Tegnap a Meta (exFacebook) bemutatta az új VR szemüveget, és ezzel együtt több olyan újdonságot is, ami a tartalmakat érinti ebben a szép, új virtuális világban. Az új szemüveg tényleg jónak tűnik, minden tekintetben javítottak rajta: könnyebb is lett, szebb is lett, javítottak a kontrollereken is. Ráadásul kapott új funkciókat: van benne szemkövetés és kapott végre színes kamerákat, ami már lehetővé teszi a VR mellett az augmented reality, vagyis a kiterjesztett valóság használatát is.
Ja, és nagy hír: lesz lába a Horizon Worlds-ben az avataroknak...
Csak pár napja írtam arról, miért vagyok szkeptikus egyelőre a VR világával, és bármennyire is lenyűgöző ez az új szemüveg - cserébe jó drága, 1499,- USD - a tartalom területén nem várok áttörést. A bejelentett nagy újdonságok lényegében azt feltételezik, hogy a megszokott környezetünket lehetne átrakni a 3D világába. Ülhetünk íróasztaloknál vagy tárgyalóban, játszhatunk Microsoft játékokkal hatalmas monitoron, amit a szemüveg vetít elénk. Tehetjük azt, amit egyébként szemüveg nélkül is többé-kevésbé megtehetünk. Életszerűbb lesz az avatarunk? Oké, és? Ad ez többet, mint egy Zoom hívás?
Az egész koncepciót nem értem, és nem érzem benne azt az újdonságot, ami miatt majd rohanok venni egy ilyen szemüveget (miután van már egy régebbi modell). Pedig azt hiszem, ez lesz a jövő, illetve ez lesz a jövő egy fontos szelete. Mert maga a technológia lenyűgöző, a lehetőségek benne vannak. Egyelőre azt hiszem a kreativitás nem találkozott a pénzzel, miközben még mindig csak a tech demo szintjén járunk.
Pedig lehetne ezt az eszközt, de akár a Horizon Worlds-öt is számos hasznos dologra használni. A szemüvegben az egyértelmű élmény a látvány, annak az érzete, hogy ott vagy valahol, miközben a szobából sem mozdultál ki. Marketingesként nekem rögtön azok az élmények jutnak az eszembe, amikor körbejárok egy házat, egy helyet, egy múzeumot... ilyenek egyébként már most is elérhetőek. A gond az, hogy a tartalmak előállítása egyelőre drága. Egy jó, 3D-s 360 fokos kamera, ami ahhoz kell, hogy akár csak egy eseményről tudjon az ember tudósítani, milliós (sokmilliós) kiadás. Vagyis nincs a tömegeknek. Pedig szerintem tömeges tartalmak kellenek. Fejlesztő felületek, eszközök, építőkockák. Mindezek könnyen elérhetően, szinte ingyen. És akkor majd a kreativitás is megérkezik, meg majd megérkeznek azok a szolgáltatások, amikre jelenleg még gondolni sem tudunk.
Ezt kellene talán fejleszteni. Nem lábat egy virtuális karakternek.
(A képen a Meta Quest Pro. Forrás: Meta)
Utolsó kommentek