Hétvégén voltam egy nem budapesti családi bulin, ahol korban és egyéb tulajdonságban is elég vegyes társaság gyűlt össze. Volt időm kicsit szétnézni, és figyelni, ki mit csinál. Egy dolog volt, amire felfigyeltem: senkinél nem volt kütyü, a telefonok jellemzően "buta" telefonok voltak - és értelemszerűen senki nem fotózgatott, meg játszott, meg levelezett.
Beszélgettünk, iszogattunk, igen. Offline társadalmi életet éltünk, hogy úgy mondjam.
A dologban tehát az volt számomra az érdekes, hogy mennyire máshogy lehet látni a világot, ha az ember kicsöppen a megszokott környezetéből. Éppen ezért nagyon veszélyes, ha csak magunkból indulunk ki. Mert jó dolog az iPhone, meg jó dolog az Androidos telefon, és lehet örülni, hogy jobbára már csak ilyet adnak el a mobilszolgáltatók (mert mondjuk a kínálatukban is ilyen van többségben), de lássuk be, azért a világ jelenleg nem e körül pörög. Igen, van egy 25% körüli penetráció, és igen, van pár százezer ember idehaza, aki tényleg használja is az okostelefonját - nemcsak beszélget rajta vagy sms-t ír.
De aki hazai szolgáltatást fejleszt, és nem egy viszonylag szűk geek réteg a célcsoportja, az bizony a jövőnek tervezi ezeket, nem a mának. És igazán nem látjuk, pontosan milyen is lesz ez a jövő.
Hiszen az internet használat is csak mostanában kezd elmélyülni. Mostanában kezdik el kicsit nagyobb tömegek napi szinten használni. És hiába van majdnem 4 millió haza Facebook felhasználó, ha azok nagy része valójában csak nagyon ritkán lép be. És hiába van 2,5 millió ember kezében okostelefon, ha ezeknek csak kis része használja is ki annak tudását.
A jövő, bár nagy vonalakban kiszámítható, de egyáltalán nem egyértelmű és tuti biztos. Egy dolgot tudunk: napról napra többen használnak okostelefont, és napról napra nő az igény a felhasználóknak tetsző szolgáltatások felé. De nem szabad azt képzelni, hogy ez a többség. Még nem, messze nem az.
Ha tehát mobilos üzletben gondolkozol, legyél nagyon türelmes, és ne várd, hogy holnap elkezd ömleni ebből a bevétel idehaza. Vagy fejlessz külföldre - vagy hobbi projektben gondolkozz.
Vagy mérd fel pontosan, kik is okostelefonoznak - és pontosan nekik készíts szolgáltatást. És ha így teszel, már csak reménykedned kell, hogy divatos leszel, és tényleg használnak...
Utolsó kommentek