Azt szokták mondani, a váratlanra nem lehet felkészülni, hiszen azért váratlan: nem tudjuk mikor és mi fog történni. De az üzleti életben mégis készülhetünk arra, hogy történhet valami, ami problémát okozhat. (A magánéletben is, de ez nem egy önismereti blog, hogy arról írjak.)
Az üzletben fel lehet készülni olyan tipikus problémákra, amelyek megtörténhetnek: a kollégák helyzete (valaki felmond, beteg lesz), az ügyfelek (váratlanul megszakítják az együttműködést, fizetésképtelenné válnak), a piac (törvényváltozás vagy konkurencia belépése). Ezekre lehetnek előre válaszaink, vagy alkalmazkodhatunk menet közben is.
De vannak esetek, amikor az nem baj, ha van olyan válaszunk, amit hirtelen elő tudunk húzni egy mellényzsebből. Ha például van olyan alvállalkozói kapcsolatunk, akinek ki lehet adni belsős munkát, ha hirtelen nem tudjuk elvégezni. Ha van olyan fiókban lévő, kicsit erőforrás igényesebb ötletünk, amit elő lehet húzni, ha szükséges, mert új bevételi láb kell. Ha képesek vagyunk változtatni a kommunikációnkon ha szükséges.
Szóval az nem baj, ha létezünk egy "B" tervünk, amit olyankor veszünk elő, ha a normális üzletmenetben változás történik. Ez a "B" terv kicsit más, mint a válságterv: a válságtervet akkor használjuk, amikor valami hirtelen nagy baj történik. A "B" terv egy visszafogottabb, sokkal inkább a feladatokra koncentráló megoldás, amely adott esetben akár a belső, akár a külső körülmények megváltozása miatt kell.
Ahogy nem lehet kulcsrakész stratégiát kapni, úgy nem lehet instant "B" tervet sem csinálni. Ehhez is ugyanúgy kell tervezni, és figyelembe kell venni a cégünk és a piac működését. Így én sem tudok most konkrét javaslatokat adni "B" tervre, csak ennyit: legyen.
Beszélgetnél erről, ötletelnél velünk a "B" tervedről? Gyere, lépj be az Onlinemarketing Klubba!
Utolsó kommentek