Egyebkent nagyon erdekes, hogy mindketten, amikor kimondtam a marketing szot, furcsan neztek ram. Az egyikuk azt kerdezte, hogy mennyibe fog ez kerulni, a masik pedig, hogy volt nala egy-ket marketinges, aki x100 ezer forintert megmarketingelte volna a ceget.
Ismerős nem? Én meg azzal jövök majd, hogy költs pénzt... Hát hülye vagyok én? Mit ugrálok itt Gyurcsány csomaggal a hátunk mögött, nyögvenyelős évkezdéssel előttünk, és a karácsony miatt már most üres pénztárcával a zsebünkben?
Pedig az internetes stratégiánk része az, hogy jövőre hogyan (és mit) hirdetünk az interneten. És kb. mennyiért!
Nem fogok ebben az írásban jolly joker tanácsokat adni arra, hogyan nézzen ki egy tetszőleges vállalkozás hirdetési stratégiája jövőre. Nem fogok, mert meggyőződésem, hogy ilyen tanács nem létezik. Ez nem sütirecept, hogy egy bögre liszt, meg egy bögre margarin, meg egy bögre cukor, meg ilyesmi, be a sütőbe, aztán mi leszünk a karácsonyi buli sztárjai. Minden cégnek egyedileg kell végiggondolni azokat a lépéseket, amikből kialakul egy komplett stratégia és azt lebontva azok a lépések, amik a 2007. évi hirdetési terv névre hallgatnak.
Lássuk a kezdő kérdéseket!
Mi a célunk
Alapvetően két csoportba lehet a célokat rakni: azonnal akarunk pénzt vagy csak valamivel később. Marketingre lefordítva:
- értékesítést akarunk támogatni
- brandet építünk.
Egyébként ez nem egyszerű döntés. Érdemes ezen elmélázni, hiszen egy erős brand hosszú távon több pénzt hozhat, mint a csak a termékeket erősítő hirdetések. De ha csak a brand épül, és az eladások elmaradnak, akkor meg éhen halunk.
Egyébként javaslom, egy hibát már most ne kövessünk el: ne a weboldalunk forgalmával kapcsolatos választ adjunk! Néhány százezer forintból tudok hatalmas forgalmakat csinálni, de ettől még egyáltalán nem biztos, hogy nőnek az eladásaink! Ugyanakkor ha pont azt a tíz embert sikerül odavinni, akik rendelnek is (és sokkal többet nem is), akkor bizony minimális forgalom mellett szép profitot termeltünk.
Kik a célcsoportunk
Na, erre szoktam a legjobb válaszokat kapni!
- A vevőink!
- Mindenki!
- Mittudomén, akinek kell.
Ezek mind rossz válaszok!
A jó válasz vagy olyan, ami demográfiára épül (azaz hol lakik, hány éves, férfi, nő, stb.) vagy viselkedésre épül (szereti a focit, pizzát szokott rendelni hetente kétszer, hobbija a hímzés stb.). Azaz beazonosíthatóvá teszi!
Hogyan lehet kitalálni, mi a célcsoportunk? Nézzük meg, eddig ki volt a vevőnk / ügyfelünk! Ha van CRM rendszerünk, akkor abból ki tudjuk szedni. Ha nincs, akkor is van, csak nem így hívjuk. A kereskedőkkel, üzletkötőkkel kell leülni beszélgetni. Ha mi magunk vagyunk az üzletkötők, akkor össze kell írni, mit tudunk azokról, akik a pénzt hozzák.
Tehát határozzuk meg a célcsoportunkat.
Tudjuk-e, mit akarunk hirdetni
Elsőre talán sokan rávágják: hülye kérdés, hát magunkat! Pedig nem. A célmeghatározásnál eldöntöttük, mi lesz a hirdetés célja, most ebből kiindulva a körülbelüli tartalmat kell eldönteni.
Az a jó válasz erre, hogy nem. Pontosabban: még nem. Mert jön még két kérdés, ami után majd magától tudni fogjuk, mit hirdessünk. Persze feltételezve, hogy a legelső kérdésre - a célra - már válaszoltunk.
Vannak-e kiemelt időszakok az évben
Vagyis amikor sokat adunk el. Például Húsvét. Vagy a nyár. Vagy karácsony. Ezt tisztázzuk, és döntsük el, mire koncentrálunk. Találjunk ki idevágó akciót, üzenetet, olyat, ami a célunkat segíti. Előre tudjuk, mikorra kell felkészülnünk!
Mennyi pénzünk van erre az egészre
Lesz még szó külön a költségekről, itt most csak azt kell látnunk, mekkora nagyságrendet tudunk / akarunk az interneten elkölteni. Döntsük ezt el idén!
Meg akarjuk-e mi magunk csinálni
Mármint a stratégiát és a végrehajtást! Haa igen, akkor kezdjünk neki most! De ha nem, akkor még símán ráérünk keresni egy céget, tanácsadót vagy ügynökséget, aki segít. Segít megtervezni, segít további kérdéseket feltenni, segít megtalálni a válaszokat.
Ha mégis mi csináljuk, akkor legyünk körültekintőek. A hirdetések elmaradása bizony olyan, mintha elfelejtenénk kinyitni az üzlet ajtaját...
A kérdések és válaszok után
Ha a fentiekre tudunk válaszolni, akkor szedjük elő a hozzárendelhető eszközöket. Döntsük el, kb. hol (milyen jellegű oldalakon pl.), hogyan (banner, link, PR cikk stb.) és mikor fogunk hirdetni.
Konkrét ajánlásokat most direkt nem írok. Pont azért, amit a bejegyzés elején is írtam: nincs egyedüli üdvözítő megoldás. Mindenki más, és más vezeti el a sikerhez. Mégha kívülről ez nem mindig látszik. Mégha vannak, akik dobozban adják a marketinget. Mert egy dolgot nem lehet megúszni: a gondolkodást. Ezt ne feledjük!
Utolsó kommentek