Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Sportman89: Köszönöm ezt a bejegyzést a onlinemarketing.blog.hu/ oldalon. (2020.09.24. 15:36) Itt a vírus, hol a karácsony?
  • Drizari: Mi lenne? Átváltozik kormányoldallá. A kérdés úgy helyes: mi lesz az idex.hu munkatársaival? (2020.07.23. 11:11) Mi lesz veled, Index.hu?
  • MAXVAL birсaman közíró: Az Index lassan tisztul, a folyamatnak még nincs vége. (2020.07.23. 09:40) Mi lesz veled, Index.hu?
  • FF: Ha testületileg felállnak és indítanak valami újat, habozás nélkül átmegyek. (2020.07.22. 18:55) Mi lesz veled, Index.hu?
  • Benbe: Nem vagyok marketinges, csak tudatos reklámfogyasztó, illetve tartalom-megjelenítő, de teljesen eg... (2020.04.19. 22:31) Miért utálnak minket?
  • Utolsó 20

MUNKA!

  • Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (547) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (228) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) ebusiness (103) ekormányzat (3) előadás (21) email marketing (39) érdekes (204) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (146) fórum (6) gépház (94) gerillamarketing (10) google (110) hiba (102) hírek (36) humor (31) iab (4) index (32) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (30) kampány (360) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) közösség (216) kreatív (111) kutatás (97) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) Marketing és környezetvédelem (4) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (23) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1159) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (56) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (22) sem (200) seo (49) smo (47) spam (31) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (320) szakcikk (6) szövegírás (29) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (65) telefon (3) turizmus online (5) twitter (5) üzlet (274) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (240) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Vannak ergonómiai "iskolák"?

Címkék: weboldal website ergonómia hónap

2009.02.16. hétfő 18:50 Konrad

Ha valaki elkezd a weben böngészni, akkor nagyon hamar szembesül azzal, hogy a céges oldalakat két nagy csoportra tudja bontani. Az egyik fajtában azok vannak, amelyeknél a tartalom egyszerre csak egy-két képernyőt foglal el, és menüpontok segítségével lehet megtalálni az információkat. A másik fajta meg olyan, mint a kutyanyelv: hosszú. Vagyis a lap tetején elkezdi olvasni az ember, és csak görget-görget lefelé, ahol találja az újabb információkat. Az ilyen oldalaknak jellemzően nincsenek menüi, csak maximum egy-két funkcionális aloldala.

De vajon melyik a jó vagy jobb? A különbség inkább stílusbeli, vagy van valami más oka? És én melyiket válasszam, ha weboldalt akarok készíteni?

A két fajta megközelítés alapvetően szemléletmód beli különbségeket takar, és persze egyfajta stílust is. De talán a szemléletmód az, ami a fontosabb. Az alap tézis az, hogy a felhasználók nem szeretnek kattintani, vagyis minden egyes kattintási "kényszer" miatt felhasználókat veszítünk el. Ezért ne legyen kattintás, mutassunk meg mindent egyben.

Ráadásul tegyük ezt úgy, hogy ne is legyen módja a felhasználónak elmenni: linkek nem kellenek, csak a szöveg, képek, kiemelések, hogy jól lehessen látni, mit akarunk. Mutassuk meg, mi az üzenetünk, és lehetőséget se adjunk gondolkodni!

Ismerős? Ilyen egy jó ügynök. Ilyen egy Network 21-es előadás. Ilyen az, amikor felhív egy unott női hang, és lelőhetetlenül sorolja, miért is kell nekem elmenni egy előadásra, ahol fannnntasztikus! ajánlatban lesz részem. Lelőhetetlenek, határozottak, és sablonosak, nem?

Ezek a fajta weboldalak tehát a "ne gondolkodj, tedd azt, amit én mondok!" marketinges irányzat rábeszélő technika webes megfelelői. Aki nem szereti az ügynököket, aki az AMWAY előadás 20. percében feláll és a tűzhelyen felejtett tejre hivatkozva hazamegy, aki lecsapja mondat közepén a telefont, az ezt sem fogja szeretni. Igaz, nem tudatosul ez, csak valahogy furcsa. Olyan megfoghatatlanul erőszakos. Olyan "nem az én világom" viszkető érzés ez.

Aztán vannak azok (jó sokan), akiket igenis meg lehet győzni a fenti módszerekkel. Számukra az ilyen weboldalak "bejönnek". Nem kell gondolkodni, elég csak követni a remélhetőleg logikus gondolatmenetet, és a végén már meg vagyunk győzve arról, hogy milyen hülyék voltunk, hogy eddig nem rendeltünk, de most, csak most, még nagyobb veszteség nélkül kijavíthatjuk a hibánkat. Csupa öröm, boldogság, és pozitív életünk lesz hirtelen.

Igen, tudom, irónikus vagyok, és majd biztosan sokan szépen elmagyarázzák, mennyire is jók és hatékonyak ezek a weboldalak, hiszen mennyi-mennyi sok eladás történik itt, és különben is, én csak itt panaszkodom, mert nem is vagyok olyan ügyes. Hát, lehet. Azért annyit mindenképpen felhoznék mentségül, hogy én az első csoportba tartozom (aki soha nem volt tagja semmilyen MLM-nek, és nem is lesz), míg ha az ügyfelek a második csoportba tartoznak, akkor bizony valóban működik ez a módszer. Az persze más kérdés, hogy más módszer is működne, éppen csak ki sem lett próbálva, nemigaz?

A másik szemléletmód is irányított, persze. És befolyásol. De ugyanakkor igyekszik két dolgot betartani: az információkat gyorsan meg lehessen találni és mindenki a saját érdeklődési köre mentén haladjon.

Ha nekem egy cím kell, akkor azt megtaláljam. Ha a referenciák érdekelnek, akkor azt is. Vagy ha az érdekel, mennyibe kerül a kínált termék, akkor azt találjam meg gyorsan. A menürendszer, az áttekinthető, nem kutyanyelv oldalak megadják a választás és gondolkodás szabadságát. Nincs olyan érzésem, hogy rám akarnak valamit eröltetni.

Ugyanakkor valóban igaz, hogy a kevésbé edukált felhasználó számára a menürendszer olyan, hogy eltévedhet benne. És az is lehet, mégsem találja meg azt, amit keres. A webes ergonómia feladata (többek közt), hogy ez ne így legyen.

Ha valaki eljutott ideáig az olvasásban, akkor már gondolom kitalálta, én mit javaslok: nem javaslom a kutyanyelvet, hanem javaslom a jól megtervezett menürendszeres weboldalt. Ennek egyik fontos oka az, hogy a mai napig az internetet a társadalom magasabban kvalifikált szegmense használja, vagyis lefordítva: aki képes használni egy számítógépet, az vélhetőleg képes lesz megtalálni egy weboldalon információkat, ha azok nincsenek eldugva.

Ezért a későbbiekben nem is foglalkoznék a kutyanyelves weboldallal, maradok a menürendszeresnél.

63 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr39947020

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Online Marketing Akadémia 2009.02.20. 12:50:51

A website ergonómia iskoláiÉrdekes gondolatokat feszeget Konrád a tegnapi bejegyzésében, és mivel többször is megszólítottak a a hozzászólásokban, gondoltam megér egy bejegyzést az OMA blogjában is a téma. A vita alapvetően arról szól, hogy mi a hatékonya…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GálKristóf · http://www.klikkmarketing.hu 2009.02.16. 19:34:12

Én ott látom a hibát a gondolatmenetedben (aki "edukált" az megtalálja, stb.), hogy szerintem van egy előfeltételezés az elméletedben, ami nem biztos, hogy helyes.

Az előfeltételezés mégpedig az, hogy az "edukáltabb" delikvensünk kifejezetten "akarja" azt a valamit, amit tegyük fel, hogy el akarunk adni neki.

Ha így van, akkor nyilván jó eséllyel átnyálaz menüket, meg mindenféle jót, amit csak találni lehet a dologról a honlapon. (Ha nem így van, akkor lehet bármilyen edukált, alapvetően nem fog végignézni semmit - mert ki néz olyasmit hosszasan, ami nem is érdekli.)

Viszont! Ha - mondjuk úgy - az emberünk még nem tudja, hogy kell neki az a bizonyos dolog (mert azt tegyük fel, hogy nem a klasszikus "rásózás" a célunk), akkor közel sem biztos, hogy végighalad a szépen megálmodott menürendszeren - és így az érvek jelentős részével nem is találkozik.

Így veszít el a honlap egy potenciális vevőt, és ezért lehet létjogosultsága - mégha nem is az általad vizualizált "ultragagyi" verzióban - a picit hosszabb oldalaknak, ahol több információ/érv is elfér.

Számos olyan konkrét eset után mondom ezt, ahol az általad vázolt, viszonylag jól összerakott, ésszerűen menübe rendezett információkat nem nézte meg szinte senki - pedig meglehetősen célzott volt a látogatói kör. Amikor ezeket - picit tömörítve - betettük egy lapra, mindjárt megugrottak az eredményességi mutatók.

pasztőr 2009.02.16. 19:54:35

Mi köze az egészhez az ergonómiának?
Az itt vázolt irányzatok elsősorban tukmálási stilusuk alapján rétegződnek.

Alex_79 2009.02.16. 19:57:51

Szerintem sokféleképpen lehet gondolkodni, kinek mi jö be.
De azért vannak alapsémák.

Egy rossz példa a válságkalauz honlap: www.alexgraphics.hu/blog/valsagkalauz_hu_az_interneten

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.02.16. 19:58:51

@GálKristóf: weboldalnak sokféle feladata lehet, és igen, lehet az is, amit írsz:úgy eladni, hogy aki odajön, az valójában még nem tudja, mit is akar. Ebben az esetben sem tudom azt elképzelni, hogy 6-8 képernyőre kellene felrakni az infókat. 2-3 képernyőre ami nem fér fel, az már szerintem sok, fárasztó. Nem tudok igazán egyetérteni veled, a példához pl. látni kellene, milyen volt a régi oldal. Mert simán lehet, hogy a régi odlal nem eladásra lett tervezve (rosszul lett a cél meghatározva), miközben az új már igen. És máris nem attól lett jobb, mert ezt a kutyanyelvet használtad, hanem mert át lett gondolva, mit is akarsz.

@pasztőr: nagyon is sok. Ugyanis ezzel elmondtam, szerintem miért nem érdemes foglalkozni a kutyanyelv oldalakkal, amikor tervezünk.

pasztőr 2009.02.16. 20:04:01

Valami célja lehet a szerzőnek a kutyanyelv tagolással. És ha már itt tartunk: valaki mondja meg már végre nekem szegény laikus polgárnak, hogy honnan ered a sárga kiemeléses szövegő webfolklór? Egy a szerző? Egy helyről származnak? Közös volt a játszótér?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.02.16. 20:05:46

@pasztőr: mit értessz kutyanyelv tagoláson?

Sárga kiemelés: egy iskola :)

pasztőr 2009.02.16. 20:12:23

Ahogy te is írtad, kutyanyelv: egy oldalon a teljes tartalom.
Mérte már valaki ennek az "iskolának" a hívei közül, hogy hány méterig megy le a látogató az oldalon? Mi az oka annak, hogy egy oldalra zsuppolnak mindent?
Miért szaladok bele nap mint nap ilyen oldalakba még mindig, miközben ez a stíl 2000 után már nem dívik?
Kell, hogy legyen benne valami!

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.02.16. 20:16:59

@pasztőr: leginkább az, hogy van, aki a mai napig így tanítja.

ibn_battuta 2009.02.16. 20:40:46

Lásd:

Steve Krug: Don't make me think
www.sensible.com/
magyarul tavaly jelent meg(HVG könyvek)

A lényeg: akkor jó a weboldal, ha a leghülyébb felhasználó is érti.

Guy Kawasaki azt mondja: akkor jó a weboldal, ha az anyám is érti
(az ő anyja már 70 fölött van)
blog.guykawasaki.com/

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2009.02.16. 20:48:13

A kutyanyelv és a sárga kiemelés is anno volt még a tengerentúlon is, igen ám, de a '90-es évek elején. Bár ott akkor is figyeltek a SEO-ra nemhiába volt akkor értelme a kutyanyelves megoldásnak, kb. 100x volt leírva az adott kulcsszó. Ez azért volt jó, manapság nem foglalkoznak ezzel, csak így látják, hogy más is így oldja meg, tehát ő is ezt forszírozza. A sárga kiemelés is volt anno, de nálunk 2009-ben is ezt etetik meg a néppel. A webergonómiáról és a tipográfiáról szó sem eshet. Ilyen alap dolgokról már meg sem lepődöm, hogy ami dőlt az nem lehet félkövér is, meg a cím az tényleg nagyobbnak kell lennie, mint az alcímnek... Ami a baj, hogy egyre több ilyenekkel találkozik az ember... De már nem csodálkozok semmin...

EsTeh · http://www.go2jordan.info 2009.02.16. 20:55:38

Én a magam részéről ki nem állhatom a több kilométer hosszú, egy kaptafára készült sales oldalakat.
De biztos van, akinek bejön, különben nem alkalmaznák még mindig.

Gombos Zsolt (OMA) · http://www.online-marketing-akademia.hu/ 2009.02.16. 21:03:30

www.useit.com/ első blikkre erre az oldalra se mondanánk azt, hogy na ez igen. Pedig ha valaki akkor ennek az oldalnak a tulajdonosa Webergonómia guru. Gondolom ismeritek.

vegyeskazetta · http://vegyeskazetta.blog.hu 2009.02.16. 21:10:48

Nielsen site-ja nyilván azért ilyen egyszerű, hogy még fikázni se lehessen rajta semmit.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.02.16. 21:13:07

@Gombos Zsolt (OMA): nincs ezzel gond, mindössze a design minimalista. De az meg pont nem baj :)

Petyaaaa · http://susnya.hu/ 2009.02.16. 21:22:39

Nekem a useit.com-hoz hasonló stílusú oldalakról mindig az jut eszembe első ránézésre, hogy na ezt már biztos ezer éve nem frissítették (aztán be is zárom rögtön), mert utoljára akkor láttam ilyet, amikor vonalas internettel csatlakoztam. Szóval, az ilyen és ehhez hasonló oldalak bounce rate-je tőlem csak nőni szokott. Egyszerűen nem vagyok hajlandó ilyen színösszetételekkel kiégetni a szememet.

gaborm · http://gaborm.blog.hu 2009.02.16. 22:19:11

Pontosan. A designban kell minimálisra rötekedni, és a menüket is leegszarűsíteni, hogy a "laikusok" is eligazodjanak.

A kutyanyelvvel ugyanúgy lehet felhasználót veszíteni, akik nem fogják kivárni, hogy az a hatalmas adattömeg letöltődjön, és a böngésző azt megjelenítse.

Tehát megint: minimalista design, minimalista menü, minél egyszerűbb annál gyorsabb és átláthatóbb az oldal.

rudo 2009.02.16. 22:19:24

bizony, bizony! a több menüpont sokkal jobb, mint az egyetlen lap. a legjobb pedig, ha van elötte egy nyitólap is! és persze legyen az oldalon sok mozgó, animált elem, mert az felkelti a látogató érdeklődését ;)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.02.16. 22:21:11

@rudo: sőt! a nyitólapi dolognak flashnek kell lennie, legalább 2 perces animációval, átugró gomb nélkül! és az oldalon nincs cím, csak eldugva az egyik menüpont aljába, és a nyitó utáni első oldalon az ügyvezető képe kell, Cégünkről felirattal. Ez így tuti!

:D

Kolos Tibor · http://www.haloszem.hu 2009.02.16. 22:26:37

Valószínűleg az sem mindegy, hogy mit akar eladni az oldalt. Tévésoppos cuccokhoz én sem javasolnék menürendszert, de az atomenergia békés felhasználását taglaló honlaphoz azért már ajánlanám.
Célközönsége válogatja.

Capo di tutti Capi · http://www.izine.hu 2009.02.16. 22:57:31

Kutyanyelv: egyszer valami bullshit marketinges elmagyarázta, mitől működik.

1. Nem a tartalmától, hanem a bekezdések végén elhelyezett átlendítő kérdésektől.
2. Egyszerű, mint a faék, meg mint a célcsoport.

Ez van. :(

MoxNox 2009.02.16. 23:13:58

@ibn_battuta: A don't make me think valóban nagyon jó kis könyv ebben a témában.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.02.16. 23:18:12

@Capo di tutti Capi: szerintem az átlendítő kérdéseknek nincs közük a kutyanyelvhez. Egészen pontosan olyat lehet csinálni kutyanyelv nélkül is. Ellenben a kutyanyelv attól kényelmes, hogy nem kell szabatosan fogalmazni, mert "úgyis kifér az".

xsolutions · http://blogvilag.hu 2009.02.16. 23:34:32

@Konrád: szerinted mi a különbség a smashingmagazine féle h1-h4 tagos kiemelés és a sárga kiemelőfilc között? :) attól eltekintve, hogy utóbbi rondább.

A blogra írás, a scannelő olvasás másról sem szól, mint hogy kiemeljük azt, amit feltétlenül át akarunk adni az olvasónak. Erre használunk blockquote-ot, diveket, head tageket, bold-ot, színeket, képeket. Van aki ezt szemnek tetszetősebben oldja meg és van aki kevésbé.

A lényeg a figyelem irányítása.

bpelhos 2009.02.16. 23:39:17

Arany középút lesz a megoldás.

Max. 5 menüpont jól kiemelve (=könnyen kattinthatóan).
Az oldalakon belül pedig sok kiemelés és felsorolás.
(Példa a címsorban.)

TBC 2009.02.16. 23:43:36

Konrád, ez igen jó kis írás lett!
Azért lenne nekem is hozzáfűznivalóm a témához. :-) Bár céges weboldalakat nem készítek, jómagam csak néhány "hobbi"-weboldalt tartok fenn, de mind weboldal-készítői, mind felhasználói szemmel a menüvel ellátott, logikus felépítésű weboldalakat szeretem. A legnagyobb gond az szokott lenni, hogy irtó következetlen a menürendszer. Ha az ember nem ismeri az adott oldalt úgy, mint a tenyerét, akkor nem találja meg a keresett információt. Kicsit megmosolyogtató, (bár inkább sajnálatos,) de sok ilyen oldalt láttam. Igaz, ebben a kategóriában is több az intézményi weboldal, mint a profitorientált céges, de azért utóbbiból is láttam már szép, áttekinthetetlen darabokat. :-D
"a mai napig az internetet a társadalom magasabban kvalifikált szegmense használja"
Ezzel viszont nagyon nem értek egyet. Az internet pont nem az a hely, ahol az eszes emberek könnyebben megvetik a lábukat, mint az ész nélküli pénzesek. Előbb volt internete annak, aki még egy e-mailt sem tud elküldeni, mint annak, aki még értelmesen is tudná használni...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.02.16. 23:52:09

@xsolutions: mondjuk pont a sárga kiemelést önmagában nem szidtam :) A figyelem terelése fontos, naná!

@TBC: igen, a rosszul megtervezett menürendszer iszonyúan el tud cseszni mindent. Annál már a kutyanyelv is jobb :)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.02.17. 01:00:47

Szaki írta:
"Lehet otvozni a "menus" megoldast a "kutyassal", ha van sokkepernyos szoveg, de bekezdesenkent van egy HTML-vasmacska (anchor) es a fenti/oldalso menu elemei ezekre mutatnak: Menuzni is lehet, aki azt szereti, meg szkrollozni is annak, aki azt."

T1GRIS 2009.02.17. 01:38:00

OFF: ergonomikus, rövid o-val. Ha már index címlapos, gondoltam, szólok.
ON.

prometheus_X 2009.02.17. 01:57:36

@Gombos Zsolt (OMA): Konkrétan sose láttam még ezt az oldalt, de eszement gyorsan megtaláltam rajta azokat a szalagcímeket amiket általában keresek, amik érdekelnek. A jobb oldali sáv bántja a szemem, de ha valaki ennyire ösztöni reflexeket kiváltó oldalt képes alkotni, akkor abból kinézem, hogy szándékosan irritáló színt használ.

Wolf Gabor · http://www.MarketingCommando.hu 2009.02.17. 02:08:39

Jó téma! Nem tudom, kinek van itthon nem csak elméleti, hanem valós adata. A tökéletes persze egy jó split test lenne, de addig is talán ezt az infót hasznosnak fogjátok találni:

A legelső honlapom a "hagyományos" változat volt: egy oldal sem volt hosszabb 1, max 2 képernyőnél. Aztán váltottunk kb 2004-ben a hosszúra, azaz arra, ahol egy sales oldal pontosan olyan hosszú, mint amennyi szöveget írok rá (akár 20+ oldal is)

A második összehasonlíthatatlanul jobban ad el.

ui: Steve Krug könyve - amit szívből ajánlok minden online marketingesnek - nekem arról szól, ami a címe: ne kelljen gondolkodnia a látogatónak. Mert ha a látogatónak gondolkodnia kell, akkor esik a konverzió.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.02.17. 07:55:37

@Wolf Gabor: Gábor, és csak az oldal hosszát változtattátok meg? Vagy a szövegezést is? Az ajánlatokat? Mit még?

Egyébként számomra itt a kulcs, de máshogy megközelítve. Ha olyan vevő kell, amelyik nem igazán akar (vagy tud...) gondolkodni, akkor jó a kutyanyelv. De kb. ezt is írtam fent.

grigorij (törölt) 2009.02.17. 07:58:49

Vizsgálátok már, hogy a weboldalak hány százaléka hasznos, célnak megfelelő valójában, illetve mekkor arányban nem más, mint magamutogató, copfos, kockásinges grafikusok, illetve mindent mindennél jobban tudó ameriaki marketingesek önmegvalósítása?
A tapasztalatom szerint az utóbbi kategória kb 80%-os...
Én legjobban azokat a "vizsgamunkákat" imádom, amikor konkrétan keresek valamit, de csak a flesek, animációk tömegét találom... És persze a kikapcsolhatatlan idiótazenével...

TataTata 2009.02.17. 08:18:12

Helyesírásra még gyúrj egy kicsit... tudod... ergonómia, de ergonomikus, irónia, ironikus.

amishael · http://nep.hu 2009.02.17. 08:28:05

Hehe
Egyetértek, ám hosszas ergonomiai baszkodás és redukálatlanul sok menüpont után csináltam a portfoliómból egy mérföldes kutyanyelvet. Mondjuk igyekeztem fazán és amennyire lehet izgalmasan, dehát. (www.nep.hu)
Szerintem azt hogy kutyanyelv vagy menürendszer a célcsoport határozza meg. Vagy annak kéne. Ha redőnyös vagyok akkor kutyanyelv, ha nagyvállalati válságmentő tanácsadó cég akkor menü.

KCB 2009.02.17. 08:41:15

Olvastam már olyan írást is ami arról szólt hogy az emberek nem képesek lapozni. Vagyis ami kilóg az aktuális képernyőről, annak a 90%-a elveszik. Nem tudják mi a scroll, ha máson van a fókusz akkor nem működnek az irány billentyűk, a "page up" és a "page down" pedig csak az angol nyelvűeknek beszédes.
Én legelőször a menürendszert nézem meg és max. 5 sec. vagyok olyan oldalon, ami számomra átláthatatlan (baromi hosszú szöveg rossz vagy hiányzó menüvel)

KCB 2009.02.17. 08:49:50

@amishael: nagyon jó a weboldal, soha nem nézek meg ilyen hosszú oldalt végig, de ez így tetszett! Ügyes vagy nagyon!
Ezt menüvel értelmetlen is lett volna.

Horváth János · http://horvathjanos.inda.hu/ 2009.02.17. 09:07:57

Ha jól gondolom milyen oldalakra utalsz akkor ott nem csak az 1 oldal vagy több oldal a különbség,hanem az is, hogy nincsenek is meg azok a dolgok amiket má oldalra szoktak tenni mint a cégünkről, referenciák, kapcsolat, csak a duma, duma, duma és a végén a megrendelő, feliratkozó lap

Jó példa a volll.com itt is ugyan techikailag 1 oldalon vannak a cuccok elhelyezve de mégis képernyőnyi szeletekre van bontva az info amik között mind scrollozással mind linkeléssel lehet haladni.

Ha már tovább lendítő szövegezésről volt szó arról meg egy CSS Zen Gardenes megoldás jutott eszembe ahol a bekezdések között vannak grafikus átvezetések: www.csszengarden.com/?cssfile=068/068.css

Horváth János · http://horvathjanos.inda.hu/ 2009.02.17. 09:11:00

@Kerek Perec: Nielsen írt erről, hogy a felhasználók nem scrolloznak ma már nem állja mega helyét: www.useit.com/alertbox/9712a.html

pakesz (törölt) 2009.02.17. 09:11:35

magasan kvalifikalt na persze ...

maydayray 2009.02.17. 09:34:00

Egyvalami gondom van az alapfeltevéssel (sokkatt), hogy ahol nem kell kattintgatni, ott görgetni kell. Na én pölö azt rühellem, hogy az index.hu-n vagy görgetek vagy pagedown 3x, mire elértem a totalcar-ig :-), de gondolom valami felmérésre alapoztad, amit írtál, tehát valsz tényleg úgy van. egyébként én azokat az oldalakat szeretem, ahol van pagemap vagy sitemap, mert úgy pikkpakk megtalálok bármit.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.02.17. 10:35:53

@Gombos Zsolt (OMA): Zsolt az oldal Nielsentől egy vicc az oldal kialakítása. Nézzétek meg a céges oldalát abban van design stb. Az oldal lényege, hogy szándékosan ragaszkodik a 15 évvel ezelőtti sztenderdekhez. De ez egy ironikus fricska!

amishael · http://nep.hu 2009.02.17. 10:41:11

@Kerek Perec: Ó! :) Köszönöm!
Gondolkoztam ezen mostanában, hogy szerintem az irány a profibb oldalaknál a nem táblázatba szerkeszthető, így nem didaktikus menüsök fele visz. Ahol pl a menüpontok grafikai elemekként jelennek meg, és semmi más nincs esetleg a nyitó oldalon, csak ez a kvázi útjelző. Lényegretörően kell itt informatívnak lenni. Az meg amúgy sem árt.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.02.17. 10:41:44

Sok minden előkerült itt és nem árt egy két dolgot tisztázni. Valóban két dolog áll szemben: görgetés kontra kattintás. A görgetésről Nielsen valóban azt mondja, hogy nem szeretik. Csakhogy Nielsennek nem egy könyve van. A legutóbbiban már azt mondja, hogy nem szeretik, de tudják. 2-3 oldal görgetés lefelé oké. Jobbra balra az a kézlevágás kategória. Szóval ha Nielsenre hivatkoztok, akkor figyeljetek arra, hogy az Nielsen 90? 98? 2008? Nagyon nem mindegy, mert ő sem mindig ugyanazt mondja. Persze azt is jó tudni, hogy az emberek kattintani sem szeretnek. Sokat! Azaz kevés kattintás kevés görgetés ok. Mind a kettőből sok az ciki. A kutyanyelv filozófia mögött az van, hogy az emberek, akik tudásra vágynak ledöbbennek a sok infó hatására és boldogan olvasgatnak. Ha ezt a rendes menüs oldaladdal is el tudod érni, akkor nyerő vagy. Az sem igaz, hogy buta felhasználó kutyanyelv, okos menü. A menü az egyszerű embereknek is könnyebb, ha jól van kialakítva. Ami persze nagyon ritka. A figyelem tereléshez meg csak annyit, hogy ha túl sok kiemelést használsz, az olyan mintha nem használnál semmit. Aki sokat kiabál, arra senki sem figyel oda. És azt se felejtsétek el, hogy nálunk az Usához képest 5-10 éves elmaradás van, úgyhogy nem meglepő a 90-es évek végi stílus. Ki fog ez innen is kopni, csak ki kell ülni.

KCB 2009.02.17. 12:05:51

@Horváth János: Magyon képben vagy :)

Most már csak arra vagyok kíváncsi hogy melyik igaz, a felhasználók F alakban olvasnak (vagyis a balra rakott menü-n is átfutnak és rányomnak) vagy azt hogy lefelé lapoznak :)

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.02.17. 12:13:22

Klassz bejegyzés!
Mi kipróbáltuk mindkét verziót, a kutyanyelv (én csak WC papírnak hívom) nem jött be annyira, mint a menüs. A kutyanyelvesbe beleraktunk átmutató linkeket, hogy lehessen látni, meddig jutott el az olvasó. A webszövegírás az egyik legjobb webszövegíró tanácsai szerint készült. Az oldal optimalizálva lett, 1 hét múlva a Google első oldalán volt. Folyamatosan néztük, elemeztük, néztük az átkattintásokat is. Engem nem győzött meg az eredmény. És ahányszor egy-két kutyanyelves weboldal webstatisztikáját megnézem, amit a tulaj elfelejtett lejelszavazni, ott se látok nagy történeteket, csak azt, hogy ha az illető fizeti a Google hirdetést, akkor van látogatója, amúgy viszont semmi. Ez aztán számomra nem támasztja alá azt, hogy az egy értékes, sok infót tartalmazó oldal lenne, ahova érdemes visszalátogatni okulás céljából.

Nielsen azért nem mondja mindig ugyanazt, mert változik az a fajta felhasználói viselkedés, amit ők tesztelnek. Nielsennél a trendet kell nézni, és ő ezt sokszor le is írja, hogy mi az, ami az utolsó vizsgálatok óta változott. (Pl. Prioritizing Web Usability c. könyve így kezdődik.) Nielsen egyébként azt is leírja, hogy ahogy a web fejlődik, a felhasználók egyre türelmetlenebbek, hamarabb elkattintanak. Meg leírja azt is, hogy a marketinges süketelés (marketing hype) egyszerűen merénylet a látogató ideje ellen, így jobb, ha kimarad az oldalból. Ezek után marad még valami érv vagy kutatási eredmény, ami a kutyanyelvet támogatja?:))

Wolf Gabor · http://www.MarketingCommando.hu 2009.02.17. 13:24:17

Konrád kérdezte:
1) "Gábor, és csak az oldal hosszát változtattátok meg? Vagy a szövegezést is? Az ajánlatokat? Mit még?"

Az ajánlat maradt, de változott a reklámszöveg hossza (hosszabb lett) és változott az is, hogy nem kosárba dobtad a rendelt cuccot és utána checkout, hanem sales oldal az alján megrendelő formmal. Szóval nem egyváltozós volt az egyenlet.

2) "Ha olyan vevő kell, amelyik nem igazán akar (vagy tud...) gondolkodni"

Olyan kell, amelyik tud gondolkodni természetesen, de erre nem akkor akarom kényszeríteni, amikor vásárol, hanem amikor elkezdi felhasználni azt, amit vásárolt. Szerintem egy jó reklámszöveg/ajánlat akkor jó, ha a vevőnek TÉNYLEG nem kell gondolkodnia rajta - de ez egy másik téma.

Greg! · http://opteamus.blog.hu 2009.02.17. 17:06:55

Én is erről morfondíroztam, de inkább önálló postban reagálok Konrádra itt: opteamus.blog.hu/2009/02/17/gondolkodni_vagy_nem_gondolkodni

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.02.17. 17:25:10

@Wolf Gabor: Gábor nekem úgy tűnik, hogy a kosár miatt lehet inkább a dolog, a kosár olyan direkt vásárlós, a form meg informális, ott csak elkezded a vásárlási folyamatot.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.02.17. 17:26:13

@PikPok: Bölcsen szólsz, természetesen Nielsen nem csak a felhasználók változásait, hanem a technológiai változásokat, vagy a tervezői kultúrában bekövetkezett változásokat is követi. Nincs ebben semmi extra. Ez a tisztességes szakmai hozzáállás.

Gombos Zsolt (OMA) · http://www.online-marketing-akademia.hu/ 2009.02.17. 18:06:00

én is egy bejegyzésben foglaltam össze a gondolataimat a témáról, túl hosszú lenne a komment (a trackback meg valamiért nem működött...)

www.online-marketing-akademia.hu/blog/2009/02/a-website-ergonomia-iskolai/

Mária 2009.02.17. 19:03:25

@Wolf Gabor: hehe... a Te célcsoportod pontosan olyanokból áll, akik a kritikán aluli minőséget is képesek aranyárban megvenni egy jó kis szélzes szöveg hatására :)

Mária 2009.02.17. 19:07:38

@PikPok: na de PikPok!

Te is nézegeted a le nem jelszavazott "konkurens" oldalakat?

:)

:Nick: (törölt) 2009.02.17. 20:30:48

már nem tudom, hol olvastam, de valahogy így hangzik egy meghatározás a usability-re, weboldal használhatóságra:

egy weboldal akkor használható, ha azt csinálom rajta, amit akarok és nem azt ami kell

mi ezt az elvet valljuk, pl:

haccpinfo.hu

:Nick: (törölt) 2009.02.17. 20:36:20

egy weboldal akkor használható, ha azt csinálom rajta, amit akarok és nem azt AMIT kell

bocs

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.02.17. 23:47:53

@:Nick:: attól függ kinek a szemszögéből nézed. Egy oldal akkor használható, ha valakinek a célját szolgálja hatékonyan. Ha a célom, hogy sok embert őrületbe kergesse, akkor mindjárt ergonomikusabbak a magyar lapok:)

Mária 2009.02.18. 08:49:59

@:Nick::

Konverzióról hallottál már?

A gondolatmenetedet egy kicsit átírva valahogy úgy hangzik a meghatározás, hogy egy weboldal akkor jó, ha a látogató azt szeretné csinálni, amit a tulajdonos eltervezett.

RolFic · http://onlinetrendek.blog.hu 2009.02.18. 14:38:39

Szerintem megfelelő kategorizálással lehet a legegyszerűbben lerövidíteni az oldalakat.

Egy webshop esetén persze már más kérdés. Meg kell találni azt a termék mennyiséget amit még 1 oldal elbír, de természetesen lehetőséget kell adni a látogatónak, hogy kevesebb/több terméket lásson egyszerre.

Maguknak a bemutató/tájékoztató/figyelemfelkeltő oldalaknak mindenképp rövidnek kell lenniük... nincs idő sok szövegre, egyből legyen az arcba nyomva, hogy mi van! kattintható - részletek/tovább

:Nick: (törölt) 2009.02.18. 15:27:00

@Mária:

"Konverzióról hallottál már?"

köszönöm kérdésed, igen (az arrogáns lenéző, kioktató stílusod nem igazán jön, be de ezt csak zárójelben...)

a marketing és a usability nem ugyanaz és én nem mosnám össze a kettőt

usability-vel viszont lehet segíteni a marketing célok elérését, azonban hiába terelsz jó marketinggel egy tonna látogatót az oldalra, ha az használhatatlan és nem történik konverzió, hanem csak a bounce rate nő az egekig

Mária 2009.02.18. 16:04:30

@:Nick:: nem akartalak bántani, de ha egy "Nick" nevű nick mögé bújsz, és nem teszel a neved mellé linket, nem fogom kitalálni, hogy értesz a dologhoz :)

:Nick: (törölt) 2009.02.19. 15:56:44

@Mária:

ennél a projektnél picit jobban odafigyeltünk a usability-re

creditmarket.hu/