Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Sportman89: Köszönöm ezt a bejegyzést a onlinemarketing.blog.hu/ oldalon. (2020.09.24. 15:36) Itt a vírus, hol a karácsony?
  • Drizari: Mi lenne? Átváltozik kormányoldallá. A kérdés úgy helyes: mi lesz az idex.hu munkatársaival? (2020.07.23. 11:11) Mi lesz veled, Index.hu?
  • MAXVAL birсaman közíró: Az Index lassan tisztul, a folyamatnak még nincs vége. (2020.07.23. 09:40) Mi lesz veled, Index.hu?
  • FF: Ha testületileg felállnak és indítanak valami újat, habozás nélkül átmegyek. (2020.07.22. 18:55) Mi lesz veled, Index.hu?
  • Benbe: Nem vagyok marketinges, csak tudatos reklámfogyasztó, illetve tartalom-megjelenítő, de teljesen eg... (2020.04.19. 22:31) Miért utálnak minket?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (546) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (228) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) ebusiness (103) ekormányzat (3) előadás (21) email marketing (39) érdekes (204) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (145) fórum (6) gépház (94) gerillamarketing (10) google (110) hiba (102) hírek (36) humor (31) iab (4) index (32) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (30) kampány (360) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) közösség (216) kreatív (111) kutatás (97) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) Marketing és környezetvédelem (4) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (22) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1157) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (56) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (22) sem (200) seo (49) smo (47) spam (31) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (320) szakcikk (6) szövegírás (29) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (65) telefon (3) turizmus online (5) twitter (5) üzlet (272) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (240) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

A koronavírus 8+1 tanulsága

Címkék: onlinemarketing üzlet

2020.05.04. hétfő 10:28 Konrad

marketing.png

Most mindenki azon dolgozik, hogy túl legyünk mindenen, amit a koronavírus miatt elrendelt intézkedések okoznak. Néhány cég számára ez lehetőség, de sok cég számára maga a rémálom: olyan válság, ami váratlan jött, mindenkit felkészületlenül ért, és menekülni sem lehet belőle.

Aztán ahogy kialakultak az első hetek után a túlélési stratégiák, úgy kezdett normalizálódni (vagy éppen még jobban szétesni) a napi működés. És mára talán az is kiderült, mely cégek azok, amik életképes, és mely cégek állnak le végképp. Lassan oldódnak a korlátozások, és lassan el kell kezdeni azon is gondolkodni, mit adott nekünk ez a helyzet.

Vért, verítéket és könnyeket - ez egészen biztos. De ezen túl rengeteg tapasztalatot is. Mára egyértelműen látszik, hogy azok a cégek vannak legjobb helyzetben, amelyeknek nem szükséges fizikailag is jelen lenniük a működésükhöz. A teljes horeca szektor, a teljes előadói szektor, a teljes idegenforgalom lenullázódott. A legtöbb esetben nem arról van szó, hogy lelassult vagy szűkült a szektor, hanem megállt. Félelmetes olyan szállodákban sétálni, amelyek sosem zárnak be, az év 365 napján vannak nyitva, most mégis üresek. Ott maradt bevétel, ahol volt valami online, valami nem személyes: ételkiszállítás, internetes hirdetési bevétel stb. 

Vannak szektorok, amelyek a korlátozások miatt jelentősen beszűkültek. Ide lényegében minden olyan kereskedelmet lehet sorolni, amely nem a napi igények kielégítésében segítenek: a felsőruházat egyértelműen visszaesett, az elektronikai termékek viszont nem, de ott sem megy minden termékcsoport. Érdekes látni, hogy a kereskedelem korlátja sok esetben nem a kereslet hiánya, hanem a szállítások elmaradása. Most vannak termékek, amelyek normális esetben egy-két nap alatt elérhetőek, de a készletek idehaza elfogytak, szállítás pedig nincs. Forgalmat lehet csinálni, ha van miből. Ez érinti a már említett elektronikai termékeket, de a bútoreladást is például.

Vannak szolgáltatások, amelyek csak személyesen érhetők el. Ilyenek a fodrászat, kozmetika, az edzőtermek, szépségszalonok. És ilyenek az egészségügyi szolgáltatások is. Ezek közül pl. a magánegészségügy egyes szektorait törvénnyel zárták be, a többi esetben részben a törvényi szabályozás, részben a fogyasztók elmaradása a forgalomkiesés oka.

Látszik, ahány szektor, annyiféle oka lehet a problémának. Ennek megfelelően más-más tapasztalatot is hozott a válság.

Egy dologról érdemes még beszélni: a gazdaság egészét a fogyasztás működteti. A nagy állami beruházásoktól az egy doboz gyufáig mindent valaki megrendel, megvesz, kifizet. Ha ez a fogyasztás beszűkül, akkor a gazdaság egésze is beszűkül. Márpedig már a válság elején kaptuk a híreket, hány embert bocsájtottak el a cégek. Akinek nincs munkája, az kevesebbet is fogyaszt (még akkor is, ha van tartaléka). Így önmagában ez a hatás miatt is csökken a kereskedelmi forgalom.

A vírus miatti intézkedéseknek egyszer vége lesz. Pár hónap, esetleg egy-két év alatt minden szektor visszakapaszkodik a válság előtti szintre. De a világ nem lesz ugyanolyan, mint volt a válság előtt, ha másért nem, akkor azért, mert tudjuk: ez bármikor újra megtörténhet. Így az a felelős vállalkozói magatartás, ha előre felkészülünk, hogy legközelebb már ne legyen ekkora a baj. Válság-állóvá kell tennünk a vállalkozásainkat. 

Természetesen ezt nem fogja mindenki megtenni. Vagy azért, mert nem lehet (pl. egy szállodának nem sok lehetősége van), vagy azért, mert nem éri még (csökken a profit, vagy egyszerűen nincs miből lépni). De aki teheti, az akkor jár el helyesen, ha tanul a jelenlegi helyzetből.

Lássunk 8+1 tanulságot, amit a válság mutatott meg nekünk:

Az internetes szolgáltatások jelentősége megnőtt

Elég egyértelműnek tűnik, de ki kell mondani: ami az interneten elérhető, az mindenféle korlátozásoktól függetlenül továbbra is elérhető maradt. Online lehet játszani, online lehet élményekhez jutni és online lehet rendelni is. Egy dolog viszont fontos: hirtelen mindenki online akart elérni mindenkit, így nőtt a netes forgalom, és nőtt a zaj is. Az eddig bevált eszközök hatékonysága kicsit akár csökkenhetett is. Az járt igazán jól, akinek a digitális marketing és értékesítési csatornái nemcsak ki lettek már rég dolgozva, de ráadásul eleve jól is működtek.

A csomagszállítás fontosabbá vált, mint eddig bármikor

Ezt se nagyon kell magyarázni: most így, sokak csak így tudnak eljutni a vevőkhöz. Vagyis legyen stabil és megbízható csomagszállító partnerünk - nem az ár az elsődleges szempont!

Az egyáltalán nem baj, ha van raktárkészlet

A just-in-time gyártási folyamat az, amikor nincs raktárkészlet, minden akkor érkezik a gyárba, amikor azt fel kell dolgozni. Ez volt az első olyan jelentős változtatása a gyártási folyamatoknak, amely kiküszöbölte a raktárkészletet, és az ezzel együtt járó magasabb költségeket. Aztán az online kereskedelem vezette be ugyanezt a kereskedelemben: amikor egy terméket a vevő megrendel, akkor még nem is kell, hogy az a raktárban legyen, a kereskedő ezt követően rendeli meg, így nem áll benne a pénze, és nem kell raktároznia. A mostani válság ezeket a megoldásokat erősen zárójelbe tette: akinek volt árukészlete, az sokkal tovább tudod értékesíteni, az ellátási láncok ugyanis szétestek. Tanulság: továbbra sem baj az, ha a fontosabb termékekből nagyobb árukészletünk van!

A távmunka sokkal fontosabb, mint azt eddig gondoltuk

A távmunka egyes cégeknél megszokott megoldás, másoknál a nagy mumus. Sokat mondó adat, hogy tavaly mindössze a munkavállalók 2,5%-a dolgozott távmunkában. Nos, ez az utóbbi hetekben nagyon megváltozott. Sok cég most döbbent rá arra, hogy lehet hatékony távmunkában is - és ez azonnal meg is kérdőjelezte a hatalmas irodák szükségességét. Más cégek arra jöttek rá, mennyire alkalmatlanok a távmunkához. Ez adott esetben pedig versenyhátrányt is jelentett nekik. És természetesen vannak a távmunkában nem végezhető munkák is - de itt is érdemes elgondolkozni azon, mi automatizálható. A távmunka szerepe és jelentősége tehát megváltozott. Mára az lett a felelős magatartás, ha minden cég kiépíti a távmunka lehetőségét, és ezt gyakorolja is, hogy ne csak egy újabb válsághelyzetben döbbenjen rá, nincs tapasztalata.

A tartalékolás szükséges

Sok cég él úgy, hogy minden bevételét feléli és visszaforgatja. 2020. márciusáig ez egy tökéletes stratégia volt arra, hogy minél jobban optimalizáljuk a működésünket. A havi forgalom behozta azt a bevételt, ami a kiadásokra és a termékbeszerzésekre kellett. Nem volt szükség nagy tőkére, nem volt szükség igazából jelentős hitelre se, a forgalom pörgette a működést. Az így működő cégek most nagy bajba kerültek, ha a forgalmuk leesett. És mivel jó esetben a pénzük a termékekben van, rosszabb esetben elment bérekre, miközben a munka hatékonysága jelentősen zuhant, most működő tőke nélkül maradtak. Tanulság: az a felelős magatartás, ha sikerül legalább 3-4 havi működési költséget felhalmozni. Ez természetesen a várható profit csökkenését is jelentheti, sőt, a növekedést, innovációt is lassíthatja - de biztosíthatja a túlélést. Meg lehet ezt csinálni? Sok esetben biztos nem. De ahol igen, ott nem kérdés, meg kell ezt lépni.

A tulajdon stabilabb háttér, mint a bérlet

Aki most bérelt irodában, bérelt üzletben van, és közben eltűnt a forgalma, azzal szembesül, hogy nulla bevétel, üres iroda esetében is fizetni kell a költségeket (sőt, tudok olyan bevásárlóközpontról, amelyik a megnövekedett takarítási költségeket is kiszámlázta a bérlőkre, miközben a forgalom a töredékére esett). Most az járt jól, akinek a tulajdona a saját üzlete, irodája. A fenntartási költségek jobban aránylanak a használathoz, pl. a villany, víz stb. most kevesebb lehet. Így a vállalkozásnak nagyobb az esélye a túlélésre. 

A több lábon állás lehet a túlélés kulcsa

Ne csak egy dologgal foglalkozz, ne csak egy piacnak dolgozz - ezt most nagyon megtanította a válság. Azok az ügynökségek, azok a szolgáltatók, akik olyan területen érdekeltek, amelyek most bajba kerültek, elvesztették bevételük jelentős részét. És míg a horeca szektor jelentős állami támogatást kap, addig az őket kiszolgáló marketinges cégek nem kapnak semmit. Sok ismerősöm vesztette el az ügyfeleit, sok ügynökség került most kisebb-nagyobb bajba. Ügyfélszerzésnél érdemes lesz erre gondolni, és amikor arról döntünk, mivel foglalkozzunk, milyen vállalkozásaink legyenek, akkor is.

Az innováció kiemelten fontos

Azok a cégek voltak képesek a válságban érintett területeken minimalizálni a veszteségüket, amelyek gyorsan és rugalmasan képesek voltak váltani. Ez az esetek jelentős részében valami új befektetés, valami új fejlesztés volt. Akik képesek voltak új ötlettel előállni, akik nemcsak feltették a kezüket, várva a csodát. A marketing területén is lehetett és lehet innoválni, automatizálni, a korábban elmaradt fejlesztéseket végrehajtani. Úgy tűnik, ez is egy jó iránya lehet a válság túlélésének.

+1: az igazi kockázat maga az ember

Az egész járványhelyzet fontos tanulsága az lehet, hogy a jelenlegi rendszerben a legnagyobb kockázatot mi magunk jelentjük. Elsősorban ugye ránk kell vigyázni, másodsorban rajtunk áll a termelés és a fogyasztás is. Ha megbetegszünk, nincs aki dolgozzon, nincs aki fogyasszon. Ha elbújunk a karanténban, akkor a gyárak leállnak, a fogyasztásunk beszűkül. Ha betartjuk a korlátozásokat, akkor rengeteg olyan dolgot nem teszünk, ami a gazdaságot működteti. Ebből viszont egyenesen következik, hogy a termelés szempontjából a legnagyobb biztonságot az automatizálás jelenti. Minél több dolgot oldanak meg robotok, annál kisebb kockázatot jelent az ember.

Egy biztos: a koronavírus miatt kialakult helyzet számos tanulsággal szolgál. Abban is biztos vagyok, hogy ettől nem fog gyökeresen megváltozni az életünk. De a lehetőségünk megvan arra, hogy felkészüljünk hasonló helyzetekre, és legközelebb már sokkal kisebb károkkal éljünk túl egy ilyen helyzetet.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr9515654612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.