Ha el akarod adni a terméked, a szolgáltatásod vagy adott esetben magadat (a munkádat, tudásodat), akkor valamilyen formában biztosan szükséged lesz marketingre. Ha azt akarod, hogy legyenek munkavállalóid, legyenek partnereid, szintén nem úszod meg marketing nélkül. Természetesen itt marketing alatt nem csupán a hirdetéseket értem, hanem azt a teljes marketing folyamatot, amelynek lehet része a hirdetés is, de sokkal több lépésből áll.
Amikor a marketing komplexitását akarom megmutatni, mindig visszanyúlok a sokak által ismert klasszikus 4P modellhez. Vagyis milyen elemekből áll a marketing a 4P modell alapján? Íme:
- Árazás (Price)
- Termék, termékfejlesztés (Product)
- Értékesítés helye és módja (Place)
- Reklám (Promotion)
Természetesen ennek a modellnek is van bővített változata, van kritikája, lehet máshogy is megfogni a folyamatokat, de talán az egyszerűsége és a közismertsége miatt érdemes ezt használni.
Amikor egy cég komplex marketing vagy online marketing feladatain elkezdünk dolgozni, akkor mindezen elemeket is áttekintjük, még akkor is, ha egyébként a feladatunk ténylegesen csak egy szűkebb területre korlátozódik (például a reklámra). Éppen ezért kialakult egy kép, mi az a minimum tudás, mi az a minimum szint, ami ahhoz kell, hogy valaki piacképes legyen. Ez olyan időszakokban, mint a mostani is, amikor a válság, a magas infláció, a fogyasztóképes kereslet csökkenése, a stagfláció miatt sokkal nehezebb építkezni, kiemelten fontos lehet.
Árazás
Már az ajánlatadás fázisában megnézzük, mennyire piacképesek az árak, egyáltalán mi mennyibe kerül a konkurenciához képest. Ehhez természetesen ismerni kell a konkurenciát is. Az árazás önmagában egyfajta pozicionálás is.
A minimum, amire szükség van: tudd, hol van az árad a konkurensekhez képest, és legyél azzal tisztában, mennyire vagy ezzel versenyképes.
Persze számos más kérdés is felmerül az árazással, például az üzleti modell, annak fenntarthatósága, rugalmassága, de az alap mégis ennyi, amit írtam.
Termék
Mennyire korszerű a cég? Mennyire új a termék vagy szolgáltatás? Ismerik-e a piacon, van-e rá igény, van-e rá valós kereslet, vagy kedvet kell rá csinálni? Mennyire jó a termék minősége? Mit kezd a cég az ügyfelekkel, ha panaszkodnak? Egyáltalán mennyi az ügyfélpanasz? Hosszan lehet sorolni a felmerülő kérdéseket, de itt is meg lehet fogalmazni egy minimumot, ami nélkül hosszabb távon nem fog működni a cég.
A minimum, amire szükség van: legyen a termék vagy a szolgáltatás stabilan jó minőségű. Az ügyfélpanaszok legyenek gyorsan és alapvetően eredményesen kezelve. A termék vagy szolgáltatás olyan legyen, aminél el lehet mondani, miért lehet a vevőnek erre szüksége.
Itt is van még számos más szempont is, ami számít, de ha a fentiek adottak, akkor már van egy erős alapunk, amivel el tudunk kezdeni dolgozni.
Értékesítés
Hol adsz el? Ha online, akkor mennyire korszerű a webáruházad? Ha offline, akkor hol van az üzleted? Egyáltalán: milyen elemekből áll az értékesítési csatornád? Van már kialakult értékesítési tölcséred? Tudod kezelni a visszatérő vevőket? Ismét rengeteg kérdés, és még ennél is sokkal több, ha igazán a mélyére ásunk ennek a kérdésnek.
A minimum, amire szükség van: olyan értékesítése hely, ahol el lehet érni a vevőket. Az értékesítési hely olyan kialakítása, amely a vevők számára jól használhatóak.
Aztán persze a fentiek ismeretében már sok olyan plusz feladat lesz, ami egy együttműködés során felmerül, de az alapoknak itt is meg kell lenniük.
Reklám
A reklám minimum egy érdekes kérdés. Volt olyan partnerünk, amelyiknél évekig működött az üzlet lényegében reklám nélkül. Több olyan is volt, amelyiknél a reklám csak esetleges volt, ötletszerű, ha kaptak egy jó ajánlatot, lecsaptak rá, de amúgy nem volt rendszerbe szedve, nem volt mérve stb. Ha jól pörög a gazdaság, ha a kínált termék vagy szolgáltatás olyan, amire alapvetően igény van vagy szükség van rá, akkor igen, lehetséges ez a felállás. Akkor viszont, ha tervezhető növekedés a cél, vagy ha be kell vezetni valami újat, akkor már szükség lesz reklámra.
A minimum, amire szükség van: igény arra, hogy legyen folyamatos jelenlét. Ebben az esetben már van értelme elkezdeni megtervezni azt, hogy hol, hogyan, miért és mennyiért legyen jelen a cég.
Korábban írtam, mi kell ahhoz, hogy elinduljon az online kommunikáció, vagyis mi annak a minimális szintje. A cikkben leírtam a lényeget, itt nem ismétlem meg, érdemes azért átnézni >>>
Ami kimaradt
Két olyan dolog van még, amiről eddig nem beszéltem, de nagyon fontos: a célról és a célcsoportról. Ezek nélkül nem lehet, és nem is érdemes tervezett marketinget folytatni, vagyis alapvető kérdések.
A minimum, amire szükség van: legyen világos a cég számára, mik az üzleti céljai, hogy ebből aztán közösen marketing célokat határozzunk meg. Legyenek meg a cégnek az eszközei arra, hogy kiderüljön, kik a vevők, vagy ha még nincsenek vevők, akkor kik a potenciális vevők, és képes legyen a cég arról üzleti döntést hozni, hogy mely célcsoportok felé szeretne kommunikálni. A szakmai része már marketinges feladat, de az üzleti döntéseket is meg kell hozni.
Érdemes végiggondolni a fentieket. Ha bármelyik pontban bizonytalan, hogy az megvalósul-e, még akkor érdemes foglalkozni vele, amikor nincs baj, nincs visszaesés. Ha azért akar a cég elkezdeni marketinggel foglalkozni, mert már érzi a következményét a hiányának, akkor ez a minimum lesz a belépés - de nagy valószínűséggel nem lesz elég, ennél több kell majd. Hogy mi, abban mi is tudunk segíteni.
Utolsó kommentek