Ha valaki az interneten tesz közzé információkat - weblapot csinál, blogot indít -, akkor az első kérdések között felmerül, hogy béreljen szolgáltatást, vagy vajon használjon inkább valami ingyenes megoldást?
Az ingyenes megoldás ugye azt jelenti, hogy az ember bérel tárhelyet php és sql hozzáféréssel, aztán megkéri valami programozó ismerősét, hogy tegyen fel egy wordpress-t vagy egy joomla-t vagy valami mást. Ami éppen kell az adott célhoz.
Ezek az eszközök jól használhatóak, de lássuk be: nem biztonságosak. Feltörik csúnya rossz hackerek, és akkor megy a fejvakarás, most mit kéne tenni? Nincs kéznél support, nincs kéznél programozó, aki azonnal segítsen. És egy jól működő szolgáltatás esetében, főleg, ha szponzorok is vannak a képben, nem mindegy, hogy egy-két napot vagy egy-két hetet áll a dolog.
Az optimális 1-2 óra helyett. Vagy az igazán optimális 0 óra helyett.
Mi ebből a tanulság? Semmiképpen nem az, hogy ne használjuk az ingyenes eszközöket. Jók azok, még akkor is, ha ilyen veszély fennáll. A tanulság az, hogy minden webes jelenléthez kell kéznél egy elérhető programozó, aki ilyenkor ugrik és segít. És nemcsak ilyenkor, hanem folyamatosan: szól, hogy frissíteni kell a rendszert, és azzal a lendülettel frissíti is.
Mert ez is olyan, mint az autózás. Lehet kötelező szervíz nélkül is autókázni, de előbb-utóbb ráfizetünk.
Utolsó kommentek