Úgy alakult, hogy meghívtak a Megújuló média (A hatékony sajtóhirdetés VII) konferenciára. És bár ez egy tipikus print témában utazó rendezvény, egy életem egy halálom, megpróbálom - elmentem rá. És nem bántam meg.
Először is a benyomásaim: ez a "kis" konferencia hangulatában hozta azokat a szakmai rendezvényeket, ahol egy-egy szakma "krémje" van jelen. Vagyis láthatóan olyanok jöttek el előadni és meghallgatni az előadásokat, akik jól ismerték egymást. Így először egy kicsit idegennek éreztem magam itt, meg is ijedtem, hogy majd felzabálnak a printesek ebédre, de aztán szerencsére (vagy az ő szerencséjükre?) ez nem történt meg. Azért sem, mert közben azért befutott néhány ismerős, így már nem voltam annyira elveszett a tömegben.
Amikor elkezdődött a rendezvény, két dolog tűnt fel: az elején ketten (és a végére is csak úgy öten) használtunk notebook-ot. A hallgatóság előtt becsukva sem volt gép, ráadásul figyeltek is - ami persze jó! Igaz, sokra nem mentem a géppel, csak fizetős wifi volt, és bár Óbudán volt a rendezvény, de a teremben a 3G sem akart lenni, csak EDGE volt. Így aztán lassan, de ráadásul bizonytalanul sikerült csak neteznem.
Így a Twitterre is sokkal kevesebb dolgot írtam ki, mint amit szerettem volna, több twittet benyelt a gép. Sajnos.
Az összbenyomás érdekes volt. A print kiadók úgy érzik, nincs nagy baj. Az első előadás például, amit Kázmér Judit, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke tartott, pontosan bemutatta az összes olyan kimutatást, ami alapján a lapkiadás nem halt meg. Oké, európában és észak-amerikában csökkennek a példányszámok, csökkennek a bevételek, és a haszon aránya már nem kétszámjegyű, de azért így is van. Ráadásul Afrikában és sok más helyen egyértelmű a növekedés. Nálunk is sok lapnak csökkent a példányszáma, de pl. a bulváré nőtt.
Ráadásul a listaáras reklámbevételek esetében idén 2-3%-os növekedés is elképzelhető.
De mielőtt mindenki nyugodtan hátradőlhetett volna, jött a másik véglet: Tóth Orsolya (Zenith Média volt szeptemberig - fel is tette valaki csendben a kérdést, miért olyan van itt, aki éppen távozott?). Ő kb. a földbe döngölte a kiadókat, nem sokat udvariaskodva, keményen megmondta a véleményét. A 2-3 %-os listaáras növekedés valójában csökkenés, a print ha így folytatja nem fog jól járni, stb. Érdekes volt, bár inkább kemény.
A két bevezető előadás után még három olyan volt, ami nemcsak tetszett, de hasznosnak is tűnt. Az egyik dr. Törőcsik Mária előadása volt a fiatal fogyasztók életstílusáról. Elsősorban egy hazai kutatás eredményeit osztotta meg, remélem meg lehet szerezni a prezentációt, mert érdekes volt. A lényeg: a fiatalok (15-25 év) csoportja, mint olyan, nem létezik. Sok szegmens van, amelyek egymáshoz képest is nagyon különböznek. Ráadásul a társadalom nagy része a fiatalokhoz képest definiálja magát: a fiatalabbak öregbítik magukat, az idősebbek visszafiatalodnának. Például az első kor-pánik már nem 40, hanem 30 évesen jelentkezik sokaknál...
Ja, és a link, amit az előadás végén megosztott: http://www.trendinspiracio.hu
Érdekes volt még Torday Gábor (TBWA Budapest) előadása a kreatív hirdetésekről is, tényleg létezik ez a fogalom a printben is, sok példát mutatott. Viszont azt is elmondta, hogy az a nagy baj, hogy ha a kreativitást megöli az árazás: ha egy ügyes megoldás miatt a megjelenés kétszer annyiba kerül, akkor sokan inkább nem próbálkoznak.
És ami még megfogott, az az ingyenes lapok kapcsán a Szuperinfó hálózat bemutatása volt. Tudtam róluk eddig is, de érdekes volt látni, hogy a mai napig élnek és megélnek. Sok vidéki településen ők jelentik A hirdetési helyet, vagyis gyakorlatilag kikerülhetetlenek.
Ami feltűnt, hogy bár a print piac egy nagyságrenddel legalább nagyobb, mint az online, mégis folyamatosan az online-hoz képest fogalmazták meg magukat és a problémáikat a kiadók. A legfontosabb megállapítás az volt, hogy az online soha nem fogja kinyírni a printet, hanem ki fog alakulni egyfajta együttélés, akár szimbiózis is, és ennek keretében el is hangzott sok olyan szó, amivel bátran lehet bullshit-bingózni: szinergia, proaktivitás, kölcsönös előnyök stb.
A mobilról és a tablet piacról viszont csak érintőlegesen tettek említést. Az még nagyon nincs fókuszban.
Érdekes volt látni a print piac ezen szeletét, és érdekes volt látni olyan előadásokat, amelyek alapjaiban tértek el az általam már kicsit megszokott online világtól. Örülök, hogy ott lehettem. Ha lehet, megyek jövőre is!
Utolsó kommentek