Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: @Dr Keynes: Főleg itt. De a többi platform is olyan, hogy ha valami szélsőséges, megosztó poszt va... (2019.12.04. 12:12) Hogyan öljük meg az internetet
  • Dr Keynes: Csak itt nem kommentelnek, vagy más csatornán sem? FB? Amúgy igen: azzal hogy túl sok vélemény ér... (2019.12.04. 12:09) Hogyan öljük meg az internetet
  • teéjesenmindegy: "Több ezer gyerek és fiatal követeli pénteken a Parlamentnél, hogy a politikusok végre tegyenek a ... (2019.11.28. 10:41) OK, boomer!
  • DFK: Nagyon jó példát láttam erre a nagyképű, teljesítmény nélküli boomerező csapatra a munkahelyemen. ... (2019.11.28. 06:31) OK, boomer!
  • enrikokaruszo: @Tompahawk: hát, ha te nem akarsz kényelemben megöregedni, van rá megoldás?! (2019.11.27. 20:56) OK, boomer!
  • Utolsó 20

MUNKA!

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (544) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (228) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) ebusiness (102) ekormányzat (3) előadás (21) email marketing (39) érdekes (204) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (144) fórum (6) gépház (93) gerillamarketing (10) google (110) hiba (102) hírek (36) humor (31) iab (4) index (31) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (73) jog (30) kampány (360) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) közösség (214) kreatív (110) kutatás (97) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (22) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1145) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (56) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (22) sem (200) seo (49) smo (47) spam (31) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (320) szakcikk (6) szövegírás (29) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (65) telefon (3) turizmus online (5) twitter (4) üzlet (266) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (239) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Tényleg nem ér semmit egy Facebook-like?

Címkék: közösség ajánló

2011.01.17. hétfő 21:24 Konrad

A múlt hét végén olvastam a Kreatívon egy cikket, amit Juhász Péter Tibor, a P&G integrált kommunikációs vezetője írt, a címe: Egy Facebook-like nem ér semmit.

Látványos és provokáló cím, első felindultságomban mégsem mertem rá válaszolni. Kellett pár nap, hogy magamba szálljak, és végiggondoljam: kell-e válaszolni egy olyan cég kommunikációs vezetőjének az írására, amely cég számomra láthatóan nem érti és nem használja jól a közösségi médiát. Jelen vannak persze, de a jelenlétünk tipikus nagyvállalati: nem lép túl az egyoldalú kommunikáción. Nem párbeszédet folytat.

Azon is sokat gondolkodtam, van-e értelme kijavítani azt a néhány fogalmi pontatlanságot, ami a cikkben tetten érhető. Nem lesz-e olyan a hatása, mintha a kisegér akarná oktatni az elefántot arra, hogyan kellene dübörögni a hídon.

Végül felmerült bennem az is, csak én látom-e a cikkben a logikai ugrásokat, az alapvetően nem egymásból következő dolgok összehasonlítását?

Ezért jó szokásom szerint egy nagyon rövid twitter üzenetet dobtam be a közösségbe. Az arra érkező reakciók fele egyetértett a cikkel, de a másik fele nem, és hasonló véleményeket fogalmazott meg mint én. Néha élesebben is.

Így pár nap ráalvás után úgy döntöttem, megírom, mi a problémám. Kezdem az elején, hogy érthető legyen, milyen gondolatmenet vezérel.

A közösségi média nem a Facebook. A közösségi média kampány nem a Facebook kampány. A közösségi média sikeressége nem a like-olok száma. Sőt, a közösségi média nem szükségszerűen internet. A közösségi média valójában egy olyan terület, ahol szóbeszéd marketinget folytatunk. (Word-of-mouth marketing, azok kedvéért, akiknek az oldalletöltés is PI, lehetőleg angol kiejtéssel.) Ez az én alapállásom. Éppen ezért a szóbeszéd marketing legfontosabb szervezet, a WOMMA által készített rövid tájékoztató füzetet tartom úgy fogalom, mint tartalom szempontjából irányadónak. Címe: Szóbeszéd 1x1. És milyen a hatalmas szerencsénk, Dévai Zoli ezt lefordította, sőt, elérhetővé tette a blogján is (itt van a lap alján). 

Ez alapján első körben szeretném a Juhász Péter Tibort kicsit kijavítani. A cikkben általa emlegetett seeding jelentése nem az, amire ő gondolt.

Idézve a Kreatívon megjelent cikkből:

A tömeges lájkolóvásárlás nem építi a márka imázsát, és online terjesztés (seeding) hatására sem vált még love branddé egyetlen márka se. 

Idézve a Szóbeszéd 1x1-ből:

Termék „magvetés” (seeding): Megfelelő terméket a megfelelő kezekbe és a megfelelő időben, hogy információt vagy mintákat szolgáltassanak a befolyásos egyének számára.

Bár ez a fogalomhasználati hiba az írás mondanivalóját nem módosítja, mégis fontosnak érzem, hogy egy szakmai lapban pontos információ jelenjen meg. De elfogadom, hogy lehetnek cikkek, ahol az online terjesztést seedingnek hívják. Ha így van, készséggel vitatkozom azokkal is.

Ha valaki végigolvassa a Szóbeszéd 1x1-et, akkor láthatja, a szóbeszéd marketingnek mennyi olyan eszköze van, amely arra hivatott, hogy közösségeket hozzon létre, közösségeket lásson el olyan témákkal, amikről szívesen beszélnek, és amelyek a cégünkről, a brandünkről szólnak.

És ha valaki a felsorolás vége felé jár, akkor találkozhat ezzel:

Beszélgetés létrehozása: érdekes, vagy vicces hirdetés, e-mailek, szlogenek, szórakoztató tartalom, vagy reklámok (promóciók) megtervezése olyanra, hogy azok szóbeszédet indítsanak el.

 A Kreatívon megjelent cikkből idéznék ismét (kiemelés tőlem):
 

A Forbes listáján az Old Spice-kampányt minden idők harmadik legjobb közösségimédia-aktivitásának választották. Ez persze minden kollégámat nagy büszkeséggel tölti el, de csöndben jelezném, hogy egy fityfenét volt ez közösségimédia-kampány. Legalábbis nem annak indult, és nem is azért kapott Grand Prix-t Cannes-ban. Médiaoldalról abszolút hagyományos tévékampányról van szó. Persze a film annyira tetszett az embereknek, hogy utána tömegesen nézték meg a Youtube-on, és spontán módon kezdtek el beszélni a filmről. 

Tehát mi történt? Sikerült a szóbeszéd marketing egyik eszközét a cikk írója szerint is tökéletesen használni. És ha fenntartjuk az eredeti állításom, hogy a szóbeszéd marketing eszközeit használva a közösségi médiában kommunikálunk, akkor talán nem túlzó azt állítanom: attól, hogy a kommunikáció alapja egy kutya közönséges tv reklám, ez bizony még közösségi média reklám marad. Mert - mint írtam - a közösségi média reklámnak nem kötelező eleme az internet. Persze itt érzi igazán jól magát, ez igaz.

Így azt kell mondjam, én egyetértek a Forbes listájával: ez valóban közösségi média kampány.

És így a végén eljutottunk a Like-ok kérdéséhez. A cikk írója szerint az a baj a Like-okkal, hogy a Like-ok mögött nem valós rajongás van, hanem kikényszerített kattintás: a Like-okat a cég vásárolja.

És hogy ez baj, mert akkor az így szerzett Like-ok valójában nem érnek semmit. És ebben van egy nagyon nagy igazság: az így szerzett Like-ok semmit nem érnek, ha rosszul használjuk föl azokat!

Olyan ez, mint az e-mail címlista. Számtalan cég gyűjtögeti az e-mail címeket, de sokkal kevesebb van, amelyik ezeket jól is használja. Jól, vagyis üzletileg hatékonyan. A Like pedig néhány praktikus szempontból olyan, mint az e-mail cím: van köztük nagyon értékes és nagyon jó és van köztük értéktelen is. De ahogy nem jelenthetjük ki azt, hogy az email címlista nem ér semmit, úgy nagyon bátor kijelentés az, hogy a Like nem ér semmit.

Ahhoz, hogy a Like érjen valamit, nagyon fontos a tudatos és a közösség igényeit is ismerő kommunikáció. A párbeszéd. Nem lehet "csak úgy" feldobálni az üzenőfalra érdektelen dolgokat. Nem érdemes eltéríteni a tartalmat, vagyis elkezdeni teljesen mást és más stílusban nyomni, mint ahogy korábban a Like-okat szereztük. Ez persze nagyon nehéz dolog. Mi is sokat izzadunk rajta, hogy eltaláljuk egy-egy partnerünk közösségének az igényeit, és vannak esetek, amikor ez nem sikerül tökéletesen. De akkor sem jelentem ki, hogy azért, mert most ez nem sikerült, a Like nem ér semmit.

Olyan ez, mint a síelés: én nem tudok síelni, amikor kipróbáltam, jól meghúzódott a bokám, ergo a síelés hülyeség. Igazam van?

A közösségi média és azon belül a közösségi média kommunikáció nem attól különleges eszköz, hogy új. Még attól sem különleges eszköz, hogy divatos. Attól különleges eszköz, hogy a korábbiaktól merőben eltérő céges kommunikációt kíván. Ezt minden egyes alkalommal elmondom, amikor pl. ezt a területet oktatom. És azt is elmondom: ez nem megy mindenkinek. Sok cégnél nincs meg az a rugalmasság, hogy váltsanak, hogy hirtelen ne a hagyományos, jól megszokott, egyirányú marketinget folytassák.

Lehet, talán ez lesz a baj. Mert ilyen esetekben tényleg semmit nem ér a cégeknek a Like. Kár beléjük.

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr262591538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

$Norbert$ · http://www.marketing112.hu 2011.01.17. 22:39:11

"Közösségi média"

Lehet hogy létezett előtte, de mióta a Facebook lábát vetette széles körben, azóta terjedt el ez a megfogalmazás is. Ha valakinek ma azt mondod közösségi média kampány, az FB vagy iwiw kampányra gondol és ez így van jól.

Más: Egy komment-párbeszéd lehet WOM, de egy megosztás nem. Írott vagy mondott beszéld nálam a WOM.

A "LIKE - E-mail hasonlítás" tökéletes. Aki nem ért hozzá, az 200ezer rajongóval sem tud mit kezdeni. De meg kell hagyni, hogy egy e-mail lista sokkal fehérebb és sokkal lojálisabb, mint egy (sokszor valóban) kikényszerített lájk.

"Ez nem megy mindenkinek"

2010-es nemzetközi adat:
- Használják: B2b: 86% B2C: 82%
- Belső felmérés alapján a cég érdeklődik: B2B: 36% B2C: 9%
- "Szerintük nekik irreleváns a Facebook” B2B: 46% B2C: 12%
- Nincs rá emberük: B2B: 60% B2C: 54%

"Neked hogy megy?"

Nektek pl. az Intersport hogy jött be? Milyen eredményekkel zárult? Esettanulmány?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.01.17. 22:48:21

@$Norbert$: "Egy komment-párbeszéd lehet WOM, de egy megosztás nem. Írott vagy mondott beszéld nálam a WOM." - pedig a megosztás is wom, az ajánlás egyik formája... kőkeményen a wom része.

Az Intersport köszöni szépen, jól van, az építkezés időszaka is tart, de használjuk is - az ügyfél elégedett, a visszajelzések jók.

$Norbert$ · http://www.marketing112.hu 2011.01.17. 23:12:38

@Konrad: Igen, a WOMMA szerint. De én nem értek velük egyet. Ez már az én hibám :)

Isport: Csak azért, mert az eredményekről mindenki hallgat. Erről is csak azt tudni, hogy 3931-en kedvelik, napi 6 és heti ~60 lájkkal bővül.

Néha beszélhetnének már a nagy oldalak már a hatékonyságról is. Pl. Király L. Norbi hány CD-t adott el onnan? Érted mire gondolok...

is 2011.01.17. 23:44:40

én a kettő közé tenném az igazságot, mert valahol fontossági sorrend-vitát látok. ő is leírja, hogy szükség van a közösségi kampányra is, csak szerinte önállóan nem áll meg. az Old Spice reklám kétféle értelmezése is ugyanannak az éremnek a két oldala.

egyébiránt most, hogy léneygében mindenki a Facebookon van a nyugati fogyasztói társadalomban, elértük azt, mintha senki nem lenne ott. ugyanaz az elérendő alapsokaság, ez egy másik csatorna. nem hiszem, hogya csatorna önmagában megváltoztatná az alapsokaság viselkedését. a hagyományos marketingnél is volt/van fogékony csoport, aki maga is terjesztette/terjeszti az igét. a Facebook 95%-a ugyanolyan passzív, akármilyen csatornán szólsz hozzá. addig volt jobb ez az arény, amíg maga a Facebook volt az elsők csatornája. persze, nem te szelektáltál, hanem maga a Facebokk. most már a Facebook nem szelektál, tehát te már ugyanazzal szembesüls itt is, mint a többi csatornán. nem lennék meglepve, ha nemsokára megjelennének azok a (z eldugott) tanulmányok, amik kimutatják, hogy már semmivel sem hatékonyabb a Facebook, mint más csatorna. esetleg ma még olcsóbb a célzottság miatt, de akkor ezt kellene kiaknázni.

lacam · http://copyblog.blog.hu/2012/02/07/valentin_napi_sms_mester 2011.01.17. 23:47:03

egy like pont annyit ér, amennyire 'használni' tudod:)*

az old spice kampány pedig - amely véletlenül(?:) így sikerült - éppen arra világít rá szerintem, hogy az integrált kommunikáció (az ÉS) eredményesebb, mint külön közösségi marketingben VAGY btl kampányban stb gondolkodni

bár ez akkora evidencia, hogy szinte fáj leírnom:)

*: külső (honlap) és belső (facebook oldal) lájk eltérő(?) értéke is érdekes kérdés...

algi 2011.01.17. 23:53:18

Szőrmenti kérdés: neked mi a véleményed arról, ha egy cég felajánlja, hogy adakozik, de csak akkor, ha előtte lájkolják? (Nekem már van véleményem róla, de kíváncsi lennék, hogy szakmán belülről ez mennyire elfogadott vagy elborzasztó.)

$Norbert$ · http://www.marketing112.hu 2011.01.17. 23:57:33

@algi: Épp ma utaltam így a Gyermekétkeztetési Alapítványnak a lájkok miatt :)

Szerintem semmivel sem különb, mintha azt mondják "adakozik, de csak akkor, ha előtte megvetted a görög joghurtot"

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.01.18. 00:00:34

@algi: @$Norbert$: nekem egyik sem tetszik, elvi okok miatt. Az adakozás így kb. zsarolási helyzet. Szerintem. (Egyébként mintha a Facebook szabályzata sem lájkolná az ilyen ötletet...)

Pásztor Tibor · http://pasztortibor.hu 2011.01.18. 00:00:47

Közösségimédia-kampány és szóbeszédmarketing.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2011.01.18. 00:39:01

@is: óóó, igen!
"egyébiránt most, hogy léneygében mindenki a Facebookon van a nyugati fogyasztói társadalomban, elértük azt, mintha senki nem lenne ott. ugyanaz az elérendő alapsokaság, ez egy másik csatorna."

Nem vagyok a Facebookon a Fotósképzővel, mert korábban nem hittem a befektetett energia megtérülésében, most meg már azért, amit idéztem fent. Most már nekem olyan a FB, mint egy nagy medencében egy nem sokkal kisebb medence, csak abban éppen más színű a víz. Magyarán a célcsoportomat ugyanúgy el tudom érni, csak éppen kicsit más csatornákon, más hívószavakkal.
De még így is foglalkoztat a kérdés, hogy kell-e nekem a FB, vagy bármi más?
Mi lesz, ha jövőre jön egy újabb hasonló komm. csatorna? Meg később is másik? 10 év múlva már az emailek, a FB, meg stb. mellett vagy 10-15 komm. csatornát kell kezelni egyszerre?
Innen nézve a lájkolásnak nincs nagy jövője.

szittyaparipa 2011.01.18. 01:18:52

Akinek síeléskor meghúzodik a bokája, mindenre képes!

Libretto · http://szviccs.blog.hu 2011.01.18. 05:03:38

Valamikor 2002-ben tartottam az internet fontosságáról előadást a turisztikai szakmá(m)nak.
Már akkor úgy aposztrofáltam, hogy az új szájmarketing: "láttam egy jó hotelt, küldöm a linket". Akkor még így e-mailen osztottunk meg :)))

magyar bucó 2011.01.18. 06:37:16

Miért, szerintetek mennyit ér egy fészbúk lájk?

Szerintem semmit. Nem hiszem, hogy bárki megnézné fogkrém vásárlás előtt, hogy hányan lájkolják a PG-t...

Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2011.01.18. 07:28:50

A fogalmi pontatlanságok ellenére az idézett cikkben vannak nagyon jó gondolatok. Ezzel valóban számolni kell a nagy portáloknak, hogy ők mit kapnak cserébe azért, amit reklámként átadnak. Hozzáteszem, pont ezért nagy ötlet, amit a FB megcsinált, hogy a lájkkal az infrastruktúra részévé tette magát. Amikor pedig már szinte mindenki fent van a FB-on egyre kevésbé releváns a kérdés, hiszen a látogatóid úgy is ismerik, és számomra például tényleg értékes információt jelent egy cikkel kapcsolatban, ha az ismerőseimnek is tetszett.
A Google esetében sem teszi fel a kérdést az index, hogy mit kap cserébe azért, hogy kereshetővé teszik az oldalát.
Ami talán a legjobban fáj mindenkinek, hogy egyre inkább az bizonyosodik be az interneten is, mint minden más iparágban, hogy néhány nagy multi uralja a nagy részét. Hittünk benne, hogy ez más világ, és fáj, hogy mégis ugyanolyan, de ettől még ez a realitás.

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2011.01.18. 07:43:13

Szerintem a Kreatívos cikk teljesen korrekt volt, én kimondottan örültem, hogy végre egy ember, aki gondolkodik is, nemcsak a bullshitet ismétli. Egy P&G méretű nagyvállalat esetében teljesen más a közösségi média használata, mint egy kkv-nál, ezt nem kellene elfelejteni. Egy multi cég esetleg több száz márkával nem a közösségi médiában elért sikereknek köszönhetően lesz széles körben ismert, kedvelt, hanem pont fordítva, a közösségi médiában elért sikerüket annak köszönhetik, ha már korábban is kedvelték a fogyasztók. Ilyen cégméretnél nem lehet a közösségi médiára alapozni, a Facebookból a legtöbbet a kicsik profitálhatnak. Ha tömegcikkekről, azok gyártóiról van szó – itt pont arról – akkor nemhogy egy lájk nem jelent semmit, de szélsőséges esetben még több millió sem – pl. Coca-Cola (több százmillió fogyasztójához képest nem túl fontos 3-4 millió rajongó). Globális márkák iránti lojalitást csak tömegmédiumokon keresztül lehet építeni (márkaépítés, kampányok, marketing – és ennek eredményeképpen több éves!!! pozitív márkatapasztalat kialakulása) – a Facebook jelenleg erre nem alkalmas. Csak kiegészítő eszköz és egy multi cég esetében korántsem olyan fontos, mint azt a legtöbben gondolják. Lehet, hogy egyszer az lesz, de még nem. Ha kell, a megfelelő pillanatban pedig a multik váltani fognak, nem buta emberek ülnek ott, hiába gondolják ezt sokan.

Greg_ · http://kereszturi.tumblr.com 2011.01.18. 07:54:59

Ejj, Konrád, de beletrafáltál. Nekem is nagyon szúrta a szemem ez a kijelentés...
A Facebook Like igazából egy permission. Nem más. Nem azt jelenti, hogy én imádom ezt a brandet és élek-halok-rajongok érte.
Azt jelenti, hogy figyelj, Brand, kíváncsi vagyok rád, beszélhetsz hozzám.
Igen, olyan, mint egy e-mail cím, de abból is az opt-in fajta. És igen, a párhuzam máshol is meghúzható: ha e-mail címet kérek az árengedményért / nyereménylehetőségért cserébe, az (valószínűleg) nem ér annyit, mintha valaki mondjuk egy reklámon keresztül érkezve az oldalon feliratkozik. Ez utóbbi meg (valószínűleg) nem ér annyit, mint az, aki odajött az oldalra önnön indíttatásából (mert szereti a brandet) és megadta a címét.
A Like-kal ugyanígy van. Akit 'kényszerítünk' az kevesebbet ér, mint ha 'kényszerítettük'.
Mondok még hasonlóságot. Tudjuk mi az eredménye, ha az emberek őket nem érdeklő hírleveleket kapnak? Ja, spam folder. Mi történik, ha sokan teszik oda a hírlevelet? Nem tudunk tovább kommunikálni eredményesen. Facebook pont ugyanez.
Valaki említette, hogy a FB része lett az infrastruktúrának. Igen, éppen ezért kötelező. Ugyanúgy, mint a search. Mert egy fontos touchpoint a célcsoportunk vásárlási folyamatában. És igen, igazad van Konrád abban, hogy nem Facebook. De mondjuk leginkább igen. A Facebook annyira A közösségi média, mint amennyire a Google A kereső...
Szóval örülhet az a márka, amelyiknek minden kampánya sikeres a közösségi médiában, de ha ez nincs így, akkor viszont marad a Like-ok "megvásárlása". Ami attól még ugyanúgy "opt-in", mert ha az embert nem érdekli, akkor nem kattint, nem Like-ol. Ha viszont igen, akkor a közösségi médiáson a szem, hogy "eladja" a terméket. Persze, nem úgy, mint a boltban. Bocs a hosszú kommentért vidéki srác vagyok, ritkán járok erre. :-)

fidesz = házmesterek pártja 2011.01.18. 08:04:25

@Greg_: szerintem a "like" kb. annyit jelent, hogy "Igen, beismerem, egy idióta vagyok!". Általában nem szeretem az ú.n. közösségi oldalakat, de facebook, az mindennek a legalja. No nem elsősorban azért, mert divat, hanem azért, mert gond nélkül visszaél a felvitt személyes adatokkal és a sok birkát ez egyáltalán nem zavarja...

roli101 2011.01.18. 08:24:45

Akinek az életében a like-ok száma a legfontosabb, az boldog ember nem lehet. Ha nincs internet nincs like. A brand-ek meg csak annak fontosak, akik életét a vásárlási kényszer tölti ki és ezt ráerőlteik a hozzájuk hasonló butuska emberekre like formájában. A like-al bizonyítod, hogy mennyire senki vagy.
A Földön élő emberek legnagyobb része nem használ like gombot és mégis lehet boldog.

wroadd (törölt) 2011.01.18. 08:55:12

@Greg_: Teljesen egyetéretek veled.
Én most mint nem szakmabeli (egyenlőre)próbálkozom a cégemet kimozdítani az egyirányú kommunikációból, ami érdekes módon csak az online vonalon jelentkezik. Még nem sikerült. Meg is mondom miért.
A döntéshozók(nem szakemberek) magánemberként sem érzik az online teret és a kommunikációt. Pontosan olyan, mikor a médiahatóság vezetőjének nincsen TV-je.(sic!) Anélkül igen nehéz egy közösség potenciálját megismerni, hogy "ne merítkeznénk bele".
Az meg kicsit merész kijelentés, hogy egy több milliós célcsoportú Coca-Colánál nem számít a pár millió like. Számít és ezt mint fogyasztó mondom, aki nem csinál médiakampányokat. Nem a szám a lényeg, hanem hogy a "gomb másik oldalán" ülő mit vár el.
Én azt várom el, hogy számítsak a márkának, mert ha ennek ellenkezőjét kommunikálja akkor esetleg azt el fogom mondani az ismerőseimnek és mivel adnak a szavamra ez bizony kellemetlen lehet. Számtalan cikk született ebben a témakörben, a közösségi médiában nem lehet birkaként számolni a fogysztókat, mert itt visszabeszélhetnek és az bizony kellemetlen lehet. ÉS függetlenül attól, hogy egy cég akar-e megjelenni az online térben vagy sem a fogyasztóik már ott vannak... kérdés az, hogy akarunk-e velük kommunikálni és esetleg a véleményüket formálni.
És a "like megvonása" lényegesen egyszerűbb, mint az emailről leiratkozás.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2011.01.18. 09:06:49

Adtam erre a bejegyzésre egy LIKE-ot, de mint tudjuk "semmit sem ér" :D

ged 2011.01.18. 09:17:23

A szakértői kommentek alapján arra jutottam, hogy az emberek csak különböző célcsoportokba beosztott bio-droidok, aMiket ilyen vagy olyan eszközzel, de mindenképp vásárlásra kell kényszeríteni az értelmes gondolkodás kizárásával.
Valóban az emberek 90-95%-nál ez így is van, működik. Csak az értelmes emberek kisebbsége néz csodálkozva, hogy mi ez az agymenés és nem érti:)

"Tényleg nem ér semmit egy Facebook-like?"
Ha a gazdasági érdekeket nézem, akkor nagyon is sokat.
Ha az emberi értékeket veszem alapul, akkor tényleg semmit, vegyük csak példának azt az esetet, amikor valaki öngyilkos lett, de a kutya se nézett feléje, hogy ugyan már ne tedd, konkrétan:
webbulvar.hu/tart/cikk/dd/0/86081/1/bizarr/A_facebookon_lett_ongyilkos_de_senki_nem_mentette_meg

Zool2107 · http://corrodal.blogspot.com 2011.01.18. 09:18:15

Bazzeg ez most komoly, hogy egy "szakkönyvben" ilyen van írva, hogy:
"Beszélgetés létrehozása: érdekes, vagy vicces hirdetés, e-mailek, szlogenek, szórakoztató tartalom, vagy reklámok (promóciók) megtervezése olyanra, hogy azok szóbeszédet indítsanak el."

Írok ilyet én is:
"Termék eladása: blablablablablablablablabla... termékek vagy szolgáltatások megtervezése olyanra, hogy azok eladásokat generáljanak."

Ezért nem nézik szarba sem a marketinget és marketingeseket, mert csak nagy általánosságokat durrgotatanak el szép színes, fényes papírba csomagolva...

bülbül · http://www.bulbul.hu/ 2011.01.18. 09:39:56

@Greg_: Ejnye-ejnye vidéki srác :), nem kell arra a néhányezer km-re ennyire felvágni...
Konrádnak teljesen igaza van és ráadásul elég pontosan fogalmazott: nem azzal van a baja ahogy a P&G vezető a saját márkájával kapcsolatban kimondott dolgokat - sokkal inkább az ex katedra kijelentésekkel és átgondolatlan főcímmel (bár SP-vel szólva: így tudjuk felhívni a figyelmet), és tudható, hogy a Kreatív ezt a címadási technikát igen jól végzi. Így viszont többeknek módjuk volt átgondolni, hogy mire is alkalmasak ezek az eszközök.
Ugyanakkor nagyon nem értek azzal egyet hogy a tömegtermékeknek nincs szükségük ezen eszközökre - itt jön képbe Konrád WOMMA alapgondolata - és így derül ki, hogy nem is kicsit lenne fontos a nagy cégeknek is a seeding - márpedig erre egy jól átgondolt FB, twitter, iwiw, stb eszközrendszer igenis támogató módon alkalmazható.

Greg_ · http://kereszturi.tumblr.com 2011.01.18. 09:52:28

@bülbül: Tényleg, nem is mondtam, de van egy ilyen nevű kollégám. Úgy hívják, Senay Bülbül. :-)
ON: Szerintem nem a hangzatos címadással volt a gond. Hanem azzal, hogy nagyon szomorú egy ilyen fals, szakmailag megalapozatlan és alapvető hozzánemértésről tanúbizonyságot adó véleményt olvasni egy ilyen méretű holding egyik vezetőjétől...

Greg_ · http://kereszturi.tumblr.com 2011.01.18. 09:55:24

OFF: Konrád, szerintem kérd meg az Indexeseket, hogy ne rakják ki a posztjaidat a címlapra. Szerintem nem jó az neked sem.

h633213x 2011.01.18. 10:27:28

Kedves Konrad!
Egyelore csak nagyon roviden. Az online cikk cimet a Kreativ adta, nyilvan azert, hogy kelloen provokativ legyen. Az en irasom nem azt mondja, hogy egy FB lajkolo nem er semmit, hanem azt, hogy egy kampany celja ne az legyen, hogy onceluan minel tobb FB lajkonk legyen, hanem egy olyan markat epitsunk, ami onmagatol vonzza a lajkolokat.
Peter

h633213x 2011.01.18. 10:31:38

Meg annyi:
"A közösségi média nem a Facebook. A közösségi média kampány nem a Facebook kampány. A közösségi média sikeressége nem a like-olok száma. Sőt, a közösségi média nem szükségszerűen internet."
Pontosan errol szol az irasom.
peter

h633213x 2011.01.18. 10:46:58

@h633213x: ja, es tisztelettel, de hatarozottan visszautasitom, hogy nem ertjuk a social media lenyeget. (A nyilvanvalo OS kampanyon kivul pl. Proud sponsor of mums, Pampers etc)

Obama · http://onlinemarketinges.blog.hu 2011.01.19. 11:07:42

Finoman fogalmazva: van különbség a nagy és a kisvállalati marketing szemlélet között. A kérdés számunkra az, hogy mi, kisvállalkozók melyiket tartjuk üdvözítőnek. Én úgy látom, hogy Te, Konrád látod, tudod és érzed, hogy nekünk kisvállalati marketinget kell folytatnunk és teljesen igazad van. Nekünk tud működni a Facebook like is.

Balázs

Klausz.Melinda · http://facebook-oktatas.hu 2011.01.19. 14:16:19

Valaki adja már meg plz. a P&G magyar Facebook rajongói oldalának elérhetőségét, mert én nem találom, pedig most már csak azértis kíváncsi lennék rá! Köszi! :)

emesz 2011.01.26. 10:49:07

Az hogyan hagyományos tv-reklám, hogy az emberek neten feltett kérdéseire perceken belül egyénre szabott, jópofa rövid videókat küldtek válaszként egy napon át? Nekem nem úgy tűnik, hogy "véletlen" lett az old spice reklámból közösségi média reklám, hanem egy ötletes, erre építő kampány eredményeként. Persze az, hogy alapból erős volt az első spot is, nyilván segített a népszerűségében.