Hogy mi az a (Szent) Grál? A Wikipedia ezt írja róla:
Hogy mi is a Grál, azt nem egyszerű meghatározni. A Brockhaus-Enzyklopädie szerint az Artúr- és Parzival-mondakörhöz kapcsolható középkori költemények titokzatos, szent tárgya, ami a birtoklójának földi és égi szerencsét (és boldogságot) kölcsönöz. A Grált csak a kiválasztott személy találhatja meg, ám sosem mutatkozik meg olyan formában, hogy származása és formája pontosan meghatározható legyen.
Én azokat a marketing módszereket nevezem Szent Grálnak, amelyekre egy-egy Grál lovag rámondja: ez a tuti, ez visz mindent, ez lesz a legjobb megoldás, biztosan megoldja a problémáidat!
Amennyire a Szent Grál története meseszerű, és nem a bizonyosság, hanem a hit határozza meg a létét, pont annyira meseszerű minden olyan marketing módszer, amely tuti mindenre tökéletes. Vagyis a gyakorlatban nincs sem Szent Grál, sem tuti marketing. De ettől persze még Grál lovagok vannak.
A Marketing Grál Lovagjai egy-egy területhez értenek, felkapják az aktuális bullshiteket, és minden hozzá nem értőnek csillogó szemmel és faaaantasztikus Facebook posztokkal magyarázzák, miért kell az ő megoldását választani. Persze alapvetően nem mond hülyeséget, pontosabban nem csak hülyeséget mond. Hiszen az ilyen belobogtatott Szent Grálok nagyon is jó marketing eszközök - éppen csak nem jók mindenre. De ettől még a Grál lovag ezt fogja nekünk ígérni.
Az elmúlt 15 évben az online marketingben elég sok Szent Grállal találkoztam. Egy időben ez volt az e-mail marketing, máskor a Google keresőhirdetések, aztán a keresőoptimalizálás, később a Facebook, majd mostanában a tartalommarketing. Az a szép az egészben, hogy ezek mind nagyon jó eszközök, és használjuk is az összeset - éppen csak nem Grálok. Nem fogják egymagukban megadni a földi és égi szerencsét, az örökéletet és az ingyensört (akinek ezen kettő utóbbi kell, az szavazzon a Kétfarkú Kutya Pártra!).
A Grál lovagok tevékenysége tehát nem elsősorban azért baj, mert amit kínálnak, az nem lenne jó. Azért baj, mert könnyű elhinni nekik, hogy van egyszerűbb út, van lehetőség egy eszközzel megváltani világot, de legalábbis megoldani a marketingünket.
Nincs így. Szent Grált senki nem kínál, aki komolyan veszi a marketinget. Sok kis kelyhet igen, amelyek hol több, hol kevesebb sikerrel segítenek a marketingünkben. Ezért kell egészében figyelni a dolgokat, és elfelejtenünk a Szent Grált a marketingebn.
A Grál lovagoknak pedig megmondani: ha Artúr király visszajön, és kihúzott kardjával rámutat egy eszközre - akkor talán! foglalkozunk az igazukkal. Addig marad a tervezés és a sokféle eszköz együttes használata.
Utolsó kommentek