Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Dr Keynes: Okos poszt, mint mindig. Két kis megjegyzés: (1) Én mostanában PESTELE-t tanítok, legyen csak k... (2021.06.18. 10:41) Foci és marketing
  • evilwolf: De miért is kellene mindenkinek használnia az internetet? Főleg 70-80 év felett? Vagy bármilyen k... (2021.06.17. 10:05) Akik nincsenek itt
  • evilwolf: Ebben az országban érdemes mesélni. Sok a mesemondó, mert nagy a hallgatóság, aki el is várja, hog... (2021.06.17. 09:51) Esti mese
  • Konrad: @Kopasz Szuzukis: Ez b2c területen igaz, b2b-ben viszont sokszor nem lehet árat mondani, mert túl ... (2021.06.11. 14:18) Ghostolás
  • Kopasz Szuzukis: Talán meg kellene fordítani a dolgot:feltüntetni árakat. Legalább irányár-szinten. Rettentően elha... (2021.06.11. 14:13) Ghostolás
  • Utolsó 20

MUNKA!

  • Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (569) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (231) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) e-business (5) ebusiness (105) ekormányzat (3) előadás (21) email marketing (44) érdekes (207) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (161) fórum (6) gépház (98) gerillamarketing (10) google (111) hiba (107) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (30) kampány (373) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) Klub (17) közösség (240) közösségi média (15) kreatív (120) kutatás (99) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (4) Marketing és környezetvédelem (5) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (36) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1239) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (56) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (200) seo (49) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (323) stratégia (9) szakcikk (6) szövegírás (33) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (73) tartalommarketing (3) telefon (3) turizmus online (5) twitter (6) üzlet (339) üzleti kommunikációs hónap (4) video (114) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (249) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Mélyvíz: Hozzunk ki többet a Google Analytics-ból!

Címkék: google onlinemarketing analytics mélyvíz

2010.08.23. hétfő 08:00 kkovacs

Helló, Kristóf vagyok, Konrád barátja. Ez egy vendég poszt, amiben kipróbáljuk, hány olvasója marad Konrádnak, ha megjelenik a blog-on egy általam írt, az online marketingben "kicsit műszakibb" oldalról segíteni próbáló cikk. :)

Kevesen tudják, hogy a Google Analytics azon kívül, hogy méri weboldalaink forgalmát, valamennyire programozható is. Ez lehetővé tesz néhány érdekes (és pénzt hozó) trükköt.

Például egy honlapon, amelyik több ügyfélcsoportot céloz meg, szeretnénk szegmentálni a látogatókat, de az Analytics-ben azt látjuk, hogy szinte mindenki megnézi a többi csoportnak szóló ajánlatokat is. Milyen jó lenne egy olyan megoldás, ami az alapján szegmentálna, hogy melyik ajánlatot nézte meg először a látogató!

example menu screenshot

Bár a Google Analytics "alapképességeit" ez meghaladja, meg lehet oldani az API (Application Programming Interface) segítségével.

Az egyszerűség kedvéért a szegmentáló oldalaink URL-jeit "/for-xxx" minta szerint nevezzük el (a példaként használt oldalon pld "/for-project-managers", "/for-programmers", stb). A "for-" utáni részt látjuk majd viszont az Analytics-ben.

Természetesen mást is használhatunk előtagnak, csak írjuk át a JavaScript kódban is. Az "AreYou" változónév helyett is írhatunk mást, ami csak az adott oldalnak jobban megfelel. És ugye mindenki az aszinkron tracker-t ("_gaq") használja már, hogy az Analytics ne lassítsa az oldal betöltését?

Pár sornyi saját programkódot szúrunk a Google kódjának a közepébe, alant világosabb háttérszínnel jelölve (a hely lényeges, mert a mi változónk az utána következő _trackPageview parancs "hátán" jut el a Google szervereire):

<!-- Google Analytics {{{ -->
<script type="text/javascript">
  var _gaq = _gaq || [];
  _gaq.push(['_setAccount', 'UA-10162652-1']);
  _gaq.push(function() {
      // Custom segmentation
      try {
          var fm = /\/(for-)(.*)$/.exec(document.location.href);
          if (fm != null) {
              var t = _gat._getTrackerByName();
              if (t._getVisitorCustomVar(1) == null) {
                  t._setCustomVar(1, "AreYou", fm[2], 1);
              }
          }
      } catch (e) {
      }
  });
  _gaq.push(['_trackPageview']);
  (function() {
    var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
  })();
</script>
<!-- }}} -->

Meg is vagyunk! Pár napig hagyjuk futni, ahogyan azt szokás. :)

Amikor már összegyűlt elég adat, az Analytics "Visitors" menüjében a "Custom Variables" alatt találjuk meg munkánk gyümölcsét (klikk nagyobb képért):

Custom Variables screenshot

Ezt az adatot most már szabadon használhatjuk az Analytics-en belül. A legnagyobb rugalmasság kedvéért például csinálhatunk belőle "Advanced Segment"-et, a "Custom Variable (Value 1)"-et használva:

Advanced Segments screenshot

Ha ezt megtesszük, ezután bármelyik grafikonunkat vagy lekérdezésünket nézhetjük úgy, hogy célcsoportjaink egyike vagy másika alapján rajzoljon/számoljon nekünk az Analytics.

Így most sokkal pontosabb célcsoportjaink vannak, élesebben látjuk, hogy melyik oldalainkat melyik csoport nézi többet, melyik honnan érkezik, vagy melyik tölt a legtöbb időt az oldalainkon, megnyitva a lehetőségeinket a jobb, profitábilisabb konvertálás felé.

Kristóf szabadúszó programozó, aki szerint a számítógép a legklasszabb dolog a szeletelt kenyér feltalálása óta. Weboldala a kkovacs.eu (angol), és ha ideje engedi, hazai ügyfeleknek a nemzetközi tanácsadói díjából kedvezményt ad. Koffein- és Twitter-függő (ő a @kkovacs).

P.s.: Ha van még két szabad perce, nagy segítség lenne a jövőre vonatkozóan, ha kitöltené ezt a kis visszajelző kérdőívet! Előre is köszönet érte.

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr382233000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.23. 08:33:23

Szép-szép, de baj van vele:

Visitor-level scope-pal (1) mindig az utoljára letöltött oldalnak megfelelő szegmentáció lesz, azaz oda fogja sorolni a júzert, amilyen oldalt UTOLJÁRA letöltött.

Másfelől nem fogja számolni az egyszeri látogatókat, csak a visszatérőket.

kkovacs · http://kkovacs.eu/ 2010.08.23. 09:29:59

Szia Zoltán,

köszönöm a kommentedet. Azért nem oda fogja sorolni a user-t, amit _utoljára_ letöltött, mert a

if (t._getVisitorCustomVar(1) == null) {

sor garantálja, hogy ha már tároltuk egy felhasználóhoz az értéket, akkor nem tároljuk újra.

Az egyszeri látogatókat azért számolja, mert a kódot a

_gaq.push(['_trackPageview']);

ELÉ tettük be, vagyis már az első látogatásnál, az első analytics hívással elmegy a változónk a szerverre.

Még egyszer köszi az elő kommentet! :)

Kristóf

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.23. 09:40:22

Az elsőben igazad lehet, figyelmetlen voltam, az alapkódot láttam, nem a leírtakat néztem-értelmeztem.

A másodiknál továbbra is szkeptikus vagyok, a VISITOR-LEVEL CustomVarnak ez úgy tűnik - egyébként logikus - sajátossága, és ezen úgy gondolom az sem segít, ha előbb hívjuk azt az fv.-t. Azt egyébként is mindig előtte kell.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.23. 09:42:21

Ahogy a dokumentáció is szépen leírja:

"When set, applies to all visits onward (but not to previous visits or current visit)."

code.google.com/intl/hu/apis/analytics/docs/tracking/gaTrackingCustomVariables.html#usage

kkovacs · http://kkovacs.eu/ 2010.08.23. 09:48:35

És mégis, ezt megoldja az, hogy a "current visit" (a _trackPageview) az csak a beállításunk UTÁN fog következni (vagyis ettől az egy "visit onward", tulajdonképpen).

Próbáld ki, Zoltán! :)

(Műszakilag elég nehéz is lenne megoldaniuk, hogy ne így legyen, mert azt jelentené, hogy "valahogy" átvinné a szerverre, de nem állítaná be, vagyis egy köztes tárolóban kellene tartani CSAK azért, hogy még ne legyen benne...)

kkovacs · http://kkovacs.eu/ 2010.08.23. 09:56:18

(A függvény leírásánál, ugyanabban az oldalban, amit linkeltél:

"...here the _setCustomVar() method is called just before a _trackEvent() method, so that it gets delivered in the GIF request sent by the _trackEvent()...")

Jó látni, hogy itthon is van, aki beleássa magát a SEO eszközök haladóbb lehetőségeibe is!

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.23. 11:54:33

Szkepticizmusomat fenntartom: a "current visit" az, ahol a CustomVar settelve vagyon.

kkovacs · http://kkovacs.eu/ 2010.08.23. 12:02:11

Még mielőtt a post eltűnik a blogoszféra mélyére, szeretném megköszönni az idejét mindenkinek, aki kitöltötte a "feedback" kérdőívet! (Eddig több mint 10 válasz érkezett.)

Köszi!

Kristóf

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.23. 15:55:49

Csak hogy a CV-ök mindenkinek tiszták legyenek.

A VISITOR-LEVEL értékek számolása úgy történik, hogy a vistitet indító oldalon (köznyelvben: landing page) már meg kell lennie az utmv-cookie-ban a VISITOR-LEVEL variable-nek, ahhoz, hogy számítson (csak az 1-es scope van cookieban tárolva, a többi nem, ezért különleges). Ezért gondolom logikusnak, hogy csak az "onward visiteket" méri, mert mindig a landing oldalon történik a session minősítése (source, medium, campaign, ...).

Sejtéseddel ellentétben a helyzet kb. úgy áll, hogy a setCustomVar nem azért van elől, mert előbb lefut, hanem azért, mert az fv-paramétereket az fv-hívás után már felesleges megadnunk (előtte kell, ugye). A trackPageview fv. csinálja azt, hogy az utm.gif paraméterezését összeállítja (ga.js), aminek értelemszerűen része a CV-özés is.

Ebből következően a visitindító oldalon még nem lesz jó utmv-cookie, csak a visit második oldalán. Innentől pedig nem áll fent a fenti feltételrendszer.

Rövidebben: amire igazából a mérést használni szándékoztatok, oda a 2-es scope, azaz a session-level volna talán a legjobb.

kkovacs · http://kkovacs.eu/ 2010.08.23. 17:10:23

Zoltán,

ha session-level változót használsz, az csak adott "visit" alatt van meg, vagyis elveszik, ha a felhasználó 30 percnél később jön vissza a site-odra.

Ha a *látogatók* helyett a *látogatásokat* akarod minősíteni, akkor azt kell használni; de ha azt akarod, hogy megmaradjon a szegmentálás akár hetek múlv visszatérő felhasználón is, akkor a visitor-levelt, ahogy a példában.

Csak hogy a szintek mindenkinek tiszták legyenek. :)

A cookie nem lesz még beállítva az adott oldalon (ha JS-ből lekérdeznénk), de az teljesen mindegy, mivel mi az Analytics-ot akarjuk értesíteni, és ő megtudja a _trackPageview függvény hívása (a gif request-je) után, hogy azután a felületen megmutassa nekünk.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.23. 18:30:44

Mondom még egyszer:

"A VISITOR-LEVEL értékek számolása úgy történik, hogy a vistitet indító oldalon (köznyelvben: landing page) már meg kell lennie az utmv-cookie-ban a VISITOR-LEVEL variable-nek, ahhoz, hogy számítson (csak az 1-es scope van cookieban tárolva, a többi nem, ezért különleges). Ezért gondolom logikusnak, hogy csak az "onward visiteket" méri, mert mindig a landing oldalon történik a session minősítése (source, medium, campaign, ...)."

Az utolsó bekezdésedből úgy tűnik, hogy nem tudtad értelmezni ezt a fenti bekezdésemet.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.23. 18:36:18

...illetve ebből a mondatodból is azt érzem, hogy nem jól értelmezed a dolgokat:

"(a _trackPageview) az csak a beállításunk UTÁN fog következni (vagyis ettől az egy "visit onward", tulajdonképpen)."

Mivel a CV-beállítás nem jár külön UTM.GIF-hívással (csupán előkészíti azt), tévedés azt állítani, hogy "onward visit"-ről beszélhetünk a rákövetkező trackPageview-hívásnál (merthogy a setCustomVar nem jár semmilyen hívással, ugye).

kkovacs · http://kkovacs.eu/ 2010.08.24. 08:07:05

Összesen 22 feedback gyűlt össze 24 óra alatt, köszönöm a sok pozitív visszajelzést! A következő guest post már ezen visszajelzések alapján készül majd.

K.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.24. 13:00:54

Sikerült megérteni amit írtam, érted már, hogy hol tévedtél?

kkovacs · http://kkovacs.eu/ 2010.08.25. 09:45:49

Zoltán,

mindíg nyitott vagyok arra a lehetőségre, hogy esetleg tévedek, hiszen én is csak ember vagyok, ezért végeztem egy tesztet azokkal a peremfeltételekkel, amelyeknél szerinted nem szabadna működni a megoldásnak. Az eredmény:

tweetphoto.com/41236435

Ahogy láthatod, a Google velem ért egyet. :)

Nem hibáztatlak, az Analytics doksija eléggé hiányos és félreérthető helyenként.

Részemről ezzel a dolog QED. Szép napot neked! :)

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.25. 14:17:59

Ez most valami vicc? :)

Ebből a "screenshotból" nem derül ki semmi, ennél azért vegyük komolyabban magunkat.

azabaj 2010.08.25. 22:23:28

Na, most már csak azért is kivárom ennek a végét, mert a linkelt screenshot tényleg egy vicc:)

Konrád, reagálhatnál végre te is valamit erre.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.26. 09:28:49

Az már az első kommentekből világos volt, hogy ez a kiváló úriember ("[aki] ha ideje engedi, hazai ügyfeleknek a nemzetközi tanácsadói díjából kedvezményt ad"), lojális szakember ("Jó látni, hogy itthon is van, aki beleássa magát") és hatalmas lélek ("Nem hibáztatlak...") az Google Analytics működésének alapjaival sincsen tisztában.

Itt megállhatott volna a bűnlajstroma, ha értelelmezi amit írtam, illetve futtat pár keresést a témára, de itt a thread végén már az a kérdés, hogy szakmai hiányosságokat mutat-e a tesztelés terén is, avagy szándékolt stathamisítást követett el. Én az elsőre szavazok.

Mondom sokadszorra: a visitor-level CV cookieban (utmv) van tárolva, ami az első pageviewnál (landing page) még nincsen meg, hiszen az első UTM.GIF lekérés után kapja meg. Ebből következően nem lehet olyan bounce-os NEW visitor, ami ebben a screenshotnak csúfolt rowshotban van. Aki ezt nem érti, az csak akkor irogasson "mélyvizes" cikkeket, ha fejjel szeretne rohanni a falnak.


süti beállítások módosítása