Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • elizon pucsnik: Az,hogy ha megteheted,maradj nyugton a v@lagadon otthon,az nem gyámkodás.Az lenne a cél,hogy keves... (2020.04.05. 09:46) Miért nem maradsz otthon?
  • Belzebubo: @Belzebubo: Elnézve egyébként az üres utcákat, villamosokat, buszokat, vonatokat, nekem úgy tűnik,... (2020.03.29. 21:45) Miért nem maradsz otthon?
  • Belzebubo: @Konrad: nyilván én csak a magam nevében beszélhetek illetve talán egy szűk réteg - városi, értelm... (2020.03.29. 21:42) Miért nem maradsz otthon?
  • Konrad: @Belzebubo: Nem várok senkitől semmit, sőt, kínosan ügyeltem, hogy ne beszéljek egyik korosztályró... (2020.03.29. 17:52) Miért nem maradsz otthon?
  • Belzebubo: Kedves Posztoló! Te attól a korosztálytól vársz beletörôdést, aki azon nôtt fel, hogy mindenbôl hi... (2020.03.29. 17:46) Miért nem maradsz otthon?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (544) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (228) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) ebusiness (102) ekormányzat (3) előadás (21) email marketing (39) érdekes (204) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (144) fórum (6) gépház (93) gerillamarketing (10) google (110) hiba (102) hírek (36) humor (31) iab (4) index (31) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (30) kampány (360) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) közösség (214) kreatív (111) kutatás (97) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) Marketing és környezetvédelem (4) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (22) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1151) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (56) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (22) sem (200) seo (49) smo (47) spam (31) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (320) szakcikk (6) szövegírás (29) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (65) telefon (3) turizmus online (5) twitter (4) üzlet (267) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (239) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Vatera Vera és a Való Világ

Címkék: onlinemarketing kampány

2009.11.27. péntek 22:16 Konrad

A Vatera most záródott kampánya több tanulsággal is szolgálhat számunkra, s mivel menet közben (direkt) nem foglalkoztam vele, ezért most így a vége után szedném össze gondolataimat.

A Vatera egy erős brand nálunk. Már 2000 óta itt vannak a piacon, és töretlenül nőnek, csak nőnek. A fő konkurenciát a tulajdonos megvette, így igazán nagy ellenfele sincs a piacon, az eBay idehaza nem komoly szereplő. 

Ahhoz, hogy növekedjenek, új embereket kell behozni: az iwiw bőven 3 millió fölötti regisztrált felhasználószáma azt mutatja, van hova fejlődni. Tehát valahogy el kell mondani a Vaterát még nem használóknak, mire is való ez az oldal, mit lehet itt csinálni. Magyarul nem elég bemutatni a brandet, el is kell magyarázni, mi ez.

Aztán azt sem szabad elfelejteni, hogy nem olyan rég volt március, amikor kitört a balhé, hogy a Vatera listázási díjat szed. Ez persze szépen elcsitult, a Vatera nem omlott össze, nem nőtt fel mellette naaaagy konkurens szolgáltatás. Vagyis nem árt, ha egy kampánnyal egy kicsit helyrerakják a cég ismertségét, és adnak neki valami kellemesen szexi ízt is - és ezzel együtt a sokat netezők körében is törlik a tavaszi tiltakozások emlékét is.

Ezek után lássuk a kampányt. A legerősebb elem az ötlet volt, szerintem ez egyértelmű. Nemcsak a kreatív épült erre, hanem a kommunikációs csatornák kiválasztásának egy része is. Ráadásul sikerült egy olyan erős virtuális személyt is felépíteni, amilyet eddig jobbára csak hosszabb, nagyobb lélegzetű - és vélhetően sokkal drágább - kampányokban sikerült. Mondjuk Vera végül nem lett egy Emese, de azért sokáig fogunk emlékezni rá.

A bevezető szakasz csatornaválasztása sem volt rossz, sőt. Ügyesen jelent meg az első kampányfilm és az alapsztori a videómegosztókon és blogokon is. Néhány nap alatt 4-5 helyen is belefutottam, ráadásul olyan helyeken, amiket az adblocker sem fog meg.

Legyen ez az első fontos tanulság: igenis lehet olyan kampányt csinálni, ami felér egy bannerkampány láthatóságával, annak hátrányai nélkül. Persze ehhez kell egy jó ötlet!

Aztán a kampány megjelent a tévében (és biztos még máshol is, de én csak a tévében találkoztam vele az interneten kívül). A film - mivel jó a színésznő és a rendezés is - jól megélt a tévéreklámok között (mondjuk ebben a mezőnyben nem nehéz, lássuk be). Ugyanakkor ezek a drága és egyértelműen fizetős csatornák már nem támogatták az alapvető kreatív ötletet - egy bosszúszomjas nő nem fog tízmilliókat tévéreklámra költeni. Vagyis a tévés megjelenés már nem támogatja a kreatív ötletet, sokkal inkább gyöngíti azt. Ettől a ponttól kezdve tehát százszázalékos biztonsággal lehetett tudni, hogy ez reklám, és nem valami magán akció.

Nem baj ez, hiszen a széles elérés is fontos volt, és erre való a tévé.

A második fontos tanulság tehát: 2009-ben van értelme internetes szolgáltatást interneten kívül is reklámozni, ha bizonyos feltételek teljesülnek.

Vera persze közben kommunikált is a neten, Facebookon, Twitteren jelen volt. Lehetett vele beszélgetni, igaz, kicsit egysíkú volt. Nem járt el bulikba, nem voltak "közös emlékek" - de legalább itt volt velünk, és olyan időpontokban is (pl. vasárnap este), amikor a rendes netező itt van, de a hagyományos reklámozó éppen alszik. A virtuális személyiség tehát kicsit meghasonlott: a neten úgy tett továbbra is, mintha valóban egy megcsalt feleség lenne, de a tévés megjelenések miatt egyértelmű volt, hogy ez csak játék

Mondjuk ezt elég jól fogadták a netezők, nem voltak nagyon nagy kirohanások Vera és a Vatera ellen. No de aztán itt egy kicsit beütött a krach: először az egyik legnagyobb "nyereménnyel", a Mercedes árverésével volt egy kisebb baj, majd egy dedikált gitárról derült ki, hogy az bizony nem is biztos, hogy annnyira exkluzív.

Ugyanakkor ezt a "bajt" jól kezelték "Veráék". Nem lett nagy tiltakozás részükről, nem vették fel a kesztyűt, mentek tovább a dolgok, ahogy kell. És ez szerintem így volt jó. Hiszen ez egy reklám, és különben sem kell mindent elhinnünk, nem igaz?

Legyen ez is egy tanulság: hibázni szabad, nem csapja agyon a kommunikációt, de jól kell kezelni!

Végülis a kampány elérte a célját: a Vatera népszerűsége növekedett, a regisztráltak száma is szépen nőtt, a Vatera jóhíre, brandértéke (jelentsenek ezek bármit is), erősödött. Egy ponton történt csak egy kis botlás: a Vatera úgy egyébként nem szereti, ha valaki másnak a tárgyait eladogatja. Márpedig Vera a kampányban pontosan ezt tette... de végülis ez csak azokat zavart, akik egyébként is használják és ismerik a Vaterát.

És itt a vége, fuss el véle - mondhatnánk. De még lenne egy megjegyzésem itt, úgyis mint post scriptum. Minden más vélekedéssel ellentétben ez a kampány nem volt sem gerilla, sem vírus kampány. Főleg nem volt social media, vagyis közösségi kampány. Bár használt olyan elemeket, amiket a fenti típusú kampányok is használnak, de a videót nem a felhasználók küldözgették, a blogbejegyzéseket az elején nem maguktól írták a blogírók. Ez egy tervezett és jól kivitelezett kampány volt, ahol egy felépített virtuális személyiség felépített és megtervezett kampányt folytatott.

Egyetlen egy olyan elemet tudok csak említeni, ami gerilla marketing volt, ez viszont nem a Vatera nevéhez fűződik, hanem a Hírek Médiához: a Depo.hu ügyesen használta ki a kampány népszerűségét, és lecsapott rá, felépítették a férj virtuális személyiségét. Azt tették, amit egy igazi gerillacsapat is tett volna: ügyes technikával megszurkálta a nagy ellenséget, majd gyorsan visszavonult.

Vera példája és a kampány sikere jól mutatja, mennyire lehet hatékony egy integrált kampány. De nem szabad elfelejtenünk: ez nem egy spórolás, kispénzből megvalósuló megoldás volt! Ezt az egészet pontosan olyan komolyan vette mindenki, amennyire komolyan kell venni egy sok-sok milliós pénzköltést. Így lehetett valóban hatékony a Vatera 2009 őszi kampánya.

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr511557501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2009.11.28. 00:03:44

Érdekes lenne összevetni hatékonyság szempontjából "Ernő" sráccal ("aki" elárazta a hamburgert, Burger King).

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2009.11.28. 00:04:33

szerintem akkor is szép számokat hozott volna a kampány, ha megmaradnak az online világban. Nekem így offline-al már túl sok volt, hogy még a rádióból is ez folyt. Így már nem tudott hiteles maradni-nem mintha nem lett volna már eleve hiteltelen,de legalább jó a sztori.
Nekem így már sok volt. Szerintem nem értek el annyival több embert, mint ahánynak 'túl sok'érzést okoztak, és ahányan úgy érezék, átverik őket.

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2009.11.28. 00:06:16

@ern0: hadd ne mondjam melyik az undorítóbb. Na az már közel esik ahhoz a kategóriához, amibe nálam a kicsi kamat kicsi tánc eset már így 3-4-5 év alatt.
Szívesen mondanám a marketingesnek:hagyd már abba, teszed le!:D

sajt · http://sajt.tumblr.com 2009.11.28. 02:23:38

Én nem is tudtam, hogy ment a TV-ben. Mondjuk a legérdekesebb az aukciókhoz fűzött kommentek voltak. Azok után, hogy többen leírták, hogy valószínüleg ez kamu, mások együttérzésükről biztosították. Esküszöm, ha lett volna egy bankszámlaszám, még át is utaltak volna, hogy Vera utána mehessen a férjének.

Süni25 · http://www.eakft.hu 2009.11.28. 16:54:08

"Ugyanakkor ezt a "bajt" jól kezelték "Veráék". Nem lett nagy tiltakozás részükről, nem vették fel a kesztyűt, mentek tovább a dolgok, ahogy kell. "

Persze, hogy jól ment, hiszen a "rosszalló" hozzászólások azonnal moderálva lettek.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.11.28. 18:30:53

@Süni25: egyrészt nem mindenhol, hiszen a blogokat, fórumokat nem tudták moderálni. Másrészt: te mit tettél volna?

heliox 2009.11.28. 20:10:02

"Végülis a kampány elérte a célját: a Vatera népszerűsége növekedett, a regisztráltak száma is szépen nőtt, a Vatera jóhíre, brandértéke (jelentsenek ezek bármit is), erősödött."

Minden ilyen kampány befektetés. A befektetés megtérülése pedig pénz, bevétel. Na ezt hogyan mérjük? Mennyi lett volna a kampány nélkül a nyereség az év végén, és mennyi ezzel?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.11.28. 20:22:42

@heliox: egy kampánynak két féle célja van. Az egyik az, amit te írsz: az üzleti cél. A másik pedig a kampány elején megfogalmazott kampány cél: hány embert érjünk el, milyen üzenetet kell átvinni stb. Ezen utóbbira van elsősorban befolyása a marketinges folyamatban részt vevőknek, és igazából a cégnek a feladata az, hogy olyan kampánycélokat fogalmazzon meg, amelyek egyben az üzleti célt is erősítik. Ez utóbbi egyértelműen üzleti és nem marketinges döntést igényel.

Sokszor futok ebbe bele a tanácsadói munka során, és ez a fajta különválasztás nagyon sokat segít abban, hogy reálisan fogalmazzunk meg elvárásokat.

heliox 2009.11.28. 21:09:47

De a marketing cél célja az üzleti cél! A marketing cél egy eszköz. Olyan, mint amikor azt mondom, hogy 100m2 házat akarok. Nem azt akarok, hanem kényelmesen lakni 23 gyerekkel, és ennek megfelel 100m2 ház (vagy nem). De az építő mégiscsak 100m2 házat tud építeni, és nem "kényelmes házat 23 gyerekkel lakó szülőknek".

(Ha valaki elszörnyedt, az olvassa a 23-at úgy, hogy kettő három.)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.11.28. 21:38:39

@heliox: igen, de az üzleti cél lehet hosszú távú is, vagyis nem szükségszerű, hogy egy kampánynak azonnali üzleti eredményt kell hoznia. Ezért nem kell mindenképpen elvárni egy kampánytól, hogy azonnali eladást csináljon (ha nem az a cél).

orczy · http://www.beoriginal.hu 2009.11.29. 04:03:17

Ez rendben, de akkor hogyan méred (kampányszinten) a hosszú távú eredményeket?

Merras · http://miyazakijun.hu 2009.11.29. 11:15:26

A Webisztánon is felmerült ugyanez a kérdés, úgyhogy ha nem bánjátok, copypaste mágia következik:

"Egy kampány akkor sikeres, ha a kampány előzetesen kitűzött céljait elérte, netán túlteljesítette. Kampánya válogatja, hogy mi a siker, ez lehet CT szám, látogatás, X db oldalletöltés, regisztrációk száma - ezer különböző dolog.

Disclaimer: a neo munkatársa vagyok. "

És akkor ezt kiegészítve: egy ilyen bizniszben, mint a Vatera, de akár egy átlag webshop esetében is szépen szét választhatóak bizonyos fázisok. EGYIK fázis az, amikor regisztrációkat gyűjtesz - és abban a fázisban az a siker mérőszáma, hogy mennyi regisztrációd van. MÁSIK fázis az, amikor erre a felgyűlt adatbázisra fókuszálsz, és megpróbálod kihajtani belőle a legtöbbet.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2009.11.29. 20:29:49

Még mielőtt valaki a fejemhez vágná nem én áraztam el a marhalábszárat két kenyérdarab között...

De most komolyan, nekem ezzel a kampánnyal az volt a problémám, hogy pont a pikantériáját vesztette el akkor amikor elkezdett a rádióban-tévében is menni. Nagyon tuti kis gerillamarketing kerekedhetett volna belőle... de nagyon hamar teljesen reklámszagú lett.

Miért nem lehet két külön kampányt csinálni? Szépen lefuttatjuk a gerillát aztán pedig amikor annak vége, akkor csinálunk valami hagyományos dolgot is.

Azt kell, hogy mondjam Vera videóját nem kaptam meg egyik ismerősömtől sem... nem küldözgették a felhasználók egymás között, hogy nézd már meg ezt. Pedig lehetett volna, ha nem nyomják agyon azonnal azzal, hogy annyira reklám szagú a dolog.

Persze én nem vagyok képzett marketinges :) Ezért nem tudom, hogy hogyan kell csinálni ezt az egészet, lehet, hogy Verát kitalálta valaki nagyon kreatívan aztán jött valaki felülről és azt mondta, hogy ő nem bízik ezekben a hülyeségben legyen inkább így... és ez lett belőle, valami kis keverék. Azt hiszem ezt soha nem fogjuk megtudni már.

Ha összehasonlítjuk a múlt évi abszolút sláger mikulásos Pepsi marketingjével akkor az elég sok mindent üt szerintem. Kevesebb pénzből jött létre és vagy 5 helyről megkaptam a linket.. a végén az már uncsi is volt :)

MacTom · http://www.mactom.hu/blog/ 2009.11.29. 21:04:48

A kontra kampány 20 forintos videoi nálam sokkal joban bejöttek. A Vera uncsi volt.A Vera videót nem küldözgették, de én pl. úgy néztem meg az első Vera videómat, hogy a Bercire hárman is felhívták a figyelmemet. Nos, marketing szempontból Berci nálam nyert. Hacsak nem titokban a Vatera indukálta Bercit, hogy legyen flém, mert akkor bizony elismerésem nekik!!!

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.11.29. 21:38:17

@orczy: kampányszinten sehogy. Erre van a marketing stratégia. Annak a sikeressége a hosszú távú üzleti siker.
@Ernő (WebSEO): a Pepsi az gerilla volt, ez meg nem... egyébként igazat adok.
@MacTom: igazából azok pont attól voltak jobbak, hogy hitelesek maradtak - akkor már lehetett tudni, hogy ez reklám, és a válaszok már jó poénok lettek :)

orczy · http://www.beoriginal.hu 2009.11.30. 03:46:19

@Konrad: tehát az év végén, a marketingstratégia kiértékelésénél sem tudhatod biztosan, hogy az ADOTT KAMPÁNY KONKRÉTAN mit tett hozzá az üzleti sikerhez. Jól értem?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.11.30. 10:09:19

@orczy: de éppen hogy akkor tudod. Ha jó a kiértékelési rendszered, akkor meg fogod tudni mondani.

kutyafules10 2009.11.30. 10:50:39

BREAKING!

Most olvastam a webisztanon, hogy pont az ÖTLET, amit mindenki dicsért, finoman szolva sem eredeti... Ejnye!
idézem:
Jetlag79 2009.11.27. 15:53:35
Egy amcsi ismerősöm járt nálunk a hetekben, neki mutattam a mercit, hogy ez mekkora ötlet. Ő mondta, hogy ilyesmi volt az ebay-en is. Rákerestem a gugliban, hogy mi lehetett az, az "ebay campaign cheating husband" szavakkal. Kaptam egy rakás találatot, az első ez volt: gizmodo.com/5036936/wife-uses-ebay-to-humiliate-cheating-husband-and-his-fat-lover
Van némi hasonlóság a Vatera és az ebay kampánya között, a megcsalt ausztrál(!) feleség az ebay-t használja, hogy megalázza a csalfa férjét (Wife Uses eBay to Humiliate Cheating Husband and His Fat Lover) és aztán ott a a beígért folytatás: "The punishment doesn't end there: She plans to continue it by auctioning her husband's Harley for 99 cents."
Ehhez mit szóltok?!

hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2009.11.30. 13:27:58

@kutyafules10: a webisztan postban hivatkoztam egy hasonlo sved kampanyra is theinspirationroom.com/daily/2009/stefan-the-swopper/

hozzateszem, implementalni egy kulfoldi kampanyt sem egyszeru feladat. tessek kiprobalni :)

joskafiser 2009.11.30. 15:53:18

hm, szoval nem lopas, hanem "ugyes adaptacio" ill. nem erdekes, h bevetelt nem generalt ( potosabban azt merni nem lehet), hisz nem az "uzleti cel" a cel , hanem a "kampanycel" a cel.
tovabba: "Vatera jóhíre, brandértéke (jelentsenek ezek bármit is), erősödött." - maradjunk abban h szted. neked meg marketingeskent az a dolgod h azt mondd. ez szinten merhetetlen kategoria. azt h a vaterasok kifejezetten utaltak, meg persze el kell engedni a fulunk mellett.

hat elegge fura es problema kerulo ez a gondolkodas mod. franko struccpolitika. es most roppant finom voltam.

persze: szerintem.

ps: orczy for president

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.11.30. 18:00:55

@joskafiser: nem tudom, lopás-e. Lehet tudatos adaptáció, lehet véletlen és lehet lopás is. Fogalmam sincs. Ott volt a ":)".

A kampánycél pedig mérhető, és ha a kampánycél regisztráció szám, akkor az elég egyértelmű, nem? De lehet a kampánycél adott esetben eladásszám, az is mérhető. De volt már olyan eset is, amikor a kampánycél látogatószám-növelés volt.

Végül: a brand-érték növekedése rövidebb távon valóban nehezen mérhető. Valóban csak szerintem nőtt, de szerintem nőtt.

chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2009.12.01. 17:27:17

@kutyafules10:
Nem is értem, ez nem egy kampány volt, hanem egy megtörtént eset. Jókor jutott eszükbe és továbbvitték. Mutassatok egy olyan kampányt aminek semmihez sincs köze a világon

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2009.12.01. 20:55:53

@kutyafules10: Úgy látszik a tengerentúlon is menő ez a megcsalásos sztori :) De amúgy nekem is mondta egyik ismerősöm, hogy ez ebay klón, csak már azóta más megírta közben.

Bohl · http://boly.lap.hu 2009.12.07. 13:06:40

A hibái ellenére szerintem is jól eltalált kampány volt.