Nem tudom pontosan mi az oka, de én most azt látom, élénkül az online reklám piac. Nem nevezném ezt növekedésnek, inkább azt érzem, hogy az érdeklődés az, ami megnőtt.
Egyrészt nagyon meglepő helyekről érkeznek ajánlatkérések, másrészt láthatóan kísérleteznek a régi hirdetők is új megoldásokkal. Tény, a válság túlélésének egyik lehetséges módja az, ha racionalizáljuk a reklámköltéseinket, vagyis ha nem is csökkentjük, de olyan irányba mozdítjuk, ami hatékonyabb.
Persze ez a hatékonyság sem egy egyszerű kérdés. Ahova nézek a hazai reklámszolgáltató cégeknél, mindenki azt mondja magáról, hogy ő a hatékony, őt kell a válságban használni. Talán csak a nyomtatott lapok piacán nem látom azt, hogy be akarnák bizonyítani, miért érdemes pont ott hirdetni. Nekik elég sok más problémájuk van mostanság, ahogy nézem...
És hát az online sem mindig egyértelműen sikertörténet. Még a legnagyobb jóindulattal sem mondhatom azt, hogy mindenki jöjjön az internetre, hirdessen itt, mert bizton megéri. Mert sajnos ez nem igaz. Egyrészt nem lehet minden célcsoportot elérni. Másrészt ha széles tömegeket akarunk elérni, akkor már nem olcsóbb ez az eszköz, mint pl. a televízió (és igen, bizonyos fajta elérésekhez még mindig a tévé a legolcsóbb!). És van még egy fontos dolog: nem szendvicsautomata az internet sem.
Nem úgy működnek itt sem a dolgok, hogy bedobom a pénzt és kipottyan az ügyfél, ha megnyomom a gombot. Itt is dobálni kell befelé az érméket, aztán várni, megint dobálni, megint várni, és ha jól csináltuk a dolgunk, akkor fog majd elkezdeni potyogni az ügyfél. Ez a várakozás pedig lehet akár több hónap is. Vagyis addig a reklámpénzt be kell fektetni, pont úgy, mint a fejlesztésbe belerakott pénzeket, vagy az árukészletet adott esetben.
Vagyis a válságban sincs mindent vivő szuper megoldás, ugyanúgy meg kell dolgozni a sikerért. De a válság miatt mégis érdemes lehet kipróbálni új megoldásokat is: ritka az olyan reklám-portfolió, amit nem lehet tovább optimalizálni.
Utolsó kommentek