Hajlamosak vagyunk arra, hogy a marketinget igazából leegyszerűsítve egyszerűen csak reklámnak gondoljuk: az a marketing, amikor hirdetünk. Pedig ez távolról sincs így, sőt, a legnagyobb tévedés azt gondolni, hogy a reklám kitölti a marketinges feladatok egészét. Egy jól felépített marketingben legalább ennyire fontos, bár kifelé kevésbé látványos egyéb területek is vannak.
A marketing-mix pedig sokak számára ismert fogalom, mégis könnyedén elfeledkeznek róla. Négy részből áll a klasszikus mix, és ez az, amit mindenki ismer:
- Price
- Product
- Place
- Promotion
Vagyis az árak, a termékek, az értékesítés helye és folyamata és a reklámok.
Jelenleg épp marketing stratégiát készítek, aminek a részeként sokat foglalkozok a 4P azon részeivel, amik nem a reklámhoz kapcsolódnak. És ebből látom, mennyire befolyásolhatja egy cégről, egy márkáról kialakított képet önmagában az is, hogy hol kapható. Ez persze valahol még talán könnyen is érthető, de azt már többen elfelejtik, mennyire marketing stratégia függő lehet az értékesítési hely kiválasztása! Mert egy havi 4-5 millióba kerülő üzlet sem drága, ha egyébként olyan forgalmat hoz, amiből könnyedén ki lehet fizetni! De ehhez párosulni kell olyan árképzésnek, amely ezt lehetővé teszi. És ez is marketing.
Az árképzésen egyébként kifejezetten sok múlhat, ha csak egy kicsit is felülárazzuk magunkat, lehet, bajba kerülünk. De vannak termékek, ahol meg pont a magasabb ár hoz nagyobb forgalmat, mert a vevők ahhoz társítják a jobb minőséget! Nem beszélve arról, a kedvezmények megadásának a módja és mértéke is marketing stratégiától kellene, hogy függjön, mert ezek mind befolyásolják egy adott márka elismertségét.
És ez csak a marketing mix két másik eleme volt... Amikor marketinggel foglalkozunk, akkor bizony nemcsak azt nézzük, hol és hogyan reklámozzunk. Vannak cégek természetesen, amelyek számára ez a fontos, és csak ezt kérik, és örömmel megvalósítjuk azt is, de amikor valakinek komplexebb dologra van szüksége, akkor tudunk okosakat mondani a többi elemre is.
Utolsó kommentek