Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Mire való az SMO?

Címkék: smo

2010.03.12. péntek 21:43 Konrad

A Bánó a Brandcamp konferencia kapcsán írt arról, hogy mennyire tervezhetetlen a közösségi oldalakból érkező forgalom. Vagyis nem egyenletes forgalmat kapunk, hanem olyat, amiben vannak kisebb-nagyobb csúcsok.

Ennek kapcsán jutott eszembe (és le is írtam neki ott is), hogy alapvetően az lesz a gond, hogy az SMO, vagyis a közösségi média optimalizálás elsősorban nem forgalomterelésre való. Tehát ez nem olyan, mint a SEO vagy a PPC kampányok vagy egy e-mail aktivitás: nem akkor kell használni, ha több látogatót akarunk.

De akkor mi értelme van ennek az egésznek? Mire való ez az egész közösségi média baszakodás?

Hát, elsősorban ugye kommunikálásra, pontosabban párbeszédre: párbeszédre a lehetséges vevőinkkel, a lehetséges partnereinkkel. Arra való, hogy a véleményüket befolyásoljuk, ha lehet, minél pozitívabb irányba. Mondok egy példát.

Ha csinálunk egy jelentős bővítést a cég ügyfélszolgálatán, és e miatt a korábbi problémákat sikerül kiküszöbölni - vagyis valódi válaszokat fogunk adni az érdeklődőknek, naprakészek és udvariasak vagyunk stb. -, akkor ezt valahogy el is kell mesélni az embereknek. Mostmár lehet bennünket keresni, nem vagyunk annyira legendásan szar ügyfélszolgálat, mint mondjuk a T-Home-é. 

De eddig kifejezetten utáltak minket, sok volt a panasz. Vagyis egy vesztes helyzetben vagyunk!

Nos, ilyenkor ha a közösségi oldalon jelen van a célcsoportunk (vagy a célcsoportunk egy fontos része), akkor megtehetjük, hogy ott "mondjuk el" nekik, hogy mostmár jók vagyunk, megjavultunk, kiléptünk a vicc kategóriából.

Vagyis megtehetjük, hogy javítjuk a cégünk megítélését, végső soron a brand értékét. Például erre való az SMO.

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr621835467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.03.13. 07:46:20

...és akkor vajon emelekedett a brand értéke egy SMO-kampány után, ha nincsen kimutatható látogatottságbeli növekedés?

A homo analyticus már a légy szárnyán a porszemet is kimutatja - talán néhányan ezért hajlamosak tömjénfüstként gondolni rá.

Minden dolog a súlyát a méréstől kapja. Amíg nincsen a mérlegen, bármely kartondoboz tartalmazhat vasöntvényt, vagy tollpaplant. És hiába állok mellette a MALÉVES checkin-nél, és mondom, hogy ez tulajdonképpen egy nagyon érdekes új anyag, a súlya nem mérhető, mert nullponti energiából önmagára gyakorol antigravitációs felhajtóerőt (párhuzam: SMO-val kapcsolatban szoktak kb. ilyen vad dolgok elhangzani).

Többször próbáltam már ezt a dumát Ferihegyen, de a végén mindig rá kellett raknom a mérlegre.

Verhás Péter · http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu 2010.03.13. 08:48:40

Csak az van amit meg tudsz mérni. Amit nem lehet mérni az nincs.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.13. 09:08:42

Nem írtam, hogy nem lehet mérni. Azt írtam, hogy nem forgalomnövelésre való. A méréssel az most a gond, hogy el kell dönteni: mit mérjünk. Nagyon sok dolog mérhető, de nem mind1, hogy a piaci szereplők mit fogadnak el egységesen.

A brand érték is mérhető és mérendő. De a cégek jelentős része nem az interneten realizálja a profitját, így valójában nem a weboldalának a nézettségi dönti el, mennyire sikeres egy kampány.

Mondok egy példát. A Vargabornak elég erős Facebook jelenléte van, ott (is) beszélget az érdeklődőkkel. Ha jól csinálja, akkor annak nem az lesz az eredménye, hogy többen látogatják a weboldalát, hanem az, hogy több bort adnak el a boltban. Ez utóbbi mérhető, de nem Google Analyticsel :) (Kivéve, ha a webshop forgalma számítana, de most nem az a cél.)

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.03.13. 09:57:12

@Konrad: Ha a vargaboros vonalat elfogadjuk, akkor a méréstechnikát tekintve ugyanott tartunk, mint 20 évvel ezelőtt a printmédiánál. Tudunk mondani egy előfizetőszámot (behelyettesíthető: követők / kapcsolatok száma), oszt' jónapot.

Előbb-utóbb a Vargabornál is meg fogják kérdezni, hogy mitől lehetünk olyan biztosak abban, hogy a Facebook miatt van a plusz eladás, és nem azért, mert jobb lett bor, szebb lett a cimke, több lett az elárusítóhely?

Másfelől nem tudok olyan hatékony - bármilyen: óriásplakát, tv-spot, rádióreklám - kampányt elképzelni 2010-ben, aminek ne volna kimutatható online vetülete.

SMO-t különösen nem, hiszen ha a saját médiaközegében nem tud értékelhető forgalmat felmutatni, akkor annak egyéb multiplikátor hatásai is nagy valószínűséggel elhanyagolhatók.

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2010.03.13. 10:38:18

Az SMO olyan, mint a TV-s hirdetés... viszont a célcsoport sokkal konkrétabb.

Brand építésre jó... ha folyamatosan látod az Opel reklámot a totalcaron akkor ha eljön az idő és autót akarsz venni rögtön eszedbe fog jutni az opel. Ez lehet 1 nap múlva, de 2 hónap múlva is. Ezt nem tudod mérni az Opel honlapjának látogatottságában. De ez hétköznapi bevásárlásra is igaz... ott van a fejedben a márka, mert láttad a reklámban... és azt fogod venni/kipróbálni stb. Nézted már meg valaha a pl a Béres csepp honlapját? Mégis létezik...

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.03.13. 11:07:23

@hamlet79: Nem szoktam ilyen számokkal dobálózni, de "béres csepp" vs. "opel vectra" in Google Insight:

www.google.com/insights/search/?hl=hu#q=b%C3%A9res%20csepp%2Copel%20vectra&geo=HU&cmpt=q

Bevallom, én még nem néztem a beres.hu-t, de az látszik, hogy mind az autónak, mint a cseppnek van, létezik online vetülete. Hogy mekkora hibahatárral és mennyire komolyan vehetően az más kérdés.

Szinte biztos vagyok benne, hogy a beres.hu oldal Analytics-számaiból kiválóan látszik, ha a TV-ben reklámja megy (direct/brandkeresések), illetve ahogy a téli szezon beindul.

2010 van, halló, kérem, aminek nincs mérhető online vetülete, az nincs. :)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.13. 12:00:22

@bano: 2010 van, igen, de nem szabad ennyire elvakultan hinni csak egy területben. Tudományosabb vagy, mint egy vulgármarketinges, de ugyanazt a hibát követed el: csak egy dologban hiszel, csak egy dolog számít.
Az integrált kommunikációnak igen fontos eleme az internet, de nem egy olyan példát tudok, amikor a saját weboldalra mégcsak szükség sincs igazán.
Tehát nem szabad analitika fetisisztának lenni minden esetben.

A Vargaborra visszatérve: igen, az smo egy induló terüle, és ott tartunk, mint sok más területen. Ez nem ppc, ez nem seo - éppen erről írok. Nem helyettesíti egyiket sem. Másra való.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.03.13. 12:17:33

No, pontosan ezt a "mást" kellene tudni jellemezni a szokásos iparági mértékegységekkel, mert addig csak egy zsákbamacska kartondobozt látunk.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.13. 12:27:17

@bano: dehát van egy csomó mérőszám! Csak azokat nem látod, mert nem láthatod a Google Analyticsben. De például a tévés nézettségmérést sem látod az Analyticsben, sőt, a portálok látogatottságát (a számokon túl) sem az Analytics segítségével méri a Gemius.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.03.13. 13:07:05

Most tekintsünk el attól, hogy a TV kampányok és és az Analytics kapcsolata nem légbőlkapott dolog:

analytics.blogspot.com/2008/06/new-analytics-report-tv-campaigns.html

Milyen mérőszám van egy SMO-kampány mérésére? Nem például, konkrétan.

Ha egy SMO-kampánnyal nem tudsz mérhető-kimutatható online forgalmat generálni, akkor az kampány nincs, vagy valami extrém kivételről van szó.

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2010.03.13. 13:40:24

@bano: inkább úgy fogalmaznám meg a dolgot, hogy nem minden hirdetésnek azonnali konverzió a lényege (lásd autós példa). Innentől kezdve az, hogy a kampány ideje alatt nézi meg valaki az opel.hu -t vagy akkor amikor kocsit akar venni az gyakorlatilag mindegy. Sőt nem is az opel.hu -t nézi meg hanem egy tesztoldalt, fórumot stb. Azt hogy méred le?

De másik példa.. TV-s reklám.. vegyél Flora proaktivot... mi azt használunk, mert jó fogyasztók vagyunk, de az eszembe nem jutott soha megnézni a floraproaktiv.hu oldalt. A közértben van a konverzió, nem a neten.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.03.13. 14:23:31

@hamlet79: Nem azt mondom, hogy minden egy mérhető, hanem hogy aminek nincsen mérhető online vetülete, az necces. Ha van, mint ahogy az Opel iránti érdeklődésnek van, akkor minden OK.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.03.13. 14:38:00

@Vargabor: egy nagy, komoly borászat bevételei egyrészt a hiperekben elfoglalt polcokon eladott közepes minőségű borokból, másrészt a partikra, céges fogadásokra, tárgyalásokra eladott csúcsborokból realizálódnak. Egyikre sincs a legcsekélyebb hatással sem az SMO.

Kire van? Például egy borkedvelő, 4-5 fős egyetemista társaság, ha a Facebookon egy jól sikerült hiperes vétel után el tud merülni a pince életében, akkor egy kellemes borozós hétvégét szerveznek maguknak pincelátogatással. Lesz ebből bevétel? Marginális. Fejenként 5-10 000 forintot fognak a pincében hagyni egy-egy deci csúcsborért meg 2-3 liter hiperes közepesért.

De mi lesz, ha valamelyikük sales-es lesz a SPAR-ban? Vagy mérnönk egy nehézipari folyamatszabályozó rendszereket gyártó cégnél, és a rendszerek átadási ünnepségeire mindig a Vargát javasolja a buliszervezés részleteit vivő intern-nek?

Vagy egy junior asszistens lesz valami menő vállalatnál, és "Józsi, te szoktál bort inni, mit vegyünk a főnök unokahúgának szülinapi bulijára ötven üveggel?" kérdést kell majd megválaszolnia?

A fiatalok egy ilyen csatornán nagyon könnyen megfoghatók, majd márkahűvé tehetők. Magyarország abban a szerencsés helyzetben van, hogy sok jó pincészete van, amik majdnem minden igényt ki is tudnak elégíteni, emiatt a márkahűség fontos lehet a pincészetnek. Másrészt a multi cégeknél nem feltétlenül szoktak magyar borokat rendelni, erre egy junior asszisztens remek ráhatással lehet.

A Hamu és Gyémántban leközölt PR-cikk nyílván sokkal több azonnali bevételt hoz egy borászatnak. Egy Heti válasz reklám azonnal megnöveli a hiperes eladásokat. Sokan viszont nem, vagy még nem olvassák ezeket a célcsoportból vagy leendő célcsoportból.

Azt is érdemes meggondolni, hogy a FB a borászat számára nem magától értetődő terület. Sokan hiszik azt, hogy mp3-lejátszón kívül semmit nem érdemes ott reklámozni. Ezért egy FB-felhasználó számára rendkívül kellemes csalódás lehet, ha bensőséges viszonyba kerülhet egy nyitott borászattal.

Longhand · http://longhand.hu 2010.03.13. 14:57:46

Sokan úgy gondolják, hogy a közösségi site-ok az internet felhasználás minden területét megváltoztatják hamarosan. Ezek közül az egyik legfalsabb elképzelés amit hallottam eddig, hogy vásárlás előtt az ember a "jövőben majd" a közösségi oldalon tájékozódik és nem lesz szüksége egyéb információ forrásokra (keresőre sem).

Van néhány felhasználási terület amiben meghatározóbbak lettek/lesznek minden bizonnyal, de elég jól látható szerintem, hogy ezek elsősorban a kikapcsolódáshoz, ismerkedéshez kapcsolódó területek.
Az ember azért megy fel elsősorban, hogy kikapcsolódjon, ismerkedjen és nem azért, hogy benézzen a T-Home ügyfélszolgálatába.
A fenti területekhez kapcsolódó siteoknak lehet hogy kihagyhatatlan lesz a SM stratégia, egyéb szegmenseknek kb. ugyanúgy semleges marad, mint egy bármilyen magas látogatottságú társkereső site vagy a jojatek.hu -n való megjelenés lehetősége.

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2010.03.13. 15:21:29

@Longhand: tehát a közösségi oldalak egyetlen útja, hogy fizetőssé tegyék szolgáltatásaikat, mert a reklámnak ott nincs értéke - alacsony a CTR?

Longhand · http://longhand.hu 2010.03.13. 16:05:02

@hamlet79: azt nem mondtam, hogy teljesen értéktelen reklámfelület.
Azt mondom, hogy sokkal kisebb szegmensben lesz forgalom "elosztó" szerepük, mint ahogy azt sokan prognosztizálják.
Legnagyobb szereplők oldalait lehet hogy a jövőben a Facebookról érkezve többen látogatják (amit Facebook nélkül is látogatnának) mint a Googleről, mert az lesz a kezdőlapjuk, de ettől még a keresési szokások nem változnak, arra ez a változás nem lesz hatással.

Longhand · http://longhand.hu 2010.03.13. 18:30:30

Bano: "Nem azt mondom, hogy minden egy mérhető, hanem hogy aminek nincsen mérhető online vetülete, az necces."

Igen, ezt el kell fogadnia mindenkinek.

Elhangzott mindenféle példa a mérhetőséggel kapcsolatban.
Én egy ügyfél példáját említeném, aki újságban hirdette a teljesen új vállalkozásának az egészségügyi szolgáltatásait több hónapig, nagyon súlyos összegekért.
A hirdetésben telefonszám és a weboldal címe szerepelt.
Azt láttam, hogy a direkt forgalmon és a brand nevére való keresésben _semmi_ nyoma nincs a hirdetéseknek analitikában, ezt jeleztem többször is már az elejétől, hetente javasoltam, hogy hagyják abba.
Hónapokba telt mire beismerték, hogy nem érdemes, hiába bíznak benne, abba kell hagyniuk és más felületeket keresni, a hirdetések nem keltenek érdeklődést.

1-2 hónap múlva azt láttam, hogy megindultak a brand keresésre érkező látogatók, bizonyos napokon kiemelkedve, a direkt forgalom tendenciái is javultak.
Rákérdeztem, hogy ugye újra hirdetnek offline és most már olyan helyeken ahol érdemes is.

- "Igen, most szerencsére több is az érdeklődő, jobban megy a dolog.
Honnan tudod?"

- "Analyticsből."
----

Visszakanyarodva, elfogadom azt is amit Konrád mond, hogy kommunikációra nagyon jó felület, főleg nagy brandek esetén.
Sokkal többet viszont ne képzeljünk bele.

tothzoli · http://www.facebook.com/tothzoli 2010.03.13. 20:51:00

Ezt az egész "közösségi" kommunikációt (facebook, twitter) teljesen a blog íráshoz hasonlítanám...

Akik itt hozzászóltak szinte mindenki (Konrád is) ír blogot, azaz közösségnek kommunikál. A blog alapján nő az ismeretség, a vevő. Mégis az onlinemarketing.hu oldalt talán egyszer néztem meg, ha adnék Konrádnak megbízást Online marketingre nem a weboldala alapján tenném. A Facebook jelenlét is ki fog alakulni, mint a blogírás. Lesznek kitartóbbak (ezáltal ismertebbek) és lesznek "csak belekezdők". Az idő még most indult el, nagyon az elején vagyunk, csinálni kell...

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2010.03.14. 11:25:17

Utánaolvastam a nemzetközi tapasztalatoknak és ott is azt jelzik, hogy a közösségi oldalakon nehezebb eredményesen hirdetni. Facebook CTR 0,04% körül volt. Szerencsére a tematikus közösségi oldalak helyzete kicsit jobb. :P


süti beállítások módosítása