Miközben a letöltésgyártó oldalakon gyakorlatilag akármennyi hirdetést meg tudunk jelentetni, az értékes helyek rendre betelnek az évvégi reklámdömpingben. Sokszor fordult már elő, hogy a fontos, jó vagy éppen csak divatos helyeken (Startlap címlap, Index Gazdaság rovat stb.) bizonyos időszakokra már nem lehet semmilyen hirdetést venni. Persze ilyenkor mindig lehet trükközni: van annyi pénz, amennyiért kinő egy kis box vagy egy a link a "semmiből". Jó ez a portálnak (plusz bevétel), jó az ügynökségnek (teljesülhet a terv), a felhasználónak/olvasónak tökmindegy (nem tud vele mit kezdeni), a hirdető pedig ma még örül a megjelenésnek és az elérésnek, hatékonyságot nem mér.
De van egy terület, ahol sokkal korlátosabb ez a növekedés, mégpedig a kattintás alapú hirdetések sora. Ha abból indulunk ki, hogy volt tegnap például 200 millió oldalletöltés a Webaudit által mért oldalakon, és mondjuk minden második letöltést olyan oldal hoz(na), ahol ott van az Etarget, akkor 0,5%-os átlag átkattintási aránnyal számolva ez bizony 500 ezer kattintást jelenthetne egy napra.
A valós szám ennél persze kisebb, bár nem ismerem. De induljunk ki ebből az 500 ezerből, mint elvi lehetőségből. Ez azt jelenti, hogy a tegnapi 2,8 millió egyedi felhasználóból kb. minden hatodik ember egyszer kattintott. Tegyük fel, hogy ez igaz.
Az 500 ezer kattintás viszont valójában nem annyira sok! 1000 kattintás átlagos ára 20 ezer forint, azaz ha van 500 olyan cég, amelyik szeretne napi 1000 kattintást, akkor máris elkelt a kapacitás. Ezek nem annyira hatalmas számok, hogy egy-két év alatt elérhetetlenek lennének!
A helyzet persze ennél rosszabb: a legtöbb hirdető értékes helyeken, azaz releváns tartalom mellett akar megjelenni. Márpedig ebből kevesebb van. Egyszerűen nem jelenik meg elégszer a hirdetés ahhoz, hogy a kívánt napi 1000 vagy több kattintás teljesüljön. Ez persze azt eredményezi, hogy elindulnak felfelé a kattintások árai. De a konkurensek egymásra licitálása nem hoz több kattintást összességében, mindössze annyi történik, hogy többet költenek ugyanannyi kattintásért.
Ez az egész nem futurisztikus képzelgés. A decemberi időszakban bizonyos területeken olyan mértékű hirdetés dömping volt, hogy egyes kulcsszavak ára felment ezer forint fölé is. Értsd: egy kattintás mondjuk 1200 Ft + áfa!
És most konverzióról, azaz arról, hogy az ennyiért érkező látogató mit csinált az oldalunkon, nem is beszéltünk.
December egyes időszakjaiban egyszerűen betelt az Etargetes kapacitás.
Ez két dolgot vetít előre: ahogy népszerűsödik a PPC, azaz a kattintás alapú reklám, úgy fog drágábbá válni és lesz egyre fontosabb a jó kampánymenedzsment (napi figyelés, új kulcsszavak, több hirdetés egyszerre stb.).
Másrészt az Etargetnek bővülnie kell. Mert lehet, gyorsabban fog nőni a piac, mint a hirdetési kapacitás!
Utolsó kommentek