Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Szuttty: Hali! Egy ideje foglalkoztat az online marketing, és ehhez kérnék tőletek kisebb segítséget, útmu... (2018.07.21. 16:49) Hogyan mondjam el neked...
  • Konrad: @kereso: az a baj, hogy sokan csak a marketinget érintő részekre koncentrálnak. Egy vidéki vasipar... (2018.05.23. 11:35) A Nagy GDPR Hiszti
  • kereso: @Konrad: Igen valószínűleg a kezelt adatok mennyisége alapján kellett volna szabályozni. Most gond... (2018.05.23. 11:27) A Nagy GDPR Hiszti
  • Konrad: @kereso: EU versenyképtelenség: per pillanat egyetértek. Viszont már évtizedes távlatban nem, szer... (2018.05.23. 11:24) A Nagy GDPR Hiszti
  • kereso: Konrád elég nagy különbség ahhoz képest, ami t facebookon írtál :) A legnagyobb gond azzal van, h... (2018.05.23. 11:13) A Nagy GDPR Hiszti
  • Utolsó 20

MUNKA!

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (543) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (226) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) ebusiness (102) ekormányzat (3) előadás (21) email marketing (39) érdekes (204) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (138) fórum (6) gépház (92) gerillamarketing (10) google (109) hiba (100) hírek (35) humor (31) iab (4) index (31) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (73) jog (30) kampány (357) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) közösség (207) kreatív (109) kutatás (96) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (22) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1130) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (55) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (22) sem (200) seo (49) smo (47) spam (31) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (320) szakcikk (6) szövegírás (29) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (64) telefon (3) turizmus online (5) twitter (4) üzlet (263) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (238) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

A QR kód és a marketing

Címkék: onlinemarketing

2013.02.13. szerda 22:44 Konrad

qr-kod.pngA QR kód mondhatjuk reneszánszát éli, egyre több olyan alkalmazását látom, amikor valaki marketinges céllal használja. Sőt, most volt szerencsém egy szakdolgozat kapcsán is találkozni vele. Annyi rossz megoldást látok, hogy érdemes talán körbejárni, mire is jó ez a marketingeseknek és miért és hogyan kell(ene) használni?

Először is a legfontosabb: a QR kódot elsősorban (lakossági felhasználás esetében kizárólag) mobiltelefonnal olvassák le.

Másodszor: az esetek jelentős részében nincs a telefonon beépített QR kód olvasó.

A fenti két dologból sokminden következik, ezek közül néhány:

  • Ha a QR kód mögött egy webcím van, az mobilon is megnézhető weboldalra vigyen, sőt, lehetőleg mobilra optimalizált változatra.
  • Nem egyértelmű a felhasználóknak, hogy mivel tud hozzáférni az extra információkhoz.
  • Ha a QR kód programhoz visz, akkor tüntessük fel a leolvasás előtt, hogy az milyen operációs rendszerhez való.
  • Ha a QR kód beolvasásához valami extra program kell, azt sem baj, ha feltüntetjük.

A következő problémás dolog a QR kód mérete és színe. Alapvetően egy hibatűrő megoldásról beszélünk, ezért lehetséges, hogy a kódba cég vagy brand logót rakjunk. De egy logó elhelyezése rontja az adatbiztonságot és mennyiséget is, tehát valamit fel kell áldoznunk a megjelenés oltárán. Ez pl. a méret, nem lehet akármilyen kicsi az ilyen kód. Sőt, általában is igaz, hogy a kicsi mérető (2-3 centi alatti) kódot nehezebb leolvasni, adott esetben rossz fényviszonyok esetén lehetetlenné is válik. (Ezt tapasztalatból mondom, az első QR kódos névjegykártyámon elkövettem ezt a hibát.)

A másik gond a láthatóság és a kontraszt. A QR kódot a telefon fényképezője olvassa, amik közt van jobb és rosszabb. Értelemszerűen nekünk a rosszabbakra kell felkészülni, ezért figyeljünk arra, hogy ahol a QR kód megjelenik, az

  • ne csillogjon (mármint a papír)
  • kontrasztos színeket használjunk
  • és világos alapon fehéren olvasható, inverzben nem!

És ez eddig csak a technológia... most nézzük a marketing alkalmazást is.

A legfontosabb, hogy nem kell eröltetni a QR kód használatát. Akkor kell ez az eszköz, ha valóban van értelme. És ilyen eset kevés van.

Első lépésben modellezzük a QR kódhoz férést. Hogyan olvasunk ilyet? Telefon kézbe, olvasó kikeres (tuti nincs elől), azt elindít - máris eltelt olyan 10-20 másodperc. És csak ekkor fordítjuk a kódhoz a kamerát!

Vagyis: ha NINCS 20 másodperc legalább a leolvasásra, akkor tuti nem fogja a kutya se leolvasni. Ilyen helyzet például az óriásplakát az autóutak mellett.

Aztán ott van a tartalom problémája. Mi legyen a kód mögött? Ötletből számos van, de ha csak egy weboldal cím, ami ráadásul nem mobilra optimalizált, akkor minek a kód? Elmondom, mikor lehet ennek értelme: ha mérni akarjuk a hirdetés hatékonyságának egy részét. Ha minden megjelenési felületre (pl. minden egyes újságra, plakáthelyre stb.) külön-külön kódot készítünk, és a webcím fel van rendesen cimkézve, hogy lássuk, honnan érkezik az érdeklődő.

Ha a kód mögött program van, akkor is úgy járjunk el, mint fent: mérjük, hányan és hol olvasták le! Igaz, valószínűleg kell egy átirányítás, de az megoldható.

Ha egyszerű szöveget rakunk a kódba, akkor nincs ilyen gondunk, ez lehet egy leírás vagy egy játék része például egy múzeumban. Érdekes kütyüzés ez, olyat még nem láttam, ahol ez több lett volna, mint a sima kiírás. Talán akkor van előnye, ha adunk hozzá egy felolvasó programot, és mondjuk a rosszabbul látóknak vagy a lustáknak a QR kód tartalma felolvasódik. De ez már nem marketing innentől. Viszont lehet marketing alkalmazás, ha a termékekre rakjuk a kódot, és egyrészt kiírja a pontos információt, másrészt - hozzá adott programmal - össze is gyűjthetjük a vásárlásainkat, vagy éppen helyben leolvashatjuk az árat is.

És persze ott van a dél-korei TESCO megoldása, amikor a QR kóddal berakjuk egy webáruház kosarába a terméket (igen, itthon is csinálja már a Groby).

Ahol még látom praktikus szerepét, az a névjegykártya. Előnye, hogy nem kell begépelni az adatokat, biztos jó számunk lesz beírva a telefonba. De itt figyeljünk a formátumra! Ne text-ként vigyük fel a számot, nevet, cégnevet, hanem vcard formátumban. Ha nem vcardba visszük föl, akkor bár megjelennek a telefonban az adatok, de azokat nem lehet lementeni a címlistába...

Összefoglalva: a QR kód nagyon jó dolog, de használjuk okosan. Ha nem így teszünk, akkor csak legyinteni fog az, aki leolvassa, és magában megállapítja: ez is csak egy marketing bullshit...

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr595079341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vittore. 2013.02.13. 23:22:14

Én mondjuk hagyományosan geek vagyok és van a mobilomon QR kód olvasó program. De nem tudom elképzelni, hogy egy átlag felhasználó miért tartana ilyet az okostelefonján? A QR kód tényleg jó olyan helyeken,ahol vonalkódot kell kiváltania (ahogy az említett Tesco-ban), meg adattárolásra (mint pl. vonatjegy azonosítására), de a köztéri reklámokon nem sok haszna volt. Egy-két promócióra emlékszem az elmúlt pár évből, az egyiknél talán csengőhangot tudtam letölteni, a másiknál meg valami demó játékot néhány pályával az egyik magyar brandre szabva. Bár jobban belegondolva, a csengőhangos dolog az a buszmegállóba kirakott reklám mögött volt, Bluetooth-on.

Hungarooo A Kifizető(dő)Eszköz · http://hungarooo.org/ 2013.02.14. 01:17:53

@Vittore.:

a QR a Sonyn, Samsungon default...

Egyébként, meg motiválni kell a delikvenseket...

Vittore. 2013.02.14. 07:18:38

@vallakozasiotletek.com: Nekem is Samsung okostelefonom van, de nem látom benne.

Wolf Gabor · http://www.MarketingCommando.hu 2013.02.14. 07:40:35

Csak egy tapasztalat: az elmúlt fél évben kétszer voltam az USÁ-ban, és első alkalommal szinte semmi, 1 hónapja viszont minden tele volt QR kóddal! Poszterek, szórólapok, névjegyek, prosik, kirakatok, minden. Szóval a cunami hullám már úton van felénk, érdemes készülniük az alvállalkozóknak.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2013.02.14. 10:08:29

Szerintem nagyon jó dolog a QR kód, bár az való igaz, hogy nem érdemes mindenhol és minden vonatkozásban használni.

Szerintem baromi jó dolog, ha egy céges autó oldalán az ég világon semmi nincs csak egy QR kód, szinte biztos, hogy nagyon sokan megfogják nézni, hogy mi az és akkor már bármi lehet.

Szintén jó dolog lehet egy CV-n. Fel kell hívni a jelentkezőt? Pitty és már kész is, plusz ad vmi olyat a dolog, h nahát, ez a delikvens tudja és akarja is használni a legfejlettebb eszközöket, nézzük meg.

Arra viszont tényleg érdemes figyelni, hogy marketinges aktivitás esetén olyan terméket tegyünk a kód mögé, ami az újdonságokra fogékony célcsoportot (értsd. tudja mi az a QR kód és hajlandó is használni a readert, de minimum van okos telefonja hozzá) támadja, mert másként értelmetlen az egész.

Az Arany alkony nyugdíjas otthonnak nem ajánlanám, hisz egy öreg nyugdíjas még a mobiltól is megijed, nemhogy kódokat olvasgasson. :-)

*rockstar* 2013.02.14. 11:04:41

@Vittore.: Egyetértek minden szavaddal. Ami ennyire bonyolult, az nem hiszem, hogy jó eszköz.

Hungarooo A Kifizető(dő)Eszköz · http://hungarooo.org/ 2013.02.14. 14:58:37

@klarky: Re:" Arany alkony nyugdíjas otthonnak nem ajánlanám, "

nem mindig az igénybe vevő az érdekelt, gyermek, unoka...

ui.: nem csak URL, hanem szöveg pl céginfó, telefonszám, elérhetőség... is lehet a QR kódba generáltatva

jabjab · http://www.jabjab.hu 2013.02.14. 15:40:52

Az óriásplakátos megoldásokon én is nagyokat csodálkoztam. Régen még amikor reklámügynökségen dolgoztam a kreatív igazgatónk azt mondta:
Az óriásplakát 1-2 másodperces médium. Vagyis egy kép, maximum 3 szó. Ennyit lehet vele üzenni. De ha ügyes a kreatív, ez is elég.

És erre látom az autópálya melletti plakátokon a QR kódot... Komolytalan.

Viszont névjegyre nagyszerű, promóciós újságba, POS anyagokra, elképesztően sok helyre tuti megoldás.

KZsuzsa · http://deepindata.com 2013.02.16. 21:22:40

Az autópálya melletti QR kódokat azzal tudom magyarázni, h kb ugyanaz az anyag készül oda, meg a metró/buszmegálló stb helyekre. (persze lehet hogy nem, de milyen jól mutat akkor, meg letudtuk ezt az új digitális izét is).
Engem ami most sokkolt QR kód + marketing témakörben, egy metrólejáróban a Gyermekétkeztetési Alapítvány plakátja. Amióta az eszemet tudom, ugyanaz a kisfiú áll rajta szomorúan egy fél szelet kenyérrel, és ugyanaz a szöveg. (minden felületen)
Ez most annyit változott, hogy egy hihetetlenül nagy QR kódot is ráraktak a plakátra... teljesen érthetetlen számomra. (nem olvastam le, de talán a weboldalukra visz)
Én egyébként valami továbbfejlesztett QR kódban (NFC?) látom inkább a jövőt, mert ez egyelőre túl nehézkes használatú. (én pl lusta vagyok olvasót telepíteni, bár a múltkor Szentendrén az utcatábla melleti kód majdnem rávett)

Ardó 2013.02.22. 13:00:14

a qr kod ugyanolyan nagyszeru dolog mint a wap anno. boldog boldogtalan ceg nyomta ejjel nappal mikozben ertelme total zero volt.

na a qr kod pont ez. perpillanat hires, mert hires es trendi mikozben felhasznaloi oldalrol az ertelme zero. pont ezert nem is hasznaljak az emberek