Rendszeresen visszatérő kérdés, hogyan lehet lehet a blogot bevonni a hirdetések piacára. Mert az egy dolog, hogy valahol oldalt, alul, felül, akárhol elhelyezek egy bannert vagy szöveges linket - ez nem több, mint a szokásos hirdetési megoldások.
Az igazi kérdés az, hogy miképpen lehet magában a blog szövegben, a postban, azaz a bejegyzésben reklámozni? Hiszen a bloggerek nem szívesen adják el magukat ennyire, de mégha el is adnák: egy ilyen kampány megszervezése iszonyúan időigényes, rengeteg embert meg kell keresni, ugyanakkor egyenként kis mennyiségű megjelenéseket kifizetni nem egyszerű.
Kelt hívta fel a figyelmemet egy zseniális húzásra: a maczot nevű cég arra buzdítja a blogolókat, hogy írjanak róluk és regisztráljanak be hozzájuk. Cserébe licenceket oszt ki a tagok között.
Zseniális húzás! Egyrészt felkerültek vele a digg.com címlapra (ami azért sokkal nehezebb, mint nálunk felkerülni a Linkterre vagy az Internetmédiára), másrészt - és ettől zseniális - kaptak egy nagyon jó adatbázist. A regisztrált felhasználókról ugyanis elmondhatjuk, hogy:
-
érdekli őket a maczot
-
írnak blogot valamilyen rendszerességgel
-
hajlandóak némi ellenszolgáltatásért cserébe reklámozni
-
és már használják is a cég legalább egy termékét, hiszen kaptak licencet.
Nagyon jó ötlet ez a megoldás, hiszen nemcsak egy egyszeri akcióra jó, hanem a későbbiekben is használható hálózathoz jutunk!
Más kérdés, hogy ez nálunk használható-e. Doransky a Flickr és az iwiw kapcsán ezt írja:
Ha egy szolgáltatással kapcsolatban megjelenő híreknek valódi hírértéke van, az óriási lehetőség minden vállalkozásnak.A kérdés már csak az, hogy itthon van-e ennek alapja. A hazai blogszféra tagolt és nagyon ritkás, a bloggerek meggyőzése nem feltételnül segít elérni a megfelelő célközönséget.
Ezt olyan valaki írja, aki érdekelt abban, hogy a blogszférát jó színben lássák a hirdetők, hiszen köze van a Blogterhez. Ezért is érdekes a fenti megjegyzés, ezért van súlya. Én azért vitatkoznék vele. Úgy látom, hogy a hazai blogszférában benne van sok ősi internetező, akik egyben véleményvezérek is, így amit leírnak, annak nagyobb a hatása, mint amit a puszta látogatási számok mutatnak. Tehát bizonyos esetekben igenis használhatóak a hazai blogok reklámra. A bizonyos eset persze erőssen reklám és célcsoportfüggő.
Doranskynak abban viszont teljesen igaza van, hogy ritkás és széttagolt a hazai blogszféra: van pár nagy blogszolgáltató, sok kisebb, és sokan írnak saját domainen blogot. Nincs még igazi nagy blogring, nincsenek még igazi, látogatott és a blogok ismertségére is ható tartalomgyűjtő oldalak (a jelenlegiek elég vérszegények).
De éppen ezért a blog még nem tömegmédia, a blog még egy "btl a btl-ben": olyan megjelenési hely, ahol nagyon célzott és nagyon kreatív megjelenésekkel érdemes operálni.
A fenti példám pedig éppen egy ilyen megoldás.
Utolsó kommentek