Ahhoz, hogy egy hír végigszáguldjon a közösségi médiában, szükséges, hogy sok embert érdekeljen a téma, önmagában szenzációs, érdekes legyen, és természetesen legyen olyan jelentőségű, hogy mindenki bevonódjon. Kevés ilyen téma van, sajnos most láthattunk erre azért példát: meghalt II. Erzsébet brit uralkodó. Ez lényegében elnyomott mindent az interneten, a híroldalaktól kezdve a közösségi médiáig mindenki erről beszélt, egyébként teljesen jogosan.
De egy ilyen hír nem él sokáig. Még egy-két napig ott lesz a híroldalakon, talán a közösségi médiában is fel-fel tűnik majd, de ahogy megtörténik a temetés, már sokkal inkább az utódlás lesz a téma - sokkal kisebb érdeklődéssel. És majd ha III. Károlyt koronázzák, akkor lesz megint meghatározó ennek az esetnek a következménye - de ez csak hónapok múlva történhet meg.
Viszonylag könnyen látni, mennyire gyorsan eltűnik egy téma, még akkor is, ha ennyire jelentős. Könnyű látni, de érdemes ebből tanulni is.
Olyan bő egy hete elindult egy mém a közösségi médiába: elkezdtek egyszavas posztok megjelenni. Ennek az oka egy véletlen poszt volt, amire ráugrott pár cég, majd begyűrűzött hozzánk is - jó egy hetes lemaradással. Vajon erre nekünk rá kellene ülnünk? Be kellene ebbe csatlakoznunk? Azt hiszem, erre viszonylag egyszerű választ lehet adni: nem. De érdemes ezt megmagyarázni, miért.
Egy ilyen, bő egy hetes történet már nem érdekes. Egy téma, még akkor is, ha egy hetven éven át uralkodó királynő halála, nem tart ki napokig. Lassan elhalványul, eltűnik. Ezt felemlegetni elsősorban azt mutatja meg, mennyire lemaradtunk az eredeti történésről. Másrészt egy ilyen egyszavas poszt valójában csak egy szűk réteg számára mond valamit, legalábbis nálunk. Az eredeti forrás amerikai, sokan nem tudják, mi ez, és egyszerűen nem értik. Kiírnak egyszavas valamit, de igazából már nem az eredeti mém szellemében.
Jó ez? Ha magánszemélyként csináljuk, persze. Vicces, kommentben magyarázható, és így tovább. De cégként? Tegyük fel a kérdést: hogyan illeszkedik ez a stratégiánkban? És tudtunk időben és ütősen válaszolni?
Nem arról van szó, hogy egy mémet ne lehetne beépíteni a kommunikációnkba. De ezt úgy kell tennünk, hogy az aktuális legyen, a célcsoportunk értse és megértse, és illeszkedjen is a stratégiánkban. Mert ami magánemberként vicces, az cégként könnyen válhat kínossá.
Ahogy a legtöbb cég nem fog megemlékezni a halott királynőről, miközben az ott dolgozók ezt lehet, magánemberként megteszik, ugyanúgy nem kell cégként felülnünk egy mém-vonatra, ami egyébként a saját profilunkon akár vicces is lehet.
(Kép: By Sebastiandoe5 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=103455234 )
Utolsó kommentek