Ismét érkezett hozzánk egy marketing sérült cég: már dolgozik egy ügynökséggel, nem is kevés pénzt fizet a szolgáltatásért, de nem jönnek az eredmények. Kezd csalódni ebben az egész marketing bullshitben, úgy érzi, csak önti ki a pénzt a semmire. És igaza is van.
A konkrét helyzetet tudtuk kezelni, átbeszéltük, mik is lennének a céljai, miért nem működhetett ehhez képest eddig a kommunikáció, és merre fogunk együtt tovább haladni. Persze ilyenkor nehezebb a dolgunk: nemcsak a konkrét feladatot kell megoldani, de kezelni kell a korábbi csalódásból fakadó kifogásokat is. Néha ez nem egyszerű, szerencsére most elég egyértelmű volt, mi a probléma.
Pedig egyébként a korábbi ügynökség alapvetően jól dolgozott. Szakmailag vállalható anyagokat készített, és még színes-szagos statisztikákat is kapott az ügyfél, amiből kiderült, mennyire fasza minden. Ja, hogy nincs konverzió két hónap alatt? Hát sorry, most ilyen a piac...
Mégse az ügyfél hibázott. Ő nem ért a marketinghez, az történt, amit az ügynökség javasolt. Az pedig egész egyszerűen egy szeletet adott csak abból a tortából, amiből az egész kellett volna az eredményekhez. A választott eszköz tehát jó volt, csak nem volt elég, hiányzott mellőle más is. (Tartalomépítést ajánlott a közösségi médiában, hirdetések nélkül. Az organikus növekedés viszont nem azon a piacon valósult meg, ahol a megrendelők vannak, vagyis nem érte el a célcsoportot.)
Az ügynökség azt adta el, amihez ért. Nem azt, amire adott esetben szükség van. Mindezt úgy, hogy nem a kitűzött célt valósította meg - bár a cél elég egyértelmű (megrendeléseket kell ebben az esetben hozni, egy webáruház felületen keresztül). Szerencsére a megrendelő viszonylag hamar kapcsolt, és váltott - de ahogy ilyenkor történni szokott, nem a meglévő ügynökséggel gombolta újra a kabátot, hanem keresett mást.
A fenti kis történet kapcsán felmerült bennem, hogyan lehetett volna gyanús a megrendelőnek, hogy nem jó irányba indulnak el? Mi az, amiből kiderül, nem egy nyelvet beszélnek? Ez egy induló vállalkozás, teljesen nulláról építkezve, lényegében semmi valós tapasztalattal (bár a vállalkozó maga nem tapasztalatlan, de ez neki is egy új terület). Szóval, mire lehetett volna figyelnie?
Az elmúlt bő két évtizedes tapasztalatom alapján, amit kkv-knak dolgozva szereztem, azt hiszem egy olyan dolog van, amire mindenképpen figyelni kell, ez pedig az, hogy megfogalmazódik-e a marketinges feladatok konkrét célja, és ez a cél vajon mennyire fedi le a vállalkozás üzleti célját?
Kicsit nyersebben fogalmazva: egy kkv célja lényegében minden esetben az eladás. Ha a cél nem arról szól, hogy mennyi idő alatt mennyi eladás fog történni, ha jól dolgozik az ügynökség, akkor legyen gyanús, hogy nem jó az irány.
Mert alapvetően eladni akarunk, nem tartalmat generálni vagy látogatókat gyűjteni. Persze ezek is lehetséges célok, de nem egy induló kkv-nál.
Utolsó kommentek