A hirdetés alapvetően zavaró. Illetve azok a hirdetések zavaróak, amiket nem kérünk, amikre nincs szükségünk. Azok, amiket az orrunk elé dugnak, még akkor is, ha épp mást akarunk csinálni. Persze a hirdető úgy van ezzel, hogy nem baj, ha zavar, az a lényeg, vegye észre az olvasó/felhasználó/fogyasztó, hogy vagyunk, és hogy milyen jó kínálatunk van a számára.
De vannak olyan hirdetési megoldások, amik extra módon zavaróak. Nem elég, hogy elénk tolakodik, de meg is akaszt a munkában, vagy éppen az információ keresésben. És egyre több ilyen van. Ahogy egyre egyszerűbb zavaró hirdetéseket létrehozni, úgy válnak egyre idegesítőbbé azok. És persze nem kevés cég él is ezekkel, akár egyszerre többel is.
Nem arról van szó, hogy ne lenne egy-egy ilyen módszer hatékony. De amikor egymást követik ezek a megoldások, és hosszú másodpercek azzal telnek el, hogy megpróbáljuk eliminálni, hogy ne mondjam, cirkungveniálni azokat, akkor egy idő után nagyon elege lesz ebből az embernek. Amikor egy weboldal megnyílik, és előbb le kell lőnöm a cookie tájékoztatót, aztán le kell lőnöm az értesítés kérést, aztán eltelt annyi idő, hogy az időzített felugró ablak is megjelenik, és azt is le kell kapcsolni, akkor kezd elfogyni a türelem. És csak fokozza ezt az élményt az, ha mindezt mobilon kell átélnem. Minősített eset volt egy ideig az NLC: ott a felugró önhirdetésüket nem lehetett lezárni. Így aztán meg se tudtam nézni alatta a tartalmat...
Furcsa lehet, hogy marketingesként egy marketinges blogon ilyeneket írok, de nem ok nélkül teszem. Azt gondolom, igenis rá kell mutatni a hibákra, meg kell mondani, honnan sok, mi az, amit már nem kellene csinálni. Mert alapvetően nem az a cél, hogy zavarjuk az embereket, hanem az, hogy eladjunk nekik. És ez bizony néha pont a zavaró hirdetések miatt is meghiusulhat.
Összeszedtem tehát néhány jótanácsot, hogy milyen módon tudjuk tuti zavarni az embereket! (Layernek nevezem a felugró ablakokat, amik nem külön böngésző ablakban jelennek meg, hanem az aktuális böngésző ablak fölött.)
1. Ahogy betöltődik az oldalad, azonnal ugorjon fel a layer, amin hírlevél feliratkozásra kéred az embereket, de a lezáró gomb csak minimum 10 másodperces késleltetéssel jelenjen meg. A layer akkora legyen, hogy kitakarjon mindent, vagy eleve tüntesse el a hátteret. A megoldás előnye, hogy ennyi ideig biztosan nem kap információt a látogató.
2. Az 1. pontban leírt hatás fokozható, ha a layer minden aloldalon is felugrik, függetlenül attól, hogy látta-e már a látogató. Ha olyan oldalt látogat meg, ahol már járt, akkor is fel kell ugrania!
3. Ha hirtelen egy akciót is csinálsz, bátran használj még egy layert. Akár az előzőre rányitva, akár úgy, hogy ha az elsőt sikerült lezárni, akkor nyíljon ki a második. A hatás frenetikus: biztosan felfigyelnek rád!
4. Ne ragadj le a layereknél. Ma már minimális programozással böngésző értesítőt is csinálhatsz a weblaphoz, és természetesen az is mindig meg fogja kérdezni a látogatót, akarja-e követni az oldalt? Két dologra figyelj: magyar oldalon is angol nyelvű legyen az üzenet, és lehetőleg ne egyértelmű gombfeliratokat használj! Ezzel még sikerülhet össze is zavarni a látogatót, hát nem fantasztikus?
5. Van ez a kis kedves süti avagy cookie figyelmeztetés, amit az EU miatt felrakott minden oldal. De ezt is lehet úgy, hogy zavaró legyen! Először is, ne rakj rá lezáró gombot. Másodszor, minden egyes látogatás alkalmával jelenjen meg. Harmadszor, legyen nagy. Minél nagyobb. Foglaljon el jó sok helyet!
6. Van egy tuti módszer, ami miatt utálni fognak: minden linkre kattintás, legyen az a szövegben vagy a menüben, nyisson új ablakot.
7. A fenti fokozható azzal, hogy egyes linkek nemcsak új ablakban nyílnak meg, de felnyitnak plusz egy külön ablakot is, a háttérben, benne extra hirdetéssel.
8. Az oldalad legyen bonyolult. Nem arról van szó, hogy nem mondasz el mindent, hanem arról, hogy minden információt külön aloldalra raksz. (És ugye ez mindig új ablak is lehet, ha kattint...)
9. Csinálj idegesítő visszaszámlálást. Alapvetően mindegy is, miről szól, de minél nagyobb számok legyenek, és az se baj, ha villog is valami.
10. A telefonszámokat úgy rakd fel, hogy a mobil tuti ne tudja feldolgozni. A zárójelek, a vesszők az igazi segítség!
11. Az elérhetőséget dugd el. Ha webáruház vagy, csak nehezen lehessen kideríteni, hogy van személyes átvétel is. Keresni kelljen!
12. A címhez ne rakj térképet. Linkelni se linkeld a Google Maps-et. A címet írd több sorba, ha lehet használj benne római számokat is (Budapesten kerülethez), hogy tuti nehéz legyen bemásolni a Google Maps-be.
13. Felejts fent a weboldalon lejárt információkat, már nem kapható termékeket. És csak akkor módosíts, ha valaki már belefutott a csapdába, és rossz nyitvatartási időben ment, vagy megrendelt már nem létező terméket.
14. Állítsd be rosszul a remarketing hirdetéseket. Ha valaki csak megnézett egy terméket, máris üldözd vele, de ha meg is vett valamit, akkor ne csak a megvett termék hirdetését lássa még hetekig, hanem az adott termékcsoportra a vásárlás után indított akciókat is! Bosszankodjon csak, milyen drágán vásárolt!
15. Lassan reagálj az e-mailekre.
16. Ha Facebook-on kérdeznek, irányítsd át e-mailre, majd lásd 15. pont.
17. Kis képeket tölts fel a weboldalra a termékekről, és ha lehet, minél kevesebbet. Extra megoldás, ha a webáruházban a képre kattintva egy még kisebb változat töltődik be!
18. Használj chat ablakot, ami azonnal megnyílik, és villog. 10 másodpercenként kérdezzen rá, miben segíthet?
Hogy tetszenek? Azt hiszed, ez paródia? Nekem lényegében mindegyikkel sikerült találkoznom! Te tudsz még ilyeneket?
Utolsó kommentek