Kétségtelenül a hónap legfontosabb online médiás híre, hogy a Meta pénzt fog kérni a hitelesített profilokért. Amikor még tavaly a Twitteren ezzel az ötlettel jött elő Elon Musk, mindenki egyöntetűen felhördült, és hülyének titulálta - és amúgy a Twitter megoldása mintha valóban nem lenne ennyire átgondolt. De a Facebook és az Instagram esetében ez a nagy felháborodás elmarad, azt hiszem tanultak a Twitter-fiaskóból.
Ez a fizetős hitelesítés viszont több dologra is rámutat, érdemes ezeken elgondolkodni. Az alapvetően ingyenes platformoknak, mint amilyen a Facebook vagy a Twitter, a bevételük meghatározó része reklámokból érkezik. És ez azért is lehetséges, mert a felhasználók jól célozhatók, így lehet hatékonyan reklámozni. Még akkor is, ha amúgy iszonyú sok a felhasználó. Mert hiába nézi sok ember a Facebook-ot - immár 2 milliárd fölött jár ugye a teljes felhasználószám - ha azon belül nem tudnánk elérni a bennünket érdeklőket. Ha nincs célzás, akkor a holtszórás hatalmas, a kampányok hatékonysága meg nulla közeli. Csak a globális márkáknak érné meg használni, és az meg ugye egy véges piac.
De a célzási lehetőség az utóbbi években folyamatosan szűkül. Aki használja mondjuk a Meta hirdetési platformját, pontosan tudja, hogy sokféle - egyébként nagyon hatékony - célzási lehetőségtől kellett elköszönnünk. Aztán a cookie szabályozás szigorítása, a 3rd party cookies várható kivezetése mind további nehezítés lesz. Ezzel együtt olyan fontos piacon, mint az Európa Unió, jelentősen szigorodott az adatkezelési elvárás, és ez előrevetíti, mi történhet más piacokon is a jövőben. Így a célzások hatékonysága jelentősen csökken, a hirdetőknek egyre kevésbé hatékony a platform, így csökken a hirdetési bevétel is. Persze itt még nem tartunk, de ez egy lehetséges irány, és érdemes erre is felkészülni.
Egyfajta menekülési út a fizetőssé tétel, vagy a részben fizetőssé tétel. Ha a reklámbevétel nem elég nagy, mert szűk az elérés, túl kicsi piacra lövünk, akkor is ez lehet a finanszírozási megoldás. Ha a jövőben szeretnénk a hirdetőktől függetlenebbé válni, akkor is ez a jó út. Egyre több cég meri felvállalni, hogy pénzt kérjen a szolgáltatásért. Már idehaza is megjelent ez sok éve. Először a tartalmakért kértek cégek pénzt, ami kezdődött a niche piacokon, aztán az olyan nagyobb szereplők is léptek, mint a HVG vagy a 444.hu. De az elmúlt hetek híre volt, hogy a tavaly eladott Citromail.hu is fizetőssé válik.
A hagyományos médiamodell az internet előtti időkből az előfizetéses-fizetéses modell volt, amit kiegészítettek a reklámok. A napilapok, hetilapok mind pénzbe kerültek, de még rádió, majd később televízió előfizetési díjat is kellett fizetni - és ez nem ugyanaz, mint a kábeltévé díj. Ez a modell a mai napig működik a print piacon, de az online sokat gyengítette. Részben pont az ingyenesség miatt: a reklámbevétel alapú modell sokkal vonzóbb a felhasználóknak. De ennek a modellnek számos baja van, kezdve a reklámozó cégek befolyásával, folytatva a forgalom mindenáron való növelése miatt kitalált technikákkal. Ezért is bírálták és bírálják sokan.
Lelkesedésből viszont nem lehet jó tartalmakat előállítani, valakinek fizetnie kell. És ha nem a hirdető fizet, akkor vagy a kormányzat fog, vagy te. De ha a kormányzat fizet, akkor is te fizetsz, hiszen az adópénz is tőled származik.
A konklúzió egyértelműen az, hogy fizetni fogsz. Fizetni fogsz a jövőben a tartalmakért, a szolgáltatásokért. Ahogy egyébként már most is fizetsz a Netflixért, a Disney+-ért és társaiért is. És ez szerintem alapvetően jó hír. A reklámok mindenhatósága csökken, a felhasználói igények karakteresebben megjelennek, és sokkal jobb üzleti terveket is lehet majd a jövőben készíteni.
Utolsó kommentek