A héten lesz ez a blog 12 éves (és a cégünk a hétvégén lett 15 éves), van tehát némi rálátásom arra, hogyan változott a blogolás az elmúlt évtizedben. Mivel részben a tartalommarketing előretörése, részben némi üzleti divat miatt ismét népszerűek a szakmai blogok, talán érdemes egy kicsit erről is beszélni.
A változás elég jól megfigyelhető. Bő tíz éve a blog újdonság volt, kerestük a helyét a kommunikációban, az üzleti blogger inkább érdekesség volt, látványosság, nem megszokott valami. Így aztán némi kitartással és nem nagyon rossz írásokkal hírnevet is lehetett szerezni. Ami viszont a legtöbb bloggerből hiányzott, az a kitartás. Az oka talán mindegy is, de nagyon kevés blog maradt meg, és még kevesebb olyan blog van, ami hasonlóan évtizede működik.
Másrészt rengeteg a fiatal a szakmában, ami egyrészt nagyon jót tesz és szükséges, másrészt sokan érkeztek úgy, hogy nem látták, nem ismerték a régi szakmai, marketinges blogokat. Így látok hasonló hibákat is, mint láttam tíz éve.
Például a mai napig működnek a copy-paste blogok, amik valamilyen külföldi hírt, blogbejegyzést másolnak több-kevesebb pontossággal. Látom az áltémákat, amik akkor lesznek bejegyzések, amikor az íráskényszer megvan, de mondanivaló nincs. És persze látom a direkt értékesítés célú bejegyzéseket is.
Amit viszont nem látok most, az a blogok közti együttműködés. 2017-ben a marketinges szakmai blogok célja egyértelműen az eladás, akár ismertség (brand) építésen keresztül, akár direkt sales posztokkal. Nem cél a közösség-építés, nem cél a szakmai együttműködés. A közösség építés célja, ahol van, a vevőszerzés.
Persze tíz éve se volt ez annyira erős, de a mai napig tartó ismertségek épültek csak abból, hogy blogoltunk.
A mai szakmai blogok kis újságok. Szakmai cikkek érzelmek nélkül, közösség nélkül. A mai szakmai blogok írói nem bloggerek, hanem vállalkozók, szövegírók. A mai szakmai blogok célja nem az edukálás, hanem az eladás. És ezzel együtt a mai szakmai blogok egyre profibbak.
Változik a világ. Érdekes lesz figyelni a következő tíz évet, merre haladunk tovább.
Utolsó kommentek