Sokan írtak már erről, és nem ok nélkül: egyre több olyan cég van, amelyik így vagy úgy, de csalódott a marketingben. Vagy úgy általában a marketingben, vagy "csak" a marketinges vállalkozásokban. Megbízott a múltban cégeket, elköltött egy nagy halom pénzt, de elmondásuk szerint eredmény nélkül. És amikor felmerül, hogy dolgozzunk együtt, akkor először a múlt kísérteteivel kell megküzdeni. A bizalom elnyerése itt nem nulláról indul, hanem valahonnan nagyon mélyről...
A probléma oka mindig más. Láttam olyan esetet, amikor tényleg a marketinges, vagy a marketinget vállaló cég volt kutyaütő. Rossz koncepció, rossz kampányok, rossz kivitelezés... Ez mind lehet hiba. A legtöbbször az ügyfél megbízik a marketingesben, és azt csinálja, amit a marketinges mond. Ilyen esetekben egyértelműen a marketinges hibája, ha valami nem sikerül. Akkor is, ha amúgy az ügyfél hülyeséget kér.
A munka akkor lesz sikeres, ha tervezéssel kezdődik. De a tervezés önmagában nem elég: olyan terv kell, ami megvalósítható, és eredményt is hoz. De néha már ennek az elején félremennek a dolgok: amikor az ügyfélnek túlzó elképzelései vannak, olyan céljai, amit nem lehet elérni.
Van amikor elkészül egy jó terv, de aztán nem lesz úgy megvalósítva, mint kellene. Még sincs rá elég pénz, menet közben megváltoznak a dolgok, más célt kellene elérni... Ha a marketinges nem veszi észre, baj van, az akkor az ő hibája. Hiszen a cég nem ért hozzá, nem tudják, hogy az elvárásaik túlzók, hogy ezek a hibák végletesek is lehetnek.
Néha persze a cég a hibás. A megrendelő. Amikor úgy érzi, többet tud. Amikor beleszól mindenbe. Amikor ő jobban tudja. Ilyen esetekben a marketinges jellemzően egyet tehát: felállhat és elmehet. Mert ha nincs meg a kellő szakmai bizalom, akkor nagyon hamar csak végrehajtók lehetünk, és onnantól szükségszerűen előbb-utóbb bűnbakok is... Szerencsére ez az eset sokkal ritkábban fordul elő.
Ahogy a marketing feladatokra növekszik az igény, úgy növekszik azok száma a piacon, akiknek nagyobb az önbizalmuk, mint a tudásuk. Akik el tudják adni magukat, csak aztán a megvalósítás nem úgy és nem az lesz. És persze a sok kisebb-nagyobb cég között bele lehet nyúlni ilyenbe is, függetlenül attól, hogy azt látom, azért a piacon lévő cégek többsége jól dolgozik. Ha nem is zseniális mindenki, de nagyon sokan vannak, akik jó iparos munkát végeznek, és nem is kerülnek ki onnan marketingsérültek. Csak sajnos nincs egy rendes minősítési rendszer, a referenciák nehezen adaptálhatóak, és hát marketinges bárki lehet, mindegy, hogy mit tanult, vagy tanult-e egyáltalán.
Nekünk, akik találkozunk marketingsérültekkel, ilyenkor sokkal körültekintőbbnek kell lennünk. Nem elég jól megcsinálni a feladatot, sokszor kell mellé plusz biztosítékot adni, és sokkal jobban is kell figyelni, ne essünk mi is olyan csapdába, mint az előttünk dolgozók. Kis szerencsével és sok tudással aztán felépülhet a bizalom, és a sérülések idővel elhalványulnak. Persze eltűnni soha nem fognak...
Utolsó kommentek