a feladó előre tudja a reklám szövegét, ill. amikor nem.
Ha nem - az baj.
De ha igen.. Tegyük fel veszel egy cardex üdvözlőlapot, azon mindig van cardex logó. Ez nyilván reklám - de elmarasztalja ezért valaki akár a cardexet, akár a magyar postát?

sessy 2006.03.24. 14:53:18

A dolog elég egyszerű.

1. A vírus marketing legális, itt a klasszikus "kinek érdekében" és "ki hirdet" kérdés irreleváns, hiszen nem polgári jogviszony alapján küldik tovább az emberek a leveleket.
"van olyan álláspont, miszerint a valódi feladót kell nézni, akinek érdekében áll a hirdetés közzététele." -- ez butaság, nem kell nézni, éppen az a VM-ben a pláne, hogy nem kéri, hogy küldj bármit is. Pont.

2. "Igen, de egy feladó user nem engedélyezheti a címzettnek érkező reklámot."

Nem is kell engedélyezni. Ez nem spam, hanem egy felhasználó->felhasználó közti kommunikáció, ami egyben reklámhordozó. Reklámozni pedig alapértelmezés szerint bárhogy szabad. (kivéve pl. a spam, de ez nem az)

3. "A törvény egyértelműen azt mondja, hogy személyes adat megadásához nem lehet kötni plusz szolgáltatás nyújtását."

Ilyet nem ír magyar jogszabály, ezt valaki kitalálta. Igenis lehet kötni. Személyes adatot lehet venni az érintettől.

jónapot

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2006.03.24. 15:15:36

Köszi, köszi, és várom az újabb felvetéseket, továbbítom Zolinak, meglátjuk, mint mond rá. Ő a jogász, én marketinges vagyok...

Zoli · http://ppos.hu 2006.03.24. 15:53:33

1. Virus marketing esetében az a kérdés, hogy az Eker. tv. értelmező rendelkezése között megtalálható magánjellegű közlés definícióba belefér-e, avagy sem. Ha azt mondjuk belefér, annak csak egy veszélye van: a cégek fiktív magánszemélyek nevében küldik az e-maileket...
További megszorítás, ha az adott ismerősi e-mail név@domain jellegű, mert akkor személyes adat, és az Avtv. szerint ez csak a címzett hozzájárulásával lenne kezelhető. És hogy valakinek az e-mail címét megkapjuk, hogy írjunk neki levelet, nem azt jelenti, hogy a továbbküldözgetős e-mailek és a vm anyagok fogadásához is hozzájárult.
És itt elsősorban nema küldd el ezt a cikket az ismerősödnek esetre gondolok, hanem a küldd tovább ezt a fantasztikus lehetőséget 10 ismerősödnek esetre...

2. Reklámozni a neten csak az Eker. tv. keretei között szabad. Minden további kérdés csak ezt elfogadva merülhet fel.

3. Az Eker. tv. 13/A. § (8) bezedés szerint: "Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás nyújtása nem tehető függővé az igénybe vevőnek valamely (1)-(3) bekezdésében nem említett célból történő adatkezeléshez való hozzájárulásától, amennyiben az adott szolgáltatás más szolgáltatótól nem vehető igénybe."

De emellett az adatvédelmi biztos gyakorlata is következetes, miszerint előnyök adását a személyes adatok kezeléséhez való hozzájáruláshoz általában nem lehet kötni.

Zoli · http://ppos.hu 2006.03.24. 15:55:09

mustar, a netes reklámra, az ekereskedelmre szigorúbb szabályok vonatkoznak, mint a többire. Ezért kaphatsz szórólapokat korlátlanul a postaládádba, de nem kaphatsz az e-mailedre.

Roscos 2006.07.20. 17:21:02

Most, hogy Sztahahov javította az e-mail marketinges taget, megláttam ezt a bejegyzést és meg mondom őszintén nagyon örülök neki, mert ebben szereztem "némi jártasságot", ami lehet, hogy segíthet konszenzusra jutni. (igaz, nem vagyok jogász, "csak" marketinges :-)

Az Eker. tv. 13/A. § nem találom, pedig 3-4 forrást is megnéztem. A 13 § arról szól, hogy mit és hogyan kell közölni a sértettel, ha már a jogsértés bekövetkezett. Meg tudnád adni a pontos hivatkozást, mert nekem is új az idézeted, de nagyon kíváncsi lennék réá! Előre is köszi!

A vírus marketingről:
Ez ügyben külön konzultáción voltam az adatvédelmi hivatalban és a következő megegyezés született:
A vírus marketing engedélyezett, ha - és ez a lényeg - a cég csak biztosítja a lehetőséget, de nem teszi kötelezővé. Ha kötelezővé teszi a regisztrációnál, akkor az nem jogszerű, hiszen jogsértő tevékenységre kéri a cég a regisztrálót: publikálja egy másik személy személyes adatát annak beleegyezése nélkül. (persze, itt is lehet játszani, de ha szó szerint vesszük a törvényt, akkor egyértelmű, hogy ez nem legális így). Ha opcionális, ergo a regisztráció után továbbküldhet i az ajánlatot ismerőseinek, akkor oké, de itt is van pár kötelezettsége a cégnek: fel kell tünteni, ki az ajánló, mikor tette az ajánlást, kinek, és tájékoztatni kell a fogadó személyt arról, hogy egyszer kap csak ilyen levelet. Na, és itt a következő csavar: mi van, ha az e-mail címét 2 személy is felhasználja ajánlásra és 2 ajánlást kap? Erre született az a konszenzus, hogy az akció ideje alatt, de max. 6 hónapig le kell tárolni az e-mail címet és a cégnek gondoskodnia kell arról, hogy figyelje, küldött-e már ajánlást a rendszerén keresztül az illető címre. De mindezeket ki kell írni a vírus marketinget alkalmazó weboldalra, azaz a teljes körű tájékoztatást biztosítani kell!!!

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2006.07.20. 20:12:09

Roscos, köszi az infókat. Azért van pár megjegyzésem.
A jogi akármit majd Zoli fogja tudni megmondani, szólok neki, nézzen ide.
De amit a vírusmarketingről írtál, az fogalmi tévedés. Az igazi vírusmarketingnél ugyanis a cég nem ismeri az e-mail címeket, hiszen nem ő küldi ki! Ő csak elindítja, és aztán a felhasználók egymásnak küldözgetik.
Ez a fajta dolog az ajánló küldése (pl. cikké), amit viszont tudtommal a legtöbb helyen tök anonim kezelnek, semmit nem jegyeznek meg.
Tehát ez a vírusos dologra nem válasz.

Roscos · http://www.schober.hu 2006.07.22. 13:00:48

Sajnos nem érthetek Veled egyet. Nem azon múlik a vírusmarketing, mint eszköz mibenléte, hogy a cég ismeri-e az e-mail címet, vagy sem. A lényeg a metóduson van. Cikkajánlónál nincs min jogilag vitatkozni, csak akkor, ha a küldést a cég végzi, és marketing tartalommal is felruházza az amúgy egyszerű üzenetet. Ha csak egy "mailto:email" parancs csücsül a kódban, akkor semmi extra. Nem ez az érdekes része a dolognak :-)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2006.07.22. 13:13:34

Nézd, itt a vírus marketing szó leírása után olyan dolgok vannak, ami nem vírusmarketing.

Mondok példát. Készítek egy képet, ami vicces rárakom a blog URL-jét, és elküldöm neked. Magánlevélben. Ezt továbbküldöd 3-4 ismerősödnek, szintén magánlevélben. Ők is elküldik - mert vicces a kép - egyenként 2-4 embernek. Ebben a folyamatban én, mint indító, egy darab e-mail címet ismerek - a tiédet. A többiről semmit nem tudok.

Ez a vírus.

De ebben nekem hol kéne és milyen e-mail címeket megőrizni?

Roscos · http://www.schober.hu 2006.07.22. 14:56:49

Amit írtál az IS vírusmarketing és az IS, amit én írtam, de leírom részletesebben: van egy e-mail hírleveled, amiben van egy link, hogy "Ajánld a hírlevelet ismerősödnek!". A továbbküldés a weben történik, és mivel automatikusan,ezért biztosítani kell, hogy egy címzett csak egyszer kapja meg. Ehhez kell tárolni egy bizonyos ideig a címeket. Egyébként a Te általad leírt esetben is visszakerülhet hozzád a levél: ilyenkor letárolásról beszélünk, mert ott a visszajött levél a levelezödben ca. 200 e-mail címmel? Amúgy a vírusmarketingnek rengeteg fajtája van, mint tudjuk.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2006.07.22. 15:00:14

Amit te írsz, azt én nem nevezem vírusnak... Minden olyan, amire hatással lehetek, azaz az én serverem vagy levelezőm közreműködésével történik, reklámlevélküldés, és szerintem az vonatkozik rá, ami ezt szabályozza.
A vírusnál a lényeg pont a szabályozatlan terjedés. Persze ezt lehet befolyásolni és sokmindent lehet is mérni.
Az én vírusreklám fogalmam tehát szűkebb :-)

Török Pál 2008.11.01. 21:16:29

Élet társammal romlott a kapcsolat. Egy közös családi házba lakunk. szeretném megosztani, ami gyakorlatilag lehetséges. Ö semmire sem hajlandó, eladni ,és megosztani sem.nekem minden megfelelne.
Mit tegyek?
Köszönöm a segítséget.