Amikor arról olvasunk úton-útfélen, hogy a kiadók meg szeretnék menteni az offline lapokat, akkor igazából arról van szó, hogy meg szeretnék őrizni a korábbi években megszokott profitjukat. Nem kell itt nagy iparági féltésre, meg mindenféle magasztos eszmére gondolni. A nagy kiadóknak a bajuk a profit elvesztése.
Márpedig a jelenlegi online üzleti modellek nem alkalmasak akkora forgalmak generálására, mint amit megszoktak, és hát lássuk be, a megszokott profit közelében sem tudnak járni. Egy százmilliós éves hirdetési forgalom az az alsó szint, ahonnan kezdődik a nagy kiadók ingerküszöbe. Az alatt? Elnéző mosoly. Emlékezzünk csak a számokra, amit egy régi bejegyzésemben írtam:
A Ringier+Népszabadság tavalyi forgalma tehát nagyobb volt, mint az egész hazai internet! Jó, persze, ebben a forgalomban nemcsak reklámbevétel van, de akkor is látszik a nagyságrend.
De ha a kiadóknak a profit a fontos, akkor egyáltalán nem biztos, hogy a megoldás az eddigi lapjaik online-ba "mentése". Nem kell erőlködni, a megszokott nagyságrend messze elmarad!
Én azt gondolom, a megoldás az előre menekülés lehetne. Ezeknek a kiadóknak még most is hatalmas pénzeik vannak, amiket be lehet és be kell fektetni. Az online-ba. Ahogy Murdoch is bevásárolt, úgy más is megteheti. Igaz, ő aztán azt hitte, nem kell gondozni a vagyonát, de nem kell mindenkinek így viselkednie. És el kell szakadni a megszokott modelltől, vagyis az offline újság online megvalósításától. Sőt, talán a hagyományos értelemben újságot sem kell készíteni. Technológiába, ötletekbe, lehetőségekbe kell fektetni.
Ez már sok kiadónak működik, ez lehet talán a jó vonal. Persze csak addig, amíg van tőke. Amíg van bevétel az offline piacon. Ez még pár év.
Utolsó kommentek