Érdekes dolog jogszabály tervezetet olvasni, még viccesebbek a változás előterjesztések. Most éppen a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (bizony, Kóka és co.) egyik tervezete került a kezembe.
Címe hosszú és keveset mondó: Az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslatról. Főleg, mert a változások egy része nem a kereskedelmet, hanem a reklámot érinti. Nézzük, mit is javasol a GKM megváltoztatni!
De előtte egy fontos megjegyzés: ez az anyag még nem törvény, még igazából nem is tervezet, hanem a GKM javaslata, ami most kerül vitára. Tehát egyrészt lehetnek eltérések, másrészt ad absurdum bele is lehet még szólni. És akkor nézzük, mik is a spam-ügyileg érintett javaslatok:
(1) E törvény alkalmazásában elektronikus hirdetés bármely információs társadalommal összefüggő szolgáltatás, illetve elektronikus hírközlő eszköz útján tett bármely közlés, amelynek célja az alábbi célok egyike:
a) közvetve vagy közvetlenül népszerűsítsen egy vállalkozást, szervezetet, kereskedelmi, ipari vagy kézműipari tevékenységet folytató vagy szabályozott szakmát gyakorló személyt, annak áruját, szolgáltatását, tevékenységét,
b) társadalmi cél megvalósításához kapcsolódó tájékoztatás.
(2) Elektronikus hirdetésnek minősülnek az olyan közlések is, amelyek célja egyedül a 14. § (2) bekezdésben megfogalmazott hozzájárulás kérése.
(3) Önmagában nem minősül elektronikus hirdetésnek
a) a vállalkozás, szervezet vagy személy tevékenységéhez közvetlen hozzáférést lehetővé tevő információ közlése, különösen a domain név vagy az elektronikus levelezési cím,
b) a vállalkozás, szervezet vagy személy árujára, szolgáltatására vagy arculatára vonatkozó, a vállalkozástól, szervezettől vagy személytől független közlés, különösen abban az esetben, ha a közlés anyagi ellenszolgáltatás nélkül történik.
Most ha jól értem, akkor ez alapján az történne, hogy küldhetek kéretlen levelet, ha annak tartalma mindössze egy domain név. Vagy félreértek valamit? Viszont kimondja végre: az engedélykérés is spam!
Ez viszont fontos, mik is azok az adatok, amiket tárolni kell:
(5) Az elektronikus hirdető, az elektronikus hirdetési szolgáltató és az elektronikus hirdetés közzétevője a (2) bekezdés szerinti hozzájáruló nyilatkozatokkal összefüggésben az alábbi nyilvántartást köteles vezetni:
a) hozzájárulást adó személy neve;
b) ha a hozzájárulást elektronikus levélben adták meg, az elektronikus levél feladójának levelezési címe,
c) elektronikus levélben megadott hozzájárulás esetén a hozzájárulást tartalmazó elektronikus levél feladójának levelezési címén kívüli fejmezők, egyéb elektronikus úton tett közlés esetén a hozzájárulás elküldésével vagy fogadásával kapcsolatos, magában a közlésben foglalt esetleges forgalmi adatok;
d) a hozzájárulást tartalmazó közlés elküldésének, fogadásának vagy átvételének időpontja.
De mi van akkor, ha valaki árut rendelt tőlünk? Küldhetünk reklámot neki később? Íme, ezt is szabályozni szándékoznak:
(9) Ha az elektronikus hirdető az igénybe vevő elektronikus levelezés, vagy azzal egyenértékű kommunikációs eszköz alkalmazása céljából használt elektronikus kapcsolattartó adataihoz egy termék vagy szolgáltatás értékesítése során jut hozzá, ugyanez az elektronikus hirdető felhasználhatja ezeket az adatokat saját hasonló termékeinek vagy szolgáltatásainak hirdetésére. Az elektronikus hirdető ez esetben köteles biztosítani, hogy az igénybe vevő az elektronikus hirdetés megküldését ingyenesen, egyszerűen és korlátozás, indokolás nélkül megtilthassa. A megtiltás lehetőségére egyértelműen és feltűnő módon fel kell hívni az igénybe vevő figyelmét mind a kapcsolattartói adatok gyűjtésekor, mind a későbbiekben, az egyes elektronikus hirdetések megküldésekor.
A tervezet sem fogalmaz meg sajnos konkrét büntetési tételeket, csak ezt a gumiszabályt:
(2) Az elektronikus kereskedelmi bírság összegét az eset összes körülményeire, így különösen a fogyasztók érdekei sérelmének körére, súlyára, a jogsértő állapot időtartamára, a jogsértő magatartás ismételt jellegére - tekintettel kell meghatározni. A bírság többszörös jogsértés esetén ismételten is kiszabható.
Végül a spam bejelentés módja is pontosításra kerülne:
16/C. § (1) Az elektronikus hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti eljárás kérelemre indul, ha a 14. §-ban és a 14/A. §-ban foglaltak megsértése valakinek a jogát vagy jogos érdekét sérti. A kérelmet a hatóság által rendszeresített űrlapon kell benyújtani. Ha az igények önálló érvényesítése a sérelmet szenvedett fogyasztók számára tekintettel nem lenne célravezető, az eljárás megindítására a fogyasztói érdekképviseletet ellátó közigazgatási szervek és társadalmi szervezetek is jogosultak. A Hatóság az elektronikus hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti eljárást hivatalból jogosult megindítani, ha az eljárásra okot adó tényt maga észleli.
Azaz lesz űrlap(!) és a hatóságnak magának is eljárást kell indítania, ha ezt elfogadják.
Érdekes változás tervek. A tervezet egyébként szabályozza az elektronikus kereskedelmet is, erre később visszatérek.
Végül egy megjegyzés: a dokumentum felsorolja, kiknek küldik meg a tervezetet. A civil szervezetek közt vannak internetben érdekeltek, de egy valamit nem találtam: a Magyar Reklámszövetséget... És akik viszont véleményt mondhatnak civil szervezetek: Magyar Áruküldők Egyesülete, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége – Kereskedelmi és Szolgáltató szekció, Országos Kereskedelmi Szövetség, Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal, Informatikai Érdekegyeztető Fórum, Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete, Magyar Tartalomipari Szövetség, Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért, Informatikai Vállalkozások Szövetsége. Meg persze egy csomó kormányzati szervezet (rengeteg van... nem csoda, hogy drága a közigazgatás).
Szóval itt van nekünk jó kis rágcsálnivaló tervezet. Ha elfogadják, akkor a várható hatálybalépés 2008. janár 1. lesz. Meglátjuk. Összességében nem tartom rossznak.
Utolsó kommentek