Miskolczy Csaba kért meg, hogy tegyem közzé az alábbi nyílt levelet. Ezt kommentek nélkül, teljes terjedelemben meg is teszem.
A mamutok kihalnak ugye?
Avagy az internetes középmezőny megerősödése
Egy minapi szakmai konferencián az online piacot jelenleg vezető vállalatok vezetői meglepő gazdasági irracionalitásokról tettek tanúbizonyságot. Arról beszéltek, hogy nem érzékelik, hogy mi folyik körülöttük a gazdasági környezetben. Nevezetesen a Kreatív mai tudósítása szerint (http://www.kreativ.hu/cikk.php?nl=2894&id=23458&aai=0&s=0 ) Fischer András, az Origo vezérigazgatója nem látja szükségét annak, hogy cégük letérjen az elkezdett útról és más stratégiát alkalmazva vágjon neki a gazdasági válságnak. Az Index vezetője, Vaszily Miklós azon ironizált, hogy bizony a kicsi internetes cégek vesztesek lehetnek, de a nagyokat ez nem érintheti. A Sanoma online részlegvezetője pedig előre néz és már a 2012-es időszakkal foglalkozik.
Megdöbbentő az ilyen strucc-politika nyíltszíni hangoztatása, pláne egy olyan friss médiaszektorban, amely számára a dinamizmus, progresszivitás lételem. Az interneten az őszinteség tombol, hiszen ahol a blogok és közösségi médiumok viszik a prímet, ott senki, még egy internetes médiavállalat sem bújhat be a saját árnyéka mögé, pontosabban rivaldafénye mögé. Igen, a hazai interneten létrejött a nagy online médiacégek rivalda fénye és azok által keltett árnyék is. A szakmában csak "online triumvirátusnak" nevezett Origo-Sanoma-Index médiatengely. A jelenleg és átmenetileg rivaldafényben állók, a triumvirátus vezetői ugyanis nem veszik észre, hogy a fenti hasonlat szerinti "mögöttes árnyékzónában" már kifejlődőben van egy erős középmezőny. Megindultak - akár a válság hatására - az online médián belüli átcsoportosulások. A kicsi inetrnetes cégek vagy divatosabb terminológiával élve "a garázscégek" nemhogy felszámolódnak (ahogy ők állítják), hanem éppen a válság hatására új stratégia mentén akár egyesíthetik erőiket. Az angolszász világban egy pár éve végbement folyamat ugyanis itthon is megindult: az internet regionálisan is kifejlődött, vidéken is jelentős közösségi médiumok alakultak ki. A Google hirdetési modelljéből élő, összeségében akár többszázezeres nézettséggel bíró internetes oldalak alakultak ki és erősödnek a háttérben. Sőt a felszínen is jelentős üzleti átrendeződés indult meg. Az online piacon még a válság előtt beindult az online bevételek újraosztását hivatott, új típusú sales house-ok kifejlődése. A tavalyi évben több új sales house is szerveződött vagy régebbi formáció erősödött meg az online piacon. Párhuzamosan a triumvirátus két tagja (az Origo és Index) elveszítette korábbi sales vezetőit, akik most a szabad piacon aktivizálják magukat.
Az alternatív médiatermékek, példuál Google bevételekből élő közepes site-ok erősödése a nézőközönség szórását, és a nézők elvonását jelenti más formátumok felé. Ezt a folyamatot erősíti a nemzetközi nagyportálok (pl. Youtube, Facebook) elszívó ereje is. Ez mind a triumvirátus hatókörében álló médiatermékektől történő olvasóelvonást eredményezheti. Utóbbi következménye pedig a korábbi években a zömében a triumvirátushoz befolyó hirdetési pénzek komoly újraelosztását fogja jelenteni. Így viszont már a médiapiacon nemcsak az lesz a kérdés, hogy a hagyományos versus újtípusú (lásd online) médiatermékek nyerjék-e el a hirdetők bizalmát, hanem nagy valószínűséggel az is terítékre fog kerülni, hogy a nemzetközi minták alapján ezen az online területre befolyó pénzek ne adott médiatulajdonosokhoz (pl. a triumvirátushoz) koncentrálódjanak, hanem más formában akár független és tematikus sales house-ok felé kerüljenek piaci újraelosztásra. Ebben a képletben bizony a megfelelő üzleti modellel és túlélési stratégiával rendelkező közepes mezőny lehet a nyerő. Nyerő, mert a nagyok csak veszíthetnek, ő pedig csak nyerhet. A múltban az interneten nem létezettt ilyen középmezőny, a jövőben viszont meg fog erősödni.
Tehát visszatérve a cikk elején hivatkozott megnyilvánulásokra: a válság során bizony nemhogy koherens, hanem inkább a változások elől történő teljes elzárkózást jelenti az, ha az internetes cégek nem folynak bele a már zajló piaci változásokba. A gazdasági világválság ugyanis az interneten egy megerősödő üzleti középmezőny eljövetelét jelentheti. Egy olyan dinamikus szegmensét, amely pezsgést vihet az eddig nagy pénzeken, sokszor mesterségesen dotált internetes médiamamutokkal szemben. Egy olyan friss szegmens erősödését jelentheti, amely a gazdasági válságot követő időszakban a befektetők figyelmét is felkeltheti és a jövőben célpontul szolgálhat a hazánkon túlmutató internetes befektetéseknek. És akkor talán nem fordulhat elő az a helyzet, hogy a régió többi országában (lásd cseh, román és lengyel) online befektetők célpontokat keresnek, de ugyanezek a befektetők messze elkerülik a hazai piacot. Egy így megerősödő középmezőny ugyanis megfelelő befektetési célponttá válhat. Ezzel dinamikusabb és virágzóbb internetes piacot hozva a kis magyar médiavalóságba. Ez pedig az elkövetkező hónapok üzleti leckéje lehet a jelenleg sebeit nyalógató és fejét a homokba dugó online piacvezetőknek.
Miskolczy Csaba
a Blogter vezetője
Utolsó kommentek