A címe: Web 2.0 üzleti modelljei, az alcíme: Reklámok a blogokon és a közösségi oldalakon (blogteres szponzorált blogok, indexes normál banneres blogok, freeblogos önkéntes banneres kísérlet, Adsense és magyar verziói, E-Target, stb) a holnap utáni beszélgetésnek a Web 2.2 Symposiumon, amiben én is részt veszek. Érdekes a téma, és szerintem több felől is meg lehet közelíteni. Ha ugyanis web 2.0 és reklám, akkor semmiképpen nem mehetünk el a pénz nélküli megoldások mellett sem.
(Szerencsés helyzetben vagyok, ugyanis írtam már korábban a pénz nélküli és a pénzes megoldásokról is, így aztán most magamat fogom linkelni és idézni.)
A Web 2.0 egyik tömör definíciószerűsége a közösségi internet, a közösségi megoldások. Márpedig ha a web 2.0 a közösségi tartalom, akkor az erre épülő online reklámot nevezhetjük akár Ad 2.0-nak is. Erről írtam Online reklám 2.0 címmel korábban.
Olyan megoldások vannak itt, amik a közösségi viselkedés mellett jórészt ingyenesek. Mint ilyenek, persze nem igazán üzleti modellek, de a működéshez elengedhetetlen felhasználókat bizony el lehet ilyen módon érni!
De mi van akkor, ha pénzt is szeretnénk költeni / keresni? Milyen megoldások léteznek?
Tavaly októberben összeszedtem pár megoldást blogos hirdetésekről, blogreklámról. Azóta sokat nem változott a helyzet, így ez még mindig aktuális, érdemes végignézni.
A fentieknél kevés szó esik a közösségi oldalakon történő reklámról, lehetőségekről. Érdemes ezt is megemlíteni, márcsak azért is, hogy teljesen legyen a kép.
A szolgáltatás fenntartójának természetesen érdeke a reklámbevétel: szoftverfejlesztés, számítógéppark, internetkapcsolat - mind pénzbe kerül, valamiből fedezni kell. Ráadásul ha valaki úgy vette a (már befutott vagy majdnem befutott) szolgáltatást, akkor a vételi árat is illik kitermelni.
De hirdetőként miért érdemes használni a közösségi oldalt? Egyáltalán érdemes-e?
A legfontosabb pozitívum a regisztrációból következik: lehet célozni a hirdetést. Nemre, korra, településre mindenképpen. Ez nagyon előnyös, ha pl. csak 18 év fölött érhetünk el embereket (pl. alkohol), ha területre célzunk (pl. Szentendre), de akkor is, ha csak símán "meg van mondva": célcsoport 18-25, nagyváros és Budapest.
De vajon kellően hatékony-e a megjelenés? Igaz lehet az, hogy minél közelebb van a hirdetés tartalma a viselkedési mintákhoz, annál jobb? Azaz pl. érdemes-e bulizóhelyet reklámozni, amikor elvileg a hétvégi esték eltöltéséről üzengetnek a felhasználók? Én eddig úgy tapasztaltam, hogy nem rosszabbak de nem is sokkal jobbak a közösségi oldalak, mint a hagyományosak. Van aki megosztaná más irányú tapasztalatait?
Felhasználóként persze akár zavarhatnak is a reklámok. De az is lehet, hogy én magam akarok reklámozni. Ezt pont a közösségi oldalaknál sok ügyes trükkel meg is tehetem. De vajon jó ez az üzemeltetőnek? Jó ez a pénzért hirdetőknek?
Vagy egyszerűen a szolgáltatás része, a felhasználói viselkedés eleme a belső hirdetés?
Innentől jórészt kérdéseim vannak. De talán lesz alkalom válaszokat is kapni ezekre, vagy a mi beszélgetésünkben vagy másokban. Meglátjuk. Ha lesznek válaszaim, akkor okosan megosztom a blogon. Ha ti adtok válaszokat kommentben, azt is.
Kalandra fel!
Utolsó kommentek