Feminista vagyok. Egészen pontosan: hiszek abban, hogy a nők minden szempontból egyenjogúak a férfiakkal, sem a nőknek, sem a férfiaknak nincsenek kötelező életpályái, és sem a nőket, sem a férfiakat nem szabad belekényszeríteni vélt nemi szerepekbe.
A fentiek miatt régebben sok konfliktusom volt, mára ez már kevesebb, egyre többen gondolkoznak hasonló módon. Sokan persze félreértik ezt. Mert a fentiek nem jelentik azt, hogy egy nő ne legyen anya, és egy férfi ne legyen apa. Nem jelenti azt, hogy a nemi szerepeket meg kellene fordítani. Nem jelenti azt, hogy nincs kisfiú meg kislány.
De azt jelenti, hogy egy lány is lehet jó matekos és lehet belőle mérnök. Hogy egy fiú is lehet férfi akkor is, ha a konyhában szeret dolgozni vagy mondjuk balettozni akar. És jelenti azt, hogy nem kell kiskoruktól férfinak és nőnek idomítani őket, nem kell a nemi szerepekbe belekényszeríteni őket.
És természetesen jelenti mindez azt is, hogy a nőknek ugyanúgy meg kell adni az előrelépési lehetőségeket minden területen (össze kell törni az üvegplafont), és meg kell adni a nőknek is ugyanazt a fizetést, amit a férfiaknak.
Felnőttként pedig ne legyünk a sztereotípiák fogjai. Ne fogadjuk el, hogy a nők nem tudnak vezetni, mert sokszor jobban vezetnek, mint a férfiak. Ne fogadjuk el, hogy a férfiak nem tudnak gyereket nevelni, mert tökéletesen képesek ellátni a pelenkázástól az altatásig mindazt, ami egy kiegyensúlyozott babának, gyereknek szükséges. És ne, ne mondjuk azt, hogy "ez a nőké, az meg a férfiaké" olyan dolgokra, amik valójában nemtől függetlenül használhatóak.
Természetesen vannak kivételek. A ruházkodásban, a kozmetikumokban, az egészségügyben és persze a szexualitásban is vannak tipikusan női és tipikusan férfi kínálatok - igaz, ez sem ennyire fekete-fehér, hiszen a homoszexuális férfiak jelentős vásárlói például a kozmetikumoknak, bár ez sem jellemző mindannyiukra. De még ezekben az esetekben is van átjárás.
A reklámok esetében hajlamosak vagyunk a fentieket figyelmen kívül hagyni. Miközben szóban sokan egyetértenek velem, észre se veszik, hogy a fentiek szellemiségével szemben cselekszenek. Amikor nőknek szóló karácsonyi hirdetésben (Női meglepetések, BestByte) vasalót kínálnak... Na, akkor valahol felsír egy feminista, és furcsán néz az a férfi ismerősöm is, aki maga vasal otthon az egész családra.
Mert a nemi szerepek félreértése és sztereotip megjelenése a mindennapokban ezt is jelenti. Azt, hogy ami kislány az rózsaszín, ami fiú az kék. Azt, hogy ami konyha az női, ami autó az férfi. De miért? Mert így szocializálódtunk sok évtizeddel ezelőtt, ezt szoktuk meg.
És ezen kell túllépnünk. Ezeket a szerepeket kell végre a helyén kezelni, és akkor nagy eséllyel nem fogunk megsérteni se nőket, se férfiakat az üzeneteinkkel.
Sokat változott a világ az elmúlt 50-100 évben. Ezen a téren is.
Utolsó kommentek