A változatosság kedvéért ma is voltam konferencián. Most viszont szigorúan online témában: VI. Mfor Marketing Konferencia - Hirdetők, médiumok, trendek - Merre tart az online reklámpiac?
Bár megmondom őszintén, főleg az első fele érdekelt, és nem is tudtam sajnos csak az első szünetig maradni. De amit láttam, az érdekes volt.
Mivel a Twitteren elég sokat írtam, és ma sikerült - úgy érzem - a lényeget ott elmondani, így akit a tételes beszámoló érdekel, az erre nézzen szét.
És akkor a benyomásaimról és a véleményemről.
Szar van a palacsintában, emberek. Megváltozott a világ, a hirdetők mást akarnak, mint ami jó a tartalomszolgáltatóknak. És ez most nagyon komoly. Ugyanis a tartalomszolgáltató piac évekig egy olyan üzleti modell alapján működött, amely alapja a hirdetési bevételek voltak: jól tervezhető, nagy összegű és nagy lélegzetű kampányok biztosították azt a stabil bevételt, amire lehetett újságírókat, szerkesztőket, programozókat, értékesítőket felvenni, ami a haszon lehetőségét is felcsillantotta.
Na ez az, ami most egyre kevésbé van. Azt nem mondom, hogy nincs - szerencsére -, de olyan megoldásokat kérnek egyre többen, ami a növekvő látogató szám mellett sem ad növekvő bevételeket. A legnagyobb baj ugye az, hogy a vásárlás kattintás alapon történik, egyre inkább. Miért baj ez? Mert sok kreatív nem úgy készül, hogy kattintsanak rá! Mekkora bolt már ez a hirdetőnek: csinál egy olyan jellegű reklámot, mint ami a tévében vagy az újságokban megy, gyere be a boltjaimba, vedd meg olcsón a cuccot, tehát megcsinálja ezt bannerben (vagy belerakja egy lejátszóba a tévéreklámot...), és azt mondja, akkor adok pénzt, ha kattintottak.
De persze se a tévében, se az újságban nem ez alapján vásárol, hanem elérés (vagy megjelenés) alapján.
Ráadásul pontosan tudjuk, hogy ezeknek a megjelenéseknek nem kevés értéke van a kattintásokon túl is: sokan csak jóval később mennek el az oldalra, lehet, olyankor már keresőn keresztül. Vagy el se mennek a weboldalra, csak bemennek a boltba és vásárolnak. Tehát van olyan hatása ezeknek a display hirdetéseknek, amely hatás egész egyszerűen nem mérhető a kattintással.
Ez tehát az elvi probléma. A gyakorlati probléma pedig az, hogy nincs annyi kattintás, amennyi eltartson nagyobb tartalomszolgáltatókat... Ez pedig nagyon nem lesz jó a piacnak.
Sokan mondják azt - ahogy elhangzott ez a konferencián is -, hogy nem baj, jönnek a külföldi szolgáltatások, majd hirdetünk azokban, lesz azokban tartalom. Lehet. Erre el is mesélte Gazsó Gábor (Evo Média) azt a céget, amelyik úgy döntött, nem kell neki ügynökség, de nem kell neki még marketing se idehaza - a globális eszközökön futó kampányokat tökéletesen lehet központilag is vezérelni. Szóval nem lesz ez jó még az ügynökségeknek sem...
De mi a másik oldal? Persze, a bannerek ára. Szoktam hozni a példákat a több millió forintos napi megjelenési árakról, a túlárazott banner megjelenésekről. Ahogy egyik nagyügynökségnél dolgozó ismerősöm elmondta: elkészült a terv (megjelenés alapon), elküldte a külföldi partnernek (aki már látott azért jópár más kampányt), és meglátva az árat, visszakérdezett. Mi ez az ár? Valami prémium megjelenés? És a válasz persze az, hogy nem. Ez - nálunk - ennyibe kerül.
Tehát van itt kérem satu rendesen. A konferenciától kicsit azt vártam, hogy felmutasson valami megoldást. Sajnos ezt nem tette. Azért sajnos, mert úgy érzem, ebből a helyzetből nem nagyon lát senki kiutat. Még pár hónapja Szabó Ákos (Adaptive Média) vázolta, hogy jó lenne olyan szakmai összefogás, ahol a tartalomszolgáltatók és a független sales house-ok összeállnak és megfogalmazzák a minimális szabályokat, így fékezve meg a negatív folyamatokat. De erről most egy szó nem esett. Úgy tűnik, nem lesz belőle most semmi.
Én sem tudom, mi lesz majd a megoldás. Az biztos, hogy változás kell. Ami most van, az már pár éves távlatban sem tesz jót a piacnak.
Most tehát várunk és figyelünk. Mást úgyse tehetünk.
Utolsó kommentek