Abban az évben, a Rémek Uralma alatt az emberek egy titokzatos könyvről suttogtak, amelyben csodálatos dolgok vannak a Szabadságról és különös történetek olyan emberekrõl, akik meg merték próbálni a kijelöletlen Másik Utat.Megmondom őszintén kiemelt figyelemmel és várakozással készültem a tavaszi Web 2 Symposiumra. A két korábbi konferenci számomra fontos volt: az első volt az igazi kiugrási lehetőség nekem, amikor az üzleti blogokról tarthattam előadást, míg a másodikban egy olyan kerekasztal beszélgetésben vehettem részt, amely sok tekintetben is érdekes és hasznos volt. Így elfogult vagyok, és részben elkötelezett is. Annyira elkötelezett, hogy nehezen tudom érzelmek nélkül megfogalmazni az idei rendezvényről a gondolataimat. Azért megpróbálom.
(...)a tolvaj és a Helytartó értetlenül álltak a szarvasbőrbe öltöztetett lapok fölött. Segítségül hívták a Robotokat, ám azok csak tehetetlenül nyikorogtak. Ezután betették a könyvet a Nagyon Okos Gépbe, de az is csak annyit felelt : "Nincs a memóriában".
De egy kicsit megalapoznám a gondolataimat két ábrával, amit Doransky egyik előadásából csentem el. Ez a két ábra nagyon pontosan megmutatja, mi a különbség a web 1.0 és a web 2.0 között.
Szerintem az ábrák magukért beszélnek, de azért le is írom a lényeget. Míg a web 1.0-ban kevesek adtak sokaknak tartalmat, így viszonylag szűk réteg privilégiuma volt az internetes tartalom megosztás, addig a web 2.0-ban már sokan adnak sokaknak tartalmat. Azaz a web 2.0 a közösségi internet, amikor már nincsenek információs privilégiumok, amikor sok kis egyszemélyes újság is létezik (ezek a blogok pl.), amikor a felhasználó gyártja is a tartalmat, vagy a közösségi hálózatokban a felhasználó maga a tartalom.
Az első Symposiumon ez szerintem meg is jelent: konferenciához nem szokott hallgatók, máshol keveset látott előadók és kicsit újszerű témák voltak jelen: blogok, wikipedia és hasonlók.
A második Symposium kicsit útkeresés volt: a hirtelen rengeteg webkettes szolgáltatás megjelenése és bemutatkozása, az érezhető bizonytalanság a nagyoknál, és mindezekkel együtt magának a konferenciának is a helykeresése: kinek szóljon és miről szóljon? Mindezek mellett hiteles témákkal és hiteles előadókkal élvezetes két nap volt véleményem szerint.
A webkettő hazai megjelenése és hirtelen történő felfutása jól megkavarta az állóvizet. A "nagyok", az Origó-Index-Sanoma triumvirátus is mintha kicsit megtorpant volna: most mi lesz? Mindenki reagált, és mindenki máshogy reagált: az Origó (T-Online) megvette a legnagyobb webkettes szolgáltatást, az Iwiw-et. Az Index a blogok irányába kezdett elsettenkedni, ami mára látható, nyerő stratégia volt. Közben persze vásároltak is, az IndaVideó-val már közösséget is vettek. A Sanoma ravaszabb volt: hirtelen rájöttek, hogy a Lap.hu mozgalom valójában webkettő (mintahogy szerintünk a Startlap is kereső, ja...), és e mellett megcsinálták a mérsékelten (se nagyon) sikeres HotDog-ot is.
Valahogy mindenki más futottak még lett. Ez egy ilyen piac: valamelyik nagy szolgáltató támogatása nélkül nem nagyon lehet előrelépni. Pedig van eszementül sok valódi webkettes megoldás, kisebb-nagyobb közösségi szolgáltatások, rengeteg szakmai és egyéb blog. A téma előttünk hever.
És itt van 2008 tavasza, az idei Symposium. Ami már csak a nevében webkettes. Ha valaki megnézi a programot, azt láthatja, hogy ez valójában az Internet Hungary tavaszi kiadása kicsiben. A nagyok domináló jelenléte, a webkettőhöz még csak messziről sem szagoló szponzorok előadásai (Microsoft? IBM? ugyanmár!), a mobilos dolgok berángatása és persze az üzlet, az üzlet, az üzlet: ez már nem a kissé kócos, nagyon közösségi webkettő.
Ez már kérem az üzlet. Mondhatni Web2Business. Web 2B Symposium.
A körítés, az ár és minden más ennek megfelelően alakul. Erre már nem fog befizetni a kis cégében magának is fejlesztő php guru blogger, erre már nem fog eljönni saját pénzből a szakmai blogot író alkalmazott, ez már nem a haverok, buli, Fanta érzés: ez networking, pofavizit, kávé és a szünetek közti időt kitöltő előadások.
Nem baj ez, és üzletileg biztosan jó buli lesz. Remélem, így is sikeres marad a rendezvény és lesz folytatása is. De érdemes lesz elgondolkozni azon, hogy akkor mégis kellene csinálni valamit, valami konferencia vagy beszélgetés szerűt, ami a webkettőről szól.
Nemcsak én gondolom így egyébként, téma volt ez Twitteren, és azóta mailben is: valami nem profit orientált, olyan meetup jellegű megmondós, beszélgetős, közösségi konferencia. Vagy unkonferencia.
Mert a Web 2.0 amúgy érdekes téma. Én például szívesen hallanék arról, hogy vállalati blogot író cégeknek ez hogy és mennyire jött vagy nem jött be. Arról is szívesen hallanék, hogy milyen szociológiai változásokat okoznak a közösségi hálózatok (iwiw, myvip, képmegosztók). Érdekelne, hogy startup cégek milyen kálvárián mentek keresztül pénzszerzéskor, és mitől lettek sikeresek vagy éppen nem sikeresek.
Kellenek-e az API megoldások, üzletileg jó vagy rossz dolog-e ez. Milyen lenne az a marketing háttér, ami a kicsiknek is sikert hozhat.
Meg persze ha ennyibe kerül és ilyen nagyívű egy rendezvény, akkor jó lenne legalább egy külföldi nagy név is. Egy Tim O'Reilly például. Vagy egy Chad Hurley. Vagy egy Guy Kawasaki. Biztos tudna mondani érdekes és megfontolandó dolgokat is nekünk.
Igaz, ők személyesen biztosan nem szponzorálnák az eseményt...
"HIÁBA PÉNZ, HATALOM, TUDÁS,(Az idézetek Hobó Csavargók könyvéből vannak.)
EZT TE NEM ÉRTHETED JÚDÁS.
EZ VALAMI MÁS."
Utolsó kommentek