Bő tíz éve írom ezt a blogot, és kicsit régebb óta figyelem a hazai online piacot. Legyen szó médiáról vagy reklámról, igyekszem követni a hazai (és persze a külföldi) trendeket, és főleg a változásokat. Persze ha lehet nemcsak leírom, hogy mi történt (x megvette y-t), hanem ha tudok, hozok pletykákat, vagy megpróbálok következtetni a folyamatokból.
Ez egy piaci környezetben, ha az ember megtanulja, mik a játékszabályok, és ismeri a szereplőket, tud működni. Persze egy ilyen előrevetítés sosem pontos, és könnyen bele lehet abba futni, hogy mégsem az történik, mint amire következtetek. Ez egy ilyen műfaj.
Az egyik utolsó ilyen következtetésem az Origó eladása volt. Amit aztán végül nem az és nem úgy vett meg, mint amit én gondoltam. Nagyon félre ment ez az előrejelzésem, igaz? Pedig nagyon konkrét, bennfentes információkból dolgoztam, ismerve az érintett szereplőket is. Aztán az egész logikát felülírta az élet.
Az történt ugyanis, hogy egy eddig csöndes, sok vizet nem zavaró szereplő jelent meg az elmúlt két évben az online piacon: a politika. Nem arról van már szó, hogy egy-egy tartalom milyen politikai irányultságú, hiszen ilyen alapon már huszonéve itt van, hanem arról, hogy a politika tevékenyen alakítja a piacot. (Igen, alakította eddig is, nem vagyok naív, de sokkal közvetettebb módon, és leginkább sokkal kisebb súllyal.)
És nemcsak törvényi szabályokkal, de persze azzal is. Hiszen a reklámtörvény igen szépen beletenyerelt az online szakmába is. De most, az Origó eladása körül jól látszik, hogy amibe lehet, igyekeznek beleszólni. Persze, pletykák erre is mindig voltak, de eljutottunk oda, hogy nemcsak érintőlegesen érdekes az internet, hanem fő csapásirány is. Már nemcsak azt mondják meg az állami pénzből üzemelő cégeknek, hogy hol hirdethetnek (pontosabban azt mondják meg, hol nem), hanem azt is, hogy ki kit vehet meg.
Hogy ez mit fog jelenteni a gyakorlatban? A hazai folyamatok eggyel nehezebben lesznek megbecsülhetőek, hiszen növekedett az olyan tényezők száma, amire nem láthatunk rá. Vagyis nehezebb lesz előre tervezni, és így dönteni is - növekedett a bizonytalanság, a kiszámíthatatlanság.
Persze, ezt is meg fogom tanulni, és majd megint merek beszélni arról, mi is lesz a piacon. És akkor majd megint lehet egyetérteni, vitatkozni vagy épp gúnyolódni azon, hogy már megint megmondom a tutit. De most még tanulok.
És figyelem közben, hogy milyen izgalmasan alakul a piacnak a bennünket is érintő része, mennyire beindult megint a konferencia-business és mennyire fontos lett (végre) a kkv szektor is.
Utolsó kommentek