A QR kód mondhatjuk reneszánszát éli, egyre több olyan alkalmazását látom, amikor valaki marketinges céllal használja. Sőt, most volt szerencsém egy szakdolgozat kapcsán is találkozni vele. Annyi rossz megoldást látok, hogy érdemes talán körbejárni, mire is jó ez a marketingeseknek és miért és hogyan kell(ene) használni?
Először is a legfontosabb: a QR kódot elsősorban (lakossági felhasználás esetében kizárólag) mobiltelefonnal olvassák le.
Másodszor: az esetek jelentős részében nincs a telefonon beépített QR kód olvasó.
A fenti két dologból sokminden következik, ezek közül néhány:
- Ha a QR kód mögött egy webcím van, az mobilon is megnézhető weboldalra vigyen, sőt, lehetőleg mobilra optimalizált változatra.
- Nem egyértelmű a felhasználóknak, hogy mivel tud hozzáférni az extra információkhoz.
- Ha a QR kód programhoz visz, akkor tüntessük fel a leolvasás előtt, hogy az milyen operációs rendszerhez való.
- Ha a QR kód beolvasásához valami extra program kell, azt sem baj, ha feltüntetjük.
A következő problémás dolog a QR kód mérete és színe. Alapvetően egy hibatűrő megoldásról beszélünk, ezért lehetséges, hogy a kódba cég vagy brand logót rakjunk. De egy logó elhelyezése rontja az adatbiztonságot és mennyiséget is, tehát valamit fel kell áldoznunk a megjelenés oltárán. Ez pl. a méret, nem lehet akármilyen kicsi az ilyen kód. Sőt, általában is igaz, hogy a kicsi mérető (2-3 centi alatti) kódot nehezebb leolvasni, adott esetben rossz fényviszonyok esetén lehetetlenné is válik. (Ezt tapasztalatból mondom, az első QR kódos névjegykártyámon elkövettem ezt a hibát.)
A másik gond a láthatóság és a kontraszt. A QR kódot a telefon fényképezője olvassa, amik közt van jobb és rosszabb. Értelemszerűen nekünk a rosszabbakra kell felkészülni, ezért figyeljünk arra, hogy ahol a QR kód megjelenik, az
- ne csillogjon (mármint a papír)
- kontrasztos színeket használjunk
- és világos alapon fehéren olvasható, inverzben nem!
És ez eddig csak a technológia... most nézzük a marketing alkalmazást is.
A legfontosabb, hogy nem kell eröltetni a QR kód használatát. Akkor kell ez az eszköz, ha valóban van értelme. És ilyen eset kevés van.
Első lépésben modellezzük a QR kódhoz férést. Hogyan olvasunk ilyet? Telefon kézbe, olvasó kikeres (tuti nincs elől), azt elindít - máris eltelt olyan 10-20 másodperc. És csak ekkor fordítjuk a kódhoz a kamerát!
Vagyis: ha NINCS 20 másodperc legalább a leolvasásra, akkor tuti nem fogja a kutya se leolvasni. Ilyen helyzet például az óriásplakát az autóutak mellett.
Aztán ott van a tartalom problémája. Mi legyen a kód mögött? Ötletből számos van, de ha csak egy weboldal cím, ami ráadásul nem mobilra optimalizált, akkor minek a kód? Elmondom, mikor lehet ennek értelme: ha mérni akarjuk a hirdetés hatékonyságának egy részét. Ha minden megjelenési felületre (pl. minden egyes újságra, plakáthelyre stb.) külön-külön kódot készítünk, és a webcím fel van rendesen cimkézve, hogy lássuk, honnan érkezik az érdeklődő.
Ha a kód mögött program van, akkor is úgy járjunk el, mint fent: mérjük, hányan és hol olvasták le! Igaz, valószínűleg kell egy átirányítás, de az megoldható.
Ha egyszerű szöveget rakunk a kódba, akkor nincs ilyen gondunk, ez lehet egy leírás vagy egy játék része például egy múzeumban. Érdekes kütyüzés ez, olyat még nem láttam, ahol ez több lett volna, mint a sima kiírás. Talán akkor van előnye, ha adunk hozzá egy felolvasó programot, és mondjuk a rosszabbul látóknak vagy a lustáknak a QR kód tartalma felolvasódik. De ez már nem marketing innentől. Viszont lehet marketing alkalmazás, ha a termékekre rakjuk a kódot, és egyrészt kiírja a pontos információt, másrészt - hozzá adott programmal - össze is gyűjthetjük a vásárlásainkat, vagy éppen helyben leolvashatjuk az árat is.
És persze ott van a dél-korei TESCO megoldása, amikor a QR kóddal berakjuk egy webáruház kosarába a terméket (igen, itthon is csinálja már a Groby).
Ahol még látom praktikus szerepét, az a névjegykártya. Előnye, hogy nem kell begépelni az adatokat, biztos jó számunk lesz beírva a telefonba. De itt figyeljünk a formátumra! Ne text-ként vigyük fel a számot, nevet, cégnevet, hanem vcard formátumban. Ha nem vcardba visszük föl, akkor bár megjelennek a telefonban az adatok, de azokat nem lehet lementeni a címlistába...
Összefoglalva: a QR kód nagyon jó dolog, de használjuk okosan. Ha nem így teszünk, akkor csak legyinteni fog az, aki leolvassa, és magában megállapítja: ez is csak egy marketing bullshit...
Utolsó kommentek