Az az elterjedt nézet, hogy az internet azért is nagyon jó felület, mert itt mindent lehet mérni. És tény, más kommunikációs eszközökhöz képest sokkal több adatunk is van, amikből sokkal pontosabban tudunk tervezni, sokkal hatékonyabb kampányokat tudunk futtatni.
De az egyáltalán nem igaz, hogy mindent tudunk mérni és mindent mérünk is. Amikor tanítom az internetes méréseket, akkor össze is szoktam szedni, hogy miért nem áll rendelkezésünkre minden adat. Érdemes ezt áttekinteni, hogy lássuk, milyen korlátai vannak az online mérésnek.
Alapvetően három részre lehet szedni az okokat, amiért egy adatot nem kapunk meg, ezek az alábbiak:
- technológia
- törvényi szabályozás
- más valaki nem adja oda
Mindhárom ok fontos, és mindhárommal találkozunk nap mint nap.
A technológiai ok sokféle. Egyrészt nem lehet mindent mérni - például azt, hogy egy számítógépet hányan használnak, úgy, hogy nem csinálnak saját felhasználókat. Vagy azt, amikor egy felhasználó több eszközt is használ. Vannak becslések, vannak olyan mérési megoldások, amelyek valamilyen szolgáltatás használatával (pl. Google) próbálják ezeket a helyzeteket mérni, de értelemszerűen ez sosem lesz 100%-ig pontos.
Szintén technológiai ok, ha a felhasználó vagy az adott eszköz, szoftver akadályozza a mérést. Ilyenkor az történik, hogy a mérésre használt megoldás nem működik, esetleg téves eredményt ad. Ilyen eset az, ha valaki hirdetésblokkolót használ és ezzel tiltja a mérést végző kódokat is. Van erre is megoldás természetesen, de egyrészt ez nem annyira elterjedt, másrészt sokszor csak a tiltás ténye derül ki, de a letiltott adatokat természetesen nem lehet megkapni.
A törvényi szabályozás is fontos korlát. Például a kötelező süti (cookie) engedélyeztetés, ha helyesen van elkészítve, arra is lehetőséget ad, hogy a felhasználó ne adja át az adatait. De törvényi szabályozás miatt nem lehet sok esetben bizonyos adatokat elkérni vagy tárolni. A GDPR és az egyéb törvények is megfogják tehát a kezünket.
Végül a harmadik ok az, amivel akkor szembesülünk, amikor valamilyen különleges adatra van szükségünk. Ha a Facebook-on van egy oldalunk, akkor rengeteg adatot kapunk az oldalunk lájkolóiról, az aktív felhasználókról, a posztokról... És még több dolog az, amit nem kapunk meg. Miközben a Facebook rengeteg adatot tud, csak egy keveset oszt meg velünk. Például nincs arról információnk, milyen keresztolvasottsága vagy keresztlájkoltsága van két oldalnak - még akkor sem, ha mindkét oldalt mi kezeljük. És ez csak egy a számos olyan kérdésből, amire a technológia adott, a törvény nem szabályozza, de a szolgáltató nem ad választ. Természetesen ez nemcsak a Facebook sajátja - sőt, a Facebook különösen sok adatot ad át nekünk.
Látható tehát, hogy az interneten nem tudunk mindent mérni, akkor sem, ha arra amúgy elvi lehetőség van, és sok esetben még ez sem adott. Ettől függetlenül természetesen továbbra is igaz: sokkal több adatból dolgozhatunk, mint bármely más kommunikációs csatornán, de ne essünk abba a csapdába, hogy azt gondoljuk: itt aztán tényleg minden adat a rendelkezésünkre áll.
Segítség kell az adatok értelmezésében? Nem tudod jól beállítani a méréseidet? Erről is tudunk beszélgetni az Onlinemarketing Klubban!
Utolsó kommentek