Szeptember közepe van, ilyenkor már egyre több cég kezdi el tervezni a jövő évet. Bár még 3 és fél hónap van hátra 2021-ből, de már előre tekintünk, és ennek része, hogy átnézzük a stratégiai terveket is. Bár elég sokat írtam korábban a marketing stratégiáról, mégis érdekes lehet újra és újra felhozni témát, mert ez kell legyen minden tervezésnek az alapja, így 2022-nek is.
Tavaly, majdnem egy éve írtam egy új stratégiai modellről, amelynek a lényege, hogy nem tekinthetjük statikusnak a tervezési és megvalósítási feladatokat, folyamatosan kell mérnünk, elemeznünk, tartalmat gyártanunk, és ezzel kell megteremtenünk a jelenlétünket az összes fontos platformon.
A modellt tavaly korábbi tapasztalatok alapján raktam össze, és az elmúlt egy év minden tekintetben visszaigazolta, hogy működik. Igaz, az elmúlt egy év sok tekintetben nem volt tipikus, de talán pont ez mutatja azt, hogy érdemes úgy gondolkodni már a stratégiában is - legalább modell szinten -, hogy folyamatosan kell foglalkoznunk a tervezéssel is, nemcsak a gyártással.
Ebből a szempontból egy 2022-es tervezésre is csak azt lehetne mondani, hogy "majd meglátjuk". Ez persze kevés, ennél mindig több kell egy tervbe, olyan irány, amire aztán építhetünk (és amitől ha kell eltérhetünk). De 2022 abból a szempontból mindenképpen érdekes lesz, hogy miközben olyan nagyon nagy változás nem történik az online marketingben, valójában a súlyok kezdenek áttevődni. Mert miközben a Facebook továbbra is "mindent visz", a Tik-Tok egyre nagyobbra nő. Mert miközben a közösségi média egyre inkább elmozdul az értékesítési platform irányába, a felhasználó továbbra sem vásárolni mennek oda elsősorban.
A hazai piac is érdekesen alakul. Már most, az elmúlt pár hét alapján is látszik, hogy a politikai hirdetések nagyon nagy mennyiségben jelennek meg, és még nagyobb mennyiségben fognak megjelenni. Ez amiatt, hogy a megjelenési lehetőség véges, egész biztosan árfelhajtó hatású lesz. Erre jön az év végi szokásos hirdetési dömping, így készüljünk arra, a közösségi médiás hirdetések tovább drágulnak.
De stratégiai szempontból talán az az érdekes, hogyan változnak a fogyasztók. Az idei őszi konferenciákon biztosan sok információ lesz erről is, így azt lesz érdemes követni, és persze már most találhatunk érdekes adatokat, például az NRC oldalán.
Kezdhetünk tehát tervezni jövőre, elkezdhetjük átnézni, és ha kell frissíteni a stratégiánkat is. És persze közben lassan belevágunk az év végi hajrába is.
Utolsó kommentek